• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 5392)
جمعه 25/11/1387 - 10:38 -0 تشکر 90103
حجره طلبگی

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ سلام ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

  قراره اینجا حجره ای براجمع شدن دوستان طلبه انجمن حوزوی شه

درضمن دانشجویان ودیگر فرهیختگان سایت هم قدومتان رو به دیده منت پذیراییم.

البته مطالبی درموردحجره در وبلاگم به آدرس:

یالثارات الحسین(ع)

گذاشتم که به زودی منتقل می کنم به اینجا.

دوستدارهمه اتونvalayat

                             

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ خدا نگهدار ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

.::::::::ж الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 25/11/1387 - 10:43 - 0 تشکر 90104

تا به حال چند بار وارد یک مدرسه علمیه شده اید؟ چند بار توی حجره با طلبه ها نشسته اید؟اصلا یک سئوال وقتی کلمه حجره را از زبان یک طلبه می شنوید چه فضایی را توی ذهن خودتون تصور می کنید؟شاید یک اتاق تاریک با کمترین امکانات و طلبه هایی که کاری به یکدیگر ندارند و هر کس مشغول مطالعه خودش است؟!
حجره در لغت به معنای یک اتاق کوچک با فضای کم و همچنین معماری سنتی است. و در اصطلاح قدیم بیشتر به برخی مغازه ها که در بازراچه های سنتی بودند اطلاق می شد.اما از قدیم الایام به خاطر شکل خاص اسلامی و سنتی، معماری مدارس علمیه به خوابگاه های طلبگی هم حجره می گویند.
در قدیم به علت کمبود امکانات معمولا ساختمان مدارس علمیه را بسیار کوچک می ساختند و در نتیجه حجره های طلبگی نیز بسیار کوچک و محقر بودند که زندگی در آنها سخت بود اما امروزه عموما برای مدارس علمیه ساختمانهای جدید ساخته می شود که هم امکانات بهتری دارند و هم حجره های بزرگتری... .
اما حجره : معمولا طلبه هایی حجره نشینند که اهل شهرستان باشند طلبه های محلی و طلبه های متاهل حجره نشینی را تجربه نمی کنند.فضای حاکم بر حجره ها غالبا فضایی صمیمی است. هر چند به علت تناسب یا عدم تناسب سنی گاها بحث هایی هم بین هم حجره ای ها پیش می آید که مسلما زود حل و فصل می شود.
حجره ها را معمولا به نام اهل بیت(ع) و یا شهدا و علما نامگذاری می کنند که البته امری است سلیقه ای و هر کس به فراخور روحیه و سلیقه خودش نامگذاری می کند.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 12/3/1388 - 23:27 - 0 تشکر 118437

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ سلام ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

من نمی گویم همه روحانیان را قبول كنید، می گویم همه آنها را رد نكنید ... امام خمینی  

1-حجره –مثل خوابگاه دانشجویی اما کلمش کلی عجیب و غریب تره تازه آدم رو یاد حجره های حاجی بازری ها هم می اندازه امااین کجا و آن کجا... 


2-حجره ها یا برای حوزه ها ی قدیمی با معماری عهد قجره که بعضی هاش واقعا هم مخوف و ترسناکه هم نمور که زندگی توی این قبیل حجرات واقعا برای ریاضت کشیدن خوبه

3و 4-یا برای حوزه های جدید ساخته که انقدر تمیز و سفیده که آدم سرگیجه میگیره

5-البته نسبت این مدارس با مدارس قبلی نسبت بین یک و دهه ومعمولا این حوزه ها هیچ وقت حجره خالی هم ندارند تازه این حجره ها سرقفلی دارند و برای بچه های بالاهست و دست امثال ما کوتاه

_________

1.همونطور که این ولایت کجا و اون ....

2(پیشنهاد میشه طلبه های سال پایین از این حجره ها نگیرند والا ...)


