ادامه از صفحه70 ... درخلال استاد مثلهایی از وقایع دیگر تاریخی ذکر میکنند
حادثه تاریخی عاشورا از یك طرف علل و انگیزههایی دارد و از طرف دیگر
هدفها و منظورهای عالی . ما مسلمانان ، ما شیعیان حسینبنعلی ( ع ) این
حادثه را تحریف كردیم همانطور كه معاویة بن ابوسفیان جمله پیغمبر درباره
عمار « تقتلك الفئة الباغیة » را تحریف كرد . یعنی حسین علیهالسلام در
نهضت خود انگیزهای داشت ، ما چیز دیگری برای آن تراشیدیم ! حسین یك
هدف و منظور خاصی داشت ، ما یك هدف و منظور دیگری برای او تراشیدیم !
اباعبدالله علیهالسلام نهضتی فوقالعاده با عظمت و مقدس كرده است .
تمام شرائط تقدس یك نهضت ، در نهضت اباعبدالله هست كه نظیرش در
دنیا وجود ندارد . آن شرائط چیست ؟ اولین شرط یك نهضت مقدس این است
كه منظور و هدف آن ، شخصی و فردی نباشد ، بلكه كلی ، نوعی و انسانی باشد . یك وقت كسی نهضت میكند بخاطر شخص
خودش و یك وقت كسی نهضت میكند بخاطر اجتماع ، بخاطر انسانیت ، بخاطر
حقیقت ، بخاطر حق ، بخاطر توحید ، بخاطر عدالت ، بخاطر مساوات ، نه
بخاطر خودش ، در واقع آن وقتی كه او نهضت میكند دیگر خودش به عنوان
یك فرد نیست ، اوست و همه انسانهای دیگر . به همین جهت كسانی كه در
دنیا ، حركاتشان ، اعمالشان ، نهضتهایشان بخاطر شخص خودشان نبوده است ،
بخاطر بشریت بوده است ، بخاطر انسانیت بوده است ، بخاطر حق و عدالت
و مساوات بوده است ، بخاطر توحید و خداشناسی و ایمان بوده است ، همه
افراد بشر آنها را دوست دارند .
همان طور كه پیغمبر ( ص ) فرمود :
« حسین منی و انا من حسین » ( 1 ) ، ما هم میگوئیم :
حسین منا و نحن من حسین چرا میگوئیم ؟ برای اینكه حسین علیه السلام در
1328 ( 2 ) سال پیش برای ما و بخاطر ما و بخاطر همه انسانهای عالم قیام
كرد . قیامش ، قیام مقدس بود ، قیام پاك بود ، از منظورهای شخصی بیرون
بود .
پاورقی :
1 - ارشاد شیخمفید صفحه 249 و اعلامالوری ص 216 و مناقب ابنشهرآشوبج
4 ص 71 و حلیةالابرار ، ج 1 ص 560 و كشف الغمةج 2 ص 10 و 61 و ملحقات
احقاق الحقج 11 ص 265 تا . 279
2 - این سخنرانی در سال 1389 قمری برابر با فروردین 1348 ایراد شده
است .