• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 675)
شنبه 28/5/1391 - 5:35 -0 تشکر 517324
موعود در مذاهب اسلامی

آخرالزمان شناسی در اندیشه‌های اسلامی

آخرالزمان
مقدمه:

با توجه به آنچه گذشت، دانستیم که همه ادیان الهی و بیشتر مكاتب بشری، درباره پایان تاریخ اظهار نظر كرده و به نوعی فرجام  نهایی تمدن بشری را پس از فراز و نشیب های بسیار، روشن  دانسته اند. با این حال  برخی از پیشگویی هایی  آخرالزمانی، آبستن خبرهایی است که با ایجاد تشویش و نگرانی، انسان روز واپسین را  در یک سردرگمی فعال فرو برده، و گمانه زنی های مختلف و گاه متناقضی را برای او به ارمغان آورده است. چنانکه نظریه “رنه گنون”‌ (عبدالواحد یحیی) گویای افول و فروپاشی تمدن مادی غرب و ظهور مجدد حق و حقیقت و بازگشت انسان به آیین های باستان و ادیان ابراهیمی است(1)؛ تئوری  پایان تاریخ  “فوكویاما”‌  نیز در بر دارنده پیروزی نهایی نظام غربی و حاكمیت ابدی آن بر سرتاسر جهان، (2) و پندار “برخورد تمدن ها”‌ی “هانتینگتون”‌، گویای جنگ جهانی تمدن ها و نظم نوین  جهانی بر اساس مرزهای تمدنی در پایان این دوره از جهان است .(3)

در میان این پیش گوئیها  و گمانه زنیها، دین اسلام، شفاف ترین و گویاترین چشم انداز از آخرالزمان را به تصویر کشیده و اطلاعاتی منسجم و راهبردهایی دقیق را برای عبور از روزهای واپسین عصر گذار از تاریخ، دراختیار انسان قرار می دهد.

 

آخرالزمان در اسلام

این اصطلاح در متون اسلامی  به معناى دوران نبوّت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) از هنگام بعثت تا دامنه قیامت است؛ چنانکه در متون  کهن دینی از پیامبر اسلام با نام پیامبر آخرالزمان سخن به میان آمده است.امّا به طور اخص، روزهای پایانی تاریخ و زمان ظهور حضرت مهدى (عج) را از آن اراده مى‏كنند.از این رو مفسران قرآن معتقدند که آیاتى از قرآن كریم، که به رویدادهاى آینده انسان و جامعه انسانى از قبیل: برپا شدن حكومت توحید و عدالت، خلافت انسان در زمین، وراثت و فرمانروایى صالحان و پیروزى حق بر باطل اشاره می کند ، به نشانه های آخرالزمان و فرجام نهایی آن دلالت دارد . (4)

اندیشمندان  اسلامی نیز ازمجموع روایاتی كه از پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)، و اهل بیت(علیهم السلام) در زمینه حوادث و رویدادهای آینده  وارد شده است، با عناوینی همچون علامات آخرالزمان، علائم الظهور، اشراط الساعه، علامات الساعه، علامات یوم القیامه، الفتن الملاحم، الفتن و المحن، الفتن و الملاحم  یاد نموده اند. (5)

برخی از پیشگویی هایی آخرالزمانی ، آبستن خبرهایی است که با ایجاد تشویش و نگرانی ، انسان روز واپسین را در یک سردرگمی فعال فرو برده، و گمانه زنی های مختلف و گاه متناقضی را برای او به ارمغان آورده است

آخر‌الزمان خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسیم می‌شود

نخست دورانی که انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی می‌رسد و فساد و ستم همه جوامع بشری را فرا می‌گیرد و واپسین امیدهای بشری به ناامیدی می‌گراید و دیگر دورانی که عصر تحقق وعده‌ های الهی است و با قیام مصلح جهانی آغاز می‌شود.

کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوی همه فرقه‌های بزرگ اسلام پذیرفته شده است، چنانکه احادیث آخرالزمان را بسیاری از محدثان اهل سنت از جمله «بخاری»، «ابوداود»، «ابن ماجه»، «احمد بن حنبل» و «مجلسی» آورده اند؛ برخی از مسلمانان نیز از تصور عمومی هزاره گرایی در ادیان یهود و مسیحیت ، پیرامون محدودیت زمان این عالم و تعیین سنوات آن متأثر بودند. تصور برخی از مسلمانها  این بود که از آغاز این جهان چندین هزار سال بیش نمی گذرد و جهان مادی عمر کوتاهی دارد و آغاز و انجام آن به هم نزدیک است.  چنانکه طبری ضمن نقل عقاید گذشتگان درباره مقدار زمان این جهان می نویسد: «پاره ای آغاز تا انجام «زمان» را 6 هزار سال می دانند و پاره ای 7 هزار سال، ولی من این مدت را 14 هزار سال می دانم. 7 هزار سال از آغاز خلقت تا پایان آفرینش آدم ابوالبشر و 7 هزار سال پس از آن تا قیام قیامت» (6). ابن اثیر نیز مانند همین مطالب را نقل کرده است (7).

سعادت

1- دیدگاه کلی قرآن پیرامون پایان تاریخ:

 دیدگاه قرآن درباره سرانجام بشر دیدگاهی خوشبینانه بود و پایان دنیا پایانی روشن و سعادت آمیز دانسته شده است. سرانجام سعادتمند جهان همان تحقق كامل غرض آفرینش انسان ها است كه چیزی جز عبادت خداوند نخواهد بود؛(8) عبودیت الهی در سطوح گوناگون فردی و اجتماعی آن بر اساس برنامه ریزی خداوند و در چارچوب اصل اختیار واقع شده و غالب انسان ها از آن بهره مند می شوند و(9) آیات ناظر به آینده جوامع انسانی بر عنصر خوش بینی در جریان كلی نظام طبیعت و طرد عنصر بدبینی درباره پایان كار بشر تاكید ورزیده به نوعی فلسفه تاریخ بر اساس سیر صعودی و تكاملی آن اشاره دارد. از نگاه اسلام دین با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف در كامل ترین شكل خود به بشر عرضه شده(10) و همواره با انتقال از جامعه ای به جامعه دیگر شكوفاتر می گردد.(11) به دلیل سطح بالای معرفت آخرالزمان معجزات حسی اقوام گذشته جای خود را در اسلام به معجزه عقلی و علمی قرآن  داده و وحی قرآنی با سخن از قرائت و علم و قلم آغاز می شود .(12)

کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوی همه فرقه‌های بزرگ اسلام پذیرفته شده است،چنانکه احادیث آخرالزمان را بسیاری از محدثان اهل سنت از جمله «بخاری»، «ابوداود»، «ابن ماجه»، «احمد بن حنبل» و «مجلسی» آورده اند

از این رو بر اساس  روایات وارده، سوره توحید و شش آیه آغازین سوره حدید برای اقوامی در آ خرالزمان نازل شده كه در كاوش های دینی از اقوام پیشین ژرف اندیش تر و دقیق ترند. در روایات متعدد دیگر نیز دوره آخرالزمان و مردم آن به رغم وقوع فتنه ها و آشوب های بسیار بهترین زمان و بهترین مردم شناسانده شده اند. بنابراین میان دیدگاه خوشبینانه اسلام درباره پایان تاریخ و ظهور آفت های اجتماعی بسیار در آن دوره هیچ گونه تنافی وجود ندارد. برخی از پیامبران نیز به دلیل فضیلت مردم آخرالزمان از خداوند خواسته اند كه نام و راهشان در میان آنان جاوید بماند .(13) قرآن ،امت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را معتدل ترین و در نتیجه كامل ترین (14) و بهترین امت (15) معرفی می كند بر همین اساس خوارق عادت در آخرالزمان به كمترین میزان رسیده و خداوند از طریق سنت های طبیعی تاریخ، جوامع بشری را با آزمایش های مختلف به حدی از بلوغ، شعور و تجربه می رساند كه زمینه حكومت جهانی صالحان مهیا شود و بر اساس سنت همیشگی خویش مومنان را بر همه موانع چیره ساخته به فتح و پیروزی پایدار می رساند. (16)

