• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 3663)
جمعه 17/6/1391 - 18:22 -0 تشکر 548681
ژیان جدید را دیده‌اید؟

با آن موفقیت چشم‌گیری که فولکس‌واگن بیتل کسب کرده بود، دیگر همه می‌خواستند چنان چیزی بسازند. خودرویی کوچک، با امکانات و ارزان. فیات ایتالیا مدل 500 را ساخت. آستین انگلیسی Mini را معرفی کرد. و بالاخره سیتروئن فرانسه هم سال 1948 پدیده‌ای به اسم 2CV را روی کار آورد. که به نوعی صف‌کشی فانتزی‌های اروپا برابر هیولاهای آمریکایی بود.


در حقیقت2CV  مخفف عبارتی‌ است فرانسوی به معنی دو اسب‌بخار در مقیاس اروپایی. برای طراحی او از «فلامینیو برتونی» بهره گرفته شد؛ یک هنرمند خیال‌پرداز و یکی از پیشگامان تلفیق گرافیک و صنعت. حاصل کار، چیزی شد که به گفته «کار مگزین» باهوش‌ترین خودروی کاربردی کوچک تمام دوران بود. در ابتدا 2CV برای مقاصد نظامی ساخته ‌می‌شد. اما با مرور زمان این سنت فراموش شد. در طول عمر 42 ساله این خوردو، دقیقا سه میلیون و 872 هزار و 583 دستگاه از آن تولید و فروخته شده بود.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 17/6/1391 - 18:22 - 0 تشکر 548684

تولد ژیان


برخلاف آن‌چه تصور می‌شود، ژیان همان سیتروئن فوق نیست. مدل 2CV فقط یک استارت برای تولید نمونه‌‌هایی دیگر بود. در حقیقت این خودرویی که ما به نام ژیان می‌شناسیم، Dyane است که در سال 1967 تولید شده بود. دایان را بر پایه شاسی و پیشرانه همان خودرو قبلی ساخته بودند. شاید بهتر آن‌که بگوییم او یک مدل تغییر چهره از نسل قبل است. به هر حال وقتی که متولد شد، هم‌وطنش یعنی رنو 4، مدل قبلی رنو 5 را به عنوان بزرگ‌ترین رقیب پیش رو می‌دید.


سیتروئن فوق با موتورهای 435 و 602 سی‌سی دو سیلندر تخت هواخنک از خط تولید خارج می‌شد. خودروهای مدل دوم می‌توانستند 35 اسب بخار نیرو تولید کنند. جالب است که با همین قدرت اندک به لطف وزن کم، سرعتشان به 118 کیلومتر در ساعت هم می‌رسید. با یک باک 30 لیتری و مصرف میانگین پنج لیتر در هر 100 کیلومتر، مسافرت‌های طولانی را ممکن می‌شد. جعبه‌دنده چهار سرعته‌‌اش با آن فرم خاص تعویض فشاری و ترمز دستی‌ که چرخ‌های جلو را قفل می‌کرد، همه و همه منحصر به فردش می‌کرد. اما این تمام هنر دایان نبود.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 17/6/1391 - 18:23 - 0 تشکر 548687

او از سیستم تعلیقی بهره می‌برد که به راستی هنوز هم یکی از شاهکارهای بزرگ مهندسی خودرو به شمار می‌رود. فنرهای مستقل برای هر چرخ که به بازوهایی ضربدری متصل بودند، ساختاری را پدید آوردند که بهترین جاذب ضربه و دافع فشار کابین شدند. این قابلیت خیره‌کننده برای خودروهای آن دوران فرآیندی پیچیده بود. حتی مرسدس که سودای تکنولوژی برتر را در سر داشت، نتوانست مقابل چنین ابداعی سکوت کند. با دست‌کاری در یک شفت مرکزی، می‌شد ارتفاع خودرو را به‌طور دلخواه تغییر داد. نمونه پیشرفته‌تر این سیستم بعدها در زانتیا، دیگر محصول موفق سیتروئن نصب شد. نرمی و فرمان‌پذیری از یک‌سو و چسبندگی به جاده و قدرت مانور از سوی دیگر بزرگ‌ترین توانمندی‌ دایان شده بود.


