جواز حضور زن در جامعه و حرمت فسادانگیزی
در منطقه سبع مساجد، در مدینه، منطقه ای که جنگ احزاب در آن واقع شده است. پایین تر ازمسجد علی علیه السلام، مسجد فاطمه علیها السلام است. این مساجد جایگاه عبادت حاضران در آن میدان وسنگرداران جنگ خندق بود. و گواهی تاریخی برای حضور زن در اجتماع از دیدگاه اسلام است.
بنابراین، رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم حضور زن در صحنه اجتماعی، سیاسی را تایید کرده است و فقط ازحضوری که تحریکات و تمایلات نفسانی دیگران را در پی دارد، نهی فرموده است.
پس از احداث مسجدالنبی، مردان در داخل به امامت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و زنان در خارج آن به امامت یکی از صحابه، نماز جماعت را برپا می کردند.
عبدالله بن عمر نقل می کند که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
لا تمنعوا نسائکم المساجد و بیوتهن خیرلهن. (3) و نیز می گوید: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم در باب ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن.
فرمود:
لا خلخال ولا شنف ولا قرط ولا قلادة.
و در باره:
الا ما ظهر منها.
قال: الثیاب (4)
حضرت درباره آیه فرمود:
مراد از زینت عبارت است از: خلخال، دستبند، گوشواره، گردن بند و... آشکار نسازند مگر آنچه که در عرف زندگی مؤمنات، به طور معمولی آشکار می باشد. که از آن جمله است لباس روئین.
ابوموسی اشعری می گوید: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم می فرمود:
ایما امرئة استعطرت فمرت علی قوم لیجدوا ریحها فهی زانیة. (5)
هر زنی، به منظور جلب نظر نامحرمان، خود را معطر سازد و قدم از خانه بیرون نهد تا دیگران را جلب کند او اهل فحشا است.
دقت در احادیث فوق، بیانگر این حقیقت است که حضور مخرب، ممنوع است نه حضورسازنده و هدفمند.
در روزگاری که پدر، از داشتن دختر ناخشنود بود رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم می فرمود:
البنات حسنات (6)
دختران در خانه پدران، حسنه الهی اند.
در جامعه ای که برای زنان چندان ارج و بهایی قایل نبودند پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمود:
زن، بوی خوش و نماز، در مکتب من محبوب اند. (7)
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در سفرها حتی برخی از جنگ ها بعضی از زنان را که توانایی کاری در استای خدمت به پیشرفت عملیات جهاد را داشتند، همراه خویش می برده است. در جنگ احد، نسیبه در برابر دیدگان پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم شمشیر به دست گرفت و مقاتله کرد و آن حضرت در حق او فرمود:
لمقام نسیبه بنت کعب افضل من مقام فلان و فلان. (8)