دوشنبه 10 مهر 1402 - 15 ربيع الاول 1445 - 2 اکتبر 2023
تبیان، دستیار زندگی
در حال بار گزاری ....
مشکی
سفید
سبز
آبی
قرمز
نارنجی
بنفش
طلایی
همه
متن
فیلم
صدا
تصویر
دانلود
Persian
Persian
کوردی
العربیة
اردو
Türkçe
Русский
English
Français
مرور بخشها
دین
زندگی
جامعه
فرهنگ
صفحه اصلی تبیان
شبکه اجتماعی
مشاوره
آموزش
فیلم
صوت
تصاویر
حوزه
کتابخانه
دانلود
وبلاگ
فروشگاه اینترنتی
انجمن ها
> انجمن قرآن و عترت
> صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4776)
SPYP61_
695
بحث
دوشنبه 25/8/1394 - 17:51
-
0
تشکر
692859
تفسیر سوره مسد
آ
یه
تَبَّتْ یَدَآ أَبِى لَهَبٍ وَتَبَّ
مَآ أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ
سَیَصْلَى نَاراً ذَاتَ لَهَبٍ
وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ
فِى جِیدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ
ترجمه
بریده باد دو دست ابولهب و نابود باد.
نه دارائیش و نه آنچه بدست آورد، به حالش سودى نكرد.
به زودى به آتشى شعلهور درآید.
(همراه) زنش، آن هیزمكش (آتش افروز).
(در حالى كه) در گردنش ریسمانى از لیف خرما است.
نکته ها
این سوره به نامهاى تبّت و مسد معروف است. امام صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه این سوره را خواندید بر ابولهب نفرین كنید.(236)
هنگامى كه آیه «و انذر عشیرتك الاقربین»(237) نازل شد، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نزدیكان و خویشاوندان را دعوت كرد و پیام وحى را به آنان رساند. ابولهب كه عموى حضرت بود گفت: «تبّاً لك» هلاكت بر تو باد. این سوره نازل شد و گفتار او را به خودش ردّ كرد.
از آنجا كه این نفرین عملى شد و ابولهب و همسرش با كفر از دنیا رفتند، معلوم مىشود كه در این سوره نسبت به ابولهب یك پیشگویى نیز شده است.
«تبّت» از ریشه «تبّ» به معناى خسران و هلاكت است و مراد از «ید» در آیه، دستِ ظاهرى نیست، بلكه كنایه از وسیله قدرت و تلاش انسان است. بنابراین معناى آیه چنین است كه تلاشهاى ابولهب به هدر رفت و او گرفتار زیان و خسارت شد.(238)
در تاریخ آوردهاند كه رسول خداصلى الله علیه وآله مردم را به كلمه «لااله الاّ اللّه» دعوت مىكرد و ابولهب از پشت سر او را تكذیب و به سوى او سنگ پرتاب مىكرد.
گاهى زائران مكه به سراغ ابولهب مىآمدند و از او درباره حضرت محمد صلى الله علیه وآله سؤال مىكردند. او مىگفت: محمد مجنون است و ما مشغول مداواى او هستیم.(239)
ابولهب هیچ گاه از مخالفت با پیامبر و از همكارى با مخالفان او دست نكشید. او و همسرش كلمات ركیك به حضرت مىگفتند و شاید به همین خاطر نام این دو در قرآن برده شده است.
آهنگ این سوره چنان كوبنده بود كه همه آن را حفظ كردند و ابولهب ضربه سنگینى خورد و خانهنشین شد تا آنكه مرد و باقى كفار حساب كار خودشان را كردند كه مبادا سورهاى نیز علیه آنان نازل شود.
علاقهها و روابط خانوادگى نباید خللى در ایمان و مكتب ایجاد كند. «تبّت یدا ابى لهب»
با آنكه ابولهب و همسرش مردهاند و استخوانهایشان پوسیده است اما این آیات همچنان باید تلاوت شود تا مایه عبرت دیگران و زیاد شدن قهر و عذاب الهى بر آنان گردد.
ابولهب برادران خوبى مثل حضرت حمزه و ابوطالب و پدر خوبى چون عبدالمطلب داشت اما هر كس براى خود حسابى دارد.
در قدیم بتههاى هیزم را كه جمع مىكردند، آن را با طناب مىبستند و آن را به دوش مىانداختند. چون همسر ابولهب، هیزم در مسیر راه پیامبر مىریخت تا آن حضرت را آزار دهد، لذا قرآن مىفرماید: در قیامت نیز هیزم آتش دوزخ است و آن طنابهایى كه براى جمع آورى هیزم استفاده مىكرد، به گردنش آویخته است.(240)
ابولهب فرزندى به نام لهب نداشت ولى شاید به خاطر سرخى صورتش او را ابولهب مىگفتند.
زن ابولهب، فردى شاعر بود. نامش امّ جهل، خواهر ابوسفیان و عمه معاویه بود. كینه دیرینه با پیامبر داشت و خار بر سر راه پیامبر مىریخت و اشعارى در تحقیر و هجو آن حضرت مىسرود.
روز قیامت، مال و ثروت به درد انسان نمىخورد: «ما أغنى ماله و ماكسب»
«ما اغنى عنّى مالیه» مال و ثروتم چاره كارم نكرد.
«هلك عنّى سلطانیه»(241) سلطنت و حكومتم از بین رفت و برایم سودى نداشت.
