• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2960)
شنبه 20/7/1387 - 14:55 -0 تشکر 64536
شوخی خوبه یا بده؟

سلام

پیامبر اكرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)با یارانش مزاح می‏كرد، اجازه می‏داد یاران با وی مزاح كنند وگاه به شوخی یاران با یكدیگر ، گوش می‏سپرد و تبسم می‏فرمود . او هرگز شادیهای یارانش را برهم نمی‏زد مگر وقتی ‏سخن یا عملی خارج از محدوده شرع از آنها مشاهده می‏كرد

راستی شما آدم شوخی هستی یا فکر می کنی همیشسه باید جدی باشی تا ابهتت رو از دست ندی؟/

آیا شوخی خوب وبد داره؟خوب وبدش چه جوریه؟

آیا بهر نحوی که می تونیم باید مردم رو بخندونیم؟

آیا شوخی می تونه تاثیرات روانی خوب وبد روی خودمون ودیگران داشته باشه؟

آیا شما هم در قالب شوخی حرفای جدیتون رو می زنید؟

با استفاده از قران ،روایات، حکایات،علم روانشناسی،و....نظراتتون رو ابراز کنید تا شاید شوخی شوخی این بحث جدی بشه

                          این نیز بگذرد.....
شنبه 20/7/1387 - 15:29 - 0 تشکر 64539

سلام

من این طوری که بقیه میگن آدم  با هوشی هستم و شنیدم که کسانی که می تونند لبخندو رو لبان بقیه بشونند افراد هوشمندی هستند.من خودم آدم خنده رویی هستم.اما زیاد اهل شوخی نیستم چون وجهه آدم رو خراب می کنه.هر چند مثل آب خوردن می تونم بقیه رو بخندونم.

موفق باشید

در نگاه کسي که پرواز رانمي فهمد هر چقدر که بالاتر روي کوچکتر مي شوي!

شنبه 20/7/1387 - 16:24 - 0 تشکر 64548

هوالحکیم

سلام برزخ عزیز.خیلی دوست دارم اولین کسی باشم که جواب میدم.

همونطوری که خودتون بیان فرمودید شوخی هم خوبه و هم بد . البته اگه شوخی از این بیمزه ها نباشه که بهتره.مثلن ما یه مرغ فروش داریم تو محلمون که رفته بود به شوخی موهای آرایشگره رو بچینه که قیچی رد میشه و دست طرف بریده میشه و کار به دادگاه واینا کشیده میشه.خلاصه باید از شوخیهای بیجا پرهیز کنیم همونطور که خود پیامبرهم گفتند نباید شوخی از 4چوبش خارج بشه.

در مورد سوالهای هم که کردی باید بگم :

راستی شما آدم شوخی هستی یا فکر می کنی همیشسه باید جدی باشی تا ابهتت رو از دست ندی؟/

بله .من هم شوخی میکنم و هر موقع هم احتیاج باشه جدی میشم.ما نباید با اخلاق و رفتار خشکمان موجب آزار و ناراحتی دیگران شویم

آیا شوخی خوب وبد داره؟خوب وبدش چه جوریه؟

فکر کنم جوابتون رو داده باشم در مطلب بالا

آیا بهر نحوی که می تونیم باید مردم رو بخندونیم؟

به هر نحوی که نه ، مگه ما دلقکیم که بخندونیمشون . خوب برند سیرک یا سینما یا هر جایه دیگه (ههههه)

آیا شوخی می تونه تاثیرات روانی خوب وبد روی خودمون ودیگران داشته باشه؟

بله که میتونه داشته باشه . میتونه افسردگی رو با یه شوخی کوچک که بستگی به نوع شوخیش داره از بین برد

آیا شما هم در قالب شوخی حرفای جدیتون رو می زنید؟

تا حالا این مورد برام پیش نیومده ، باید امتحان کنم

اینه همه نظرهای شخصیه من بودا !!!