دانشمندان مسلمان بر این عقیده اند که به موجب آیه «وعنده علم الساعه»(17) و آیات مشابه آن، کسی غیر خداوند از عمر عالم آگاه نیست و پیش بینی باقی مانده آن امکان ندارد.  ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور موعود و نیز هویت او اختلاف نظر وجود دارد. شیعیان دوازده امامی حضرت مهدی(عج) و حکومت جهانی او را حسن ختام حیات بشر در کره زمین و او را همان موعود امت‌ها دانسته و عصر ظهور او را مقارن با بازگشت برخی از نیکان و نیز تبهکاران تحت عنوان «رجعت» به دنیا می دانند، تا زمانی که زندگی دنیا پایان یافته و قیامت بر پا گردد.

2- آخرالزمان از دیدگاه اندیشمندان اسلامی

متفكران معاصر مسلمان نظیر، علامه طباطبایی، شهیدمطهری، سید قطب، محمدرشید رضا، شهید سید محمدباقر صدر و ... با اتكا به برداشت آیاتی از قرآن كریم(18) وراثت صالحان و پیروزی حق بر باطل را - به رغم جولان دائمی باطل - به عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح كرده اند و آیات و روایات مربوط به تحولات آخرالزمان را بیانگر نوعی فلسفه تاریخ می دانند. به اعتقاد ایشان عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شكوفایی تكامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان. چنین آینده ای امری است محتوم كه در سرانجام  قبض و بسط شرایط تاریخی رخ خواهد داد و مسلمانان باید انتظار تحقق آن را داشته باشند. در چارچوب این برداشت، آخرالزمان قطعه معینی از تاریخ انسان است كه او باید در آن حركت تكاملی تدریجی خود را تا تحقق وعده الهی ادامه دهد .

در میان این پیش گوئیها و گمانه زنیها، دین اسلام، شفاف ترین و گویا ترین چشم انداز از آخرالزمان را به تصویر کشیده و اطلاعاتی منسجم و راهبردهایی دقیق را برای عبور از روزهای واپسین عصر گذار از تاریخ، دراختیار انسان قرار می دهد

 در این صورت در اندیشه اسلامی “آخرالزمان”‌ پایان همه چیز نیست بلكه  سیر ترمیم جهان است. هر چند که اوج همه آشفتگی های تاریخ در آخرالزمان است. ولی از مجموع روایات درباره آخرالزّمان برمى‏آید كه این بی نظمی ها در راستای شکل گیری نظم كل تاریخ قرار گرفته و جنبه منفی خود را از دست می دهد و جزء عوامل مقوم و به یك معنی فانی در مرحله ظهور می شود. به تعبیر “رنه گنون”‌ در كتاب “آخرالزمان یا عصر سیطره كمیت“ دوران فتنه انگیزی دجال در نهایت ظلم و شر است . ولی امر شر و منحوس ناپایدار و موقت است - هر چند كه نمی توانست جز آنچه واقعا هست چیز دیگری باشد- و فقط جنبه خیر و سعادت كه پایایی و قطعیت  دارد، به سامان می رسد.(19)

به بیان دیگر نشانه عمده و عمومى این دوران، فراگیرى فساد، تباهی، بی عدالتی و خونریزی در جامعه بشری است؛ در نتیجه این عوامل، ملالت و خستگی انسان، منجر به رشد و بازیابی استعداد آرمانگرایی، عدالت طلبی و ظلم ستیزی در نهاد بشر می گردد. بر خلاف برخی پندارها، این کنش درونی انتظاری را در وجود انسان شکل می دهد که او را از انفعال  خارج ساخته و نوعی آمادگی فعال برای تغییر شرایط و پذیرش منجی را به وجود می آورد.  در این هنگام است که منجی دین اسلام ظهور نموده و با از بین رفتن تباهى و ستمگری، جامعه آرمانى انسانی شکل می گیرد.(20)