3(اگه بشه چند تا عکس از حجره های که توش بودم رو بزارم تا اگه باور ندارید ببینید)

4 )یه حجره بود که از بس کوچیک و تنگ و تاریک بود اسمشو گذاشته بودیم قبر عرض حجره به اندازه ای بود که جا برای دراز کردن پا هم توش نبود...می گن اقای مطهری توی این حجره هم بوده)

5(چون معمولا تو حجره ها چیزی نیست ادم فقط سفیدی گچهارو میبینه وگرنه تمیزی رو باور کنید ما هم دوست داریم )

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ خدا نگهدار ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

.::::::::ж الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 14/12/1388 - 8:4 - 0 تشکر 188098

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ سلام ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭


برگرفته از وب حاج رضا   

 یکی از مسائلی که طلبه ها بعد از چند سالی درس خوندن باهاش مواجه میشند بحث تبلیغه که خوب مردم انتظاردارند که طرف اول معمم بشه بعد هم بره یه مسجد بگیره و امام جماعتی اونجا و بعدش هم که باید منبر بره خوب این ایده اله ولی واقعیت چی؟

لباس :آیا مثلا من اصلا لیاقت پوشیدن لباس پیامبر رو دارم ؟ شاید هم از ترس باشه ترس از برخورد مردم با بقیه ملبسها ؟شاید هم از تنبلی باشه تنبلیه از سخنی و دردسرهای ملبس بودند ؟ نمی دونم فقط اینو میدونم که اونهایی که ملبس هستند واقعا اگر به خاطر خدا ملبس شده باشند کارشون کمتر از جهاد نیست مخصوصا اگر ساکن تهران و جوون باشند (خدا توفیقشون بده)


امام جماعت: واقعا خوب اسمی گذاشتند برای محراب (یعنی محل جنگ)جنگ با شیطان و امام جماعت نفر اوله این میدونه ...ولی باور کنید اینکه ادم بخواد و به خودش این اجازه رو بده که امام جماعت باشه خیلی سخته بعضی وقتها هم انتخاب از اون سختره انتخاب بین اینکه اگر امام نباشی یه مسجد همه فرادی می خونند و اگر هم امام باشی باید با انواع و اقسامه حیله ها و وسوسه ها ی شیطان مقابله کنی.


منبر و سخنرانی: واقعا کاره مشکلیه اگر بخواهی در نظر داشته باشی که 1- خودت هم کم گناه نکردی!


2-افرادی که به صحبتهات گوش می کنند چه آدمهایی ناز و با معنویتی می تونند باشند !


3-وقتی رو که از مردم داری می گیری واقعا مطالب مفیدی ارائه می کنی یا نه؟ اصلا چقدر برای یه منبر وقت گذاشتی؟


ولی بازهم خدا توفیق بده اونهایی که با نیت پاک و مطالب ارزشمند منبرهای مفیدی دارند

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ خدا نگهدار ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

.::::::::ж الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 14/12/1388 - 8:17 - 0 تشکر 188100

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ سلام ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

سلام ...


شاید یکی از اون چیزهایی که وقتی وارد حوزه میشی خیلی برای آدم عجیبه همین فرهنگ سلام کردن باشه"


یعنی چی ؟ یعنی اینکه هر کی رو میبینی چه آشنا چه غریب بهت سلام میکنه و روز هزار بار باید سلام کنی و جواب سلام بدی این حس تازگی همراه با تعجب تو روزهای اول برای همه هست ولی بعد از اونه که دیگه همه نسبت به این فرهنگ زیبا یه جور نمیمونند.


یک عده براشون کاملا این مسئله تکراری میشه و دیگه بی تفاوت میشند.


دسته دوم کسانی هستند که چون نتونستند با محیط اخت بشند با هر چیزی که تو محیط هست هم مشکل پیدا میکنند وخوب اولش هم همین سلام کردنهاست. البته شاید بعضی هاشون هم حق داشته باشند آخه سلامهایی که توش حال نداشته باشه اصلا جواب دادنش هم فقط از روی رفع تکلیفه و خسته کننده مثل همون مصافحه ای که


بعد از نماز جماعت اون شخصی که حتی سلام هم انگار بلد نیست اما با زور هم که شده می خواد باهات مصافحه کنه و چقدر هم اینجور مصافحه آزار دهنده هست.