_________________________________   
|------------------------------------------------------| ______     
|------------------------------------------------------|| O`| __/  
|------------------اصفهان بیابالا----------------------||```|```| 
|____________________________________||___|___|
";===(@)-(@)-(@)---(______)------j(@)j-(____)-(@)=' 

--------------------
اللهم عجل لولیک الفرج

شنبه 20/7/1387 - 18:33 - 0 تشکر 64567

بسم رب المهدی  
با سلام و خسته نباشید خدمت رفقای عزیز

دوستان اومدم خدمتتون عرض کنم بیائید با هم جوری مسائل انجمن معارف رو مطرح کنیم و بهش پاسخ بدیم که مرتبط با اهداف انجمنمون هم باشه .
نمیگم نیست اما بعضا به ذهنم اومد خدمتتون بگم پاسخها و مطالب انجمن معارف باید بیشترعلمی و تحلیلی از دیدگاهها باشه تا مسائلی از جمله روانشناسی و داستانها که خوب طبعا جای اونها در انجمنهای دیگر مشخص شده .
همین تاپیک زیبا رو میتونیم بر  مبنای احادیث شریفی که نمونه اش  رو جناب برزخ فرمودند یا بر اساس دستورات و فرامین مختلف از جمله ادیان یا مذاهب یا مکاتب مختلف بررسیش کنیم
از همگیتون ممنونم . علی علی

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
شنبه 20/7/1387 - 20:33 - 0 تشکر 64615

هوالحکیم

سلام حیات جون.خوبی دادا نیستی کم فروغی .خیلی خوشم اومد از نوشته هات.ما باید با حدیث هم بتونیم حرفامونو بیان کنیم درباره شوخی کردن هم حدیث هست که براتون در اسرع وقت میگذارم

_________________________________   
|------------------------------------------------------| ______     
|------------------------------------------------------|| O`| __/  
|------------------اصفهان بیابالا----------------------||```|```| 
|____________________________________||___|___|
";===(@)-(@)-(@)---(______)------j(@)j-(____)-(@)=' 

--------------------
اللهم عجل لولیک الفرج

يکشنبه 21/7/1387 - 9:23 - 0 تشکر 64714

ستایش شوخی

رسول الله (ص): «المؤمنُ دعِبٌ لعِبٌ والمنافِقُ قطِبٌ غَضبٌ.» (تحف العقول، ص 49). : «مؤمن شوخ و شنگ است و منافق ترشرو و خشمگین.».
امام صادق(ع): «ما مِن مُؤمنٍ الا و فیه دَعابَه، [قال الراوی:] قلتُ و ما الدِّعابةُ؟ قال المزاحُ.» (کافی، ج 2، ص 663).
"هیچ مؤمنی نیست جز اینکه در او دعابه هست راوی گفت: عرض کردم دعابه چیست؟ فرمود: شوخی.»
پیرزنی نزد پیامبر(ص) آمد حضرت به او فرمود: پیر به بهشت نمی رود. پیرزن گریست. حضرت فرمود: در آن روز تو پیر نخواهی بود. زیرا خدای متعال می فرماید: «ما آنان را پدید آورده ایم پدید آوردنی و ایشان را دوشیزه گردانیده ایم!» (واقعه: 35-36)

نکوهش شوخی

امام علی(ع): «هر چیزی را بذری است و بذر دشمنی شوخی است.» (غرر الحکم، ص 7316)
امام علی(ع): «هیچ انسانی (مردی) شوخی نکرد، مگر اینکه پاره ای از خرد خود را دور انداخت.» (نهج البلاغه)
رسول خدا(ص): «ای علی شوخی مکن که اوج و احترامت از بین می رود.» (مکارم الاخلاق)
از بررسی این دو گروه از روایات روشن می شود که اسلام دین شادی و نشاط است، اما شادی آمیخته با فساد را تجویز نمی کند. اسلام هیچ گاه، به بهانه مزاح و شادی، سبک سری و هرزگی و توهین را روا نمی دارد. برخی از مواردی که طبق نظر اسلام به عنوان خط قرمز و موارد ممنوع در شوخی عنوان شده به این شرح است:
1- زیاده روی در شوخی. طبق روایات اسلامی، کسی که در شوخی زیاده روی کند وقار و هیبتش را از دست می دهد. به فرموده علی(ع)، هر کس شوخی او بسیار شود بی خرد، نادان و فرومایه می شود.
2- شوخی در امور دینی، شوخی هایی که دستمایه آنها امور دینی، حکمی از احکام الهی، فرشته ای از فرشتگان الهی، وجود و رفتارهای انبیا و اولیای الهی کلام خدا و معصومین(ع) قرار بگرید نشان از جسارت متکلم در افتادن در حرام است، زیرا بنا به نظر فقها این نوع شوخی حرام است و باید ترک شود.
3- شوخی با محتوای غیراخلاقی، چگونه ممکن است دینی که داعیه دار اخلاق و شأن و منزلت انسانی است به شوخی هایی با محتوای غیراخلاقی و امور جنسی رضایت دهد؟ این نوع شوخی ها همان هایی است که بنابراین روایات نور ایمان را از دل می برد و باعث بی آبرو شدن گوینده می شود.
4- شوخی برای تمسخر افراد و اقوام. «ای کسانی که ایمان آورده اید، نباید قومی قوم دیگر را ریشخند کند، شاید آنها از اینها بدتر باشند و نباید زنانی زنان (دیگر) را «ریشخند کنند"، شاید آنها از اینها بهتر باشند و از یکدیگر عیب مگیرید و به همدیگر لقب های زشت ندهید، چه ناپسندیده است نام زشت پس از ایمان! و هر که توبه نکرد آنان خود ستمکارند.» (حجرات: 11)

