• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن امور تربیتی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
امور تربیتی (بازدید: 1063)
دوشنبه 1/7/1392 - 23:29 -0 تشکر 651395
چگونه كودكان منظمی تربیت كنیم

 

دیسیپلین و انضباط به معنای تنبیه نیست، منظور بیشتر مردم از كلمه دیسیپلین (discipline) تنبیه است در صورتی كه تنبیه بخش كوچكی از دیسیپلین و انضباط است نه همه آن. كلمه دیسیپلین از واژه دیسیپل(disciple) گرفته شده است كه به معنای تعلیم و تعلم است و منظور اصلی عبارت است از: آموزش قوانین و مقررات رفتاری به كودكان، یعنی آن چه جامعه و سایر مردم از آنان انتظار دارند و بر مبنای آن بزرگ می شوند تا افرادی سازنده در اجتماع شده و در زندگی شخصی نیز به وظایف خود عمل كنند. كودكان منضبط می توانند در این راه به تعادلی مطلوب و معتدل دست یابند. عامل اصلی نظم و انضباط خوب بزرگ شدن و پرورش كودك در خانواده ای مهربان و بامحبت است كه او را دوست بدارند و او هم متقابلاً آنان را دوست بدارد. در زمان های گذشته تصور می كردند كه كتك زدن برای ایجاد ادب و رفتار درست در كودكان لازم است و از این رو بیشتر كودكان كتك می خوردند ولی در قرن بیستم بنابر مطالعات و بررسی های والدین و متخصصان در كشورهای مختلف فهمیدند كه كودكان بدون تنبیه بدنی یا هر نوع تنبیهی می توانند خوش رفتار، مشاركت پذیر، مودب و با نزاكت باشند.

دوشنبه 1/7/1392 - 23:29 - 0 تشکر 651396

به طور كلی كودكان زمان بسیاری را برای مشاهده رفتار والدین و الگوبرداری از آنان صرف می كنند. هنگامی كه والدین، با اشتیاق، تعهد و قاطعیت معقولی به وظایف خویش رو می آورند كودكان تمایل پیدا می كنند كه خود را با این جنبه از منش آنان وفق دهند. الگوی مسئولیت پذیری زمانی برای والدین اهمیتی ویژه پیدا می كند كه آنان مستقیماً با كودكان رو یارو شوند زیرا كودكان در این واكنش های متقابل نكات بسیاری در مورد نظم و انضباط و مسئولیت فرا می گیرند. كودكان وقتی می بینند كه والدین شان وظایفی را اجرا می كنند كه انجام آن ها دشوار یا خوشایند است، مسئولیت پذیری را می آموزند. بسیاری از والدین می پرسند كه«از چه زمانی می توان نظم و انضباط را به كودك آغاز كرد؟» پاسخ این است كه: «هر چه زودتر، بهتر.» یادگیری اولیه نظم و انضباط از طریق بازی صورت می گیرد. والدین می توانند برای كودك بازی هایی ترتیب دهند تا از طریق آن ها به تدریج نگرش ها و عادات لازم در مورد انتظارات در وی به وجود آید. از همان زمانی كه كودك نوپا به جستجو، دست كاری چیزهای مختلف و درك جملات ساده را شروع می كند می توان او را به جمع كردن اسباب بازی ها، رفتار درست با حیوانات خانگی، مراقبت ساده از اتاق خود و كمك كردن به پدر و مادر در انجام كارهایشان ترغیب كرد. كودكان نوپا بسیار مشتاقند كه مهارت های خود را با انجام كارهایی كه تحسین والدین را در بر دارد ابراز دارند و از رفتار بزرگ ترها تقلید كنند. والدین باید بپذیرند كه در كودكان نوپا، صلاحیت، حس تشخیص هدف ها و توانایی به انجام رساندن كارها محدود است. كودكی كه در شستن ظرف ها كمك می كند ممكن است بیش از تمیز كردن ظروف ریخت و پاش كند لیكن چه بسا كه با این كار به تجربه هایی در مورد ظرف شستن دست یابد. هر فعالیتی كه برای كودكان سرگرم كننده تر و رضایت بخش تر باشد بیشتر آن را ادامه می دهند.

دوشنبه 1/7/1392 - 23:30 - 0 تشکر 651397

علایق كودكان نوپا كاملاً به آسانی منحرف می شود و توجه آنان مدت زیادی بر یك چیز متمركز نمی ماند. كودكان نوپا تمایل دارند كه جواب منفی بدهند حتی اگر مدتی در حال كمك به انجام كارهای عادی روزانه باشند ممكن است كه بگویند دیگر كار نمی كنند. در این گونه موارد والدین می توانند با كمی ناز و نوازش دوباره آنان را بر سر كار برگردانند یا می توانند فعالیت دیگری را به آنان پیشنهاد كنند. در برقراری نظم و تعیین قوانین انضباطی حتماً باید مراحل رشد كودك، توانایی های جسمانی، روانی و نیازهای او در نظر گرفته شود. بهترین راه برای آموزش نظم و انضباط به كودكان این است كه كاری كنیم تا آن ها به محیط اطراف و اطرافیان اعتماد كنند و در صورت سر زدن اشتباه والدین نباید عكس العمل شدیدی نشان دهند. برای آموزش نظم و انضباط به كودكان یك تا سه ساله، باید از روش های پرت كردن حواس، جایگزین كردن اشیا و در مواردی از كلمه«نه» استفاده كنید. آموزش نظم و انضباط كودكان پیش دبستانی مستلزم هدایت كنجكاوی آن ها به مقولات قابل قبول است. باید تاثیر كار آن ها را روی دیگران برای شان توضیح دهید و برای بدرفتاری هایشان پیامدهای طبیعی و منطقی در نظر بگیرید و برای نظم آموزی به كودكان دبستانی باید خویشتن داری و كنترل خود را به آن ها آموزش دهید و هرگز كاری را كه یك كودك خودش می تواند انجام دهد برایش انجام ندهید. به عنوان مثال: مقید ساختن كودك به جمع آوری كتاب هایش پس از مطالعه، مرتب كردن اتاقش به نحوی كه اسباب بازی ها و سایر وسایل اش در جای مخصوص خود گذارده شوند. این فعالیت ها نقش عمده ای در تكامل كودك دارند. اگر والدین از ابتدای زندگی كودك فرصت هایی برای مشاركت كودك در كارها فراهم سازند احتمال بسیار دارد كه وی در آینده فردی مسئول بار آید.

سه شنبه 2/7/1392 - 14:12 - 0 تشکر 651742

متأسفانه بسیاری از والدین به جای آنکه در پی تأثیرگذاری بر کودکانشان باشند، تنها می‌خواهند آنها را کنترل کنند. از این رو، آنان را محدود ساخته، دستور می‌دهند، فرمان صادر می‌کنند و آنها را تهدید یا تنبیه می‌نمایند. اعمال این روش‌های کنترل کننده، عملا بر کودکان و نوجوانان تأثیر مثبتی نمی‌گذارد. کودکی که به انجام کاری مجبور شده، در واقع تأثیر نپذیرفته است، بلکه تنها رفتار خود را در آن لحظه برای فرار از تهدید تغییر داده است.

برای تأثیرگذاری عمیق و مداوم بر زندگی کودکان و نوجوانان، باید از هرگونه رفتار مستبدانه و توسل به زور برای کنترل آنان خودداری کرد و به جای آن از روش‌های مفید و متفاوتی بهره جست که به تدریج انگیزه‌ها و تمایالات کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

سه شنبه 2/7/1392 - 14:12 - 0 تشکر 651743

افراط و تفریط در نظم آموزی

عده‌ای معتقدند باید با ترساندن کودک انضباط را به وی آموخت، زیرا به نظر ایشان، کودک موجودی طبعا شرور است. از این رو باید او را از ارتکاب شر و فساد بازداشت و با اعمال خشونت و انواع مجازات او را محدود کرد تا به فرمان درآید.

برخی دیگر می‌گویند کودک موجودی طبعا نیکو وصالح است و باید او را به حال خود گذاشت تا هر چه دلش می‌خواهد آزادانه انجام داده، تمایلاتش را ارضا کند. بنابراین نباید با نظم دهدی دست و پایش را ببندیم، بلکه باید به وی فرصت دهیم تا استعدادهایش را شکوفا کند.

بررسی‌ها و مطالعات دقیق نشان می‌دهد کودکانی که براساس دیدگاه اول تربیت شده‌اند، چون همیشه در برابر بزرگتر‌ها خضوع کرده و تسلیم بوده‌اند و در بزرگسالی هیچ ابتکاری از خود نشان نمی‌دهند. این کودکان در زندگی آینده شکست می‌خورند. آزاد گذاشتن کودکان بنابر روش دوم نیز برای آنان زیان آور بوده سبب می‌شود در آینده به مقررات و قوانین پشت پا بزنند و افرادی بی‌قید و لاابالی بار بیایند.

سه شنبه 2/7/1392 - 14:13 - 0 تشکر 651744

ابراز محبت به کودک

محبت نیاز طبیعی همه انسان‌ها است. چنان که انسان به آب و غذا نیاز دارد به محبت نیز محتاج است. بنابراین برخورداری و محرومیت از آن در تعادل روح تأثیر فراوان دارد. کودکی که در محیط گرم و صمیمی خانواده پرورش یابد روانی شاد و دلی آرام و بانشاط دارد و به زندگی امیدوار و دلگرم است. در روایت نیز بر محبت به کودکان بسیار تأکید شده است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «خداوند منان بنده‌اش را به واسطه‌ شدن تحبتی که به فرزند خود دارد، مورد رحمت خود قرار می‌دهد». البته محبت باید ابراز شود تا تأثیر داشته باشد. رسول خدا می‌فرمایند: هر گاه یکی از شما کسی را دوست دارد لازم است او را آگاه کند.

در پرتو محبت صفات عالی انسانی و عواطف و احساسات کودک به خوبی پرورش می‌یابد و وی در آینده انسانی متعالی خواهد شد. البته کودک نیز به کسی که به او مهر می‌ورزد علاقه پیدا کرده او را فردی خیرخواه، قدر شناس و قابل اعتماد می‌داند و به سخن او بهتر گوش می‌دهد.

بی‌شک، پدر و مادری می‌توانند در تربیت صحیح فرزندان خود موفق باشند که از عواطف و احساسات بیشتری برخوردار باشند البته به این نکته نیز باید توجه داشت که افراط در محبت کردن نیز درست نمی‌باشد و باید اعتدال را رعایت کرد. زیاده‌روی در محبت کردن به کودک او را لوس و از خود راضی بار می‌آورد چنان که در روایات نیز از این زیاده‌روی نهی شده است. امام باقر(ع) می‌فرمایند: «بدترین پدران کسانی هستند که در ابراز محبت زیاده‌روی می‌کنند» بنابراین باید کودک را با واژه نه آشنا کرد و اجازه داد او خود با مشکلات روبرو شود و آنها را حل کند. امام کاظم(ع) در این باره می‌فرماید: «بهتر است طفل در کودکی با سختی‌ها و مشکلات روبرو شود تا در جوانی و بزرگسالی بردبار و صبور گردد.»

سه شنبه 2/7/1392 - 14:13 - 0 تشکر 651745

تناسب قوانین با سن و شرایط

قواعد و محدودیت‌ها باید متناسب با سن بچه‌ها تغییر کند. اگر از کودک پنج ساله بخواهیم که هنگام عبور از خیابان دستمان را بگیرد سخنی منطقی گفته‌ایم، اما نباید از یک نوجوان پانزده ساله چنین انتظاری داشته باشیم. همچنین نباید تکالیف سنگین بر دوش کودکانمان بگذاریم، زیرا کودک نمی‌تواند از عهده آن برآید و این مسئله سبب ناکامی وی می‌شود این خود عامل مشکلات بسیاری مانند پرخاشگری، انزواطلبی و دروغگویی می‌شود.

امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل کرده است: «خدا رحمت کند کسی که فرزندش را بر نیکی یاری کند. راوی می‌گوید از حضرت پرسیدم: چگونه او را بر نیکی یاری کند؟ حضرت فرمود: آنچه در توان کودک است از او بپذیرد و آن چه انجامش برای کودک سخت است از او نخواهد و…» وضع قوانین و محدودیت‌ها با توجه به اوضاع خانواده نیز تغییر می‌کند. در این زمینه قانونی فراگیر و جهانی وجود ندارد. مقررات و محدودیت‌های شما با ارزش‌ها و اوضاع خاص خانوادگی شما ارتباط دارد.

سه شنبه 2/7/1392 - 14:13 - 0 تشکر 651746

استفاده از تشویق در نظم آموزی

به آخرین باری که دیگران شما را تشویق کردند فکر کنید. در آن لحظه چه احساسی داشتید؟ اگر تشویق درست و به موقع بوده باشد هنوز هم احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند. شکی نیست که تشویق رشد دهنده عزت نفس انسان‌هاست. تشویق غذای روح و روان است و برای پیش بردن کارها بسیار ضروری است. این که انسان‌ها می‌توانند بدون تأیید موفقیت‌ها و توانایی‌هایشان برای خود ارزش قائل شوند تصوری بیهوده است. اگر چه همه ما از قدرت تشویق و اهمیت آن برای سلامت روان آگاهی داریم، در بعضی از خانواده‌ها تشویق به کالایی نایاب تبدیل شده است.

برای اینکه تشویق موثر افتد، باید خالصانه بیان شود. افزون بر آن که بهتر است تشویق ویژه باشد. این جمله که «من روش تو را در کاربرد متفاوت رنگ‌ها و خطوط سیاه اطراف نقاشیت می‌پسندم» یک هنرمند جوان را بیشتر از این که بگوییم «تابلوی زیبایی است» دلگرم می‌کند و به او انگیزه می‌دهد.

تا آنجا که امکان دارد بر موفقیت‌های فرزندان متمرکز شوید نه بزرگ کردن اشتباهات و تقصیرات آنها و بکوشید دستور «دست کم یک تشویق در هر روز» را حتما به خاطر بسپارید.

