• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 4152)
پنج شنبه 21/6/1392 - 12:36 -0 تشکر 643375
دزدی دریایی وجایگاه آن درحقوق جزای بین الملل‎

 منبع:irdoc.net

سابقه ی تاریخی دزدی دریایی
پیشینه

منطقی است كه فرض كنیم دزدی دریایی از وقتی که مردم از اقیانوس ها به عنوان مسیرهای تجاری استفاده می نمودند وجود داشته است، اما قدیمی ترین نمونه های مستند دزدی های دریایی مربوط به ساحل نشینانی است که در قرن سیزدهم پیش از میلاد، دریای اژه و شرق مدیترانه و مصر را مورد تهدید قرار داده بودند. در عصر باستان ایلیریان ها و تری هینان ها به علاوه یونانیان و رمیان به عنوان دزدان دریایی شناخته می شدند. جزیره لمون (Lemnos)مدت طولانی در برابر سلطه یونانیها پایداری كرد و به عنوان لنگرگاه امنی برای Thracian ها شد به نظر فینیقیان نیز گاهی در طول سفرهایشان مبادرت به دزدی دریایی كرده و دختران و پسران را برای فروش به عنوان برده می ربودند.

در قرن سوم پیش از میلاد، دزدان دریایی به الیمپوس( شهری در آناتولیا ) حمله كردندو منجر به فقر و بدبختی شدند. در میان مردم باستان كه مبادرت به دزدی دریایی می كردند، بومیان ایلیریا (Illyrian ) ساكن در غرب شبه جزیره بالکان مشهور بودند. تهاجمات دائمی ایلیریاها به دریای آدریاتیك منجر به جنگ های زیادی با دولت رم شد. این كشمكش ها پایان نیافت تا اینكه در سال 168 قبل از میلاد، رم سرانجام ایلیریا را تصرف كرده و با الحاق آن به عنوان یكی از ایالت های خود به این مسئله خاتمه داد.

 

 

پنج شنبه 21/6/1392 - 12:36 - 0 تشکر 643376

در طول قرن یکم پیش از میلاد دزدان دریایی مستقر در امتداد سواحل آناتولی تجارت امپراتوری رم را در مدیترانه شرقی مورد تهدید قرار می دادند. در سفر دریایی از میان دریای اژه در 75 سال قبل از میلاد، ژولیوس سزار (Julius Caesar ) توسط دزدان دریایی سیلیسی(Cilician) ربوده شد و آن ها او را در جزیره دور افتاده فارماکوسا زندانی کردند. او در زندان ماند تا زمانی كه دزدان دریایی در ازای آزادی او درخواست طلا كردند و با پرداخت شدن آن او را آزاد کردند. سزار بلافاصله ناوگانی تشكیل داد و آنها را تعقیب كرد و معدوم ساخت. سرانجام مجلس سنا در 67 قبل از میلاد تصمیم گرفت بطور جدی با دزدی دریایی برخورد و سردار رمی پمپئی بعد از سه ماه جنگ و ستیز، خطر و تهدید مزبور را فرونشاند. در اوایل سال 258 بعد از میلاد ناوگان Gothic-Herulic شهرهای ساحلی دریای سیاه و دریای مارمارا مورد غارت و چپاول قرار داد. سواحل دریای اژه نیز چند سال بعد به همین شكل خسارت دید. در سال 264 میلادی، گُت ها به Galatia و کاپادوسیا رسیدند و دزدان دریایی گُتی (Gothic) در قبرس و جزیره کرت مستقر شدند. در این حملات گُتها غنائم جنگی هنگفتی بدست آوردند و هزاران نفر را به اسارت گرفتند .

در 286 بعد از میلاد، كراسوس یا کارازیوس سردار رمی، فرماندار نظامی منطقه گال جهت فرماندهی بریتانیا منصوب شد و مسئولیت یافت تا دزدان دریایی ساکسون (Saxon) و فرانکیش (Frankish)را كه به سواحل گل بلژیک و آرموریکا (Belgic Gaul & Armorica ) حمله كرده بودند، نابود سازد .

در ایالت رمی بریتانیا، سنت پاتریک (Saint Patrik) توسط دزدان دریایی ایرلندی دستگیر و به بردگی و اسارت برده شد. بزودی جنگجویان جزایر پلینزی (Polynesian) به دهکده ها و دهستان های کنار دریا و حاشیه رودخانه هجوم بردند. آنها از دریا برای تاکتیک های جنگ و گریز خودشان استفاده می نمودند(در صورتیكه جنگ مطابق میل آنها پیش نمی رفت مکان ایمنی برای عقب نشینی بود).