حتی با این‌که وزن خالصش فقط 594 کیلوگرم بود، یک انسان ولو یک ورزشکار هم نمی‌توانست کاری کند که چرخ‌هایش از زمین بلند شوند. فنرها تا حدی بالا می‌آمدند که گویی کابین در حال جداشدن از چرخ‌هایی ثابت است. برای همین می‌گویند برای کاری مثل پنچرگیری نباید جک را زیر اتاق قرار داد، چون حالا حالاها بالا می‌رود. به علاوه مرکز ثقل پایین باعث شده بود تا حتی در صورت چرخش‌های شدید، واژگونی یا همان چپ‌‌شدگی رخ ندهد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 17/6/1391 - 18:23 - 0 تشکر 548689

حضور در ایران

سیتروئن نیز در سال 1347 فرصت صادرات محصولاتش را به ایران یافت. اما ژیان‌های ایرانی همه Dyane نبودند. نام اصلی مدل پیکاپ Méhari و مدل واگن در اصل سیتروئن Acadiane بود. این‌بار هم پارس‌خودرویی‌ها بانی مونتاژ شدند. این خودروها از همان سری پیشرانه‌های 602 سی‌سی بودند. با این‌که ژیان ارزان و ساده بود، اما در صورت خراب‌شدن صاحبش را بیچاره می‌کرد. هنوز هم خودروهای ساخت فرانسه در تعمیر مشکلاتی درست می‌کنند. جدا از جثه کوچکش معروف بود به این‌که از جاهایی می‌تواند عبور کند که مچ پای قاطر می‌پیچد. ‌


درباره مصرفش می‌گفتند با عبور از کنار پمپ بنزین هم می‌توان تا شمال با آن رفت. ژیان سیستمی مثل کولر هم داشت. پوشال‌هایی پشت داشبورد تعبیه شده بودند که با ریختن آب یا قرار دادن گونی یخ با عبور جریان هوا، باعث وزیدن باد خنک ملایمی می‌شد. عجیب است که چراغ‌های آن از درون کابین قابلیت کنترل داشتند. یکی از پرطرفدارترین مدل‌های این خودرو همان مدل روباز با سقف جمع‌شونده برزنتی بود.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 17/6/1391 - 18:24 - 0 تشکر 548691

در حین مسافرت‌های تفریحی می‌شد صندلی‌های این خودرو را به عنوان نیمکت از جای خود بیرون آورد. تولید ژیان‌های سه‌گانه حتی تا سال 1359 نیز ادامه یافت. اما وضعیت خاص کشور در دوران جنگ، آن‌چنان موافق با ارزبری این‌چنینی نبود. در کل، یک میلیون و 444 هزار و 583 دایان، 253 هزار و 393 آکادین و 144 هزار و 953 دستگاه مهاری تولید و فروخته شد.



داستان ایران و ژیان به اینجا ختم نمی‌شود. سال 1333 برادران امیدوار (عیسی و عبدالله) سفر دور دنیای خود را آغاز کردند. تا هفت سال اول را با موتور سیکلت و سه سال آخر را با 2CV که از طرف سیتروئن به آنان اهدا شده بود، طی کردند.



دیگر خاطره حاشیه‌ای ما از ژیان مربوط می‌شود به کارتون چاق و لاغر. دو کارآگاه مخفی که در کنار ماشین هوشمندشان که به «قرقی» معروف بود، به عملیات خاصی می‌پرداختند. قرقی یک ژیان قرمز با گل‌های زرد و البته بدون راننده که نماد تکنولوژی اواسط دهه 60 شمسی بود

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 17/6/1391 - 18:24 - 0 تشکر 548695

این یک شبیه‌‌سازی کامپیوتری از تصورات سرطراح سیتروئن است


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 17/6/1391 - 18:24 - 0 تشکر 548696

نشریات فرانسه این تصویر جنجالی را منتشر کردند


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 17/6/1391 - 18:24 - 0 تشکر 548698

ابتدا مصارفی نظامی داشت


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 17/6/1391 - 18:25 - 0 تشکر 548700

2CV به سبک پیکاسو


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 17/6/1391 - 18:25 - 0 تشکر 548702

پا به پای سوپر اسپرتها در مسابقات شتاب




با الهام از فراری


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 17/6/1391 - 18:25 - 0 تشکر 548704

تبلیغ ژیان در ایران



خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.