• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 2277)
چهارشنبه 2/11/1392 - 14:41 -0 تشکر 682021
بازار یابی شبكه ای

 به نام خدا
با سلام خدمت كاربران عزیز
من با یكی از شركت های بازار یابی شبكه ای اشنا شدم
اول فكر كردم غیر قانونی است
اما متوجه شدم قانونی است و دولت به انها مجوز فعالیت داده است
این هم ادرسش :
www.networkmarketing.moc.gov.ir

با این حال بازار یابی شبكه ای كه توسط دولت اسلامی به انها مجوز داده شده است و قانونی می باشد

چه حكمی دارد ؟

در این شرکتی که بنده عرض کردم اول این که ثبت نام کاملا رایگان است و تمامی درصد هایی که از طرف شرکت به بازاریاب داده میشه از فروش هست نه از نفرات. مثلا ممکن است که 4 نفر را هم وارد کرده باشی ولی چون هیچ فروشی نداشته اند به بازاریاب اصلی هیچ سودی داده نمیشه. پس ملاک توی این کار شرکت در فروش هست نه عضوگیری.

یعنی اگر بازار یابی به صورت شبكه ای باشد ما برای خود زیر مجموعه ایجاد كنیم از نظر شرعی مشكل دارد ؟

اما networkmarketing با شركت های هرمی تفاوت دارد

شركت های هرمی غیر قاونی بوده و فقط با تساعد اعضا جلو می روند و دو تا شش و هرچه اعضا بیشتر ، سود بیشتر و اگر تعداد عضو معنی به سیستم وارد نكنی سودی نمی گیری خرید و فروش مطرح نیست و اكثرا خارجی بوده و باعث خروج ارز از كشور می شود
در شرکتهای هرمی شخصی که وارد سیستم میشود اول باید مبلغی را به عنوان سرمایه بدهد وبعد برای خود زیر مجموعه پیدا کند وآنها نیز مبلغی را باید به عنوان سرمایه به شرزکت بدهند وهیج گونه خرید فروشی انجام نمیشود و شخصی که در راس هرم قرار دارد بعد از مدتی که پول بسیار زیادی به جیب میزد فرار میکرد

ولی شركت های networkmarketing یا همان بازار یابی شبكه ای كه نوعی تجارت الكترونیك است قانونی بوده و عضویت دران رایگان بوده و و سود به تعداد مشخصی وارد كردن عضو بستگی ندارد

سایت http://www.networkmarketing.moc.gov.ir/ مركز امور اصناف و بازرگانان ایران

شركت مزبور زیر نظر پلیمر بوشهر بوده است

در این روش واسطه ها حذف می شوند و پولی كه باید به واسطه داده شود به خود بازار یاب داده می شود تحنت عنوان پور سانت و این پور سانت به عنوان دستمزد به بازار یاب داده می شود كه كالا های شركت را فروخته است

شركا ایرانی و كالا ایرانی و پور سانت ها هم به بانك ایرانی (ملت ) واریز می شود و به اقتصاد داخلی بر می گردد  و ارزی از كشور خارج نمی شود و با عث تقویت تولید ملی می شود


تولید کننده>کل فروشها>عمده فروش ها>خرده فروشها>مغازه دارها>>مصرف کننده


مثلا ممکن است که 4 نفر را تو هم وارد کرده باشی ولی چون هیچ فروشی نداشته اند به بازاریاب اصلی هیچ سودی داده نمیشه.
و مبنای ان خرید و فروش كالا بوده و شركت و كالا های تولیدی ان ایرانی بوده و باعث تقویت تولید ملی و اقتصاد می شود و پول ان برمی گردد به اقتصاد ملی و فرد تلاش می كند این محصولات كه با قیمت را بفروشد

و قیمت محصولات با همان قیمت درج شده بر جعهبه محصولات به بازار یاب فروخته می شود نه بیشتر

شرایط شركت های قانونِی :
الف – خرید و فروش محصولات کمپانی توسط خود بازاریاب ها ، به هر میزان که بخواهند انجام می شود.
ب - محصولات مصرف عمومی دارند.
پ - قیمت محصولات از قیمت محصولات مشابه در بازار پایین تر بوده و بازاریاب با خرید محصولات آنها را حتی در همان لحظه با سود می تواند بفروش برساند . (و یا حداقل به قیمت خرید)
ت - امکان فروش حداق وحداکثر برای بازاریاب وجود داشته باشد.
ث - جمع مبالغ پرداختی کمیسون ها از محل سود کمپانی و یا حتی از اصل ارزش محصولات بیشتر نباشد.