پنج شنبه 21/6/1392 - 12:37 - 0 تشکر 643377

قرون وسطی تا قرن نوزدهم


شناخته شده ترین و گسترده ترین دزدان دریایی در اروپای قرون وسطایی، وایکینگ ها، جنگجویان و غارتگران اهل اسکاندیناوی بودند كه در عصر وایكینگ ها و در ابتدای قرون وسطی طی سال های 783 تا 1066 میلادی دزدی می كردند. آنها به سواحل، رودخانه ها و شهرهای درون مرزی همه اروپای غربی تا مرز سویل(بندری در جنوب غربی اسپانیا) در سال 844 میلادی حمله می كردند آنها حتی به سواحل آفریقا و ایتالیا و همچنین به كلیه سواحل دریای بالیتک و سواحل بالادست رودخانه های اروپای شرقی تا دریای سیاه و پارس(ایران) حمله می كردند. عدم وجود قدرت مركزی در سراسر اروپا در طول قرون وسطی منجر به افزایش دزدی دریایی در قاره اروپا شد.


در خلال این سالها دزدان دریایی عرب نیز در مدیترانه حضور یافتند. در اواخر قرن 9 میلادی مناطق امنی برای دزدان دریایی عرب در طول سواحل جنوبی فرانسه و شمالی ایتالیا ایجاد شد. در سال 846 این دزدان به رم حمله كرده و خساراتی را به واتیكان وارد ساختند. در سال 911 اسقف شهر نارباون قادر نبود از رم به فرانسه بازگردد زیرا این دزدان از فركسینت كلیه مسیرها را در كوههای آلپ كنترل می كردند. دزدان دریایی عرب در قرن دهم میلادی از جزایر بلیریك (گروه كوچكی از جزایر مدیترانه كه در سواحل شرقی اسپانیا واقع است )اداره می كردند از سال 824 تا 961 دزدان دریایی عرب مستقر در جزیره كرت كل مدیترانه را محل تاخت و تاز خود كرده بودند. در قرن 14 هجوم دزدان دریایی ، دوك ونیزی جزیره كرت را مجبور ساخت از ونیز بخواهد ناوگانش را به منظور حفاظت مداوم در آنجا نگاه دارد.


بعد از یورش و هجوم اسلاوی های شبه جزیره بالکان در قرن های پنجم و ششم، یک طایفه از اسلاوی در سرزمین پاگانیا بین دالمایتا و زاچلومیا در نیمه اول قرن هفتم ساكن شدند. این اسلاوها عادات دزدان دریایی ایلیریایی قدیم را دوباره زنده كردند و اغلب به دریایی آدریاتیک یورش می بردند. حدود سال 642 میلادی، آن ها به جنوب ایتالیا حمله کردند و به سیپانتو واقع در بندر ونتو یورش بردند. حملات آن ها در آدریاتیک سریعاً افزایش یافت، تا جائیكه که سرتاسر دریا برای مسافرت نا امن شد.


نارنتینه ها(Narentines)، با استفاده از حضور نیروی دریایی ونیزی در خارج از كشور، آزادی بیشتری در تهاجمات خود بدست آورد، تا جایی كه در سالهای 827-882 در آب های سیسیل(Sicily) اقدام به عملیات های جنگی می كردند. به محض بازگشت ناوگان ونیز به آدریاتیك، نارنتینه ها بطور موقت عادات خود را دوباره ترك كردند و حتی عهد نامه ایی را در ونیز امضا کردند و و رهبر غیر مسیحی اسلاویایی خود را طبق دین مسیح غسل تعمید دادند. در سال های 834 و 835 میلادی دزدان دریایی نرت وا عهد نامه را نقض کردند و مجدداً به بازرگانان ونیزی که از بنونتو برگشته بودند حمله کردند. همه تلاش های نیروی دریایی ونیز برای مجازات Marians در سال های 839 و 840 با شكست مواجه شد. بعدها آنها همراه با اعراب حملات بیشتری به ونیز كردند. در سال 846 میلادی، نارنتینه ها از ونیز شکست خوردند و به شهر خود كُرل حمله ور شدند و اموال آنجا را به غارت بردند. در اواسط مارس سال 870 میلادی آنها ماموران مخفی رمی را که از انجمن کلیسا در استانبول(قسطنطنیه) بازمی گشتند، ربودند. این كار باعث شد ارتش رم شرقی( بیزانتیوم) با آنها بجنگد كه در نهایت باعث پذیرش دین مسیحیت از طرف آنها شد.


بعد از حمله اعراب به ساحل آدریاتیک در سال 872 میلادی و عقب نشینی ناوگان امپراتوری، نارنتینه ها، حمله به آبهای ونیز را آغاز كردند و باعث تعارضات و جنگ وستیزهایی با ایتالیایی ها در سال های 887 و 888 میلادی شد. ونیزی های در طول قرن های 10 و 11 بطور بیهوده ایی با آنها به جنگ پرداختند.