دسته سوم اون عزیزانی هستند که نه تنها براشون تکراری نمیشه بلکه سلام هاشون هر روز قشنگتر و دلنشینتر میشه و وقتی فقط صدای سلامشون رواول صبح بشنوی تا اخر اون روز شارپی و با شنیدن فقط همین صدای سلامشونه که احساس می کنی تو بهشت هستی اصلا مگه یکی از خصوصیات اهل بهشت همین سلام کردن نیست؟

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ خدا نگهدار ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

.::::::::ж الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 14/12/1388 - 9:8 - 0 تشکر 188101

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ سلام ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

 روح همکاری و تعاون بین طلاب حجره نشین حاکم است، هم حجره ای ها در همه کارها از یک طرف تقسیم کار منظم و دقیق دارند و طرف دیگر همکاری بسیار زیاد، چرا که اگر غیر از این باشد به علت فشار درسی زیاد قطعا نظم مطالعه و درس و امور داخلی حجره به هم می خورد...این نظم و برنامه ریزی توی همه شئون حجره داری راه داره، در آشپزی، در نظافت حجره، در شستشوی ظروف و ... .
اما آنها که حجره نشینند یا حداقل حجره دیده اند می دانند که در کنار این همه برنامه ریزی و نظم و همکاری بسیار پیدا می شوند طلابی که خالصانه حتی لباس های دوستان و هم حجره ای های خود را هم می شویند، چه بسیار طلابی که نیمه شب در کنار مطالعه و مباحثه و نماز به نظافت راهروها و مدرس(همان کلاس درس) می پردازند بدون اینکه کسی آنها را ببیند یا بشناسد.
در مورد مخارج حجره مرسوم است که طلاب به صورت شراکتی با هم مخارج جاری حجره را پرداخت می کنند، معمولا یک مکانی را تعیین می کنند و هر هفته هر کس سهم خودش را از مخارج حجره در آنجا قرار می دهد و تا پایان هفته هر کس هر چقدر خرج کند از آن پول برمی دارد.
حجره نشینی معمولا یک ساله است و پس از یک سال بر اساس برنامه ریزی مسئولان و مدیران هر مدرسه هم حجره ای ها تغییر می کنند، البته هستند مدارسی که کمتر یا بیشتر از یک سال اقدام به تغییر حجره طلاب می کنند.
اوقات فراغت هم حجره ای ها با گوش دادن نوارهای سخنرانی و مداحی، مطالعات غیر درسی، و در این سالهای اخیر بعضی اوقات و بعضی افراد در کنار رایانه و وبلاگ نویسی سپری می شود، البته اینها در واقع خود بخشی از فعالیت های علمی طلاب محسوب می شود .
اینها همه ترسیم فضای داخلی حجره های طلبگی بود،ترسیم فضای مدارس علمیه در مجالی دیگر، انشاءالله


٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭ خدا نگهدار ٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

.::::::::ж الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 22/7/1389 - 23:44 - 0 تشکر 241776

سلام.
جالب بود.
خیلیا از حال و هوای طلبگی و خاطراتش میخوان بدونن.
به نظر من اگر خاطرات طلبگی هم به این مباحث اضافه بشه مفیده...

متشكرم
موفق و موید در پناه خدا باشید.

 

جمعه 7/8/1389 - 11:33 - 0 تشکر 246443

سلام علیکم

خوش آمدید

از اینجا پیگیری نمایید

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=189482&forumID=461

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 3/1/1390 - 17:4 - 0 تشکر 300996

جره‎ی ما/ وبلاگستان

مهزیار خاکی در وبلاگ یک طلبه ماه‎شهری می‎نویسد:

