• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خانواده > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خانواده (بازدید: 1402)
سه شنبه 7/6/1391 - 0:49 -0 تشکر 532025
بهشت خانواده»سری دوم

با سلام
با توجه به بازدید و استقبالی که از تاپیک قبلی شد
تصمیم گرفتم سری جدید درس های زندگی و بهشت خانواده را در این تاپیک قرار دهم
امیدوارم مفید واقع شود

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

سه شنبه 7/6/1391 - 0:50 - 0 تشکر 532029

درس سى و سوم : گوش دادن به سخن

دیانت مقدس اسلام كه منشاءش وحى آسمانى و قانونگزارش خداوند سبحانى است ، تمام احتیاجات فردى و اجتماعى انسان را به بهترین صورت بیان كرده و به اصطلاح ما (( از سیر تا پیازش را بر شمرده )) و براى راهنمایى ما فرستاده است ، اسلام دستور مى دهد: اگر كسى به سخن گفتن مشغول است ، شما به سخن او گوش دهید. صبر كنید تا حرفش تمام شود، آنگاه در مقام پاسخ برآیید. كسى كه در میان سخن دیگرى وارد شود و سخن او را نیمه تمام گذارد، به فرمایش رسول خدا چنان است كه خراشى به چهره او وارد كرده باشد چه زیباست این كلام مانند تمام كلمات و فرمایشات پیغمبر و ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین زیرا سخن نمایانگر شخصیت انسان است ، و هر كسى با سخن گفتنش ، ماهیت وجودى و شخصیت واقعى خود را اظهار مى كند، بنابراین سخن چهره و رخسار گوینده است كه ماهیت او را مى نمایاند. پس كسى كه در میان سخن دیگرى وارد شود و نگذارد سخن او تمام شود، چهره شخصیت او را خراش داده و لكه دار كرده است هر كسى باید فكر كند: چنانكه خود او نمى خواهد دیگران در میان سخن او وارد شوند و سخن او را ناتمام گذارند، او هم نباید نسبت به دیگران چنین كند. این دستور براى همه مسلمین هست زن و شوهر هم از آن مستثنى نیستند. هنگامى كه مرد سخن مى گوید، خانم عاقل و با شخصیت صبر مى كند تا سخن شوهرش تمام شود. به سخن او گوش مى دهد. فكر مى كند، سپس جوابى مناسب عرضه مى دارد. اگر سخن شوهرش درست بود و انتقادى بر كار خانم بود، مى پذیرد و اگر شوهرش اشتباه كرده بود، با زبان نرم و ملایم همسر خود را از اشتباه بیرون مى آورد، همچنین هنگامى كه زن سخن مى گوید، مرد باید گوش دهد تا سخن خانم تمام شود، آنگاه پاسخ گوید.
دلیل
133- قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) من عرض لاخیه المسلم فى حدیثه فكاءنما خدش وجهه .
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: كسى كه در میان سخن برادر مسلمانش وارد شود، چنان است كه چهره او را خراشیده باشد. (141)

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

سه شنبه 7/6/1391 - 0:50 - 0 تشکر 532031

درس سى و چهارم : عیب پوشى

زن و شوهر باید بدانند كه زندگى مشترك تشكیل داده اند و چنانكه در درس ‍ چهل و پنجم خواهیم گفت ، در نفع و ضرر یكدیگر شریكند. زن در روى كره زمین ، نزدیكتر و محرمتر از شوهر كسى را ندارد و شوهر هم نزدیكتر و محرمتر از زن كسى را پیدا نمى كند، نه در میان فامیل و دوستانش و نه در میان بیگانگان ؛ بنابراین زن و شوهر باید حافظ اسرار یكدیگر باشند و رازدار و عیب پوش یكدیگر.
خداوند متعال زن و شوهر را نسبت به یكدیگر تشبیه به لباس و جامه مى كند یعنى چنانكه لباس ، حافظ تن است و حجابى است روى عیبهاى بدن ، زن و شوهر هم نسبت به یكدیگر باید چنین باشند. اگر زن عیبى از شوهر خود ببیند و آن عیب را به دیگران حتى به پدر و مادرش بگوید اولا شوهرش را رسوا كرده است و سپس خودش را كه وصله تن آن شوهر است . همچنین مردى كه عیبى از زنش ببیند و آنرا به دیگران بازگو كند، آن عیب و رسوایى به خود او هم سرایت مى كند.
روح سخن ما نسبت به زن و شوهر كه همان روح دستور اسلام است ، این است كه دو همسر باید باور كنند كه قبل از ازدواج دو روح و دو تن بوده اند و بعد از ازدواج یك روح در دو تن شده اند. چون دو تن هستند سیرى و گرسنگى یكى از آنها در دیگرى تاثیر ندارد و چون یك روح مى باشند در سود و زیان یكدیگر شریكند. لباس یكدیگرند. امانت نگهدار یكدیگرند. نزدیكترین خیرخواه و دلسوز یكدیگرند. اگر پزشك تنها هنگام ضرورت محرم است و باید راز نگهدار باشد، زن و شوهر در همه احوال محرم یكدیگرند و باید راز نگهدار یكدیگر باشند.
دلیل
134- فالصالحات حافظات للغیب .
زنان صالح در زمان غیبت شوهر حافظ و نگهدارند (عفت خود و مال و آبروى شوهر خود را (142)
135- هن لباس لكم و انتم لباس لهن .
زنان لباس شما هستند و شما لباس زنان هستید. (143)
احادیث و روایاتى از پیغمبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) و ائمه اطهار علیهم السلام رسیده است كه زن خوب یا بهترین زن ، زنى است كه شوون شوهرش را در وقتى كه او حاضر نیست حفظ كند و یكى از شوون شوهر، آبروى او است كه مانند مال ، بلكه مهمتر از مال است ، پس زن خوب كسى است كه اگر شوهرش عیبى دارد، در غیبت او عیبش را به كسى نگوید و آبروى شوهرش را حفظ كند. (144)
... انظر این تضع نفسك و من تشركه فى مالك و تطلعه على دینك و سرك .
امام صادق (علیه السلام ) به مردى كه مى خواست ازدواج كند، فرمود: بنگر كه شخصیت خود را در چه موضعى مى نهى و چه كسى را شریك اموالت مى كنى ، و از دین خود و راز خود آگاهش مى سازى (یعنى مواظب باش زنى انتخاب كنى كه راز نگهدار و عیب پوش باشد). (145)