در سال 937، دزدان دریایی ایرلندی در كنار اسكاتلندی ها، وایكینگ ها، ولزی ها و پیكت ها(مردمان غیر سلتی انگلیس) به انگلستان حمله كردند. پادشاه انگلستان Athelstan آنها را واردار به عقب نشینی نمود.


دزدی اسلاوی ها در دریای سیاه با غلبه دانماركی ها بر دژ آنها، آركونا در سال 1168خاتمه یافت. در قرن دوازدهم، سواحل غربی اسکاندیناوی توسط Curonians و Oeselians از طرف سواحل شرقی دریای بالتیک مورد حمله و غارت قرار گرفت .در قرون 13 و 14 دزدان دریایی مسیرهای هانساتیك(اتحادیه ای از چند شهر در شما آلمان و كشورهای همسایه در قرون وسطی) را مورد تهدید قرار داده و نزدیك بود تجارت را بطور كلی نابود سازند. برادران ویكچوال اهل گوتلند كه با دزدان دریایی دولتی همكاری داشتند بعدها رو به دزدی دریایی آوردند. تا سال 1440 تجارت در دریای شمال و دریای سیاه به علت وجود دزدان دریایی بسیار خطرناك بود. اچ . توماس میلهورن به مردی انگلیسی به نام ویلیام موریس اشاره دارد که در سال 1241 محکوم به دزدی در دریا شد و اولین شخصی است كه به دار مجازات آویخته شده یا مثله شده است و این امر حاکی از آن است که در زمان حکمرانی شاه هنری سوم به این جرم از منظر سختگیرانه ایی نگاه شده است.


یوشکونیک ها روسی دزدان دریایی بودند که شهرهای حاشیه رودخانه های کاما و ولگا را در قرن 14 میلادی مورد غارت و چپاول قرار می دادند.


در زمان رم شرقی(بیزانتیوم)، ماینوت ها (از خشن ترین مردم یونان) دزدان دریایی مشهوری به شمار می رفتند. ماینوت ها با این توجیه که سرزمین آن ها فقیر است دزدی دریایی را به عنوان یک عمل قانونی در نظر گرفتند و این کار منبع در آمد اصلی آن ها به شمار می رفت. قربانیان اصلی ماینوت ها تركان عثمانی بودند، اما آنها به کشتی های کشورهای اروپایی نیز حمله می كردند.


قبایل هاید و كلینجت ها که در امتداد سواحل جنوبی آلاسکا و در جزایر شمال غربی British Columbia (ایالاتی در بخش غربی كانادا، پیش از میلاد) زندگی می کردند، از قدیم معروف به دزدان دریایی خشن و برده فروشی بودند که تا کالیفرنیا به غارت و چپاول می پرداختند.

پنج شنبه 21/6/1392 - 12:37 - 0 تشکر 643378

سواحل هندوستان


نمونه هایی از دزدی دریایی در وداها ذكر شده است. با این وجود جالب ترین نمونه آن مربوط به زمانی است كه به بهانه جنگ این عمل صورت می گرفته است. سلسله پادشاهی نوظهور در حجاز در ساحلی هند غربی قرار گرفت. یكی از آنها تیموجی بود كه از مقرر فرماندهی خود جزیره آنجادیپ هم اقدام به دزدی دولتی( دستگیر نمودن تاجران اسب كه برای راجای هاناور اسب تهیه می كردند) و هم اقدام به دزدی دریایی با حمله به ناوگان تجاری كرالا كه به تجارت فلفل با گجرات می پرداختند، می نمود.


طی قرون شانزدهم و هفدهم میلادی دزدان دریایی اروپایی بطور مكرر بر ضد کشتی های مغولستان، مخصوصاً آنهایی که برای سفر حج در مسیر مكه حركت می كردند، اقدام به حمله نمودند. اوج این حملات با تصرف كشتی بنام رحیمی توسط پرتغالی ها كه متعلق به مریم زمانی ملكه مغولستان بود بروز كرد و این کار منجر به اشغال شهر دامان ( از مستعمرات پرتغال در غرب هندوستان)توسط مغول ها شد. در قرن هجدهم، دزد دولتی اهل بمبئی بنام كانهوجی انگره بر دریاهای بین مومبایی و گوا حكمرانی می كرد. او به ناوگان کشتیرانی بریتانیا حمله كرد و براین اصرار داشت که کشتی های شرکت هند شرقی در صورت کشتیرانی در آب های آن ها باید مالیات بپردازند. در دوره ایی تعداد دزدان دریایی ماداگاسكار نزدیك به هزار نفر می شد. ایلی سنت ماری به محل مورد علاقه دزدان در قرن هفدهم و هجدهم تبدیل شد. معروف ترین دزد دریایی ناخدا میسون و افراد او هستند که ظاهرا سرزمین ها و مستعمرات آزاد واقع در شمال ماداگاسکار را در قرن 17 کشف نمودند. در سال 1694 در حمله غافلگیر كننده ایی توسط بومیان جزیره نابود شد. سواحل جنوبی خلیج فارس به سواحل دزدان دریایی شهرت یافت که غارتگران در آنجا پیاپی به ناوگان کشتیرانی خارجی حمله می كردند و آنها را به ستوه آورده بودند.