به مدرسه رضویه که وارد می شوی، از راه پله ی کنار آشپزخانه که بالا می روی، وارد راهرو حجره های بالا که می شوی، انتها ی راهرو سمت راست دری را می بینی که سر در آن نوشته شده است حجره ۴۷… آنجا حجره ی ماست… هرچه در می زنی خبری نیست، درب را هم نمی توانی باز کنی، آخر حجره ما دو درب دارد، از معدود حجره های دو درب مدرسه! باید کمی جلو تر بروی تا به درب دوم برسی، به درب دوم که رسیدی روی درب عکس شهیدی است، که نام او در کنار عکسش نوشته شده: شهید محمد حسین صادقی از شهدای مدرسه ی علمیه ی رضویه… در کنار عکس شهید، البته کمی بالا تر، عکس مقتدایمان خامنه ای ست… این هم نشانه ی درب حجره ی ما، تا آن را گم نکنی… اما فلسفه ی دو درب بودن حجره چیست؟ بماند… من میگویم حجره ی ما «مختلف الملائکه» است، یعنی محل عبور و مرور ملائکه، که از یک درب وارد و از درب دیگر خارج می شوند… اما موید اشتباه بودن این قول، همین بس که گوینده ی آن من هستم…

به حجره که وارد می شوی دو عکس العمل قابل پیش بینی است، اگر طلبه ی مدرسه ی ما، آن هم حجره های طبقه ی بالا باشی، می گویی: چه حجره ی بزرگی دارید!! چند نفر هستید؟! اگر طلبه ی مدارس دیگر و شاید حجره های قدیمی پایین مدرسه باشی، می گویی: چه حجره ی کوچکی!! چند نفر هستید؟! این سوال دوم در هر دو احتمال مشترک است…

بگذار خودم بگویم… ما در حجره سه نفر هستیم… من و هم شهری ام کمال کربلایی… و یک طلبه ی مشهدی به نام حمید سویزی… با لهجه ی شیرین مشهدی… بین خودمان بماند، پایه ی اولی است و جدید الورود… در حوزه با پایه اولی ها زیاد شوخی می کنند، البته نیتشان خیر است که طلبه ی پایه ی اول پر رو نشود… روزی نیست که در این حجره بساط خنده بر پا نباشد… برگردم به حجره، تعجب می کنی اگر اندازه ی حجره ی ما را بدانی، حجره ی ما یک اتاق ۲٫۵ متر در ۵٫۵ متر است، در مدرسه معروف به حجره ی اتوبوسی… انتهای اتوبوس، ببخشید، انتهای حجره پرده ای آویزان کرده ایم، سبز رنگ! البته سبز علوی نه سبز اموی که لعنت بر بنو امیه و پیروان و تابعینشان در همه ی زمان ها الی یوم القیامه… بله، پرده را آویزان کرده ایم که آن طرف پرده بشود پستو… پستو همه چیز ماست… هم آشپزخانه است پر از ظرف و ظروف، هم کمد است پر از لباس، هم کتابخانه است پر از کتاب، هم… بساط چایمان به راه است برای میهمان… گفتم میهمان!!! میهمان که چه عرض کنم، صاحب حجره، البته کاروانسرا بگویی بهتر است تا حجره… اگر می خواهی امتحان کنی، یک بار بی سر و صدا به حجره بیا و فقط چراغ حجره را روشن کن، آدمه که میریزه توی حجره، یکی یکی طلبه ها میان تو… یکی از درس خوندن خسته شده، میاد استراحت کنه… یکی هوس چای کرده، میاد چای بخوره، یکی داشته رد میشده، دیده چراغ روشنه، اومده تو… یکی غذا نخورده، اومده غذا بخوره، یکی خوابش میاد، اومده حجره ی ما بخوابه… البته در هم بزنی بد نیست، یک وقت دیدی خدایی نکرده ملت خواب بودن، سکته یشان میدهی… خلاصه همون کاروانسرا که گفتم، کم بیراه نبود… فقط ایام امتحانات خواستیم توی حجره درس بخونیم، یه برگه روی درب زدیم که «با عرض پوزش از پذیرش میهمان و تشکیل گعده (نشست های طلبگی) استثناءً در ایام امتحانات معذوریم…» همین را بگویم که امتحان اول را که دادیم، رفتم خارج از حجره درس بخوانم… البته همه ی این ها که گفتم، قلم فرسایی بود، خواستم عریضه خالی نباشد، وگرنه میهمان حبیب خداست، ما هم که میهمان نواز (مهمان را می نوازیم)… باشد تا بعد… خسته شدم دیگه…

