راننده زن برای دختران و راننده مرد برای پسران، پخش موسیقی مخصوص بر اساس معیارهای روانشناسانه هنگام رفتن به مدرسه و موسیقی بازگشت به خانه، از جمله موارد پیش بینی شده در این طرح است.
سالهاست كه سرویس مدرسه دیگر وسیله رفت و آمد بچهها نیست، غصهای دائمی است. دلواپسی و دلشورهای مدام.
انگار صحنه تصادف سال 74 دانشآموزان در جاده قدیم كرج وقتی از اردوی علمی بازمیگشتند هنوز پیش چشم خانوادههاست. گلایههای ناتمام «دخترم میگوید آقای راننده به نظافت ماشیناش نمیرسد.» پسرم میگوید <همیشه آن طرف چهارراه پیادهام میكند> چراغقرمز را رد كرد چیزی نمانده بود بزنیم به اتوبوس، همه بچهها را مثل سوسیس كالباس روی هم میریزد، بابا آقای راننده فحش میدهد، سرمان داد میكشد... تصادف سال 74 موجب شد آیتالله هاشمی رفسنجانی رئیسجمهور وقت دستور ویژهای به چند نهاد مربوطه برای تدوین یك طرح ملی در زمینه سرویس مدارس صادر کند؛ جمعیت هلال احمر، سازمان میراث و گردشگری، نیروی انتظامی، وزارت آموزش و پرورش و بنیاد نهجالبلاغه.
این طرح با نام طرح ملی البرز با 10سال كار كارشناسی در پژوهشگاه بنیاد نهجالبلاغه تدوین و در نهایت سال 85 در كمیسیون زیربنایی دولت تصویب و برای اجرا به وزارت كشور ابلاغ شد. البته ابلاغ میتواند به معنای اجرا نباشد كه طرح ملی ساماندهی مدارس یكی از همین ابلاغهاست كه درگیر اختلاف دستگاههای دولتی شد و متوقف ماند. قرار بود در این طرح رانندهها كه البته دیپلم به بالا بودند، آموزش ببینند و یونیفورم بپوشند و وقتی پشت چراغقرمز ایستادند برای بچهها توضیح دهند كه چرا ایستادیم و هر رنگ چه معنیای می دهد؟
عبد الوحید مروجی مدیر پروژه البرز درباره ایده شكلگیری این طرح میگوید:
رانندگانی كه برای سرویس مدارس انتخاب میشوند باید حداقل مدرك تحصیلی دیپلم را داشته باشند و در یك دوره آموزشی، یك زبان خارجی، یك رشته ورزشی رزمی و كمكهای اولیه را نیز فرا بگیرد.
همچنین بر اساس این طرح همه خودروها باید ون باشد كه بهطور اقساطی در اختیار رانندگان گزینش شده به عنوان مالك قرار میگیرد.
عضو هیات مدیره بنیاد بیناللملی نهج البلاغه با اشاره به وجود آمبولانس و هلیكوپتر امداد در این طرح در مواقع اضطرار توضیح میدهد: بر اساسی طرحی كه ما ارائه كردهایم هر 5 تا 10سرویس یك آمبولانس به عنوان پشتیبان خواهد داشت و هر 100سرویس یك هلیكوپتر كه در موقع نیاز به كمك بچهها بیاید. ضمن آنكه همه خودروها مجهز به GPRS هستند و با این كار مسیر حركت راننده كاملاً كنترل میشود.
البته نه تنها مسیر كه رفتار راننده هم بهطور مداوم زیر ذره بین قرار میگیرد و همین طور رفتار ترافیكی آنها.
مروجی طرح را مورد تایید سازمان بهداشت جهانی به عنوان طرح برتر تربیتی در خاورمیانه در سال 85 معرفی كرده و میگوید: اگر این طرح به اجرا در بیاید بهطور مستقیم و غیر مستقیم براساس پیشبینیهای ما 300 هزار شغل ایجاد میشود.
به گفته وی سرویس دهی به مهدهای كودك و گردشگران در فواصل زمانی حضور بچهها در مدرسه یكی دیگر از خدماتی است كه برای رانندگان سرویس مدارس تعریف شده كه با این كار درآمدزایی بیشتر عاید آنها خواهد شد.
راننده زن برای دختران و راننده مرد برای پسران، پخش موسیقی مخصوص بر اساس معیارهای روانشناسانه هنگام رفتن به مدرسه و موسیقی بازگشت به خانه، از جمله موارد پیش بینی شده در این طرح است.
مدیر پروژه البرز امیدوار است وزارت كشور در دولت تدبیر و امید این طرح را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش و مركز راهنمایی رانندگی ابلاغ كند.
روزنامه ایران-شهناز سلطانی