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

سه شنبه 7/6/1391 - 0:50 - 0 تشکر 532032

درس سى و پنجم : صفا و صداقت

خدعه و فریبكارى از نظر اجتماعى زشت و ناپسند است و از نظر شرعى گناه و حرام ، زیرا حیله گرى دلیل بر پستى و رذالت و نداشتن شهامت و شجاعت اخلاقى حیله گر است . خدعه و فریب اگر میان زن و شوهر باشد، علاوه بر همه اینها، دلیل بر حماقت و سفاهت فریبكار است ، زیرا زن و شوهر، چنانكه گفتیم در سود و زیان یكدیگر شریكند و اگر شوهر از راه حیله و فریب به زن خود زیانى برساند، نیمى از آن زیان به خود او مى رسد؛ به علاوه خدعه و حیله تا زمانى براى خدعه گر سودمند است كه طرف مقابل خدعه را نفهمد و در بى خبرى باقى بماند، ولى زمانى كه او از حیله و مكر طرف آگاه شود، راه زیان را بر خویش مى بندد و در صدد انتقام جویى بر مى آید، یا لااقل رذالت حیله گر را مى فهمد.
زن و شوهر به واسطه ارتباط نزدیكى كه با یكدیگر دارند، دیر یا زود، خدعه آنها آشكار مى گردد، پرده از روى حقیقت برداشته مى شود و خدعه گر رسوا مى گردد.
اگر زن زرد چوبه به جاى زعفران به كار برد و اگر مرد پول قلابى به زن دهد، هر چند طرف مقابل خام و ساده باشد، حیله و مكر او تنها تا چند روزى پوشیده مى ماند، ولى بالاخره از روزنه اى سر بیرون مى آورد و حقیقت آشكار مى شود.
این چنین خدعه ها براى كاسب و مشترى ممكن است تا سالهاى متمادى یا براى همیشه پوشنده بماند و كیفرش به قیامت بكشد، ولى خدعه و فریب ، هر چند كوچك باشد، ممكن نیست كه در میان زن و شوهر پوشیده باشد و براى همیشه پنهان بماند.
سفیه و بى خرد شوهرى كه خیال كند مى تواند همسر خود را بفریبد و همچنین زنى كه گمان كند مى تواند بر سر شوهر هم كلاه بگذارد. پس چه خوبست كه زن و شوهر جوان ، از همان روزهاى اول زندگى ، این معنى را درك كنند و نیرنگ درآمد، دیگرى تجاهل كند و خود را به نادانى زند؛ تا از این راه حیله گر را بیدار كند، یعنى صریحا به او نگوید تو در این جا حیله كردى ، بلكه از راه كنایه و اشاره وارد شود و بتدریج بالا رود.
دلیل
137- قال على (علیه السلام ): ایاك و الخدیعه ، فان الخدیعه من خلق اللئیم
على (علیه السلام ) فرمود: از فریبكارى بپرهیز، كه فریبكارى از اخلاق مردم پست و لئیم است (كسى كه آقا منش باشد صداقت و صراحت لهجه دارد). (146)
138- و قال (علیه السلام ): لا دین لخداع .
و نیز فرمود: خدعه كار، دین ندارد. (147)
(در حقیقت دین اعتقاد به خدا و روز جزاست و كسى كه مردم را فریب مى دهد. در حقیقت نه خداى منتقم را باور دارد و نه حساب و كتاب و پاداش و كیفر را.)
139- راءس الحكمه تجنب الخدع .
بالاترین حكمت دورى جستن از فریبكارى است . (148)
(شخص حكیم ، هدف و مقصود خود را با درایت و برهان و استدلال تامین مى كند نه با خدعه و مكر).

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

سه شنبه 7/6/1391 - 0:50 - 0 تشکر 532034

درس سى و ششم : ترشرویى

اسلام به شوهر دستور مى دهد كه هیچگاه با زن خویش ، با ترشروئى و اخم برخورد نكند، یعنى باید همواره گشاده رو، خوش چهره و خندان لب ، باشد. او اگر از مردم كوچه و بازار و فامیل و همسایه ناراحت شده است ، نباید تلافى آنرا بر سر همسرش در آورد، همسرش كه گناهى نكرده است .
درست است شخصى كه ناراحتى درونى دارد، قهرا اخم مى كند و چهره در هم مى كشد، ولى این عمل ، كار مردم خام و غیر مهذب است . مرد عاقل فكر مى كند كه : (( مرا شخصى در بازار ناراحت كرده است ، چرا باید این ناراحتى را به خانه منتقل كنم ، زن و فرزندم كه گناهى نكرده اند كه بافسرده نشان دادن خود، ایشان را ناراحت كنم . ))
گنه كرد در بلخ آهنگرى ... به شوشتر زدند گردن مسگرى !!
با این عمل نه دردى را چاره كرده ام و نه دشمنى را سركوب نموده ام ، بلكه به تشدید ناراحتى و درد خود افزوده ام و بى گناهى را هم دردمند و رنجور كرده ام .
دستور اسلام این است كه شخص مسلمان ، غم خود را در دل نگاه دارد و چهره بازش را به برادران و خواهرانش ، تحویل دهد. اگر دستور اسلام ، درباره برخورد مسلمین عادى و بیگانه چنین باشد، نسبت به زن و شوهرى كه در یك خانه زندگى مى كنند و بر یك بالش سر مى گذارند چه خواهد بود؟ قطعا در آنجا تاكید بیشترى است كه هیچگاه ترشروئى و تندى و جبهه گیرى نباشد. قطعا آیه شریفه اى كه مى فرماید: (( اهل ایمان بر كافران سخت گیرند و در میان خود مهربانند )) بالاترین مصداقش مهربانى زن و شوهر با یكدیگر است . خوشا به حال شوهرى كه در مدت چهل سال زندگى با همسرش ، یكبار هم ترشرویى و تندى نكرده و خون شریف خود و همسرش را بیهوده كثیف ننموده است .
خوشا به حال زن و شوهرى كه شوهرش نقل مى كرد:
روزى به خانه رفتم و دیدم همسرم عصبانى است و بدون جهت به من تندى مى كند، تعجب كردم . بعد از مدتى ، چهره اش باز شد و با ملایمت گفت : فلانى تو مى دانى كه من تو را دوست دارم ، به زندگیم علاقه دارم . امروز در هواى سرد، لباس شسته بودم و چند بار روى زمین افتاده بود و بچه ها هم مرا اذیت كرده بودند، كه عصبانى بودم و با شما تندى كردم ، بعد از این بدان كه عصبانیت و تندى من همیشه همین طور است جدى نیست ، از شما ناراحت نیستم هرگز خیال نكنى شما را نمى خواهم .
شوهر گفت من هم به او گفتم : پس بدان كه من هم گاهى اوقاتم تلخ مى شود و به شما تندى مى كنم ، در صورتى كه شما را دوست دارم . به فرزند و خانه ام علاقه دارم ، ولى مردم كوچه و بازار مرا ناراحت مى كنند. با حالت عصبانیت و اوقات تلخى وارد خانه مى شوم . ممكن است تا وقتى كه خودم را كنترل كنم ساعتى طول بكشد و در آن یكساعت از من تندى و ترشروئى ببینى . بدان كه تندى و ترشروئى من متوجه شما نیست . تندى مرا جدى نگیر و سخن امروز مرا بیادم بیاور. از آن زمان تا كنون بیش از 15 سال است كه میان ما نزاعى پیش نیامده است .
نویسنده گوید: خوبست این چنین همسران ؛ بلكه هر زن و شوهر مسلمانى ، روى یك تابلو با خط درشت بنویسند (( جدى نیست )) و هر دو امضا كنند و هر وقت یكى از آنها عصبانى شد، دیگرى دستش را بگیرد و آن تابلو و امضا را به او نشان دهد.
دلیل
140- قال النبى (صلى الله علیه و آله و سلم ): حق المراءه على زوجها اءن یسد جوعتها یستر عورتها و لا یقبح لها وجها.
پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: حق زن بر شوهرش این است كه او را گرسنه نگذارد و بدنش را بپوشاند و هیچگاه با او ترشرویى نكند (149) .
141- قال امیر المومنین (علیه السلام ): المومن ... بشره فى وجهه و حزنه فى قلبه .
امیر المومنین (علیه السلام ) فرمود: مومن خوشروئیش در چهره و اندوهش ‍ در دل او است (150) .
142- محمد رسول الله والذین معه اءشداء على الكفار، رحماء بینهم
محمد رسول خداست و مردمى كه همراه او هستند، سخت گیرنده بر كافران و در میان خود رحیم و مهربانند. (151)