و بازاریاب تلاش می كند كه كالاهایی را كه با قیمت كارخانه و مستقیما از خود كارخانه تهیه می كند به مصرف كننده بفروشد و كارخانه هم به خاطر تلاش این شخص به وی دستمزد (پور سانت ) می دهد
و چون یك كار تیمی است
و مثلا زیر مجموعه های شخص C نیز در صورتی كه فروش داشته باشند ة سودی به شخصی C می دهند چون او انها را به شركت معرفی كرده است و روشهای با و فروش نداشته باشند صفر

بازاریابی شبکه ای شیوه جدید رساندن محصولات به دست مشتری میباشد در تجارتهای سنتی محصولی که تولید میشود برای آنکه به دست مشتری برسد باید از دست چندین شرکتهای پخش و واسطه ها ودلال ها بگذر تا به دست مشتری برسد وقیمت واقعی محصول نیز بسیار بالا میرود چون هرکدام از این دلالها سود وهزینه ای که کرده ان رو روی قیمت محصولات میکشند وهزینه تبلیغاتی که تولید کننده ها در رادیو تلوزیون مجلات و...میکنند که هزینه بسیار بالایی را دارد را روی محصولاتشان میکشند واین باعث افزایش قیمت محصولات میشود به این نوع تجارت تجارت سنتی گفته میشود

تولید کننده>کل فروشها>عمده فروش ها>خرده فروشها>مغازه دارها>>مصرف کننده

اما در تجارتهای مدرن بدون وجود هیج گونه واسطه ودلالها محصول به دست مشتری میرسد وجای واسطه ها را اینترنت وپستهای پیشرفته پر میکند به اینصورت که مثلا میخواهید یک تلوزیون بخرید اول به سایت شرکت مربوطه میروید ومحصول خودتان راانتخاب میکنید و شرکت آن را بوسیله پست به آدرستان میفرستد و چون شما مستقیما محصول رو از تولیید کننده خرید کرده اید قیمت محصول نیز خیلی کمتر میشود
در بازاریابی شبکه ای هم چون تولیدکننده محصولات رو مستقیما به دست مصرف کنندها میرسانند وهیج گونه هزینه ای بابت تبلیغات نمیدهند وتبلیغلت آنها به صورت سنتی یا همان کلامی میباشد قیمت محصولات هم به همان ارزش واقعی به دست مصرف کننده میرسد
در این تجارت چون از تبلیغات مدرن که همان رسانه ها مجلات بیلبردها و...میباشد وهزینه های بسیار بالایی دارد استفاده نمیکنند تبلیغات آنها به صورت کلامی میباشد وهزینه هایی که بابت تبلیغات و...میدانند را این بار به مشتریانشان میدهند تا برای آنها بازاریابی کنند ودر ازای معرفی کردن هر چند تا مشتری شرکت به آنها پورسانت میدهد
واین انگیزه ای برای مشتریان میشود که تا برای آن شرکت بازاریابی کنند وکسانی که نفراتی را معرفی میکنند وآنها به دلخواه خود محصولی را خرید میکنند شرکت به ازای خرید آنها به آن شخص پورسانت میدهد وآن شخص میتواند آشخاصی راکه معرفی کرده است کار را به آها نیز یاد دهد تا آنها بازاریابی کنند تا هم آنها پورسانت گرفته وهم خودش

در یک شرکت بازاریابی شبکهای، یک توزیع­ کننده (بازاریاب) محصولات شرکت را بهصورت عمده خریداری کرده و به طور خرده فروشی، به دور از یک مکان ثابت تجاری، به مصرف­ کننده نهایی میفروشد.

در این راستا توزیعکننده هم از تفاوت قیمت عمده و خرده فروشی منتفع شده و هم بابت هر فروش، پورسانت خرده فروشی دریافت میکند. این در حالی است که هر توزیع ­کننده قادر به تشکیل زیرمجموعه و کسب پورسانت از فروش آنها نیز میباشد. یکی از مسائل سؤال برانگیز و در عین حال جنجالی این است که چرا یک توزیع­ کننده از فروش زیر مجموعۀ خود، پورسانت دریافت می کند؟ در واقع سؤال این است که چرا یکی بفروشد و دیگری از فروش وی پورسانت بگیرد؟

به نظر میرسد این سؤال را کسانی مطرح میکنند که با نحوۀ فعالیت یک شرکت بازاریابی شبکهای قانونی آشنا نیستند؛ چرا که در یک شرکت بازاریابی شبکهای موضوعی تحت عنوان «کار تیمی» مطرح است و این نحوۀ همکاری و کار تیمی، بازاریابی شبکهای را از دیگر انواع فروش و بازاریابی متمایز میکند.

