تعریف لغوی فرانشیز: فرانشیز نوعی از كسب و كار است كه بر اساس آن به یك
شركت اختیارداده می شود كه تولیدات و یا محصولات شركت دیگر را را بفروشد و
در قبال آن مبلغی دریافت كند كه به این مبلغ ، مبلغ فرانشیز می گویند.
مفهوم عملی فرانشیز: فرانشیز یك شبكه ارتباطی بین كسب
و كارهای مستقل كوچك می باشد كه به هر یك از این كسب و كار های كوچك اجازه
می دهد كه تحت یك نام تجاری مشترك و یك هویت فعالیت كنند و همگی از یك متد
موفق (كه قبلا آزمایش شده) و بازاریابی مشترك استفاده كنند. در عمل
فرانشیز دقیقا یك استراتژی كسب و كار است برای جذب و نگهداری مشتری، نه
بیشتر نه كمتر! یك سیستم بازاریابی است كه هدف آن ایجاد یك تصویر درباره
محصولات و یا خدمات یك شركت در ذهن مشتری می باشد، در حقیقت یك روش است
برای تعریف محصولات و یا خدمات به طوری كه نیاز های مشتری را ارضا كند.
از این پس كسب و كارهای كوچكی كه تحت شبكه ارتباطی فرانشیز با یكدیگر و
مشتركا به فعالیت خواهند پرداخت را "كسب و كارهای تحت پوشش" می نامیم و
شركتی را كه وظیفه آن برقراری این شبكه و ارائه متد های موفق از قبل
آزمایش شده به كسب و كار های تحت پوشش می باشد، "هماهنگ كننده" می نامیم.