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

سه شنبه 7/6/1391 - 0:51 - 0 تشکر 532036

درس سى و هفتم : استخوان كج

پیغمبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرموده است : ساختمان وجودى زن از استخوانى كج درست شده است . اگر بخواهى راستش كنى ، مى شكند. و اگر با همان حال از آن بهره برى ، به مقصود خود رسیده اى و او هم باقى مانده است .
از احادیث لطیف و جالب و اعجاب انگیز است ، كه درك حقیقت آن نیاز به تاءمل و غور بیشترى دارد.
این سخن را كسى مى گوید كه موجودات جهان ، از ذره تا كهكشان ، همه را راست و موزون مى بیند، همه را آفریده مدیر و مدبرى حكیم و ناظم و مهندسى علیم مى شناسد، او وجود ملخ و مور و سوسك و عقرب را در نظام كلى خلقت ، كج و ناموزون نمى بیند تا چه رسد به انسان و بانوئى كه او را محبوب دنیاى خود مى داند، پس او كه مى فرماید: زن استخوان كج است یعنى چه ؟
على رغم هیاهو و مغالطه و جنجالى كه سیاست استعمارى روز، به خاطر منافع شیطانى خود، درباره تساوى مرد و زن بر پا كرده است ، شارع اسلام كه زن و مرد را آفریده و از صفات و حالات و خصوصیات جسمى و روحى آنها اطلاع كامل دارد، میان زن و مرد تفاوتها و اختلافات بسیارى گذاشته و هر یك را در مكان طبیعى خود نهاده است .
به نظر اینجانب اگر اجبار غریزى و نیاز اجتماعى و اقتصادى نبود، زن و مرد در یك خانه و یك شهر زندگى نمى كردند، بلكه كشورهاى خود را از یكدیگر جدا نموده و زمین را به دو نیمكره زنانه و مردانه تقسیم مى نمودند، ولى نیاز و اجبار طبیعى كه طبق فرمان الهى صادر شده است ، ایشان را دور یكدیگر جمع كرده و زیر یك سقف گرد آورده است . مرد كشتى مى گیرد و در هواپیماى جنگى و پشت دستگاه توپ و تانك مى نشیند و فرمان مى دهد و هدایت مى كند كه زن از انجام آن عاجز است ، از طرف دیگر مرد از نگهدارى كودك در عرض چند ساعت عاجز است ، در صورتى كه تمام مردان و زنانى كه امروز، در روى كره زمین راه مى روند، در دامن پر مهر زن تربیت گشته و بزرگ شده اند.
بنابراین ساختمان وجود زن كج است و در نظام كلى خلقت باید چنین باشد و راستى او در كج بودنش مى باشد، چنانكه زیبایى ابرو در كج بودن اوست و درستى نماز در كج ایستادن در محراب كج است .
خداوند مهربان براى مقاومت و استحكام سینه و كمر انسان ، استخوان دنده را آفریده است و این استخوان را مطابق انحناى سینه و پهلو خمیده و كج قرار داده است . آن استخوان اگر راست باشد، پهلو را سوراخ مى كند و از پوست بدن ، سر در مى آورد، ولى استخوان دست و پا باید راست باشد و كجى آنها موجب چلاق بودن است .
دستگاه ماشینى كه شاسى و فنر و پدال و فرمان دارد، باید شاسى و میله فرمانش راست و فنر و پدالش كج باشد و همگى در كنار هم كار خود را انجام دهند و هیچیك مزاحم دیگرى نباشد، تا نتیجه مطلوب از آن دستگاه گرفته شود؛ بنابراین مرد هم نسبت به زن كج است ، ولى به خاطر اینكه صبر و شكیبائى مرد، در برابر كجى زن بیشتر است ، او مورد خطاب قرار گرفته و مامور به مدارا نمودن با زن شده است .
مرد باید بداند كه غرائز و احساسات زن با غرائز و احساسات مرد بفاوت دارد و خداوند متعال به هر یك از آنها كارى مخصوص محول كرده است . هر یك از زن و شوهر باید كار مخصوص به خود را انجام دهد و مزاحم دیگرى نباشد. هیچگاه مرد نخواهد و هوس نكند كه زنش مطابق او فكر كند و مطابق او حركت كند. این كار نشدنى است و اگر بشود نظام جهان بر هم مى خورد. مرد مى بیند كه زن در برابر كوچكترین ناملایمى اشك مى ریزد و بیشتر و لطیفتر از مرد حرف مى زند. در اینجا مرد نباید عصبانى شود و خلقت را كج ببیند، بلكه باید بداند كه تدبیر خداوند حكیم است كه زن عاطفه اش رقیقتر باشد و لبانش جنبنده تر و آهنگ صدایش جاذب تر، كه همه اینها براى پرورش و زبان آموزى كودك لازم است . كودك را مى بینى كه چون از مادر متولد مى شود، جز گریه كردن و پستان مكیدن چیزى نمى داند؛ سپس در دو سالگى تمام كلمات و واژه هاى زبان مادرش را یاد مى گیرد و مى تواند به آن لغت و آن لهجه تكلم كند، در صورتى كه همین كودك وقتى به مدرسه مى رود و مى خواهد لغت دیگرى بیاموزد، وقت بیشترى مصرف مى كند. در اینجا هم مى گویند: اگر معلم زبان خداوند رحمان ، چانه زن را نرم تر و دهانش را گرمتر آفریده است و نیز عاطفه او را جوشان تر و احساسش را حساس تر كرده است تا هر كلمه و واژه ئى را دهها بار تكرار كند و در ضمن جملات مختلف و متنوعى بیاورد تا كودك هیچ ندان در مدت كوتاهى دانا مى شود و زبانى را با همه زیر و بمها و مخارج حروف و اشارات و كنایاتش بیاموزد. این عمل كار ساده اى نیست كه بتوان آنرا آسان گرفت و سرسرى شمرد اگر بنا بود كودك زبان و لغتش را از پدر بیاموزد، شاید تا نزدیك بلوغ هم به اندازه دو سال تعلیم مادر نمى آموخت . بعضى از مردان ، زنان را روده دراز و پرچانه مى خوانند، ولى آنها از این مصلحت عالى و حكمت متعالى خالق مهربان غافلند.