لشكركشی های نخستین بریتانیا برای محافظت از تجارت اقیانوس هند در Ras al-Khaimah منجر به جنگ ها و نبردهایی بر ضد آن قرار گاه ها و دیگر بندرگاهها در امتداد ساحل در سال 1819 شد.


توجه: باید توجه كرد كه خلیج فارس دارای سواحل شمالی( سواحل ایرانی) و سواحل جنوبی (سواحلی كه متعلق به كشورهای عربی چون عربستان صعودی، قطر، امارات است) است و نباید فكر كرد كه ایرانیان مبادرت به دزدی دریایی می نمودند تاكنون هیچ مدرك مستندی در این رابطه وجود ندارد و اگر در جایی از دزدی ساحل نشینان خلیج فارس و عمان سخن گفته شده است منظور همان سواحل جنوبی این دریا است.

پنج شنبه 21/6/1392 - 12:41 - 0 تشکر 643380

شرق آسیا

از قرن سیزدهم میلادی به مدت 300 سال ، وُكو که در ژاپن مستقر بود کار خود را به عنوان دزد دریایی در شرق آسیا شروع کرد. دزدی دریایی در جنوب شرق آسیا با عقب نشنینی ناوگان خان مغول در چین، بعد از خیانت متحدین جاوه ایی آنها شروع شد( کسانی که امپراتوری ماجاپاهیت را بعد از سقوط مغول ها بنیان نهادند). آن ها قایق های جانك (قایق ته پهن چینى) را به کشتی بزرگ بادبانی ترحیج می دادند. افسران نیروی دریایی جزیره دورافتاده، بیشتر از اهالی کانتن(در چین) و قبیله هوکین بودند و گروه های خود را نزدیک دهانه ی رودخانه ها، اساسا برای محافظت از خودشان مستقر می کردند. آن ها معمولا سربازان پیاده نظام خود را كه معروف به (لَنگ یا لَنون) بودند جهت تقویت استحكامات نظامی خود از بین مردم بومی به کار می گرفتند آنها با تكیه بر آموزش های عالی جنگجویی و مهارت های دریانوردی و كشتیرانی که بیشتر در امتداد دهانه های جاوه و سوماترا صورت می گرفت خود را از مرگ نجات می دادند.

وحشیگری و قدرت یافتن آن ها همزمان با رشد قریب الوقوع تجارت ابریشم و ادویه از مسیرهای دریایی شد.

با این وجود، قدرتمندترین ناوگان های دزدان دریایی در شرق آسیا، متعلق به دزدان دریایی چینی در طول سلسله ی mid-Qing بود. ناوگان دزدهای دریایی بطور فزاینده ایی در اوایل قرن نوزدهم قدرت یافت. تاثیرات دزدی های دریایی وسیع و گسترده برای اقتصاد چین بسیار زیان آور بود. آن ها به طرز حریصانه ایی تجارت چین را که در فوجیان و گوانگ دونگ رونق یافت بود و رشته حیاتی تجارت چین قلمداد می شد، مورد هدف قرار داده بودند.

به مرور ناوگان دزدان دریایی شروع به استیلا یافتن بر روستاهای ساحلی نمودند و بزور از آنها باج گرفته و به آنها ظلم و ستم می كردنددر سال 1802 میلادی، زنگ ایی(Zheng Yi) ناوگان پسر عموی خود، کاپیتان زنگ کی (Zheng Qi) را به ارث برد. کسی که هنگام مرگش، برای ژنگ ایی بطور قابل توجهی نفوذ در دنیای دزدی دریایی فراهم آورد. زنگ ایی و همسرش ، زنگ ایی سائو (کسی که سرانجام فرماندهی اتحادیه دزدان دریایی را به ارث برد)، درسال 1804 ائتلاف دزدان دریایی تشکیل دادند که بالغ بر 10 هزار نفر را در خود داشت .ناوگان نظامی آنها شاید به تنهایی برای جنگیدن با نیروی دریایی پادشاه كافی می بود. با این وجود، مسائلی چون قحطی و خشکسالی، جنگ با نیروی دریایی دولت و مشکلات داخلی، دزدان دریایی را در چین در دهه 1820 فلج کرد و آن ها هرگز نتوانستند به وضعیت ثابتی دست پیدا كنند.