نتیجه آنکه:

در یک تقسیم بندی، می توان گفت شوخی و مزاح بر دو گونه است: شوخیهای بجا و شوخیهای نابجا
شوخیهایی مفسده انگیز، گناه آلود، تمسخرآمیز، غیراخلاقی و ... مصادیقی برای مزاحهای نابجا هستند و شوخیهایی سالم که ائمه و اولیاء دین نیز بدان توصیه و مبادرت داشتند مصداقی برای شوخیهای سالم و بجا می باشند. بنابراین تنها شوخیهای سالم و بجاست که مورد تایید و سفارش دین اسلام است و بس..

                          این نیز بگذرد.....
سه شنبه 23/7/1387 - 8:20 - 0 تشکر 65076

سلام

به نظر من شوخی گاهی اوقات خوبه وگاهی هم بد. یعنی شوخی بجا خوبه و شوخی بیجا بده. چون شوخی بیجا میتونه هم شخصیت فرد رو زیر سوال ببره و هم ممکنه موجب ناراحتی بشه.

من خودم آدم شوخی هستم و درعین حال اجازه هم نمیدم که کسی از این خصوصیتم سوء استفاده کنه. ضمن اینکه خیلی از حرفهای جدیمو که اگه همونجوری جدی بگم حتماً موجب ناراحتی میشن، در لفافه شوخی می پیچم و میگم و دراکثر موارد هم بازتاب بهتری داره. و گاهی اوقات هم که لازمه آنچنان بی پرده و بی محابا حرفمو جدی جدی میزنم که احدی جرأت جواب دادن پیدا نمیکنه. و اعتقادی هم ندارم که باید بهرنحوی که شده مردم رو خندوند.

مطلب زیر رو هم تو کیهان یکشنبه دیدم، مرتبط با بحثه واستون میذارمش:

شوخی، ابزاری مفید و كارآمد علیه ستمگران
شوخی ابزاری برای تفریح و شادمانی است. مزاح امری است كه از دیرباز به اشكال مختلف وجود داشته و گزارش های بسیاری از آن در كتب تاریخی و ادبی آورده شده است. شوخی با كلمات و اشارات امری متداول در جوامع بشری است.
این مسئله تا جایی كه حرمت ها را نشكند و احترام و عزت و شرافت و كرامت شخص یا گروه های قومی و یا زبانی را زیر پا نگذارد امری مفید و سازنده است. در بسیاری از این شوخی ها لطایف زبانی و هنرهای كلامی وجود دارد كه آموزش آن برای بیان مطالب به شكل كوتاه و كنایی می تواند امر تفهیم و تفاهم را غنا بخشد. چنان كه ابزاری كارآمد در دست ناتوانان و مستضعفان در برابر سركشان و ستمگران نیز به شمار می رود.
این شیوه در اشعار هجوآمیز به شدت به كار می رفته و همانند قدرت نرم در برابر قدرت سخت زورگویان به مقاومت و ایستادگی مردمی منجر می شده است. كتاب هایی چون موش و گربه و یا طنزها و لطایف عبید زاكانی ابزاری در توده های مردم بود تا در برابر سركشان و ستمگران دولتی بایستند و سخن خویش را بر زبان آورند.