نویسنده نمى خواهد در اینجا وراجى و پرحرفى زنان را تصویب كند، بلكه مى خواهم به مردان بگویم : بدانید كه زنان چنین سرمایه ئى دارند و به خاطر مصالحى خدا این سرمایه را در اختیار آنان گذاشته است و به زنان بگویم این سرمایه خدادادى را در راهى كه خدا معین كرده است به مصرف رسانند. به كودكان لغت آموزند و به دختران خانه دارى ، و وقتى پیر شدند، به همه افراد خانواده گذشت و فداكارى ، صبر و بردبارى ، تعالیم اسلام و دیندارى ، حوادث تلخ و شیرینى را كه دیده اند، بابیانى آموزنده ، شرح دهند و تفسیر كنند و پستى و بلندیهاى روزگار را به عنوان داستان و افسانه تنظیم كنند و بازگو نمایند. زبان گرم و چانه نرم را خدا براى بدگویى از مردم و سخن چینى و فتنه انگیزى نیافریده است .
(( تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ))
بعضى دیگر از كمى تدبر و تفكر زنان رنج مى برند و ناراحت مى شوند، در صورتى كه كمى تدبر لازمه پرگویى است و آن پرگویى هم در جاى خود لازم است تا دانشمندان و اساتید و سخنگویان آینده جامعه ، در دامن مادر زبانشان باز شود و بتوانند در مدرسه قدم گذارند و آماده دانش آموزى و دانشجویى شوند.
مردى وقتى مى بیند، زنش در بحثهاى معمولى بر خلاف منطق او سخن مى گوید، نباید با او سربسر بگذارد. باید بداند خداوند حكیم ، فكر و منطقى به زن عنایت فرموده است ، تا براى پرورش و راهنمایى كودك مناسب باشد و بتواند مسائل اجتماعى را با بیانى ساده و روشن براى كودك تشریح كند، و این كارى است كه مردان عادى و بلكه دانشمندان جهان ، از انجام آن عاجزند، از این رو رسول خدا و امیرالمؤ منین علیهماالسلام ، به مردان توصیه مى كنند كه با زنان زیاد سر بسر نگذارید و به كار خود مشغول باشید.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

سه شنبه 7/6/1391 - 0:51 - 0 تشکر 532037

درس سى و هشتم : زنم را نمى خواهم !

هر گاه مردى فكر كند، كه همسرش مناسب او نیست ، به دردش نمى خورد و باید طلاقش دهد، باید بداند كه خداوند متعال و خالق مهربانش ، چنین موردى را پیش بینى كرده و به چنین شوهرى قریب به این مضمون مى فرماید:
شما مردان كه همه اسرار جهان را نمى دانید، شما كه از آینده خبر ندارید، شما مقدارى از ظاهر جسم و صفات و اخلاق زن را مى بینید، شما خبر ندارید؛ شاید خدا در وجود همان زن كه اكنون مورد رضایت شما نیست ، خیرات و بركاتى به ودیعت گذاشته باشد كه در آینده بر شما معلوم گردد، بنابراین نسنجیده قضاوت نكنید، و تنها نزد قاضى نروید، هر چیز و هر كسى را كه به نظر شما بد آمد، بد مگویید، بدانید كه خدا بهتر از شما مى داند، قدرى صبر كنید، كه صبر كلید پیروزى است . (با توضیح نویسنده )
مردانى كه به فرموده خداى خود اعتماد دارند، گوش مى كنند و شكیبایى مى ورزند و كسانى كه در این وعده خدا، شك و تردیدى دارند، خوبست سرگذشت زنان و شوهرانى را كه در ابتداى زندگى ناسازگار بوده ، سپس به تدریج در اثر صبر و حوصله سازگار شده و زندگى سعادتمندى پیدا كرده اند، مطالعه كنند. بعضى از شوهران ، زنان خود را تا كنار محضر طلاق برده اند، سپس به خاطر پیش آمد و حادثه اى كوچك ، یا فكرى كه به نظر آنها رسیده است ، برگشته اند و دوباره به زندگى كردن با یكدیگر پرداخته اند. اكنون سى سال و بیشتر، از زندگى آنها گذشته ، عروس و داماد پیدا كرده اند و با صفا و محبت زندگى مى كنند و از كردار گذشته خود پشیمانند. دیگران باید از سر گذشت آنها عبرت گیرند، سخن خالق مهربان خود را بشنوند، بدون جهت خون خود را كثیف نكنند و زندگى شیرین و گوارا را تلخ و ناگوار نسازند (در بحث طلاق توضیح بیشترى خواهیم داد.)
نویسنده در این مقام نمى خواهد زنان را بر شوهر آزارى تشویق كند، بلكه مى خواهد به شوهران بگوید: اگر خداوند متعال به خاطر مصالحى طلاق را در دست شما گذاشته است ، این چنین سفارشها و رهنمودها هم به شما داده است و به زنان مى خواهم بگویم : قدر خداى خویش بشناسند و از این لطف و مرحمت ، سوء استفاده نكنند. به خانه و زندگى و شوهر خویش ، علاقه نشان دهند و سفارشهاى دیگر خداى متعال را هم كه گفتیم و مى گوییم در گوش گیرند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