بر این اساس می توان دریافت که دیدگاه آخرالزمانی اسلام با نوعی تکامل و تعامل جدید تاریخی همراه است . بر مبنای دیدگاه اسلامی اگر چه رویدادهای آخرالزمانی، مشکلات، و سختیهای جدیدی را پیش پای انسان می گذارند بر خلاف دیگر ادیان و مکاتب که در نحوه رویارویی و تعامل با شرایط آخر الزمان سکوت می کنند، نحوه تعامل و مواجهه با این مشکلات این دوران، در روایات اسلامی به وفور به چشم می خورد، بنابر این باید اذعان نمود که شرط لازم جهت تعامل سازنده در مواجهه با این دوره از تاریخ ، و تعامل سازنده مبتنی بر روایات اسلامی، می تواند عرصه  بروز و ظهور بسیاری از کمالات انسانی، قابلیتهای معنوی واستعدادهای الهی بشر این دوران را در پی داشته باشد. 

 

پی نوشتها:

1-  رک سیطره کمیت و علائم آخرالزمان تالیف رنه گنون

2-  رک پایان تاریخ و آخرین انسان (The End of History and the Last Man)  تالیف  فرنسیس فوکویاما

3-  رک برخورد تمدن‌ها تالیف ساموئل فیلیپز هانتینگتون

4-  رک التّبیان،  ج 7 ص283 و  المیزان،ج 14/ 330

5-  آخرالزمان شناسی در اسلام ابراهیم شفیعی سروستانی

6-  تاریخ طبری، ج 1 ص55

7-  الکامل، ج1 ص14

8-  ذاریات (51)، 56

9-  سوره های نور 55 ،توبه33 ، فتح  28، صف9

10- سوره مائده، 3

11- سوره مائده ، 54

12- چنانکه در سوره علق،آیات  5-1 به این نکته اشاره می شود

13- سوره شعراء، 84

14- سوره بقره، 143

15- سوره آل عمران، 11

16- سوره صافات، 172و 173

17- سوره های  لقمان 34، زخرف 85

18- سوره های اعراف، 138، انبیا 105، صافات 171و 172

19- رک آخرالزمان و امام مهدی محمددشتی

20- رک  جامعه و تاریخ ص 60 محمد تقی مصباح یزدی

what`s life?life is love.
شنبه 28/5/1391 - 5:35 - 0 تشکر 517325

ابن خلدون و احادیث مهدوى(عج)


ابن خلدون

عبد الرحمان بن محمد بن خلدون مغربى 732 - 808 ه.


طبق منابع و اخبار موجود اکثریت قریب به اتفاق دانشمندان اهل سنّت، احادیث مربوط به حضرت مهدى(عج) را صحیح ومورد قبول مى دانند. اما تنى چند، آنها را رد نموده یا مورد تشکیک قرار داده اند که از آن جمله (ابن خلدون) است. وى مى گوید:


در میان تمام مسلمانان در طول قرون واعصار مشهور بوده وهست که در آخر الزمان حتماً مردى از خاندان پیامبر ظهور مى کند ودین را تأیید وعدل وداد را آشکار مى سازد، مسلمانان از او پیروى مى کنند، وى بر تمام کشورهاى اسلامى تسلّط پیدا مى کند، این شخص مهدى نامیده مى شود وظهور دجال وحوادث بعدى که از مقدمات مسلّم قیامت است، به دنبال قیام او خواهد بود، عیسى فرود مى آید و دجّال را مى کشد یا در قتل دجّال او را یارى می کند و عیسى پشت سر او نماز مى خواند...


گروهى از پیشوایان حدیث، مانند: ترمذى، ابو داود، بزّاز، ابن ماجه، حاکم، طبرانى، ابو یَعلى احادیث مربوط به مهدى را در کتابهاى خود به نقل از گروهى از صحابه مانند: على، ابن عباس، عبد الله بن عمر، طلحه، عبد الله بن مسعود، ابو هریره، أنس، ابو سعید خُدرى، أُمّ حبیبه، أُمّ سلمه، ثوبان، قرّة بن اًیاس، على هلالى، عبد الله بن حارث، آورده اند.