    

خنجر آب‌دیده را زنگ عوض نمی‌کند
چهره انقلاب را جنگ عوض نمی‌کند
بگوی با منافقین به کوری دو چشمتان
پیرو خط رهبری رنگ عوض نمی‌کند

سه شنبه 23/7/1387 - 8:21 - 0 تشکر 65077

... اما برخی از روش ها هر چند می تواند موجبات خنده و تفریح و شوخی توده مردم را فراهم آورد ولی آسیب های جدی نیز به امنیت روحی و روانی جامعه وارد می سازد و زمینه های افزایش تنش ها و درگیری های قومی و زبانی را موجب می شود.
این روش نه تنها سازنده نیست بلكه زیانبار است و بسیاری از دشمنان گروه های مذهبی و زبانی و قومی می كوشند تا با بهره گیری از آن به تضادها و اختلافات دامن بزنند و مردم را از هم بیزار ساخته و طوائف را به جان هم اندازند تا بتوانند با افزایش پراكندگی و دور شدن از هم و واگرایی، بر منابع آنان مسلط شده و یا آنها را در راستای اهداف پلید خویش به كار گیرند.
یكی از این روش ها كه قرآن به عنوان ابزاری نادرست و زیانبار با كاركردهای منفی در حوزه اجتماعی و واگرایی مردمی از آن یاد می كند استهزاء و تمسخر به اشكال مختلف است.
اشكال و نمودهای تمسخر
شیوه هایی كه در این روش برای تمسخر و استهزای دیگران به كار می رود به اشكال زیر نمود می یابد: اشاره با چشم (مطففین آیه 29 و 30) دروغ گو جلوه دادن (انعام آیه 4 و 5 و شعراء آیه 5 و 6) اجرای حركاتی با سر و بدن (اسراء آیه 51) كه از آن به انغاض و استنغاض یاد می شود، سوت و كف زدن (ابراهیم آیه 9) عیب جویی از رفتارها و كردارهای دیگران (توبه آیه 79 و حجرات آیه 11 و همزه آیه 1) كه این عمل گاه همراه با تقلید از رفتار و كردار و گفتار دیگران و شكلك در آوردن انجام می شود، استفاده از كنایات تمسخرآمیز (نساء آیه 46 و نیز هود آیه 38)، نام گذاری با القاب زشت و زننده (حجرات آیه 11) كه این عمل هم نسبت به افراد و هم گروه ها و قومیت های نژادی و زبانی انجام می شود.
خداوند در آیات مختلف به علل و انگیزه های این گونه شوخی ها و تمسخرها می پردازد و جهل و نادانی اشخاص مسخره كننده را از جمله این علل برمی شمارد و می فرماید: این گونه رفتارها چیزی جز رفتار جاهلانه نیست. (بقره آیه 67) چنان كه خودبرتر بینی عامل دیگری است كه موجبات تمسخر دیگری را فراهم می آورد.
افراد وقتی خود و یا گروه های قومی و زبانی خود را برتر می بینند قومیت ها و زبان های دیگری را به تمسخر می گیرند.(حجرات آیه 11)

    

خنجر آب‌دیده را زنگ عوض نمی‌کند
چهره انقلاب را جنگ عوض نمی‌کند
بگوی با منافقین به کوری دو چشمتان
پیرو خط رهبری رنگ عوض نمی‌کند