سه شنبه 7/6/1391 - 0:52 - 0 تشکر 532040

درس سى و نهم : سوغات سفر

اسلام به مردن دستور مى دهد: هر گاه از مسافرتى دور یا نزدیك ، به خانه وارد مى شوند، ره آورد و سوغاتى زیر بغل داشته باشند، هر چند آن سوغات ، كوچك و اندك باشد. این هدیه زن و فرزند را خوشحال مى كند و اسلام همین خوشحالى و گرمى و صفاى خانواده را مى خواهد. محبت و الفت جامعه مسلمین را مى خواهد، از این رو از هر پدیده و پیش آمد كوچك و بزرگى ، براى ایجاد الفت و مودت استفاده مى كند، براى مریض ‍ دستور تحفه بردن مى دهد و در عروسى كردن و خانه نو ساختن و از مكه برگشتن و آمدن نوزاد و ختنه كردن پسر، اطعام و ولیمه را سفارش مى كند. و براى جلوگیرى از موانع الفت ، از عقوق والدین و قطع رحم منع مى كند و آنها را از گناهان كبیره مى شمارد. همچنین دروغ گفتن و غیبت كردن و سوء ظن و سخن چینى و خدعه و نفاق و حسد را.
این گونه صفات بزرگترین زیانش ایجاد تفرقه و جدایى میان مسلمین است و در اسلام از گناهان بزرگ شمرده شده و نیز دستور به نماز جمعه و جماعت و مصافحه و معانقه و بوسیدن و صله رحم و اصلاح ذات البین و ضیافت كردن و افطارى دادن ... همگى براى ایجاد الفت و محبت است . پناه به خدا از پستى مردانى كه تمام لذت و عیش زندگى را براى خود مى خواهند و به زن و فرزند خویش اعتنایى ندارند. گویا این گونه مردم از ارزشهاى انسانى و اخلاق اسلامى بویى نبرده اند. در سفر خوشیها مى كنند و نزد خانواده خود با دست خالى و درون پر بر مى گردند.
مبین آن بى حمیت را كه هرگز ... نخواهد دید روى نیكبختى
كه آسایش گزیند خویشتن را ... زن و فرزند بگذارد بسختى
(سعدى )

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

سه شنبه 7/6/1391 - 0:53 - 0 تشکر 532043

درس چهلم : خلوت

دین مقدس اسلام ، دین صریح اللهجه اسلام و دین بدون نفاق و دروئى اسلام ، زن و شوهر را در خلوتخانه و در زیر لحاف هم رهبرى و راهنمائى فرموده است :
رهبریهایى بسیار دقیق و مفصل كه شاید ریاكاران و كج اندیشان را خوشایند نباشد، ولى به نظر ما اگر اسلام این رهبریها را نمى نمود، دینى ناقص و نارسا بود، كوتاه بین و كم اندیش بود. عالم به جمیع مصالح انسان نبود خیرخواه و مصلحت اندیش و بالاخره قابل نبود و مورد اعتماد قرار نمى گرفت.
مگر در تمام امور زندگى انسان ، در تمام ابعاد فعالیت انسان ، در تمام اركان و اصول فرهنگ انسان ، امرى مهمتر و اصولى تر از تكوین و ایجاد انسان وجود دارد؟ مگر نه این است كه اخلاق و اقتصاد و سیاست و هنر و قضاوت و علم و معرفت ، همه و همه ، فرع وجود انسان است و به خاطر بهتر زیستن انسان ؟ مگر نه این است كه نزدیكى زن و شوهر، اگر مطابق سنن طبیعى و مقررات الهى كه همان راهنماى سنن طبیعى است نباشد، بیماریها و امراض ‍ واگیر و غیرواگیر، به وجود مى آورد؟ مگر نه این است كه اگر وظیفه زن و شوهر در زیر لحاف معین نباشد، موجب نزاع و درگیرى میان آنها مى شود و گاهى به طلاق منجر مى گردد؟ مگر نه اینست كه اگر همبسترى مطابق دستور الهى نباشد، موجب سقط جنین ، نقص عضو و بیماریهاى جسمى و روانى كودك مى گردد؟ مگر نه این است كه انحرافات غریزى ، به واسطه خروج از دستورات دین در این مسیر است ؟
در هیچ یك از این امور كوچكترین شك و تردیدى نیست ، و اسلام باید همه را بگوید و مو به مو تشریح كند و توضیح دهد و خوشبختانه این كار را كرده است ، اگر كج اندیشان ، اسم این كار را دخالت در اسرار زوجان و خلاف عفت زبان مى گذارند، ما آنرا دلسوزى و راهنمایى و صراحت لهجه مى نامیم .
اگر خوانندگان گرامى بخواهند در نظر ابتدائى نویسنده را به تعبیراتى مانند خلاف عفت قلم متهم كنند، باید بدانند كه آن تعبیرات ، ابتدا به منابع وحى و مآخذ اسلامى برمى گردد، زیرا نویسنده در این مقام ، آیات قرآن و احادیث معصومین را نقل مى نماید و از جانب خودش چیزى جز توضیح اضافه نمى كند، به علاوه از شخص اعتراض كننده سوال مى شود: مگر وجود خود او از همین راه پیدا نشده ؟ مگر خود او براى بقاء نسل خویش ، همین راه را نمى پیماید و در این وادى خطرناك راهنمایى عالم و دلسوز را نمى خواهد؟
اكنون به نمونه و اشاره ئى از آن دستورات توجه نمایید و این را هم بدانید كه اسلام عزیز در تمام امور حد وسط و میزان اعتدال را ملاحظه نموده و چنانكه در درسهاى سابق گفتیم ، تا آنجا كه خیرخواهى و راهنمایى نامیده میشود، با كمال صراحت بیان كرده و از آنجا كه عنوان خلاف عفت ، تحریك جوانان عزب و توضیح واضحات را پیدا مى كند، خارج از مرز راهنمایى و خیر خواهى دانسته و لب فرو بسته است .