ملوانان بوگینی سولاوس جنوبی(جزیره كوهستانی در اندونزی)، دزدان دریایی مشهوری نبودند و کسانی بودند که تا غرب سنگاپور و شمال فلیپین در جستجوی غنائم می رفتند. دزدان دریایی اورانگ لات کشتیرانی را در تنگه مالاگا و آب های اطراف سنگاپور کنترل می کردند، و دزدان دریایی مالایا و دریای دایاک از قرارگاه خود در بورنو به كشتی های عبوری از آب های بین سنگاپور و هنگ کنگ حمله می كردند.

در سال 1855 نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی سلطنتی با دزدان دریایی چین در جنگ موسوم به كولان (Kuhlan) مصاف كردند. ناوچه های جنگی ایالات متحده بنام های USS Powhatan و HMS Rattler ، هجده كشتی جانك چینی را نابود كردند و چهار نفر بازرگان اسیر را نجات دادند. جانك های دزدان دریایی برای چند سالی به فعالیت های دزدی خود ادامه دادند تا در جنگ موسوم به افیون (Opium War) نیروی دریایی بریتانیا دوباره تعداد زیادی از آنها را نابود ساخت.

پنج شنبه 21/6/1392 - 12:42 - 0 تشکر 643381

اروپای شرقی


نمونه ای از حکومت دزدان دریایی در اروپا از قرن شانزدهم تا قرن هجدهم، زاپوریزین سیچ(Zaporizhian Sich) بود، که در جلگه ی دور دستی واقع شده بود و از دهقانان اکراینی گریخته از دست اربابان فئودال خود، یاغیان، مردمان بیچاره، و بردگان فراری از کشتی های پارویی ترکیه ایی و... تشكیل شده بود. دوردستی این مکان و جریان تند آب رودخانه دنیپر(دنپر) بطور موثری از آن جا در برابر حملات و هجوم های نیروهای دشمن محافظت می کرد. هدف اصلی و عمده ساکنان این محل که خود را قزاق می نامیده اند، استقرار دولتی ثروتمند در سواحل دریای سیاه متعلق به امپراطوری عثمانی و خان نشین جزیره كریمه بود. قزاق ها به ریاست استنكا رازین(Stenka Razin) حتی به سواحل ایران هم تعرض می کردند .

پنج شنبه 21/6/1392 - 12:42 - 0 تشکر 643382

شمال آفریقا


دزدان دریایی بربری (به معنای وحشی)، دزدان دریایی و دزدان دولتی بودند که از سمت آفریقای شمالی(سواحل بربری)، بنادر تونس، تریپولی، الجزایر، Salé و بنادری در مراكش به كشتی های عبوری در غرب مدیترانه در زمان جنگ های صلیبی و همچنین كشتی هایی كه در مسیرشان بسوی آسیا از اطراف آفریقا می گذشتند، تا اوایل قرن نوزدهم حمله می كرند. روستاها و شهرهای ساحلی ایتالیا، اسپانیا و جزایر مدیترانه غالبا از سوی آن ها مورد یورش و حمله قرار می گرفت. سواحل طولانی اسپانیا و ایتالیا بخاطر حملات آنها تقریبا بطور کامل خالی از سكنه شد، بعد از سال 1600 میلادی دزدان دریایی بربری گاهی وارد آتلانتیك(اقیانوس اطلس) می شدند و نقاط دوردست شمالی مانند ایسلند را هم مورد غارت قرار می دادند.

طبق گفته های رابرت دیویس، بین یک تا 1.25 میلیون اروپایی توسط دزدان دریایی بربری به اسارت و بردگی درآمده اند و به عنوان برده در آفریقای شمالی و امپراطوری عثمانی، بین قرن های 16 و 19 میلادی فروخته شدند. مشهورترین کشتی دزدان دریایی بربری، کشتی های خیرالدین عثمان (Ottoman Hayreddin) و برادر بزرگتر او رئیس اُرك یا ریش قرمز(Oruc Reis یا Redbeard) ، رئیس تورگت (معروف به دراگت در غرب)، كورت اقلو( در غرب معروف به کورتاگلی)، رئیس كمال، رئیس صالح و رئیس كاكا مراد(KocaMurat Reis) بودند. تعداد کمی از دزدان دریایی بربری، از جمله جان جانسون هلندی و جان وارد انگلیسی(رئیس یوسف) از دزدان دریایی دولتی بودند كه از دین مسیحیت به اسلام رو آورده بودند.

طبق بررسی که اخیرا از سوی دادگاه عالی ایالت متحده آمریکا به انجام رسید، ایالات متحده ی امریکا در رابطه با دستگیری و تصرف کشتی های دزدان دریایی بربری در مقام اسیران جنگ عنوان نموده است که این بررسی حاکی از آن است که این دزدان به عنوان دزدان دریایی دولتی حداقل زیر نظر بعضی از مخالفان دولت آن ها و یا کشورهای خودشان مشغول به غارتگری بوده اند.

