• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 984)
دوشنبه 15/7/1392 - 21:1 -0 تشکر 664771
حواس پرتی و شیطنت در کودکان

 

آموزش والدین
 

در آموزش والدین به والدین می آموزند که چگونه رفتار کودک را اداره کنند و بر آن تأثیر بگذارند. در این روش، تمام اصول رفتاری پاداش مشروط مستقیم مورد استفاده قرار می گیرند و بر برخی مؤلفه های آموزشی مانند موارد زیر تأکید می شود:
1. یادگیری درباره بیش فعالی: این بخش از آموزش، بحث درباره نشانه های بیش-فعالی، علل احتمالی و درمان آن را شامل می شود. هرچند مربیان بر علل چند بعدی بیش فعالی تأکید دارند، اما بر نقطه نظرهایی که علل زیست شناختی و علل ذاتی خُلق و خو را مورد تأکید قرار می دهند توجه بیشتری معطوف می کنند. در این رویکرد، والدین یاد می گیرند تا به جای احساس گناه درباره رفتار کودک، ناتوانی مزمن را اداره و با آن مقابله کنند.
2. تأکید بر رابطه والد- کودک: این نکته اثرات اعمال و خُلق و خوی والدین را روی کودک مورد توجه قرار می دهد. برای مثال، وقتی تلاش ها برای تغییر رفتار اغتشاش گرانه کودک ناموفق هستند، والدین ممکن است احساس کنند که «فایده ای ندارد»، «او هرگز تغییر نخواهد یافت» یا «او آن را عمداً انجام می دهد؛ زیرا می داند من چگونه عصبانی می شوم». این افکار و احساسات می توانند عمیقاً بر رابطه والد- کودک اثر بگذارد. بحث درباره این احساسات غالباً به نفع والدین است؛ زیرا آنان احساس خواهند کرد که در کوشش های خود، تنها نیستند. در طی این مرحله از آموزش والدین، غالباً فنون شناختی به کار برده می شوند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:1 - 0 تشکر 664772

نمونه هایی از فنون شناختی مورد استفاده در آموزش والدین عبارتند از:
* تحلیل افکار غیرمنطقی مانند «او باید به خاطر داشته باشد که کارهای روزمره خود را بدون این که من بگویم انجام دهد.»
* جستجوی شواهدی که آن افکار را مورد سؤال قرار می دهند، مانند: «او گاهی به خاطر می آورد که باید کارهای روزمره اش را انجام دهد و او عمداً آن را فراموش نمی کند.»
* تغییر نگرش به موقعیت یا فکر کردن به آن از دیدگاه متفاوت، مانند: «آیا من می خواهم به جای بازی کردن، آشغال ها را دور بریزم.»

علاوه بر آن، درمان گران به این امر توجه دارند که ناتوانی مزمن کودک تا چه اندازه می تواند برای خانواده استرس زا باشد. خانواده با این استرس ها چگونه مقابله می کند و این موقعیت چگونه بر روابط مختلف خانوادگی تأثیر می گذارد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:2 - 0 تشکر 664773


3. افزایش مهارت های ارتباطی: والدین یاد می گیرند که احساسات و درخواست های خود را بدون ایجاد تعارض، به کودکان خود منتقل کنند. برای مثال یک والد ممکن است بگوید: «وقتی شما داد می زنید تا توجه مرا جلب کنید، من از آن خوشم نمی آید، بنابراین من به شما توجه نمی کنم. کاری که می خواهم انجام دهید آن است که آرام به بازوی من ضربه بزنید». مهارت های ارتباطی شفاف، مشتمل بر توصیف مستقیم و ویژه رفتار مطلوب و پیامدهای بالقوه آن برای کودک است نه صرفاً انتقاد از رفتار مشکل آفرین کودک. این کار به والدین کمک می کند تا آن چه را که مهم است، مشخص کنند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:2 - 0 تشکر 664774


4. درک اصول اداره رفتار: این بخش آموزش بر این نکته تأکید دارد که نوع پاسخ والد به رفتار، چگونه رفتار مطلوب را افزایش یا کاهش می دهد. والدین آموزش را در زمینه های زیر دریافت می کنند:

* افزایش مهارت های توجه کردن: والدین باید استفاده از فنون مثبت و تقویتی را در آغاز درمان یاد بگیرند. بیشتر آنان در تلاش برای اداره رفتار ناکام کننده بیش فعالی، سبک های والدینی خشن و منفی را اتخاذ کرده-اند.