ولى چه بسا منکران این احادیث، در سند آنها مناقشه کنند در میان دانشمندان اهل حدیث معروف است که (جَرح) بر (تعدیل)(1) مقدّم است. بنابراین اگر ما، در بعضى از راویان این احادیث نقطه ضعفى از قبیل: غفلت، کم حافظگى، ضعف یا انحراف عقیده یافتیم، اصل حدیث از درجه اعتبار ساقط مى شود...(2)


وى آنگاه به نقل تعدادى از این احادیث وبررسى وضع راویان آنها پرداخته وبرخى از آنها را غیر موثق اعلام نموده واضافه مى کند:


این است مجموع احادیثى که پیشوایان حدیث درباره مهدى وقیام او در آخر الزمان نقل کرده اند وچنانکه ملاحظه کردید، همه آنها جز مقدار بسیار کمى مخدوش است.(3)



با اعتراف به اینکه موضوع قیام مهدى در میان تمام مسلمانان در طول قرون واعصار امرى مشهور ومورد قبول بوده و هست، آیا صحیح است که او نیز این عقیده مشهور را مثل دیگران نپذیرد؟ ایا نظریه وى، با وجود اعتراف به اینکه همه مسلمانان بر خلاف او عقیده دارند، نوعى کجروى و تکرروى نیست؟ آیا همه مسلمانان اشتباه کرده اند وفقط ابن خلدون درست فهیمده است؟!



این بود خلاصه وفشرده نظریه ابن خلدون درباره احادیث مربوط به مهدى منتظر - عجل الله تعالى فرجه -.

دانشمندان صاحب  نظر ومتخصصان علم حدیث اعم از شیعه و سنى، سخنان وى را با دلائل روشن رد کرده وآن را بى پایه دانسته اند.(4) ولى ما، در اینجا به عنوان نمونه خلاصه سخنان (شیخ عبد المحسن عباد)، استاد ورئیس دانشگاه مدینه را نقل مى کنیم:


وى در کنفرانسى، زیر عنوان (عقیدة أهل السنّة والأثر فى المهدى المنتظَر)، در ردّ نظریه ابن خلدون چنین مى گوید:


الف - اگر ابراز شک وتردید در مورد احادیث مهدى از طرف شخصى حدیث شناس بود، یک لغزش به شمار مى رفت،


چه رسد به مورّخانى که اهل تخصّص در علم حدیث نیستند. چه خوب گفته است (شیخ احمد شاکر):


ابن خلدون چیزى را دنبال کرده است که به آن آگاهى ندارد و وارد میدانى شده است که مرد آن نیست. او در فصلى که در مقدمه خود به مهدى اختصاص داده، پریشان گویى عجیبى کرده و مرتکب اشتباهات روشنى شده است. اصولاً او متوجه نشده است که مقصود محدثان از این جمله که: (جرح بر تعدیل مقدّم است) چیست؟!


ب - وى در آغاز فصل مربوط به مهدى اعتراف کرده است که:


در میان مسلمانان در طول قرون واعصار مشهور بوده وهست که در آخر الزمان حتماً مردى از خاندان پیامبر ظهور مى کند


با اعتراف به اینکه موضوع قیام مهدى در میان تمام مسلمانان در طول قرون واعصار امرى مشهور ومورد قبول بوده و هست، آیا صحیح است که او نیز این عقیده مشهور را مثل دیگران نپذیرد؟ ایا نظریه وى، با وجود اعتراف به اینکه همه مسلمانان بر خلاف او عقیده دارند، نوعى کجروى و تکرروى نیست؟ آیا همه مسلمانان اشتباه کرده اند وفقط ابن خلدون درست فهیمده است؟!


اصولاً این موضوع اجتهادى نیست، بلکه یک موضوع نقلى وغیبى است وجایز نیست کسى آن را با دلیلى جز با کتاب خدا وسنت پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) اثبات کند ودلیل مزبور در اینجا نظریه مسلمانان را اثبات مى کند و آنان در این موضوع نقلى داراى تخصص هستند.