پنج شنبه 21/6/1392 - 12:43 - 0 تشکر 643384

در دریای کارائیب


درسال 1523، گِرس مك نایت (Gareth McKnight) دو کشتی که خزانه و جواهرات ازتك(امپراطوری مكزیك) را از مکزیک به سمت اسپانیا حمل می کرد، تصرف کرد. دوره کلاسیک یا بزرگ دزدی دریایی در دریای کارائیب حدودا از زمان 1560 میلادی تا اواسط سال 1720 ادامه داشته است. دوره ایی که در آن دزدان دریایی بسیار موفق بودند بین سال های 1700 تا 1730 میلادی می قرن هفتم به منظور گسترش قلمرو اعراب، حمله به هند و خصوصا سند را دنبال می كرد. به همین منظور خلیفه بغداد در پی بهانه ای برای حمله به هند بود. بهانه ای كه آورده شد این بود كه كشتی كه از سری لانكا بسوی بغداد در حركت بوده است در میان كالاهای گرانبهای خود اقدام به حمل تعدادی برده زن كه از دِبال ربوده شده بودند نموده است. خلیفه درخواست فدیه نمود و پادشاه سند شاه داهیر مدعی شد كه دزدان دریایی در كنترل او نیستند. این بهانه دلیل جنگ بین اعراب و سند شد. از قرن چهاردهم میلادی، دِکان (ناحیه جنوبی شبه جزیره هند ) به دو ناحیه مستقل تقسیم شد : از یک طرف شاه علاء الدین بهمن حكومت می كرد و از طرفی دیگر پادشاهان هند در اطراف محل امپراتوری ویجایاناگارا حكومت می كردند. لازمه جنگ های پیوسته و بدون وقفه، تجدید امکانات و سواره نظام های آماده و تازه نفس می بود که این اسب ها از مسیر های دریایی از ایران و آفریقا وارد می شدند. در نتیجه این تجارت در معرض حملات و چپاول های مکرر از سوی باندهای رونق یافته دزدان دریایی مستقر در شهرهای باشد. بسیاری از دزدان دریایی بعد از پایان یافتن جنگ های مربوط به جانشینی و كسب تاج و تخت سلطنت اسپانیا به دریای كارائیب وارد شدند. آنها در دریای کارائیب ماندند و بعد از مدت كوتاهی تبدل به دزد دریایی شدند. دیگران از جمله بوكانییرها در نیمه دوم قرن هفدهم وارد شدند و تلاش كردند از طریق کشاورزی و شکار در جزایر هیسپانیولا و جزایر مجاور آن زندگی خود را تامین كنند اما بواسطه حملات اسپانیایی ها تحت فشار قرار گرفتند و احتمالا در تامین زندگی دچار مشكل شدند و بسوی شغل و حرفه پرمنفعت تری روی آوردند. دزدی در دریای کارائیب برخاسته از تعارضات بین تجارت و مستعمره سازی قدرت های رقیب در اروپای آن زمان شامل امپراطوری بریتانیا، اسپانیا، هلند، پرتغال و فرانسه است. بیشتر این دزدان انگلیسی، هلندی و فرانسوی بودند. به این دلیل كه اسپانیا بیشتر قسمت های دریای کارائیب را تحت سلطه و کنترل خود داشت، بسیاری از شهر ها و کشتی های مورد حمله وابسته به امپراطور اسپانیا در طول سواحل شرقی آمریکا و سواحل غربی آفریقا بودند. كشتی های هلندی در سال های 1623 تا 1638حدود 500 كشتی پرتقالی و اسپانیایی را تسخیر كردند.

از معروف ترین و مشهورترین پایگاه های دزدان دریایی نیو پراویدنس در کشور با هاما بین سال های 1715 تا 1725 میلادی، Tortuga كه در سال 1640 ایجاد شده بود و PortRoyal بعد از سال های 1655، بودند. در میان مشهورترین دزدان دریایی کارائیب ادوارد تیچ ملقب به بلك برد، كالیكو جك راشام، گِرس مك نایت و از همه موفق تر بارسالوم رابرتز بود. بسیاری از آنها توسط نیروی دریایی سلطنتی مورد پیگرد قرار گرفته، كشته یا اسیر شدند و چندین جنگ بین دزدان و حاكمان مستعمره ها در زمین و دریا رخ داد.