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

سه شنبه 7/6/1391 - 0:53 - 0 تشکر 532045

دلیل
154- نساوكم حرث لكم فاءتوا حرثكم اءنى شئتم .
زنان شما كشتزار شمایند. هر گونه خواهید، به كشتزار خود درآئید. (163)
آرى در امر توالد و تناسل انسان ، در گلستان پهناور جهان ، كشاورز حقیقى خداوند سبحان است . زن كشتزار و بذر افشان و هر دو مزدور و كارگر آفریدگار رحمان .
دانشمندان اسلامى از آیه شریفه استفاده مى كنند كه نزدیكى از راه عقب یا حرام است یا كراهت دارد،، زیرا آنجا كشتزار نیست ، یعنى تولید نسل نمى شود، ولى نزدیكى از راه جلو به هر گونه و شكلى كه خود زن و شوهر بخواهند مجاز است و مانعى ندارد.
155- و یساءلونك عن المحیض قل هو اءذى فاعتزلوا النساء فى المحیض و لا تقربوهن حتى یطهرن فاذا تطهرن فاءتوهن من حیث اءمركم الله .
تو را از حیض مى پرسند، بگو آن رنج و آزارى است ، پس در حال حیض از زنان دورى كنید و با ایشان نزدیكى ننمایید تا پاك شوند و چون پاكیزه شدند، از آنجا كه خدا فرمانتان داده درآیید. (164)
156- ما احب من دنیاكم الا النساء والطیب .
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من از دنیاى شما فقط زنان و بوى خوش را دوست دارم . (165)
157- ساءلنا اءبوعبدالله (علیه السلام ) اءى شى اءلذ؟ فقلنا: غیر شى ء فقال هو: اءلذ الاءشیاء مباضعه النساء.
امام صادق (علیه السلام ) را اصحابش پرسید: لذیذترین كارها چیست ؟ هر كسى چیزى گفت : سپس خودش فرمود: لذیذترین كارها همبستر شدن با زنان است . (166)
158- اذا راءى اءحدكم امراءه تعجبه ، فلیاءت اءهله ، فان عند اءهله مثل ما راءى ، فلا یجعل للشیطان على قلبه سبیلا.
على (علیه السلام ) فرمود: هر گاه نگاهتان به زن زیبائى افتاد و شما را خوش ‍ آمد، به خانه روید و با همسر خود همبستر شوید كه او همان دارد كه آن زن داشت ، (و باید) براى ورود شیطان راهى به دل خود باز نكنید. (167)
159- راءى رسول الله امراءه فاءعجبته فدخل الى ام سلمه و كان یومها فاءصاب منها و خرج الى الناس و راءسه یقطر، فقال اءیها الناس ، انما انظر من الشیطان فمن وجد من ذلك شیئا فلیاءت اءهله .
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) زنى را دید كه حضرتش را به اعجاب آورد. پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) فورا نزد ام سلمه رفت كه نوبت او بود و با او نزدیكى نمود، سپس نزد مردم آمد، در حالى كه قطرات آب غسل از سرش مى چكید و فرمود: اى مردم ، نگاه كردن كار شیطانى است ، هر كس از شیطان در وجود خود اثرى بیابد، باید با همسر خود همبستر شود. (168)
160- یا على لا تجامع امراءتك بشهوه امراءه غیرك .
پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) به على (علیه السلام ) فرمود: اى على ، با همسرت به شهوت زنى دیگر نزدیكى مكن (در حال نزدیكى با همسرت به فكر زنى دیگر مباش (169) )
161- عن ام سلمه قالت : لما زوج رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) علیا فاطمه و اءطعم للزفاف دعاهما فاءخذ علیا بیمینه و فاطمه بشماله و جمعهما الى صدره فقبل بین اءعینهما... و جلس عند رؤ وسنا و اءدخل رجلیه فیما بیننا... (170)
ام سلمه گوید: چون پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) دختر خود را به ازدواج على (صلى الله علیه و آله و سلم ) در آورد. در شب زفاف على را با دست راست و فاطمه را با دست چپ بگرفت ، و هر دو را به سینه چسبانید و پیشانى آنان را ببوسید و سفارش آنها را به یكدیگر نمود و میان آنها راه مى رفت تا به اتاق مخصوصشان درآورد، سپس تا سه روز نزد آنها نیامد، چون روز چهارم به منزل ایشان آمد، على و فاطمه زیر بالاپوشى بودند، پیش از آنكه نزدیك ایشان رود، (( اسماء )) را در صحن خانه بدید. از او پرسید: اینجا به چه كار آمده اى ؟ گفت : براى كمك به تازه عروس . على و فاطمه صداى پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) را شنیدند، خواستند برخیزند. پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: به جان من به حال خود باشید تا نزد شما آیم ، ایشان زیر بالاپوش بودند تا پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) نزد آنها رفت . (171)
162- عن اءبیعبدالله (علیه السلام ) قال : من جمع من النساء ما لا ینكح فزنا منهن شى ء فالاثم علیه .
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: كسى كه زنان متعددى بگیرد و نتواند با همه آنها همبستر شود، اگر یكى از آنها زنا كند، گناهش به گردن مرد است . (172)
163- عن على بن جعفر، قال : ساءلت اءباالحسن موسى (علیه السلام ) عن الرجل یقبل قبل امراءته ، قال : لاباءس .
على بن جعفر گوید: از امام كاظم (علیه السلام ) پرسیدم ، چگونه است كه مردى شرمگاه زنش را ببوسد؟ فرمود مانعى ندارد. (173)
(چه سائل بى ادب و چه سؤ ال مستهجنى !؟)
164- و قال (صلى الله علیه و آله و سلم ) ثلاثه من الجفاء:... و مواقعه الرجل اهله قبل الملاعبه .
پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: سه چیز از خشكى و خشونت محسوب مى شود... سوم آنكه مردى با زنش نزدیكى كند و قبلا با او بازى نكند و به او ور نرود. (174)
زن دوشیزه خواه و نیك نژاد ... تا تو را بیند و شود دلشاد
تو درآیى ز در سلامش كن ... او درآید تو احترامش كن
هر زمانش به دلنوازى كوش ... وقت خلوت به لطف و بازى كوش
(اوحدى )
165- قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) للنساء: لا تطولن صلا تكن لتمنعن اءزواجكن .
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) به زنان فرمود: وقتى شوهرتان شما را طلب مى كند و شما مشغول نماز هستید، نماز خود را طول ندهید تا شوهرتان را از حقى كه بر شما دارد مانع شده باشید. (175)