یا حق…

منبع 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

دوشنبه 22/1/1390 - 19:57 - 0 تشکر 306519

حجره نشینی از یادگارهای دوران طلبگی و یکی از بخشهای مهم زندگی هر طلبه است که همواره با خاطرات فراوانی همراه است؛ سکونت در حجره می تواند زمینه ساز و آغازی بر رشد علمی، فکری،معنوی و اجتماعی هر طلبه و فرصتی طلایی برای خودسازی او باشد و یا با کمی غفلت محلی برای گذران و از دست دادن بخش مهمی از دوران زندگی طلبگی و از دست دادن فرصتها.
در این گزارش سعی می کنیم به بررسی بایسته ها و ضرورتهای حجره نشینی طلاب بپردازیم:

درسهای دوران حجره نشینی

دوران حجره نشینی بسته به عملکرد و برداشت ما از آن ممکن است یک فرصت بوده و ما را آماده زندگی آینده علمی و اجتماعی کرده و یا یک تهدید باشد و یا با درک نکردن این فرصت ارزشمند ما را از بهترین فرصتهای جوانی محروم کند؛ پس توجه یک طلبه به آموزه های حجره نشینی می تواند برای او درس آموز و سازنده باشد؛ در همین زمینه حجة الاسلام و المسلمین «سید رحیم توکل» به ما می گوید: معمولاً طلاب حجره نشین مجرد بوده و هنوز ازدواج نکرده اند، با توجه به این فرصت و فراغ بالی که برای آنان وجود دارد، بهترین فرصت است تا حداکثر بهره برداری علمی و درسی را داشته باشند.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه می دهد: طلاب با مباحثه و انجام تحقیقات در حجره می توانند سطح علمی خود را افزایش داده و این دوران طلایی را برای خود ماندگار کنند، در واقع دوران حجره نشینی محلی برای شناخت و ابراز استعدادهای باطنی است. دوران حجره نشینی همچنین می تواند محل تمرینی برای همزیستی دوستانه با افراد مختلف باشد؛ استاد توکل با بیان این مطلب می افزاید: در دوران حجره نشینی ما که تهیه و پخت غذا با خودمان بود، با تقسیم کار و مسؤولیتها بین اعضای حجره به نوعی مسؤولیت پذیری و تعهد اجتماعی را می آموختیم.
حجة الاسلام و المسلمین «حمید ملکی» نیز می گوید: دوره حجره نشینی در واقع شبیه دوران تدثر برای پیامبر(ص) است و بعد از طی دوران تدثر است که وظیفه انذار برای طلاب آغاز می شود و هر قیامی برای خدا باید انس با خدا داشته باشد. مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم ادامه می دهد: در حجره نشینی خیلی از پوشیدگی های روحی و روانی برای انسان آشکار می گردد و افراد در کنار هم امتحانات مهمی از نظر رعایت اخلاق می دهند و در واقع در یک رقابت سالم مراقب همدیگر هستند.
وی می افزاید: در حجره خودبینی ها و خودخواهی ها به مشارکت جمعی تبدیل شده و مراحل خودسازی طی می شود؛ طلبه ای که حجره نشینی نکرده باشد، نقص دارد و در واقع دوران خودشناسی را پاس نکرده است زیرا حجره نشینی در واقع به معنای طی کردن دوران خودسازی،داشتن ارتباط خاص با خدا، نوعدوستی،گذشت و ایثار است.