سه شنبه 23/7/1387 - 8:22 - 0 تشکر 65078

... دنیاطلبی و ایجاد تفرقه در میان مردم برای دست یابی به منافع مادی و پست دنیوی از دیگر عوامل و علل ایجادی تمسخر كردن است كه آیه 212 سوره بقره بدان اشاره می كند.
نابخردی و عدم تعقل در گفتار و رفتار خود از دیگر عوامل تمسخر دیگران است كه قرآن در آیه 57 و 58 سوره مائده بدان اشاره كرده است و به این طریق از مردم خواسته تا در كارها و كردارها و گفتار خود تعقل كنند و با نابخردی، دیگران را به تمسخر نگیرند.
نفاق و دورویی از دیگر علل و عوامل اصلی دست اندازی و تمسخر گروه های قومی و زبانی و یا مردم است كه خداوند به شدت از آن نهی می كند. (بقره آیه 14 و نیز توبه آیه 64 و 65)
از نظر قرآن گناهكاران متمایل به این هستند كه دیگران را دست بیاندازند و به تمسخر آنان بپردازند. (حجر آیه 11 و 12 و نیز روم آیه 10) از این رو برای جلوگیری از گسترش تمسخرگرایی از سوی این افراد، حكم به جواز تمسخر به عنوان مقابله به مثل داده است البته به شرطی كه به دام گناه نیافتند و یا زمینه برای جسارت های دیگران فراهم نیاورند.
این مطلب را می توان از آیات مختلف به دست آورد. آیه 38 سوره هود و نیز 29 و 34 سوره مطففین اشاره ای به جواز مقابله به مثل دارد.
پرهیز از هرگونه تمسخر دیگران، اصلی اساسی است كه حتی می توان آن را عاملی برای جلوگیری از عدم مقابله به مثل برشمرد مگر آن كه شرایط را رعایت كند و یا زمینه برای تأثیرگذاری و دست برداشتن مسخره كنندگان را فراهم ارزیابی كند.
به هر حال برای دست یابی به تفریح و شادی و لذت جویی نمی بایست از هر روش و ابزاری استفاده كرد كه برخی از این روش ها و شیوه ها نه تنها مجاز نیست بلكه گناه می باشد كه شخص در دنیا و آخرت باید به عنوان جرم و یا گناه پاسخ گو باشد.

    

خنجر آب‌دیده را زنگ عوض نمی‌کند
چهره انقلاب را جنگ عوض نمی‌کند
بگوی با منافقین به کوری دو چشمتان
پیرو خط رهبری رنگ عوض نمی‌کند

يکشنبه 28/7/1387 - 13:5 - 0 تشکر 66135

شوخی در کودکان

کودکان خیلی زود تبسم می‌کنند. در هفته‌های اول تولد ، تبسم اولیه ابتدا به سمت مادر و صدا است. آنها در 4 ماهگی می‌خندند که در پاسخ به غلغلک یا سایر تحریکات لمسی ، بازی‌های دالی و در اواخر اولین سال زندگی در پاسخ به رویدادهای عجیب از قبیل شیر خوردن مادر از شیشه شیر کودک می‌باشد.به نظر می‌رسد که ناهمخوانی باعث برانگیختن خنده در مراحل اولیه تولد می‌شود. این کار در شرایطی امکان‌پذیر است که موقعیت مطلوبی وجود داشته باشد.

از حدود 18 ماهگی به بعد ، کودکان به بازی‌های تخیلی می‌پردازند. آنها مبالغه گویی‌ها، لاف‌زدن‌ها و ناهمخوانی‌ها را شروع می‌کنند. بازیهای خیالی اغلب اجتماعی بوده و منبعی از شادمانی است.هر چه کودکان بزرگتر می‌شوند، لطیفه‌های خنده‌دار بحث‌برانگیزی را پیدا کرده و بعد از 6 الی 7 سالگی می‌توانند معانی را به صورت چندگانه درک کنند، به خاطر اینکه به مرحله " تفکر عملیات عینی " پیاژه می‌رسند. از سنین اولیه کودکی یک عنصر اجتماعی قوی در شوخی کودکان وجود دارد.در سن سه سالگی میل قوی به گفتن لطیفه وجود دارد. کودک در شوخی دیگران شرکت می‌کند تا آنها رابخنداند به خاطر اینکه خندیدن لذت بخش است و عضویت در گروه را شکل می‌دهد.کودک 7 ساله در حضور دیگران بیشتر می‌خندد و مخصوصا در جمع خنده همسالانش خنده‌اش بیشتر می‌شود. کودک 8 تا 10 ساله درباره معماها مشغله ذهنی پیدا می‌کند و از لطیفه‌ها براساس معانی دوگانه آنها لذت می‌برد.

                          این نیز بگذرد.....
جمعه 2/12/1387 - 21:41 - 0 تشکر 92325

شوخی به اندازه خوبه. نه خیلی زیاد نه خیلی کم.

 

 

خدایا ریشه ی شادی های مرا در غم دیگران قرار مده... 

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.