• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 912)
دوشنبه 15/7/1392 - 21:9 -0 تشکر 664796
تربیت فرزند در اندیشه والای علوی

 سلامت روح
 

قطعا روح سالم در بدن سالم است. سلامت بدن را می توان به وسیله آزمایش های طبی و گرفتن نبض و مشاهده آثاری كه در چشم یا روی زبان و پوست ظاهر می شود، معلوم كرد ولی تشخیص سلامت روح از این راه ها ممكن نیست.
طبیبان ارواح، بدون نیاز به اسباب ظاهری، بی هیچ واسطه ای به دل می نگرند و بیماری و سلامت آن را می شناسند. مولوی از زبان پیامبران خدا و سفیران عالم بالا می گوید:

ما طبیبانیم شاگردان حق
بحر قلزم دید ما را فانفلق

آن طبیبان طبیعت دیگرند
كه به دل از راه نبضی بنگرند

ما به دل بی واسطه خوش بنگریم
كز فراست ما به عالی منظریم

آن طبیبان غذایند و شما
جان حیوانی بدیشان استوار

ما طبیبان فعالیم و مقال
ملهم ما پرتو نور جلال

آن طبیبان را بود بویی جلیل
وین دلیل ما بود وحی جلیل

[مولوی، 1328، 3 /282-281]

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:10 - 0 تشکر 664797

طبیبان جسم می نشینند تا بیماران به سراغشان روند و طبیبان روح، خود به سراغ بیماران می روند و به معالجه آنها می پردازند. امیر والامقام ارواح، از رهبر مطلق همه روح شناسان و روان پژوهان و استاد یگانه همه روان پزشكان و یكتا درمانگر همه خلل ها و عقده ها و انحراف های روحی بشر، این گونه یاد می كند:
«طبیب دوار بطبه، قد احكم مراهمه، و أحمی مواسمه، یضع من ذلك حیث الحاجه الیه: من قلوب عمی، و اذان صم، و ألسنه بكم.» [نهج البلاغه، ن: صبحی صالح، خ 108]
« او طبیبی بود كه با طب روحانی خویش میان مردم می چرخید، در حالی كه مرهم ها و ابزارهای گداخته خود را آماده كرده بود و آنها را در دل هایی كه به كوری گراییده و گوش هایی كه از شنیدن حق ناشنوا و زبان هایی كه از گفتن حق لال گشته بودند، به كار می برد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:10 - 0 تشکر 664798

كرامت و دنائت


روح بیمار، گرفتار دنائت و پستی است و تمایلات و رغبات، او را مهار كرده و به این سو و آن سو می كشند؛ ولی روح سالم، برخوردار از كرامت و بزرگواری و شرافت است. (1)انسان باید ورزش روحی داشته باشد و با تمام توان، از دنائت ها و پستی ها كه زاییده تمایلات پست حیوانی و رغبات پوچ نفسانی اند بپرهیزد تا همان گونه كه تن را با مراقبت و ممارست و تمرین و تحرك، از قوت و سلامت برخوردار می سازد، از روح قوی و سالم نیز برخوردار شود. در غیر این صورت، تن سالم و قوی بدون روح سالم و توانمند، چیزی جز همان شتر مست و سركش نخواهد بود. امام علی (ع) به فرزند دلبند و توانمندش فرمود:
«اكرم نفسك عن كل دنیه و ان ساقتك الی الرغائب، فانك لن تعتاض بما تبذل من نفسك عوضا» [نهج البلاغه، ن: صبحی صالح، ن 31]
«نفس خود را از هر پستی گرامی دار؛ هر چند تو را به آن چه خواهانی برساند، زیرا آن چه را از خود بر سر این كار می گذاری، هرگز به تو باز نمی گرداند.» 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:10 - 0 تشکر 664799