دزدی برای چندین دهه از 1730 به بعد كاهش یافت اما دوباره در سال های 1810 از آبهای آمریكا سربرآورد، اگرچه نتوانستند موفقیت و جسارتی چون گذشتگان از خود نشان دهند. در 25 سال اول قرن 19، نیروی دریایی ایالات متحده بطور مداوم با دزدان دریایی در كارائیب، خلیج مكزیك و مدیترانه درگیر بود. حتی چندین كشتی جنگی مخصوص تنها برای این كار ساخته شد. موفق ترین دزدان دریایی این عصر جین لافیت و روبرتو كوفریسی بودند. كشتی های لافیت ابتدا در خلیج مكزیك فعالیت می كردند اما پایگاه كوفریسی، پورتو ریكو بود و در آنجا نقش رابین هود را در بین مردم پورتو ریكویی داشت. سرانجام او نیز در سال 1825 توسط كشتی نیروی دریایی بنام USS Grampus شكست خورده و دستگیر شد. ایالات متحده برای تعقیب و دستگیر كردن جزایر نیرو پیاده كرد. كوبا یكی از پایگاه های اصلی بشمار می رفت اما در سال 1830 دزدی دریایی دوباره رو به افول گذاشت و نیروی های نظامی منطقه توجه خود را بر روی تجارت برده متمركز كردند.

در سال 1827 بریتانیا اعلام کرد كه مشاركت در تجارت برده، دزدی دریایی به حساب می آید و جرمی است كه مجازات آن مرگ است در پی آن از قدرت نیروی دریایی سلطنتی علیه تجارت برده استفاده شد و در حالیكه این تجارت بیشتر توسط برزیل و كوبا ادامه می یافت در آتلانیك در اواسط قرن 19 میلادی ریشه كن شد.

بویسی سین یكی از دزدان دریایی بود كه در قسمت شمالی آمریكای جنوبی فعالیت می كرد. او و افرادش بین سالهای 1947 تا 1956 كشتی های زیادی را غارت كرده و خدمه آنها را كشتند.

پنج شنبه 21/6/1392 - 12:44 - 0 تشکر 643385

آمریكای شمالی

دزدی دریایی در سواحل آمریكای شمالی تا اواخر 1870 ادامه یافت. دزدان كه قلمرو آنها دریای كارائیب بود اغلب جهت حمله به كرانه های شرقی ایالات متحده امروزی به سوی شمال حركت می كردند. بطور حتم معروفترین آنها بلك برد است كه در جنوب آمریكا فعالیت كرده و به كشتی ها حمله می نمود و حتی یكبار اقدام به محاصره چارلستون در جنوب كارولینا کرد . سپس در قرن نوزدهم و بعد از عصر طلایی دزدی دریایی، جین لافیت كه توسط بسیاری، به علت ارتش و ناوگان نظامی كشتی های دزدان دریایی كه متعلق به او بود، به عنوان آخرین دزد دریایی بوكانییر شناخته می شود و عمدتا در خلیج مكزیك فعالیت می كرد، قدرت را بدست گرفت. جین لافیت دارای چندین پایگاه جهت دزدی دریایی بود و تنها در ایالات متحده پایگاه های او لویزییانا و تگزاس بود. لافیت و افرادش در جنگ 1812 بنام جنگ نیواورلئان شركت داشتند و بعد از آن با كشتی های نیروی دریایی ایالات متحده و سرویس های مبارزه با قاچاق و اجرای قانون مالیاتی جنگیدند سرانجام لافیت بعد از چندین جنگ و ستیز با نیروهای دریایی ایلات متحده از آن منطقه بیرون رانده شد. در سال 1830 دزدی دریایی در خلیج مكزیك به استثناء تجارت برده كه دزدی دریایی به حساب می آمد، بسیاركم شد.

در سال های 1860 و در طول جنگ اصلاحات نیروی دریایی ایلات متحده در نبرد آنتون لیزاردو با شورشیانی كه به شكل دزد دریایی و با حمایت دولت مكزیك فعالیت می كردند جنگید در سال 1870 دوباره ایالات متحده با دزدان دریایی مكزیكی در نبرد بوكا تیپاكان جنگید. دزدان دریایی به شهر گویمس مكزیك حمله كرده و آنجا را تسخیر نمودند و دارائی های افراد خارجی مقیم آنجا را غارت كردند و كنسولگری ایالات متحده در گویمس را مجبور ساختند زغال سنگ مورد نیاز كشتی های بخار آنها را فراهم كند و بعد بسوی بوكا تیپاكان در سینالوا حركت كردند. نیروی اعزامی از طرف ایالات متحده به فرماندهی ویلارد اچ.برانسون جهت نابودی كشتی های دزدان دریایی شكل گرفت.

پنج شنبه 21/6/1392 - 12:44 - 0 تشکر 643386

تصورات عموم


در تصورات مدرن عامه، دزدان دریایی عصر كلاسیك بعنوان تیمی از افراد سركش و باهوش می باشند كه خارج از قانون و محدودیت های بروكراسی زندگی مدرن، عمل می كنند. همچنین ای نگونه نشان داده می شود كه دزدان دریایی در هنگام حمله به یك كشتی جهت غارت و تسخیر آن همیشه پرچم دزدان دریایی یا جولی راجرز( پرچمی سیاه با نشان اسكلت سر انسان) را به اهتزار درمی آورند. جولی راجرز نامی سنتی برای پرچم دزدان دریایی اروپا و آمریكا است كه بعنوان سمبل دزد دریایی توسط فیلم سازان و اسباب بازی سازان بكار گرفته شده است.