«ما اغنى عنكم جمعكم»(242) جمعیّت و ثروت شما را بىنیاز نكرد.
«لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم»(243) نه ثروت و نه فرزند به حال آنان سودى نداشت.
در قرآن چهار نوع زن و شوهر ذكر شده است:
زن و شوهرى كه در كار نیك همفكر و همراهند. (حضرت على و حضرت زهراءعلیهما السلام كه به یتیم و اسیر و مسكین طعام دادند.) «و یطعمون الطعام»(244)
زن و شوهرى كه در كار بد همراهند. «ابى لهب... و امراته»
زن و شوهرى كه مرد در راه حق و زن در راه باطل است نظیر حضرت نوح و حضرت لوط كه همسرانشان به آنها ایمان نیاوردند و با مخالفان همدست شدند. «كانتا تحت عبدین»(245)
زن و شوهرى كه زن در راه حق و مرد در راه باطل است. نظیر فرعون و همسرش. «ضرب اللّه مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون»(246)
زن ابولهب گردنبندى قیمتى داشت كه سوگند یاد كرد آن را در راه مخالفت پیامبر مصرف كند. «فى جیدها حبل من مسد»
حضرت علىعلیه السلام در نامهاى به معاویه نوشت: «منّا خیر نساء العالمین و منكم حمّالة الحطب»(247) بهترین زنان از ماست و هیزمآور آتش از شماست.
سلمان فارسى از اهل بیت پیامبر مىشود و ابولهب عموى پیامبر، مورد لعن و نفرین خداوند.
چون همسر ابولهب در سر راه پیامبر هیزم مىریخت، ممكن است «حمّالة الحطب» اشاره به این باشد كه ورود او به دوزخ در حالى است كه هیزم بدوش دارد.
دست و بازو براى تلاش است و تلاش براى رسیدن به هدف مطلوب. هدف ابولهب جلوگیرى از رشد اسلام بود و در این راه تلاش بسیار كرد ولى به هدفش نرسید، پس تلاش بازوى او هدر رفت. «تبّت یدا ابى لهب»
236) تفسیر كنزالدقائق.
237) شعراء، 214.
238) تفسیر المیزان.
239) تفسیر نمونه.
240) تفسیر المیزان.
241) حاقّه، 29.
242) اعراف، 48.
243) آل عمران، 10.
244) انسان، 8.
245) تحریم، 10.
246) تحریم، 11.
247) نهجالبلاغه، نامه 28.
پیام ها
1- اعلام برائت از نااهلان جزء دین است. «تبّت یدا ابى لهب»
2- كیفر توهین به مقدسات، لعن و نفرین ابدى است. «تبّت یدا ابى لهب»
3- باید براى نابودى كامل كفر دعا كنیم. «یدا» (قطع شدن دو دست نشانه بىنتیجه ماندن تلاشهاست.)
4- پاسخ مخالفان را مثل خودشان بدهید. در پاسخ آنان كه به پیامبر گفتند: «تبّاً لك» خداوند فرمود: «تبّت یدا ابى لهب»
5 - در نظام مكتبى، ضابطه بر رابطه مقدم است. «تبّت یدا ابى لهب»
6- مال و ثروت، یكى از ابزارهاى مخالفان انبیاست. «ما اغنى عنه ماله و ما كسب» (ابولهب سرمایه دارى بود كه ثروتش را براى محو اسلام هزینه كرد.)
7- بدتر از فساد تكرار آن است. «حمّالة»
8 - در برابر قهر الهى نه ثروت كارائى دارد و نه هر چیز كه در اثر تلاش به دست آید، خواه ثروت باشد یا مقام و عنوان و حكومت و شهرت. «ما اغنى عنه ماله و ما كسب»
9- قهر الهى نسبت به ستمگران دور نیست. «سیصلى»
10- اشرافیّت دنیا، همراه با تحقیر آخرت است. «فى جیدها حبل من مسد»
برو به انجمن
آموزش الکترونیکی
آموزش بورس
اجتماعي
ادب و هنر
ادبيـــات
ارتباطات و فن آوری اطلاعات
امر به معروف؛نهی از منکر
امور تربیتی
انگليسي
ایران سرای من
برق
بورس
بهداشت و سلامت
پاسخ به شبهات
پژوهش های دانش آموزی
تجارت و بازرگاني
تعلیم و تربیت
جراحان
حوزه علميه
خانواده
خراسان
خودرو
دانش آموزی
دانش و فن آوری
دانشجویی
دانلود
روانشناسي
زن ریحانه آفرینش
سياسي
سينما و تلویزیون
شمال
صندلی داغ
طنز و سرگرمی
عکس و عکاسي
عمومی
فرهنگ پایداری
قرآن و عترت
کارآفرینی
کامپیوتر
کتاب و کتابخوانی
گرافیک
مدیریت
معارف
مقاومت اسلامی
مکانیک
موبایل
مهدویت
نجوم
نصف جهان
وبلاگ نویسان
ورزش و تندرستی
▲
دسترسیهای سریع
اساسنامه انجمنها
جستجوی پیشرفته
مشخصات من
مباحث من
پاسخهای من
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آوردهاند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار میرود.
اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نامگذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشتهاند.
اطلاعیه برندگان جشنواره انجمنها
پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمنها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هماینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
نصف جهانیها در مقبره علامه مجلسی
اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شدهی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.