• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 2180)
پنج شنبه 16/6/1391 - 0:6 -0 تشکر 544879
سند دعای ندبه

منبع: http://rasekhoon.net/article/show-29611.aspx

روش عرف و عقلا در مسائل تاریخی، قبول هر خبری است كه در كتب تاریخی معتبر یا مشهور نقل شده باشد. ولی علمای اسلام در قبول اخبار و روایاتی كه مربوط به احكام شرع و معارف دینی است به این مقدار اكتفا نمی كنند، بلكه در صدد بحث و تحقیق برآمده و در سند احادیث و عدالت و وثاقت راویان حدیث بررسی كامل می كنند، و مادامی كه اطمینان كامل و وثوق به احادیث پیدا نكنند به آن عمل نمی نمایند.

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:7 - 0 تشکر 544880

این دقت و تحقیق به جهت حصول اطمینان به صدور حدیث از معصوم در مورد تكالیف الزامی، اعم از وجوب و حرمت دو چندان می شود، ولی در مورد مستحبات احتیاج مبرم به این گونه بررسی نیست. مورد ادعیه از این قسم است؛ زیرا به جهت استحباب قرائت آن احتیاج مبرمی به بررسی سندی ندارد، بلكه قرائت آن به رجا و امید مطلوبیت كافی است، و می توان از قوت متن و الفاظ و مضامین دعا پی به اعتبار آن برد؛ زیرا این مضامین در آیات و روایات معتبر نیز وارد شده است. خصوصاً آن كه مطابق اخبار «من بلغ» كه دلالت بر تسامح در ادله ی سنن و مستحبات دارد، احتیاج چندانی به بررسی سند ادعیه مستحبّه نیست.

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:7 - 0 تشکر 544882

راه تشخیص روایت صحیح از غیر صحیح:

از آنجا كه برخی از كذّابین از زمان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم درصدد جعل و وضع حدیث و نسبت آن به پیامبر و اهل بیت علیهم السلام بوده اند، لذا جا دارد كه میزانی را برای تمییز بین حدیث صحیح به دست دهیم. در این باره به چند میزان می توان اشاره نمود:

1- موافقت با قرآن:

امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل كرده كه فرمود: «انّ علی كل حقّ حقیقه و علی كلّ صواب نوراً، فما وافق كتاب الله فخذوه و ما خالف كتاب الله فدعوه»(1) «همانا بر هر حقی حقیقتی و بر هر صوابی نوری است، پس آنچه موافق كتاب خداست اخذ كرده و آنچه مخالف كتاب خداست رها كنید.»

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:8 - 0 تشکر 544883

- موافقت با سایر كلمات معصومین علیهم السلام

حسن بن جهم می گوید: به امام رضا علیه السلام عرض كردم: از جانب شما احادیث مختلف به ما می رسد؟ حضرت فرمود: «ما جاءك عنا فقس علی كتاب الله عزّوجلّ و أحادیثنا، فان كان یشبههما فهو منّا، و ان لم یكن یشبههما فلیس منّا»(2) «آنچه از جانب ما به شما رسید بر كتاب خداوند عزوجل و احادیث ما مقایسه كنید، اگر شبیه آن دو است از ما می باشد، و گرنه از ما نیست.»

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:8 - 0 تشکر 544884

- موافقت با عقل و عدم مخالفت با حكم آن:

در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل است كه فرمود: «هرگاه از من حدیثی به شما رسید آن را بر كتاب خدا و حجت عقولتان عرضه بدارید؛ اگر موافق این دو بود قبول كرده و گرنه آن را بر دیوار زنید.»(3)

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:9 - 0 تشکر 544885

نظر بزرگان درباره ی دعای ندبه:

شیخ مرتضی انصاری رحمه الله در كتاب «المكاسب» در بخش خیارات در ذیل حدیث «المؤمنون عند شروطهم» می گوید: بعید نیست كه بگوییم عنوان «شرط» بر التزامات ابتدایی صادق نیست، بلكه متبادر عرفی از «شرط» همان التزامات تابع عقد است، همان گونه كه از موارد استعمال این كلمه در مثل قول امام در دعای ندبه استفاده می شود، آنجا كه در ابتدای دعا فرمود: «بعد أن شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیّه».(4)

شیخ انصاری رحمه الله گویا این دعا را امر مفروض عنه از حیث صحت گرفته و لذا به آن در مجال احكام شرعیه استدلال كرده است.

محشّین مكاسب شیخ بر او در این نكته هیچ اعتراضی نكرده و سند آن را نیز مورد مناقشه قرار نداده اند.

شیخ عبدالله مامقانی در حاشیه خود بر مكاسب می گوید: «وجه دلالت این جمله بر مقصود این است كه: امام به این بر می گردد كه خداوند عزّوجلّ به بندگان خود فرمود: هر كس در این دنیا زهد پیشه كند من به او نعمت مقیم عطا خواهم كرد…»(5)

ایروانی می گوید: «اما اطلاق شرط در دعای ندبه به اعتبار این است كه در ضمن التزام جزیل ما عنده … آمده است…»(6)

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:9 - 0 تشکر 544887

ناقلان دعای ندبه:

دعای ندبه را عده ای از علما و محدثین نقل كرده اند از آن جمله:

1- شیخ مشهدی در «المزار» از محند بن ابی قره و او از كتاب ابی جعفر محمد بن الحسین بن سفیان بزوفری نقل كرده و آن را به امام زمان علیه السلام نسبت داده است.(7)

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:9 - 0 تشکر 544889

2- سید بن طاووس در «مصباح الزائر» و «اقبال الاعمال» از بعض اصحاب ما از محمد بن علی بن ابی قرّه به نقل از كتاب محمد بن حسین بن سفیان بزوفری نقل كرده و آن را به امام زمان علیه السلام نسبت داده است.(8)

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:10 - 0 تشکر 544891

3- علامه مجلسی رحمه الله در كتاب «زالد المعاد» می گوید: «و اما دعای ندبه كه مشتمل بر عقاید حقّه و تأسّف بر غیبت قائم علیه السلام است، به سند معتبر از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است…»(9)

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:10 - 0 تشکر 544892

4- قبل از این بزرگان، این دعا را شیخ جلیل ثقه ابوالفرج محمد بن علی بن یعقوب بن اسحاق بن ابی قره قنانی كه معاصر شیخ نجاشی و از اعلام قرن پنجم بوده، نقل كرده است. كسی كه شیخ محمد بن مشهدی در كتاب «المزار» از او زیاد نقل می كند.

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:11 - 0 تشکر 544894

5- و نیز شیخ جلیل ثقه ابوجعفر محمد بن حسین بن سفیان بزوفری در كتاب «الدعاء» نقل كرده است. او كه از مشایخ شیخ مفید رحمه الله به حساب می آید مورد تأیید خاص او را قرار گرفته است. حاجی نوری در «خاتمه المستدرك» او را از مشایخ شیخ مفید برشمرده و به وثاقت و جلالت قدر او شهادت داده است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.