اختصاصات دوران حجره نشینی

دوران حجره نشینی بر خلاف برخی هم خانگی ها اختصاصاتی دارد، در وقفنامه برخی از مدارس علمیه و حجره های آن خواندن حداقل یک حزب و یا ۵۰ آیه از قرآن و نمازشب و یا برخی آداب ایمانی دیگر ذکر شده است که فرصت و زمینه ای برای خود سازی و رشد اخلاقی است، ضمن اینکه برخی از مدارس نیز سکونت در حجره را مشروط به مطالعه و مباحثه علمی کرده و آن را به فرصتی برای رشد علمی تبدیل می کنند؛ در این زمینه حجة الاسلام ملکی می گوید: طلبه وقتی وارد محیطی برای سکونت و اقامت می شود باید زندگی سالم داشته باشد و با گناه به حیات طیبه نمی رسد و این الزامات مقدمه ای برای رسیدن طلاب به این حیات است.
مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم ادامه می دهد: در مدرسه اعلام کرده ایم که مباحثه درسی و خواندن ۵۰ آیه قرآن ضرورت حجره نشینی در این مدرسه است و این رعایت کردنها است که آرام آرام طلبه را موفق کرده ویا بی مبالاتی است که باعث عدم توفیق و انحراف او می شود.
حجة الاسلام توکل نیز در این مورد به اهمیت تهذیب نفس اشاره کرده و می افزاید: دوران حجره نشینی فرصتی برای خودسازی اخلاقی است که طلاب می توانند با استفاده از این فرصت بهترین لحظات معنوی را داشته باشند؛
دوران حجره نشینی با الزامات و قواعدی که دارد، می تواند طلاب را از نظر اخلاقی، انسانی و علمی سیر داده و به اوج برساند، آغاز رشد بسیاری از بزرگان علمی و اخلاقی ما از دوران آغاز طلبگی و حجره نشینی بوده است و از آن دوران و کمالات و فضایل بزرگان خاطرات بسیاری وجود دارد.

آسیب شناسی دوران حجره نشینی

رعایت نکردن نظامات اخلاقی و درسی در دوران سکونت در حجره و آلوده شدن به گناهان جمع نشینی از جمله غیبت،تهمت، صرف اوقات به بطالت و سستی و کاهلی از جمله آسیبهای دوران حجره نشینی است، ضمن این که دقت در انتخاب هم حجره ای نیز در حجره نشینی اهمیت زیادی داشته و زمینه رشد همه جانبه فرد را فراهم می کند، چه بسیارند افرادی که با هم حجره ای شدن با بندگان خوب خدا به درجات عالی علمی و اخلاقی دست یافتند. توکل در مورد آسیب شناسی دوران حجره نشینی می گوید: حجره نشینی به خودی خود موجب اشکال نیست، بلکه این خود فرد است که مشکل دارد و نتوانسته است خود را با ضروریات حجره نشینی تطبیق دهد.
وی به تنهایی فرد در حجره اشاره کرده و می افزاید: یکی از آفتهای مهم حجره نشینی تنها بودن فرد در حجره است که موجب غلبه شیطان بر او شده و عقیده های نادرست در ذهن او پرورش می یابد. ملکی نیز در این زمینه با اشاره به اهمیت حیاتی هم حجره ای ادامه می دهد: یکی از آسیبهای مهمی که ممکن است در حجره ایجاد شود، مصاحبت و هم حجره ای بودن با افراد ناباب و بی انگیزه است. من همیشه به طلاب سفارش می کنم قبل از هر چیزی به دنبال هم حجره ای خوب بگردید، زیرا ممکن است فردی با انگیزه بالا و نیت عالی وارد شود، اما وجود یک هم حجره ای ناباب در او تأثیر گذاشته و نیت خالص و انگیزه او را بگیرد.
ملکی همچنین اضافه می کند: تنهایی در حجره نیز آفت دیگری است که معمولا سراغ طلابی می آید که حاضر به ایثار، گذشت و همفکری نیستند و در این صورت فرد نمی تواند تعامل در جامعه را بیاموزد و با ناهنجاری ها مقابله درست داشته باشد و به صورت یک انسان گلخانه ای بار آمده و همه چیز را برای خود می خواهد.

………………..

منبع: روزنامه قدس

لینک 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 26/1/1390 - 13:13 - 0 تشکر 308030

سلام
البته من که تقریبا 40 ؛ 50 تا رفیق طلبه دارم هم نوازش مهمانشون نصیبم شده و هم تیکه های میزبانی البته ما هم که کم نمی یاریم
تیکه ها رو نمی گم که ملت بعدا دست نگیرن
موفق باشید

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.