چون مهارت های توجه در شکل دادن رفتار کودکان حائز اهمیت هستند، این حوزه از آموزش اداره رفتار، شامل تغییر دادن شیوه ای که بر اساس آن والدین به کودکانشان توجه می کنند نیز می شود. مهارت های توجه مهم عبارتند از: گوش دادن، ارائه توجه مثبت و نادیده گرفتن رفتار بی ضرر در طی درمان، ممکن است از والدین خواسته شود تا وقتی کودک فعالیت می کند به او توجه کنند. این کار برای والدین فرصتی فراهم می کند تا یاد بگیرند که چگونه بدون دخالت کردن و پرسیدن سؤال به کودکشان توجه کنند و چگونه به صورت مثبت اظهار نظر کنند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:2 - 0 تشکر 664775


برای گوش دادن مؤثر، لازم است والدین زمانی را برای صحبت کردن درباره جنبه های مثبت و توجه به آن ها - بدون تصحیح، راهنمایی یا پیشنهاد- صرف کنند. این کار به کودک کمک می کند تا بدون داشتن هرگونه تعامل منفی بالقوه، احساس توجه و ارزشمندی کند. آموختن این مهارت ها معمولاً دشوار است و والدین ممکن است به تمرین زیادی نیاز داشته باشند تا بتوانند درست توجه کنند.


آموزش توجه مثبت به والدین کمک می کند تا به رفتارهای مطلوبی که می خواهند کودکشان آن ها را افزایش یا ادامه دهند، توجه کنند. لازم است رفتارهای مطلوب کودک بیشتر از رفتارهای اغتشاش گرانه او مورد توجه قرار گیرند. برای مثال، از والدین خواسته می شود که وقتی کودک درخواست آن ها را برای رفتن به رختخواب اطاعت می کند به او توجه کنند. حتی ممکن است لازم باشد، والدین فعالیت های خود را متوقف کنند تا رفتار اطاعت کردن را تقویت نمایند. یکی از اشتباهات رایج والدینی که دراصول رفتار مهارت ندارند آن است که رفتار مناسب را مسلم فرض می کنند در حالی که به هر نمونه از رفتار منفی نیز توجه نشان می دهند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:3 - 0 تشکر 664776

وقتی والدین رفتار بی ضرر غیرقابل پذیرش را نادیده می گیرند، آنان از اصل رفتاری خاموش سازی استفاده می کنند. برای مثال، وقتی کودکان برای به دست آوردن چیزی که می خواهند، داد می زنند، والدین به سادگی رفتار دادزدن را نادیده می گیرند. سپس، وقتی کودک چیزی را به شیوه قابل قبولی می خواهد والدین باید پاسخ مثبتی نشان دهند. اگر تقویت فقط برای رفتار مناسب داده شود، در طول زمان، دادزدن کاهش می یابد.
* تقویت رفتاری: این حوزه بر پاداش دادن آگاهانه رفتار مطلوب و جلوگیری از رفتارهای نامطلوب توسط والدین تأکید می کند. این رفتارهای مطلوب باید به مؤلفه هایی از هدف های کلی تجزیه شوند. برای مثال، اگر هدف کلی، اطاعت از قواعد باشد، مؤلفه ها ممکن است شامل انجام کارهای خاص روزمره و موافقت برای وقت خواب معین باشند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:3 - 0 تشکر 664777

* استفاده از تقویت کننده ها: درمان گران تقویت کننده های مناسب برای هر رفتار آماجی را مشخص می کنند و معمولاً این تقویت کننده ها را به تقویت یا تنبیه تقسیم می کنند.
تعداد انتخاب ها محدود است. تقویت کننده های مثبت یا پاداش ها می توانند مانند غذا، مهم و یا مانند کسب امتیاز پیچیده باشند. تنبیه، ممکن است شامل از دست دادن امتیازها، نیاز به انجام کارهای روزمره اضافی یا از دست دادن امتیازهایی که به به دست آوردن پول یا تقویت کننده های مثبت دیگر ارتباط می یابند، باشد. تقویت باید پیوسته مورد استفاده قرار گیرد. هرگونه رویداد رفتاری و فاصله زمانی باید مشخص شود. سیستم های پیچیده تری مانند نمودارها، امتیازها یا ستاره ها را می توان در اندازه گیری رفتار آماجی مورد استفاده قرار داد.
برای حفظ انگیزش، ممکن است نیاز باشد که تقویت کننده ها به صورت دوره ای تقویت یایند. علاوه بر آن، لازم است رفتارهای آماجی به اندازه کافی تقویت شوند تا کودک موفقیت را تجربه کند. در یک زمان واحد می توان دو یا سه رفتار آماجی را تغییر داد. قبل از اضافه کردن رفتارهای هدف جدید، لازم است کودک در رفتارهای هدف قبلی کاملاً موفق شود.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:3 - 0 تشکر 664778