درباره ادیسون می‌گویند که در کودکی فردی بی‌استعداد و کودن به نظر می‌رسید و چون سرش بیش از حد بزرگ بود اطرافیان تصور می‌کردند دچار اختلال حواس است. از او نقل شده است که گفته است: اگر مادرم مرا تشویق نمی‌کرد، شاید مخترع نمی‌شدم.

سه شنبه 2/7/1392 - 14:14 - 0 تشکر 651747

تبیین و تحلیل مسائل و آگاه ساختن فرزندان

برای پدید آمدن انضباط در کودکان، لازم است فوائد انضباط و پیامدهای بی‌انضباطی را برای آنان تشریح کنیم تا آنان این گوهر گران‌بها را بشناسند و کاخ زندگی خود را بر پایه آن استوار سازند. از همین روست که کارشناسان تربیتی برخی عوامل سرپیچی و نافرمانی فرزندان را چنین معرفی می‌کنند:

نا‌آگاهی از فوائد فرمانبری -

صدور فرمان بدون هیچ توضیحی درباره آن -

- سختی انجام دادن فرمان بیش از گنجایش جسمی و عقلی کودک

نا آگاهی والدین از روش درست فرمان دادن -

البته باید توجه داشت که این اصل در مورد کودکان بالای دو سال کاربرد دارد و در اجرای آن باید به سطح شناخت کودک توجه داشته باشیم.

سه شنبه 2/7/1392 - 14:14 - 0 تشکر 651748

الگودهی به کودکان

والدین افزون بر آگاه ساختن کودک باید در ارائه رفتار درست و مقررات خود بهترین نمونه برای وی باشند. به همین دلیل در روایات این نکته نغز را می‌بینیم که «افراد را با عملتان به کار خیر دعوت کنید» در نظم آموزی به کودک باید به این مسئله توجه داشت زیرا پدر و مادر نخستین الگوهای رفتار کودک­اند تأثیر عمل والدین از گفتار آنان بسیار بیشتر است. استاد مطهری در این باره می‌گوید: «هیچ چیزی بشر را بیشتر از عمل تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، شما می‌بینید مردم از انبیا و اولیا زیاد پیروی می‌کنند ولی از حکما و فلاسفه آن قدر ها پیروی نمی‌کنند زیرا فلاسفه فقط می‌گویند، فقط مکتب دارند، فقط تئوری می‌دهند، …. ولی انبیا و اولیا این طور نیست که اول بگویند و بعد عمل کنند اول عمل می‌کنند و بعد می‌گویند. وقتی انسان بعد از آن که خودش عمل کرد، گفت، اثر آن گفته چندین برابر می‌شود.»

دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

اگر والدین خود منظم نباشند، تنبیه یا توصیه‌های پیاپی به نظم، برای ایجاد آن و رفع بی‌نظمی‌های کودک، سودی ندارد زیرا کودک بخش مهمی از آموخته‌های خود را از راه مشاهده‌ نمونه‌ها و الگوها فرا می‌گیرد. امام کاظم (ع) در این باره می‌فرمایند: «رفتار کودک بر اثر رفتار درست والدین محفوظ می‌ماند.»

سه شنبه 2/7/1392 - 14:14 - 0 تشکر 651749

پرهیز از خشم و زورگویی

از دیگر راه‌کارهایی که برای ایجاد نظم و انضباط در فرزندان باید بدان توجه کرد، پرهیز از خشم و زورگویی است. انضباطی که برپایه خشم و غضب استوار باشد و با زور حاکم شود همچون خانه‌ای است که بر پایه‌هایی سست بنا شود و به محض برداشته شدن زور و اجبار از هم می‌پاشد و فرو می‌ریزد.

ایجاد انضباط از راه زور، پیامد‌های زیانباری در پی دارد که می‌توان از میان آنها به مقاومت، بی‌اعتنایی، پرخاشگری، بدخلقی، دروغ‌گویی، انزواطلبی، لج بازی و فقدان اعتماد به نفس در کودک اشاره کرد. اگر به گونه‌ای منطقی، مستدل و صریح با کودک رفتار شود او حقیقت را می‌پذیرد و تسلیم آن می‌شود .اجرای برنامه‌های انضباطی بدون عفو و گذشت امکان پذیر نیست. در صورت تخلف باید شکیبا بود ولی در اجرای انضباط پافشاری لازم است و از راه تشویق و تحسین و در مواقع ضروری از راه توبیخ و بی‌اعتنایی می‌توان به اصلاح رفتار کودکان پرداخت.

آمده است که شخصی نزد امام موسی کاظم(ع) از فرزند خود شکایت کرد. امام به او فرمود: «او را نزن، بلکه برای مدتی کوتاه به او بی‌اعتنایی کن»

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.