در میان تمام مسلمانان در طول قرون واعصار مشهور بوده وهست که در آخر الزمان حتماً مردى از خاندان پیامبر ظهور مى کند و دین را تأیید وعدل وداد را آشکار مى سازد، مسلمانان از او پیروى مى کنند، وى بر تمام کشورهاى اسلامى تسلّط پیدا مى کند، این شخص مهدى نامیده مى شود


ج - ابن خلدون پیش از نقد و بررسى این احادیث مى گوید: (اینک ما در اینجا احادیثى را که در این باره نقل شده، ذکر مى کنیم).(5) وپس از نقل احادیث مى گوید: (این است مجموع احادیثى که پیشوایان حدیث درباره مهدى و قیام او در آخر الزمان نقل کرده اند). ودر جاى دیگر مى گوید: (آنچه محدثان از روایات مهدى نقل کرده اند، ما همه را به قدر توان در اینجا آوردیم).(6)


در حالى که وى بسیارى از احادیث مهدى را ناگفته گذاشته است، چنانکه این معنا با مراجعه به کتاب (العرف الوردى فى أخبار المهدى)) تألیف (سیوطى) روشن مى گردد. همچنین او از حدیثى که با سند معتبر در کتاب (المناز المنیف) تألیف (ابن قیم) نقل شده، غفلت کرده است.


د - ابن خلدون تعدادى از این احادیث را نقل و به خاطر بعضى از راویان آنها در سند آنها اشکال مى کند، در حالى که راویان یاد شده، کسانى هستند که (بخارى) و(مسلم) یا حداقل یکى از آنها در صحیح خود از آنها نقل حدیث کرده اند ودانشمندان در سند آنها ایرادى نکرده اند.


ه- ابن خلدون اعتراف مى کند که تعداد کمى از احادیث مربوط به مهدى جاى هیچ نقد وایرادى از نظر سند ندارد.


بنابراین باید بگوییم: آن تعداد کم که به گفته وى مورد قبول است، براى اثبات مطلب کافى است وبقیه احادیث نیز مؤید آن تعداد خواهد بود.(7)



پی نوشت ها:


1- جرح وتعدیل از اصطلاحات علم حدیث شناسى است. مقصود از جرح این است که راوى یا راویان یک حدیث از طرف حدیث شناسان با تعبیراتى از قبیل: دروغگو، جاعل حدیث، اهل غلّو وتعبیرات دیگرى که در این علم مطرح شده، معرفى شود که طبعاً آن حدیث فاقد اعتبار خواهد بود.


ومقصود از تعدیل، این است که راوى به عنوان: شخص عادل، موثق ومانند اینها معرفى شود که طبعاً حدیث او مورد قبول خواهد بود. البته اینها معیارهاى جرح وتعدیل از دیدگاه دانشمندان شیعه است. دانشمندان اهل سنت نیز معیارهایى دارند که همه جا با معیارهاى شیعه یکسان نیست.


2-  مقدمه، الطبعة الرابعة، بیروت، دار احیاء التراث العربى، ص 311 -312.


3- مقدمه، ص322.


4- ر. ک به: دادگستر جهان، ص 30 - 49، مهدى انقلابى بزرگ، ص 159 - 165، منتخب الأثر، ص 5 - 6، پاورقى.


5-  ص.311.


6-  ص.327.


7- سخنان مبسوط شیخ عبد المحسن عباد، در مجله الجامعة الاسلامیة چاپ (مدینه) مورخ ذیقعده 1388 ه. ق، شماره 3، سال اوّل منتشر شده وما آن را از: (موسوعة الامام المهدى)) ج 1 نقل کردیم.

what`s life?life is love.
شنبه 28/5/1391 - 5:35 - 0 تشکر 517326

144 روشنگری از اهل تسنن!


امام زمان

موضوع مهدویت و اصل وجود امامی از نسل و ذریه رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) برای تحقق بخشیدن به آرمانهای عدالت طلبانه در عصر ظهور، موضوعی مهم و در خور اهمیت است. به نظر می رسد آشنایی با منابع موثق و مورد اطمینان در این باره سعی وکوشش پژوهندگان و جستجو گران در این عرصه را تحقق عینی می بخشد و منجر به شناخت بهتر و مستدل در باب این موضوع می گردد. از این رو در این نوشتار می کوشیم به برخی از منابع مهم اهل تسنن و شیعه درباره مهدویت بپردازیم.