در توضیح بیشتر باید گفت که سیاستهای قانونگذاران و همچنین سیاستهای قراردادی و اخلاقی شرکتهای بازاریابی شبکهای، به گونه‌ای است که افراد بالاسری اعضای زیر مجموعۀ خود را آموزش مستمر و گام به گام داده و حمایت متداوم در فروش و مجموعه­ سازی میکنند. در واقع علت استحقاق یک بالاسری جهت دریافت پورسانت از فروش زیر مجموعه خود، حمایت و آموزش مستمر آنهاست. از مهمترین سیاستهایی که شرکتها برای عملی ساختن این مسأله به کار میگیرند میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

1.  واجد صلاحیت شدن: واجد صلاحیت شدن یعنی شرکت به یک توزیع­ کننده هیچ گونه پورسانتی در ماه پرداخت نمیکند مگر این که آن توزیع­ کننده یک حداقل فروشی در آن ماه انجام دهد. این سیاست باعث میشود که یک توزیع ­کننده حداقل فعالیت و فروشی در ماه انجام دهد و این­طور نباشد که صرف داشتن یک جایگاه، از فروش زیر مجموعۀ خود پورسانت دریافت کند. در واقع این سیاست باعث فعال نگه داشتن مستمر یک توزیع ­کننده میگردد. از طرفی توزیع­ کنندهای که خود فعال است و فروش انجام میدهد، معمولاً به حمایت زیر مجموعۀ خود نیز میپردازد.

2.توزیع ­کنندههای فعال و قدیمیتر نسبت به توزیعکنندگان جدید از علم و تجربۀ بیشتری برخوردار هستند و این علم و تجربۀ خود را نه یک جا، بلکه بهطور گام به گام به اعضای جدید منتقل میکنند. اساساً در شرکتهای بازاریابی شبکهای، مسئولیت آموزش و حمایت مستمر اعضای جدید با افراد بالاسری است و طبق قرارداد شرکتها، بالاسریها موظف به آموزش و حمایت مستمر زیر مجموعۀ خود هستند.

3.  در دنیای امروز بحث «کار تیمی» و بازدهی بسیار بالای آن بر هیچ مطلّعی پوشیده نیست. در کار تیمی، اعضای یک تیم، جملگی در اهداف تعیین شده به یکدیگر کمک میکنند و موفقیت یک نفر موفقیت دیگری است. در شرکتهای بازاریابی شبکهای نحوۀ عملکرد طوری است که اعضای یک تیم فروش (شامل توزیع کننده و زیر مجموعۀ وی) در فروش محصولات و مجموعه سازی همکاری تنگاتنگ داشته و یکدیگر را یاری می‌رسانند؛ چرا که موفقیت یک نفر موجب موفقیّت و منتفع شدن قطعی دیگری است.

حال ممکن است یک توزیع ­کننده در یک ماه واجد صلاحیت شده و فعال تلقّی گردد ولی در عمل هیچگونه حمایتی از زیر مجموعۀ خود نکند؛ و یا اینکه پورسانتی که از فروش زیر مجموعۀ خود دریافت کرده با فعالیت آموزشی و حمایتی وی متناسب نباشد. باید گفت که به علت احتمال وقوع این دو فرض، پیشنهاد میشود که توزیعکنندگان یک تیم فروش، در ابتدای فعالیت خود، بین یکدیگر قرارداد «صلحی» منعقد کنند (ولو به طور شفاهی)، و این مصالحه موجب میشود تا پورسانتهایی که متناسب با فعالیت نبوده، با توجّه به رضایت همه، مشروع تلقّی شود. این صلح بین توزیعکنندگان نافذ خواهد بود؛ چرا که اساساً این توزیعکنندگان هستند که در فروش محصولات بهطور مستقیم و غیرمستقیم مؤثّر بوده و همۀ پورسانتهای حاصل از فروش یک محصول، حق توزیع کنندگانِ یک تیم فروش است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.