پنج شنبه 21/6/1392 - 12:45 - 0 تشکر 643388

دموكراسی دزدان دریایی


برخلاف جوامع سنتی غرب در آن زمان، بسیاری از دزدان دریایی نوع محدودی از دموكراسی را به اجرا می گذاشتند. جوامع دزد دریایی مشابه بسیاری از نظام های امروزی چون ایالات متحده از یك سیستم حزبی استفاده می كردند. اولین سند موجود از شكل گیری جوامع اینچنینی روی كشتی دزدان دریایی مربوط به سال 1600 میلادی است.

كاپیتان و سرسكانی هر دو توسط رای گیری خدمه انتخاب می شدند و آنها نیز به نوبه خود دیگر افسران كشتی را به پست های مختلف منصوب می كردند. كاپیتان دزدان دریایی اغلب جنگجوی نترس و خشنی بود كه افراد می توانستند به او اعتماد كنند و كمی بیشتر از یك مظهر قدرت سنتی بود كه بواسطه درایت حائز این شرط است . با این وجود هنگامی كه جنگی در كار نبود بطور حقیقی سر سكانی اختیارات امور را در دست داشت. بسیاری از گروههای دزدان دریایی در هرآنچه بدست می آورند سهیم بودند و اگر دزدی در جنگ صدمه می دید ممكن بود كمك هایی نظیر بیمه ازكارافتادگی یا پزشكی به او تعلق بگیرد.

مداركی امروز وجود دارد كه نشان می دهد دزدان مقداری از پول بدست آورده را در صندوق مشتركی قرار می دادند كه مورد استفاده آسیب دیدگان قرار می گرفت. فهرست های موجود نشان دهند استاندارد پرداخت 600 دلار اسپانیایی قدیم(معادل 156 هزار به نرخ ارز امروزی) غرامت برای از دست دادن یك پا و 100 دلار اسپانیایی قدیم (26800 به نرخ امروز)برای از دست دادن یك چشم است. اغلب همه این شرایط توسط دزدان دریایی مورد توافق قرار گرفته و بصورت مكتوب نوشته می شد، اما این نوشته ها می توانست بعنوان سندی جهت اثبات اعمال غیر قانونی آنها نیز باشد. این دزدان به آسانی طرد شدن از جوامع سنتی را قبول می كردند، شاید بخاطر اینكه براحتی منافع مشترك خودشان را تشخیص می دادند و می دانستند با شرایطی كه دارند تنها در این گروهها از آنها استقبال می شود. بطور مثال 40 درصد از خدمه كشتی های دزدان دریایی از بین بردگان اسیری كه توسط دزدان آزاد شده بودند، تشكیل می شد. چنین حركاتی در بین دزدان دریایی خیلی لطیف بود و شاید زندگی وحشیانه ی دزدان دریایی را كمی تلطیف می كرد

گنج با اینكه دزدان دریایی كشتی های زیادی را غارت می كردند اما بندرت گنج های خود را زیر خاك دفن می كردند. اغلب گنج هایی كه دزدیده می شد عبارت بودند از غذا، آب، مشروبات الكلی، سلاح یا لباس. چیزهای دیگری كه آنها می دزدیدند شامل وسایل خانه مانند قالب های صابون یا گاهی كه می تواستند كشتی تصرف شده را نگاه دارند لوازمی مانند طناب ها و لنگرها بود ( فرقی نداشت كه وسایل مزبور را بفروشند یا برای خودشان نگاه دارند زیرا این لوازم بهتر از خود كشتی بود). اقلام این چینینی احتمالا بیش از اینكه برای فروش در آینده انبار شوند بطور ضروری مورد نیاز بودند. بنابراین دلیلی برای اینكه این لوازم را دفن كنند وجود نداشته است. دزدان تمایل كمی به كشتن افرادی كه در كشتی های تصرف شده بودند، داشتند و اغلب مواقع اگر كشتی خود تسلیم می شد كسی را نمی كشتند زیرا اگر شهرت می یافت كه دزدان دریایی زندانی نمی گیرند و همه را می كشند، كشتی های مورد حمله بسختی مقاومت می كردند و در نتیجه موفقیت برای هر دو طرف بسیار سخت و با تلفات زیاد همراه بود. برعكس اگر می دانستند كه در صورت مقاومت نكردند آزاد خواهند شد، كشتی ها براحتی تسلیم می شدند. در سند مكتوبی كه این سیاست را بخوبی نشان می دهد 300 سرباز كاملا مسلح درون یك كشتی كه مورد حمله توماس تو قرار گرفته بودند بعد از جنگ مختصری تسلیم شدند، و هیچكدام توسط افراد تو آسیب ندیدند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.