حریت و عبودیت


روح سالم، مظهر حریت و آزادگی است. بردگی و عبودیت حكایت از روح بیمار می كند. آنان كه برای مال و منال و جاه و مقام، تن به ذلت می دهند و زبان به تملق و چاپلوسی می گشایند، بیمارند و در عین حال، مغرورند از این كه خور و خواب و شهوتشان، موزون و منظم است و به گمان این كه از سلامت كامل برخوردارند، یك لحظه آینده نگری نمی كنند؛ غافل از این كه بدون سلامت روح، نمی توان از سلامت بدن بهره كافی و حظ وافی گرفت. امام برای تأمین سلامت روحی كامل جگر گوشه خود، به او فرمود:
« لاتكن عبد غیرك و قد جعلك اله حرا» [همان]
« برده غیر خود مباش كه خداوند تو را آزاد آفریده است.»
برده انسان ها شدن و به استعمار و استثمار تن دادن، از مظاهر بارز و عمده فقدان آزادی است. جایی كه حیوانات حاضر نیستند برده یكدیگر شوند، چرا انسان باید تن به بردگی بدهد؟!
به قول اقبال لاهوری:

آدم از بی بصری بندگی آدم كرد
گوهری داشت ولی نذر قباد و جم كرد


یعنی از خوی غلامی ز سگان پست تر است
من ندیدم كه سگی پیش سگی سرخم كرد

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:11 - 0 تشکر 664800

حریت و آزادگی امری باطنی است كه انسان را از این كه بنده هواهای نفسانی شود، حفظ می كند. اگر شخص بنده هواهای نفسانی شود، از تن دادن به هیچ ذلتی خودداری نمی كند. چنین كسی خداگریز و عقل ستیز و در حقیقت، خودستیز و از خود بیگانه است.
قرآن كریم می گوید:
« أفرایت من اتخذ الهه هواه و اضله الله علی علم» [الجاثیه، 23]
« آیا دیده ای آن كس كه خدای خود را هوای نفس خویش پنداشته و خداوند با داشتن علم، گمراهش كرده است؟»
و نیز پس از آن كه امر به تقوا و توصیه به آینده نگری و به فكر فردای فرداها بودن می كند، می گوید:
« ولا تكونوا كالذین نسوا الله فأنسهم أنفسهم أولئك هم الفاسقون» [حشر، 19]
« همانند كسانی كه خدای را فراموش كردند و خداوند به كیفر خدافراموشی، خودشان را از یادشان برد، نباشید. آنان فاسقانند.» 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:11 - 0 تشکر 664801



صبر و جزع


صبر و شكیبایی، نشان قوت و سلامت روح و از سوی دیگر، جزع و زاری و بی تابی، نشان ضعف و بیمار و ناتوانی روح است.
در مهد تربیت علوی، انسان های صبور و شكیبا پرورده می شوند و آنهایی كه از فضیلت صبر و شكیبایی محرومند، از تربیت ناب دینی- كه در سیره و گفتار علوی تجلی یافته است- بی بهره اند.
از دیدگاه قرآن كریم، انسان «هلوع» (2) آفریده شده است. برای خروج از این خصلت ذاتی و خصیصه طبیعی، تمرین و ممارست لازم است و اگر تمرین و ممارست و برنامه دقیق تربیتی نباشد، انسان همواره با اثرات شوم «هلع» دست به گریبان است و تا آخرین نفس، در منجلاب آنها دست و پا می زند.
آدم هلوع، در صورت رسیدن به ثروت، «منوع» (3) و در صورت گرفتاری مصیبت، «جزوع» (4) است.
برای رهایی از خصلت های زشت «منع» و «جزع» یا بخل و بی تابی باید به برنامه ای كه قرآن كریم نشان داده است، روی آورد. این برنامه انسان ساز و سالم سازنده و تقویت كننده روح، از تداوم بر نماز، آغاز و به محافظت بر نماز، ختم می شود. اموری كه در فاصله میان این دو قرار دارند، به ترتیب، عبارتند از: ادای حقوق مالی، تصدیق روز جزا، ترس از عذاب آخرت، مراعات عفت جنسی، امانتداری، وفای به عهد و قیام به شهادت. (5)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:11 - 0 تشکر 664802


