آیتالله امامی کاشانی:
برای حرکت و امید نسل جوان باید مساله مهدویت را ترویج دهیم
خطیب نماز جمعه تهران گفت: بحث ولیعصر (عج) باید به صورت علمی و محکم و به زبانهای مختلف دنیا مطرح شود چرا که دنیای حال حاضر آمادگی این چنین بحثها و کارهای ارزشمندی را دارد.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیتالله امامی کاشانی در مراسم نکوداشت خود با اشاره به اظهارات سخنرانان درباره وی گفت: من شایسته این همه تقدیر و تشکر نیستم. تمامی اینها لطف خداوند است که شامل من میشود و در قرآن داریم که اگر خیری به ما رسید و نعمتی از خداوند به ما عطا شد، این نعمت را به گوش سایر بندگان نیز برسانیم و در قبال این نعمت بگوییم، الحمدالله رب العالمین.
وی ادامه داد: تمام این کارها و این برنامهها لطف و عنایت خداوند به من است و درباره کتاب «خط امان» باید بگویم در این کتاب بحث حضرت ولیعصر (عج) که یک بحث مهم است را مورد توجه قرار دادهایم. مکتب تشیع و بسیاری از علمای اهل سنت با وجود حضرت مهدی و به دنیا آمدن و حیات ایشان، هیچ بحثی ندارند حتی مسیحیت هم این واقعیت را قبول دارد.
امامی کاشانی افزود: کسانی که در جامعه زندگی میکنند، باید نگران جامعه و بشریت باشند. نمیشود امید و انتظار را از مردم گرفت و به آنها بگوییم که امید در آینده به دنیا میآید. امید در بین مردم باید وجود داشته باشد و منتظر ظهور این امید باشند و این بحث مهمی است که در دنیای غرب هم به آن اعتراف کردهاند و نصف جمعیت دنیا حرف و نوشته اسلام را قبول دارند.
خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: ما باید مهدویت را به جهانیان مطرح کنیم و انتظار را در سطح جامعه ترویج دهیم. آنگاه است که دنیا به سمت خیر حرکت میکند و مردم به سمت صراط و پاکی میروند و احساس ناامیدی نمیکنند و نمیگویند پاکی منسوخ شده است.
وی افزود: این اصل را باید به دنیا تفهیم کنیم. تمام دنیا حرف شیعه را قبول دارند. برای حرکت دادن نسل جوان باید مهدویت در بین آنها ترویج پیدا کند و باید این بحث را به صورت علمی مطرح کنیم.
امامی کاشانی تصریح کرد: در جلد اول خط امان شش برهان عقلی را برای بحث مهدویت مطرح کردهام. بحث اول فطرت که فطرت انسان به سوی پاکی حرکت میکند. دلیل دوم نظام احسن جهان است و باید همواره فردی احسن بر جهان حکومت کند. دلیل سوم فلسفه خلقت انسان است که انسان در خلقتش نیازمند یک معلم کامل است.
وی افزود: برهان چهارم استقرار است و دلیل پنجم فلسفه تاریخ است و انسان همواره در تاریخ به سوی کمال پیش میرود و برهان ششم نیز مجددا فطرت پاک انسانی است.
امامی کاشانی در ادامه با اشاره به جلد دوم کتاب «خط امان» گفت: در جلد دوم از دانشمندان سراسر دنیا مطلب جمعآوری کردهایم و جلد سومش که در دست چاپ است، بحثهای مهم شیعه و سنی را مطرح میکنیم و اینکه چرا بین شیعه و سنی در بحث به دنیا آمدن امام اختلاف افتاده است.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: ما در جلد سوم این موضوع را بررسی میکنیم که چرا برخی میخواهند بگویند امام عسگری (ع) فرزند نداشته است. اصل این قصه یک بازی سیاسی است که باید به درستی این بحث را مورد توجه قرار بدهیم و از خود بزرگان سنی نیز نقل شده است که امام حسن عسگری فرزندی داشته است.
امامی کاشانی در پایان گفت: بحث ولیعصر (عج) باید به صورت علمی و محکم و به زبانهای مختلف دنیا مطرح کنیم و دنیای حال حاضر آمادگی این چنین بحثها و کارهای ارزشمندی را دارد.