* محروم سازی: والدین می آموزند که محروم سازی باید به صورت باثبات مورد استفاده قرار گیرد و اگر طول زمان و موقعیت های آن از قبل مشخص شود، مؤثر خواهد بود. می توان یک یادداشت رابه عنوان نشانه به کودک داد. والدین یاد می گیرند که چگونه قشقرق کردن ها را با استفاده از محروم کردن، کنترل کنند. نکته مهم این که، بعد از پایان محروم سازی، کودک باید رفتاری را که موجب آغاز محروم سازی شده بود به صورت صحیح انجام دهد و برای این کارش پاداش دریافت کند. (26)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:3 - 0 تشکر 664779



عوامل سهیم در بروز این اختلال


علت اصلی شکل گیری این اختلال مشخص نیست. بسیاری از مردم گمان می کنند که بیش-فعالی، نتیجه تربیت نادرست و فرزندپروری نا مناسب است. در حالی که این باور اشتباه است و نباید والدین را به دلیل داشتن فرزند مبتلا به این اختلال، سرزنش و در آن ها احساس گناه ایجاد کرد؛ زیرا کاملاً واضح است که این بیماری نتیجه فرزندپروری غلط نیست و دلائل بیولوژیک دارد. در مطالعات مختلف، عوامل مؤثر در ایجاد آن مشخص شده اند که عبارتند از:
1. عوامل ژنتیک: همگامی بالا در دوقلوهای یک تخمکی نسبت به دوقلوهای دو تخمکی، و این که خطر ابتلا در خواهران و برادران کودکان بیش فعال نسبت به کودکان دیگر بیشتر است، نقش عوامل ژنتیکی را نشان می دهد. گرچه شواهد بسیاری از تأثیر ژنتیک در ایجاد این اختلال وجود دارد، ولی هنوز به طور واضح نحوه انتقال ژنتیکی آن مشخص نشده و هیچ آزمایش ژنتیک اختصاصی برای تشخیص آن وجود ندارند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:4 - 0 تشکر 664780


2. آسیب های مغزی: اگر در دوران جنینی و اوایل شیرخوارگی آسیبی به مغز برسد می تواند در شکل گیری این اختلال مؤثر باشد. سیگار کشیدن مادر احتمال بروز اختلال را افزایش می دهد. تا به حال هیچ مطالعه ای، ارتباط نگرانی و اضطراب دوران بارداری را با بیش فعالی اثبات نکرده است، مگر این که باعث بروز عوارضی در زایمان شده باشند.
3. عوامل عصبی شیمیایی: تغییرات در موارد شیمیایی ناقل های عصبی مغز به نشانه های بیش فعالی نسبت داده شده اند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 21:4 - 0 تشکر 664781


4. عوامل روانی اجتماعی: بیش فعالی و میدان توجه محدود گاهی به دلیل محرومیت های هیجانی در کودکان پرورشگاهی دیده می شود که با رفع عوامل محرومیت، از بین می روند.

5. رژیم غذایی: به رغم نظریه هایی که سال های پیش ارائه می شد مبنی بر این که چاشنی ها و رنگ های مصنوعی و افزودنی های خوراکی و شکر در تشدید علائم بیش-فعالی نقش دارند و باید از رژیم غذایی کودک مبتلا حذف گردند، مطالعات اخیر هیچ گونه ارتباطی را بین نشانه های این بیماری و رژیم غذایی و افزودنی ها پیدا نکرده اند. برخی روان پزشکان رویکردهایی نظیر ویتامین درمانی با دوزهای بالا دارند که رایج ترین آن‌ها استفاده از ویتامین های «ث»، «ب3»، «ب6» هستند. استفاده از «اُمگا3» نیز در درمان این اختلال پیشنهاد می شود، ولی مطالعات سازمان یافته ای در این موارد وجود ندارد، یا این که در این مطالعات اثربخشی این مواد اثبات نشده است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.