به بیان دیگر- بلكه دقیق تر- برای خروج از ورطه طبیعت اولیه، تنها، نماز است كه كارساز و چاره ساز است. آری تنها نمازگزاران واقعی، از قوت و صلابت روحی و صبر و شكیبایی برخوردارند و دیگران همه در چاه طبیعت اولیه گرفتار و نگون سارند. بقیه اموری كه ذكر شد، همه و همه از اوصاف نمازگزاران واقعی است. آنهایند كه تداوم و محافظت بر نماز دارند و حقوق مالی را ادا می كنند و به قیامت باور دارند و از عذاب آخرت بیمناك اند و عفت جنسی را مراعات می كنند و در حفظ امانت و وفای به عهد می كوشند و از ادای شهادت خودداری نمی كنند و صد البته، اینان به هنگام رسیدن به خیر، منوع و به هنگام رسیدن به شر، جزوع نیستند.
در منطق شیوا و اندیشه پویای علوی، كسی كه به خاطر از دست دادن چیزی بی تابی می كند، باید به خاطر همه چیزهایی كه در دست ندارد نیز، زاری كند؛ از این رو به حَسَن - كه خود مظهر خصال حسنه بود- فرمود:
« و ان جزعت علی ما تفلت من یدیك فاجزع علی كل ما لم یصل الیك»
[نهج البلاغه، ن: صبحی صالح، ن 31]
« اگر بر آن چه از دستت رفته، زاری می كنی، پس زاری كن بر همه آن چه در دست نداری.» 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:11 - 0 تشکر 664803



عزت نفس و گدامنشی


برخی به هنگام نیاز، تواضع و فروتنی و خضوع را از حد می گذرانند و تا آن جا كه در توان دارند تملق و چاپلوسی می كنند. همین ها در وقت بی نیازی، درشت خو و درشت گویند. اما آنان كه عزت نفس و مناعت طبع دارند، چنین نیستند. بلكه به هنگام نیاز و بی نیازی، متعادل بوده و هرگز میانه روی را رها نمی كنند و از جاده اعتدال خارج نمی شوند. زشت ترین صفات در اندیشه ناب علوی، چاپلوسی به هنگام نیاز و درشت خویی به هنگام بی نیازی است و این خود نشان عدم سلامت روح، بلكه شدت بیماری آن است و مباد كه انسان همچون پر كاهی، سبك و بی اراده باشد و با تندباد فقر به یك سو پرتاب شود و با امواج مال و منال به سوی دیگر. حضرتش فرمود:
« ما اقبح الخضوع عند الحاجه، و الجفاء عند الغنی!» [همان]
« چه زشت است فروتنی در هنگام نیاز و درشتی در هنگام بی نیازی!» 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:12 - 0 تشکر 664804



موعظه پذیری و سرسختی


روح سالم، موعظه پذیر است و پند و اندرز، همچون آب زلال بر بستر وجودش جریان می یابد و با اشتیاق تمام می شنود و با رغبت كامل، به كار می بندد؛ ولی روح ناسالم، سرسختی نشان می دهد و همچون حیوان چموش سركشی می كند؛ مگر این كه با شلاق به جانش بیفتد وادارش كنند كه قدم در راه راست گذارد و از بیراهه باز گردد. كسی كه در مهد تربیت علوی قرار گرفته و در چنان فضای سالمی تنفس می كند باید بكوشد كه همواره از دل و جان موعظه پذیر باشد و هرگز گرفتار خلق و خوی سركشی و پند ناپذیری كه ویژه حیوانات چموش و سركش است، نشود. حساسیت و اهمیت این مسأله اقتضا می كرد كه امام علی (ع) با خطاب مؤكد و فرمانی مشدد، فرزند بیدار دل و رشید و پندپذیر خود را مخاطب سازد و بگوید:
« و لا تكونن ممن لا تنفعه العظه الا اذا بالغت فی ایلامه، فان العاقل یتعظ بالادب، و البهائم لا تتعظ الا بالضرب.» [همان]
« به طور حتم، از آنان مباش كه موعظه سودشان ندهد، مگر آن كه در آزردن و ملامت آنها مبالغه كنی؛ زیرا خردمند به ادب پند گیرد و حیوان با تازیانه.» 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:12 - 0 تشکر 664805



