11. مطالبهی عدالت
یک لحظه از درخواست و مطالبهى عدالت کوتاهى نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
**********************************************
12. داشتن نگاه کلان به هدفهای انقلاب
دانشجو و محیط دانشگاه باید نگاه کلان به هدفهاى انقلاب داشته باشد؛ دنبال آنها برود. مراقب باشید دشمن نتواند از محیط دانشگاه و از عنصر دانشجو و استاد استفاده کند. این آن چیزى است که من روى آن تأکید میکنم.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
**********************************************
13. حفظ اتحاد
اتحادتان را حفظ کنید، اتحاد! در مقیاس ملت ایران هم حفظ اتحاد یک وسیلهى اصلى است؛ در مقیاس قشر دانشجو هم در سراسر کشور همین است؛ در مقیاس دانشجویان در یک شهر یا در یک استان هم همین است. نگذارید اختلاف سلیقهها شما را در مقابل هم، سینه به سینه قرار بدهد.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
1.13. تلاش برخی برای تحقق منافعشان در دانشگاه
یک وقتى بعضىها منافعشان ایجاب میکرد که دانشگاهها را عرصهى بازىهاى سیاسى و درگیرىها و دستبهگریبان شدنهاى سیاسى قرار بدهند؛ امروز الحمدالله این معانى کمتر است.
نگذارید تشکلهاى دانشجویى و اجزاى نهضت دانشجویى به دشمنان تبدیل شوند.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
2.13. رقابت مثبت
رقیب خوب است؛ رقیب، رقابت مثبت. یکى از این برادرها گفت ما حاضریم؛ پژوهشگاه به ما بدهید یا اجازه بدهند ما پژوهشگاه درست کنیم تا در فلان قضیه فعالیت کنیم.
خیلى خوب، آن گروه دیگر دانشجویی هم بگویند خیلى خوب، ما هم در فلان مسئلهى دیگر رقابت مثبت علمى میکنیم با اینها. رقابت مثبت یعنى این؛ یعنى مسابقهى دویدن: «سابقوا الى مغفره من ربّکم»
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
3.13. اتحاد بر مبنای اصول
منظور من اتحاد بر مبناى اصول است. بنابراین وحدت با کیست؟ با آن کسى که این اصول را قبول دارد. به همان اندازهاى که اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این میشود ولایت بین مؤمنین. آن کسى که اصول را قبول ندارد... او قهراً از این دایره خارج است.
31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
4.13. اختلاف بر اثر سلیقههای گوناگون
مراقب باشید تشکلهاى دانشجویی تحت تأثیر اختلاف سلیقهها، نه خودشان در درون دچار انشعاب بشوند، نه با همدیگر اصطکاک و تصادم پیدا کنند.
یکى از مصادیق برجستهى وحدتى که ما به آن توصیه و دعوت میکنیم، همین است. آنجایى که انسانها را از هم جدا میکند یا به هم نزدیک میکند، اصول و مبانى معرفتى است. وقتى این مبانى مورد اتفاق و مورد قبولشان نباشد، آنها را از هم جدا میکند، اما آن وقتى که مورد قبولشان باشد، آنها را به هم متصل میکند. اما سلایق نه؛ هر کسى یک سلیقهاى دارد، هر کسى یک ذوقى دارد.
31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
5.13. پرهیز از شعارهای تفرقهانگیز
امروز وحدت ملت ایران، وحدت ملت و دولت، اتحاد میان مسئولان کشور، رمز پیروزى است که این را میخواهند به هم بزنند. من به شعارهاى جوانى و شعار جوانها اعتقاد دارم، اما مراقب باشید این شعارها اختلاف ایجاد نکند، خواست دشمن را تأمین نکند، در میدان تنظیمشدهى از سوى دشمن بازى نکنید.
8 آبان 1387، بیانات در دیدار جمعى از دانشآموزان و دانشجویان در آستانهى سالروز 13 آبان
**********************************************
14. مطالعهی تاریخ
توصیه میکنم که تاریخ بخوانید. تاریخ دورهى استعمار را بخوانید.
19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
1.14. آشنایی با جنایات غرب و عدم پیروی کورکورانه از آنان
غربىها، علىرغم ظاهر نونوارِ اتوکشیدهى ادکلنزدهى منظم و مرتب و داعیههاى حقوق بشرشان، چه وحشیگرى عظیمى در این مقوله کردند. نه اینکه فقط آدمها را بکُشند؛ در دور نگه داشتن ملتهاى تحت استعمارِ خودشان از عرصهى پیشرفت و امکان پیشرفت در همهى زمینهها هم تلاش زیادى کردند. ما میخواهیم این اتفاق نیفتد.
19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
2.14. یافتن افق دید کارهای آینده
وقتى انسان بداند که آنچه امروز از تمدن و از پیشرفت و از ثروت در بعضى از این کشورها وجود دارد محصول چقدر خرابکارى و بدعملى و سنگدلى و بىانصافى است، آن وقت نسبت به کارى که باید انجام بگیرد، نسبت به وظیفهاى که انسان دارد، یک افق دید دیگرى پیدا میکند.
19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان