امام خمینی (ره):
چنانچه خود انسان تربیت نشود ، نمی تواند دیگران را تربیت کند .
کل آیتم ها 5
سلام ؛دکتر تقی پور در کتابی با عنوان مبانی و اصول آموزش و پرورش اینطور نوشته اند که : «غرض از رشد اجتماعی ، در ک روابط متقابل ، هماهنگی و همکاری با اجتماع و گردن نهادن به موازین و سنن آن می باشد. کودک وقتی به این مرحله از رشد می رسدکه بتواند شیوه های جدید رفتار را فراگیرد ، دوستان جدیدی انتخاب کند و با آنان تشریک مساعی کند.»
بدیهی است که سازگاری اجتماعی در نتیجه تماس با افراد دیگر آموخته می شود .کودک در 3 سالگی کم کم به بازیهای گروهی علاقه نشان می دهد . در 4 سالگی به تدریج تحت تاثیر گروه قرار می گیرد و این کیفیت به صورت آگاهی از عقاید دیگران و « خودنمایی » آغاز می شود ، سپس سازگاری اجتماعی را ظاهر می سازد .
تربیت اجتماعی مطلوب و سازگاری با گروههای اجتماعی ،همونطور که گفتیم ، در تنهایی و بدون فراهم شدن فرصت های مناسب صورت نمی گیره.این فرصت ها هر قدر زودتر برای کودک فراهم بشن ، رشد اجتماعی او آسانتر صورت می گیره .بررسی ها نشان میده کودکانی که در خانواده پر جمعیت بدنیا اومدن و یا قبل از رفتن به دبستان ، زندگی گروهی داشتن مثلا در شیر خوار گاه بودن ، وقتی به کودکستان یا مدرسه برن بیشتر از بقیه بچه ها می تونن با همسالان خودشون رابطه برقرار کنن.
با توجه به مواردی که گفته شد ، اگر کودک را قبل از رفتن به مدرسه برای کسب و توسعه سازگاری اجتماعی به کلاس های مختلف ، کودکستان یا مهد بفرستیم ، بسیار سودمند خواهدبود. زیرا این کار باعث جداشدن کودک از محیط کوچک خانه و وارد شدن به محیط وسیعی است که هسته مرکزی آن را گروه همبازی ها و همسالان تشکیل می دن .