تفهم و غوطه وری در شبهات


برخی به دنبال فهم حقائق و درك دقائق تلاش می كنند و از هر خرمنی خوشه ای می چینند؛ ولی برخی دیگر، چنین نیستند؛ بلكه همواره در پی شبهه تراشی و بهاه پراكنی بوده و برای هیچ چیزی ارزش قائل نیستند. اینان روحی بیمار دارند و اگر خود را از این ورطه پر خطر نجات ندهند، هم خود گرفتار هلاكت می شوند و هم ممكن است گروهی دیگر را به هلاكت و ضلالت افكنند. اینان برای افكار گذشتگان، ارزشی قائل نیستند و زحمات معاصران را ناچیز می پندارند.
روح سالم برای اندیشه گذشتگان احترام قائل است و تا آن جا كه خطای آنها ثابت و مسلم نشده است، از آنها تبعیت می كند و اگر به تبعیت آن ها قانع نشده باشد بدون غوطه ور شدن در شبهات به بازنگری و بازپژوهی می پردازد این خود موجب تكامل علمی و توسعه ذهنی عالمان می شود. به همین جهت است كه امام علی به پسر والاگهر خویش توصیه می كند كه راه پدران پارسا و فرهیخته خویش را ادامه دهد، چه آن كه آنان از نگریستن در كار خویش، بازنایستاده و از اندیشیدن، قصور نورزیده اند. آن گاه فرمود:
« ان ابت نفسك ان تقبل ذلك دون ان تعلم كما علموا فلیكن طلبك ذلك بتفهم و تعلم، لا بتورط الشبهات، و غلو الخصومات.» [همان]
« و اگر نفس تو از این كه بدون علم و یقین، رأی آنها را قبول كند، ابا دارد، باید جستجوی تو از روی دریافتن و آموختن باشد، نه به فرورفتن در شبهه ها و بالا بردن جدال‌ها.» 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:12 - 0 تشکر 664806



خود میزانی و ناخودمیزانی


روح سالم، خود را میزان قرار می دهد و فرقی میان خود و دیگران قائل نمی شود و بنابراین، آن چه برای خود دوست می دارد، برای دیگران هم دوست می دارد و آن چه برای خود مكروه می شمارد، برای دیگران هم مكروه می شمارد. همان گونه كه ستم بر خود را ناروا می شناسد، ستم بر دیگران را هم ناروا می شناسد. همان طوری كه نیكی به خود را دوست می دارد، نیكی به دیگران را هم دوست می دارد. آن چه برای خود از مردم نمی پسندد، برای مردم از خود نیز نمی پسندد. آن چه را نمی داند، نمی گوید، هر چند دانسته او اندك باشد و آن چه دوست نمی دارد كه درباره اش گفته شود، درباره دیگران نمی گوید.
« اجعل نفسك میزانا فیما بینك و بین غیرك، فأحبب لغیرك ما تحب لنفسك، و اكره له ما تكره لها، و لا تظلم كما لا تحب أن تظلم، و أحسن كما تحب أن یحسن الیك، و استقبح من نفسك ما تستقبح من غیرك، و ارض من الناس بما ترضاه لهم من نفسك، و لا تقل ما لا تعلم و ان قل ما تعلم، و لا تقل ما لا تحب أن یقال لك.» [همان]
در مقابل، روح ناسالم، آن چه برای خود می خواهد، برای دیگران نمی خواهد و آن چه برای خود نمی پسندد، برای دیگران می پسندد. ظلم را برای دیگران و احسان را برای خود می خواهد و آن چه برای خود زشت می شمارد، برای دیگران زشت نمی شمارد و از گفتن آن چه بر خود نمی پسندد، درباره دیگران ابا ندارد. 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.