166- عن اءبیعبدالله (علیه السلام ) قال : اءتت امراءه الى رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) فقالت : ما حق الزوج على المراءه ؟ قال ان تجیبه الى حاجته و ان كانت على قتب .
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: زنى نزد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) آمد و سوال كرد: حق شوهر بر زن چیست فرمود: زن باید نیاز (غریزى ) شوهرش را برآورد، هر چند آن زن بر مركبى سوار باشد. (176)
167- قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) ان من شر نسائكم ... و اذا خلابها بعلها تمنعت منه الصعبه عند ركوبها.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: از جمله زنان بد، زنى است كه چون شوهرش با او خلوت كند، شوهرش را مانع شود و مانند شتر چموش بد ركابى كند (گویا پیغمبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى خواهد زنان امتش خوش رختخواب باشند تا خلوتخانه آنها خشك و حیوانى و بى روح نباشد. (177)
168- ساءلت اءبا عبدالله (علیه السلام ) عن الرجل یكون معه اءهله فى سفر لایجد الماء یاءتى اءهله ... ان اباذر ساءله عن هذا، فقال ایت اءهلك توجر...
راوى گوید: از امام صادق (علیه السلام ) درباره مردى پرسیدم كه با همسرش به سفر رفته است و اگر نزدیكى كند آب براى غسل كردن ندارد فرمود: اگر غریزه بر او فشار آورد، حلال است (كه نزدیكى كند و سپس براى نماز تیمم نماید) سپس به حضرت عرض كردم : از پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) روایت شده است كه آن حضرت به ابوذر فرموده است : با همسرت نزدیك كن تا خدا به تو پاداش دهد. ابوذر تعجب كرده و گفته است : با زنم نزدیكى كنم و خدا به من پاداش دهد؟! پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرموده است : آرى ، همچنانكه اگر زنا كنى خدا عذابت مى كند (چون با همسر حلالت نزدیكى كنى پاداشت مى دهد) سپس امام صادق (علیه السلام ) فرمود: هم چنین اگر غریزه به او فشار آورد و او از ترس گرفتار شدن به حرام با همسر حلال خود نزدیكى كند، خدا پاداشش ‍ مى دهد. (178)
169- و قال (علیه السلام ) فلا تقربوا النساء من اءول اللیل صیفا و لا شتاء و ذلك لان المعده و العروق تكون ممتلیه و هو غیر محمود و یتولد منه القولنج
امام رضا (علیه السلام ) فرمود: سر شب ، چه در تابستان و چه در زمستان با زن خود نزدیكى مكن ، زیرا معده و رگهاى بدن پر است و نزدیكى كردن در این حال نیكو نیست ؛ زیرا موجب قولنج و فلج و رعشه و نقرس و سنگ درون و چكیدن بول و فتق و ضعف بینایى مى شود.
این عمل باید در آخر شب باشد كه براى بدن صالحتر است و مایه امید بیشتر و ذكاوت عقل بیشتر براى فرزندى كه خدا از آن میان ایجاد كند مى باشد، و با زن نزدیكى مكن مگر زمانى كه با او بازى كنى و بسیار بازى كنى و پستانهایش را بفشارى ، چون چنین كردى ، شهوت زن تحریك مى شود و آبش جمع مى گردد؛ زیرا آب زن از پستانش خارج مى شود و (پس از آن ) آثار شهوت در چهره و چشمان زن هویدا مى گردد و او از تو همان را مى خواهد كه تو از او مى خواهى و تنها در حال پاكى از حیض با زن نزدیكى كن . پس از فراغت از جماع نه ایستاده باش و نه نشسته ، بلكه اندكى به پهلوى راست دراز بكش ، سپس فورا براى ادرار كردن برو تا تو را از سنگ درون ایمن كند و به اذن خداوند متعال ، سپس غسل كن و اندكى مومیائى و عسل آب كرده یا عسل كفك گرفته بخور. این خوراك مقدار آبى را كه از تو خارج شده ، برمى گرداند. (179)
170- فى وصیه النبى لعلى علیهما و آلهما السلام یا على لا تجامع امراءتك فى اءول الشهر و وسطه و آخره ... و فیه النهى عن الجماع بعد الظهر و عن التكلم عند الجماع .
در وصیتى كه پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) به دامادش على (علیه السلام ) نموده ، مى فرماید: در اول ماه و وسط ماه و آخر ماه با زنت نزدیكى مكن ، و هنگام نزدیكى سخن مگو و به فرج زن نگاه مكن و به فكر شهوت زنى دیگر یا خواهر زنت مباش و تو و همسرت خود را با یك دستمال پاك نكنید، در شب عید فطر و قربان نزدیكى مكن و همچنین زیر درخت میوه دار و در برابر خورشید بدون پرده نزدیكى مكن و نیز بین اذان و اقامه امام و در شب نیمه شعبان و پشت بام و شبى كه مى خواهى فردا به سفر روى ، نزدیكى مكن . (180)
موضوع كراهت نزدیكى در اول و وسط و آخر ماه ، از امورى است كه تا كنون تا آنجا كه ما اطلاع داریم علم بشر به آن راه نیافته است ، به نحوى كه بتواند با حساب (دو دو تا چهار تا) آنرا اثبات كند. از طرفى از نظر دین كوچكترین شك و تردیدى وجود ندارد كه برخى اعمال در بعضى از زمانها مكروه یا مستحب ، بلكه واجب یا حرام است : روزه گرفتن در ماه رمضان واجب و در عید فطر و قربان حرام است و در شب جمعه شعر خواندن مكروه و دعا خواندن مستحب است ، در صورتى كه از نظر علم تا آنجا كه بشر امروز بدان رسیده است ، رابطه تمام این اعمال ، نسبت به اجزاء زمان مساوى و برابر است ، پس باید این امور را تعبدا پذیرفت تا زمانى كه خدا مصلحت بداند و درى از معرفت به روى دل ما بگشاید. البته نظیر این امور بسیار است و جهل و نادانى بشر، زیادتر.
171- عن الصادق (علیه السلام ) لا یجامع الرجل امراءته و لا جاریته و فى البیت صبى .
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: در خانه ئى كه كودكى باشد، مرد نباید با همسرش و كنیزش نزدیكى كند. (181)
172- و قال (علیه السلام ) من اراد البقاء و لابقاء فلیقل غشیان النساء.
و فرمود كسى كه عمر بیشترى مى خواهد باید با زنان كمتر آمیزش ‍ كند. (182)
173- روى اءنه ثلاث یهدمن البدن و ربما قتلن ... و نكاح العجایز.
سه چیز بدن را منهدم مى كند و گاهى مى كشد... نزدیكى با پیره زن . (183)

