امام خمینی(قدس سره):
فقه، تئوری واقعی و کامل ادارة انسان از گهواره تا گور است.(صحیفة نور، جلد۲۱،ص۹۸)
اهمیت،شناخت و جایگاه مکتب متعالی شیعه
ساختار
الحمدلله رب العالمین
عنایت به اهمیت ساختار نظام آموزشی؛ و برای تدوین چنین ساختاری نیاز به یك برنامه ریزی مدبرانه آموزشی – پژوهشی دارد، تا توازن و تعادل بین نسل های گوناگون حاصل آید، و این امر می تواند در روند ادارة امور زندگی فردی و اجتماعی افراد یك ملت نقش مهمی ایفا نماید و مفید و ثمربخش واقع شود (عدالت در تعلیم و تربیت)، لكن برای این مهم بهتر است در مرحلة نخست؛ بررسی راهبردهای ساختاری چنین نظام آموزشی را به شكل پژوهش توسط علما و اندیشمندان آن ملت، و سپس جهت توازن و هماهنگی بین اقشار مختلف آن ملت طرح پژوهش نمود (همزمان نیز امكان پذیر است) «ارتقای بینش عمومی».البته؛ استراتژی این راهبردها در سطح جهانی اهمیت والایی دارد.
تاكنون آنچه كه در كتابهای درسی طرح و بیان گردیده، بیشتر در بُعد نظریه ها (نقش حروف و اعداد) بوده كه به شكل های مختلف در این كتابها جای گرفته اند و مورد تدریس واقع شده تا دانش آموزان نیز بتوانند در پرتو چنین نظریه هایی: مخترع، نویسنده، پزشك، مهندس، تكنسین، وكیل، قاضی، كارگردان، تهیه كننده، استاد و... شوند.
البته؛ هدف اینجانب تأیید یا رد چنین نظریه هایی نیست، بلكه جهت تأمل و تعامل، دیدگاههای خود را به شكل سؤال طرح و بیان می نمایم :
- آیا این نظریه ها نیاز روزمرة همه افراد یك جامعه را در امور روزمرة آنها تأمین میكنند؟!
- آیا روابط بین نظریه ها درشكوفایی و شكل گیری استعدادها جهت فرصتهای شغلی متعدد، در دست یافتن به كمالات انسانی نقش دارند؟!
- آیا این نظریه ها با توازن و انطباق بر دستورات الهی طرح و بیان شده اند؟!
- در زمینة عالی ترین راهبردی كه بتوان نظریه هایی متوازن و منطبق بر دستورات الهی كه در امور روزمرة هر فرد واجتماعی ایفای نقش نمایند و مفید و ثمربخش واقع شوند، چه پیشنهادی دارید؟!
حسینی،مقدمه ای در بعد زمان و مكان بر كتاب نظام هدفمند،صفحه21-24