مولف کتاب «كندوكاو فلسفی برا ی كودكان و نوجوانان» درباره هدف از آموزشهای فلسفی برای کودکان گفت: هدف از دوره های فلسفه برای کودکان این است که در مرحله اول بچه ها بتوانند ایرادهای خود را برطرف کرده و در مرحله بعد خوداصلاحی جمعی داشته باشند. ما در عصر و جامعه ای زندگی می کنیم که با توجه به سیطره رسانه ها، پایه های اخلاقیات به مرور در حال لرزش و سست شدن است. دوره های آموزشی فلسفه برای کودکان به آنها کمک می کند هدف و معنای زندگیشان را پیدا و ارزش های جامعه خود را شناسیایی كند، و تجربه غنی ای از ازندگی داشته باشد.
پژوهشگر ایرانی حوزه فلسفه برای کودکان، در پاسخ به این سوال که فلسفه برای کودکان در جامعه ما چه ضرورتی دارد، این طور سخن گفت: در جوامع معاصر دادههای علمی، غیرعلمی، مسائل و مشکلات مختلف اجتماعی در حال افزایش است و افراد در موقعیتی قرار می گیرند که به هر طریق باید از میان سیل عظیم داده های مختلف، موردی را انتخاب کنند. در اینجا می توان انواع و اقسام مدها در موضوعات مختلف را مثال آورد، اگر تفکر یک جوان امروزی عمیق و فلسفی باشد مدلی را انتخاب خواهد کرد که متناسب با فرهنگ جامعه بوده و تبعات خاصی در بر نداشته باشد.
وی افزود: وقتی کودک امروز ما دوره های فلسفی را پشت سر گذاشته باشد در سن و سال نوجوانی و جوانی که بر حسب اتفاق با پیشنهاد ناهنجاری مواجه میشود، در وهله اول سعی می کند استدلال پیشنهاد دهنده را بشنود و در صورتی که با دلایل منطقی روبرو نشد آن را رد خواهد کرد. چنین پیشنهاداتی در جامعه امروز ما در مورد افکار، عقاید و علوم مختلف وجود دارد. در واقع در این دوره ها به کودکان کمک می شود تا باور و استدلال خود را تقویت کنند و قدرت تشخیص داشته باشند و از میان آراء و ایده های مختلف با نقد و بررسی بهترینها را انتخاب کنند. از همین رو می توان گفت فلسفه برای کودکان حیاتی و ضروری است.
مولف کتاب «کودك فیلسوف، لیلا» 5 سالگی را سن مناسبی برای شروع آموزش فلسفه برای کودکان عنوان کرد و گفت: تواناییهای یک کودک در سن 5 سالگی به ثبات می رسد و از یک تفکر انتزاعی برخوردار می شود. در این سن و سال بچه ها در صحبتهایشان قواعد منطقی را رعایت می کنند، مغلطه نمی کنند و استدلال می آورند. اگر اجازه دهیم که کودکان از همین سن و سال تفکر و ارزیابی و داوری داشته باشند وقتی وارد جامعه می شوند با ابزار استدلال و قضاوت درست به مشکلات فائق خواهند آمد.
ناجی با اشاره به روش متیو لیپمن در آموزش فلسفه به کودکان گفت: این برنامه فلسفی پس از طراحی برای کودکان با استقبال گسترده از سوی مراکز علمی کشورهای مختلف مواجه شد، اما از آنجا که این برنامه معطوف به واقعیتهای آن جامعه طراحی شده بود شکل همان جامعه را با خود داشت. از همین رو اندیشمندان هر کشور سعی کردند ارزشهای اخلاقی خودشان را در این برنامه پیاده کنند و آن را متناسب با فرهنگ کشور خود تغییر دهند.
وی درباره روشی که متناسب با فرهنگ و شرایط جامعه ما باشد یادآور شد: همواره طی مکاتباتی که با متیولیپمن داشتیم با این سوال مواجه بودم که شما چه پیشنهادی برای کشورتان ارائه کرده اید؟ و میخواستند آن برنامه را در اختیار آنها قرار دهیم تا در صورت مفید بودن از آن بهره مند شوند.
ناجی ادامه داد: از زمانی که گروه فلسفه برای کودکان را در پژوهشگاه علوم انسانی تأسیس کردم، درخواستم این بود که بدون کوچکترین عجله ای، نسخه مناسب کشورمان را تولید کنیم، اما متأسفانه درجامعه ما عده ای به دلیل اینکه به دنبال منافع مادی بودند، بعضی افراد به دلیل عدم سواد کافی و برخی به دلیل علاقه ای که برای اجرای هرچه سریعتر آن برنامه داشتند قبل از اینکه ورژن مناسب با کشور و فرهنگمان را ارائه کنیم این برنامه را وارد مرحله اجرا کردند و با حذف قسمت های مختلف این برنامه سعی کردند آن را بومی سازی كنند ولی موفق نشدند. به عنوان معرفی کننده برنامه فلسفه برای کودکان، اعتقادم بر این است که هنوز برنامه مناسبی ارائه نکرده ایم هرچند که در زمینه های مختلف از جمله کتابهای درسی، تربیت مربی، تفکر انتقادی کارهای صورت گرفته است، اما با این حال این برنامه ای نیست که در طی مدت زمان کوتاه بتوان ورژن مناسبی از آن را ارائه کرد. حدس من بر این است که برنامه در حال اجرا تا زمانی که به همین شکل و شمایل باشد نتایج منفی دربر خواهد داشت، تا جایی که منجر به کنار گذاشتن این روش خواهد شد.