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

سه شنبه 7/6/1391 - 0:55 - 0 تشکر 532048


درس چهل و یكم : باردارى

وقتى زن حامله مى شود، شوهر باید او را احترام بیشترى كند، علاوه بر احترامى كه در درس هفدهم گفته شد؛ زیرا خداوند متعال او را احترام كرده است . خداوند متعال براى زن حامله ثواب (( مجاهد فى سبیل الله )) معین كرده و وعده آمرزش گناهان به او داده است .
هنگامى كه زن باردار مى شود، رسالت الهى خویش را پذیرا گشته و امانت سنگین خدا بر دوش او گذاشته مى شود آماده بیدار خوابیها، تر و خشك كردن ها و ناله شنیدن ها مى گردد.
زن باردار گوهر نفیسى را در كانون سینه دارد كه اشرف كائنات و برترین موجودات است و در ثمینى را در صندوقچه رحم مى پروراند كه خدایش ‍ تاج كرامت بر سر نهاده و به واسطه خلقت او به خود تبریك گفته و خویشتن را (( اءحسن الخالقین )) نامیده است .
اگر علم و صنعت و تمدن و مهر و صفاى جهان ، از بركت وجود انسان است ، زن باردار، یك فرد از این انسانها را در گنجینه سینه خود جایگزین كرده و آماده تحویل نموده است .
زن باردار آماده مى شود تا خانه خاموش و ساكت را به صدا و نوا درآورد. مهرها و عاطفه هاى خفته را بیدار كند، لبان بسته و چهره هاى درهم كشیده را باز و خندان كند و كلبه افسرده و پژمرده را به جنب و جوش و تلاش و خروش در آورد. و زندگى سوت و كور و بى فروغ و بى نور را رونق و جلا بخشد.
در خانه اى كه جنگ و جدل برپاست ... كودك نوید صلح و صفا آرد
هر جا كه طفل هست بهشت آنجاست ... آنجا كه طفل نیست بلا بارد
آن فرقه اى كه بى زن و فرزندند ... در بزم زندگى به چه خرسندند؟
(نواى اصفهانى )
زن باردار مى خواهد نتیجه عقد و عروسى و جهیزیه و دعوتها و مهمانى ها را آماده كند. ثمره زحمات و بیدار خوابیها و عرق ریزیهاى مرد را تحویلش ‍ دهد و بهره همه كسبها و صنعتها و تلاشهاى او را كف دستش گذارد، تا با یك بوسه كه از گونه و گردن نور چشمش مى گیرد، تمام خستگى هایش ‍ مرتفع گردد.
و خلاصه زن باردار آماده مى شود كه كودكى به دنیا آورد، تا شاعر و عارف شود، پهلوان و سلحشور باشد، عالم و دانشمند گردد، نویسنده و متفكر شود، كارگر یا صنعتگر شود، یا از همه بهتر كانونى براى زاییدن و به دنیا آوردن همه اینها باشد، محبوب پیغمبر خدا باشد. كودكى خوش زبان و شیرین حركات ، به نان (( دختر )) باشد و خلاصه رسول خدا و رهبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) انتظار دارد كه دختران امتش مرواریدهایى در صدف باشند و پسرانشان مردانگى واقعى را هدف .
پس اگر مردى را كه به زن باردار خود تندى و ترشرویى كند، بى عاطفه و بى احساس بنامم ، مبالغه نیست . اگر بگویم او انسانیت و شعور ندارد، مبالغه نیست ، اگر بگویم بویى از معارف اسلام نبرده و نسیم ایمان به مشامش ‍ نرسیده است مبالغه نیست . اكنون ببینیم خداى رحمان و خالق مهربان ، به زن باردار به چه دیده ئى مى نگرد و چگونه پاداشى به او مى دهد؟


دلیل
174- قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) یا ام سلمه ! ان المراءه اذا حملت كان لها من الاجر كمن جاهد بنفسه و ماله فى سبیل الله عزوجل ، فاذا وضعت ، قیل لها: قد غفرلك ذنبك فاستاءنفى العمل ، فاذا اءرضعت فلها بكل رضعه تحریر رقبه من ولد اسماعیل .
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) به زوجه اش ام سلمه فرمود: زمانى كه زن باردار شود، اجر و پاداش كسى را دارد كه با جان و مالش در راه خدا جهاد مى كند، و زمانى كه فرزندش را بزاید، به او گفته مى شود، خدا گناه تو را آمرزید (گذشته ها گذشت ) كار و عمل از سر بگیر و زمانى كه كودكش را شیر مى دهد، خداوند متعال ، براى هر شیر دادنى ، ثواب آزاد كردن بنده اى از فرزندان اسماعیل پیغمبر را به او مى دهد. (184)
چه اندازه كوتاه فكر و ساده اندیش است ، زنى كه چنین مقام منیعى را با آهنگى تحقیر آمیز (( خانه دارى و بچه دارى )) بنامد و كار كردن در اداره و كارخانه را بر این منصب شریف الهى ترجیح دهد یا حتى نخست وزیرى و ریاست جمهورى مملكتى را از نخست وزیر ساختن و رئیس جمهور تربیت كردن بهتر و بالاتر داند، زنى كه مى تواند نخست وزیر كشورى شود، اگر به تربیت كودكان خود بپردازد، همه آنها را آماده نخست وزیرى و مشاغلى مانند آن مى كند و به جاى یك فرد برجسته ، افراد برجسته به ملتش تحویل مى دهد و نیرو سازى مى كند و این كارى است كه بزرگ مردان جهان از انجام آن عاجزند. و صبر و مقاومت آن را ندارند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.