144 روشنگری!


براساس کند و کاوی که در منابع اهل تسنن انجام شده است، صد و چهل و چهار نفر از دانشمندان و اعلام اهل تسنن در معاجم حدیثی و یا در کتب تفسیر خویش احادیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) در روشن سازی انقلاب حضرت مهدی (عج) نقل نموده اند که برخی از آنها عبارتند از:


یتسیر الوصول از شیبانی، تفسیر درّ المنثور از سیر طی ، ذخائر العقبی از طبری، فبح الباری او عسقلانی، المستدرک علی الصحیحین از حاکم، مسند احمد بن حنبل، معجم البلدان حَمَوی، مفتاح کنوزالسّنه از محمد فؤاد و بسیاری کتب معتبر دیگر نزد اهل تسنن که به بررسی رویدادها و وقایع درباره انقلاب حضرت مهدی (عج) پرداخته اند.



دکتر علی دوانی در کتاب ارزشمند خود با عنوان دانشمندان عامه و مهدی موعود، نظرات 115 تن از علمای اهل تسنن را ذکر نموده اند که اصل مهدویت را قبول داشته و اسناد و مدارک کافی را در این زمینه ارائه نموده اند


فصلی اختصاصی!


از این فراتر گروهی از دانشمندان اهل تسنن هستند که به این موضوع اهمیت ویژه ای مبذول داشته و فصلی از کتاب های خویش را به موضوع مهدی (عج) و غیبت و علائم ظهور، دولت و مدت بقا و دیگر ویژگی های آن حضرت اختصاص داده اند. برای نمونه برخی از ایشان عبارتند از:


شهرانی در کتاب الیواقیت والجواهر، حموینی شافعی در کتاب فرائد السمطین، ابن حجر درکتاب الفتاوی الحدیثه، بسط بن جوزی در کتاب تذکرة خواص الاُمّهَ، صَبّان در کتاب أسعاف الرّاغبین، ابن طولون در کتاب الائمه الاثنی عشر و بسیاری دیگر از اهل اندیشه در این زمینه.



امام زمان

تاریخ ولادت!


برخی از دانشمندان به ذکر تاریخ ولادت امام (عج) به طور دقیق در کتابهای خود پرداخته اند که این موضوع هر گونه ابهامی را درباره اصالت مهدویت بر طرف می سازد. برای نمونه ابن طولون دمشقی از علمای حنفی در کتاب الشذورات الذهبیة می گوید:


" ... دوازدهمین ایشان فرزند او ( یعنی حضرت عسگری(علیه السلام) ) محمد بن الحسن یعنی همان ابوالقاسم محمد بن الحسن بن علی الهادی آخرین امام است. ولادت او روز جمعه نیمه شعبان سال 255 واقع شد و هنگام وفات پدر، پنج ساله بود." (1)


همچنین ابن خلّکان در وَفیات الاعیان می گوید: " در مورد محمد بن الحسن المهدی : ولادت او روز جمعه نیمه شعبان سال 255 بود..." (2)


ابن بسط جوزی نیز در کتاب تذکرة الخواص خود پس از ذکر نام کامل حضرت (عج) به جزئیات ولادت حضرت می پردازد.(3)


دانشمندان عامه و مهدی موعود!


دکتر علی دوانی در کتاب ارزشمند خود با عنوان دانشمندان عامه و مهدی موعود، نظرات 115 تن از علمای اهل تسنن را ذکر نموده اند که اصل مهدویت را قبول داشته و اسناد و مدارک کافی را در این زمینه ارائه نموده اند. (4)


علاوه بر آن که در کتابهای اهل تسنن به موضوع مهدویت اشاره شده است، برخی از ایشان به نگارش و تألیف کتب مستقلی در این باره اقدام نموده اند که مسأله مهدویت و شواهد اصالت آن را به طور مفصل مورد کنکاش قرار داده اند. این موضوع نشان می دهد که اعتقاد اسلامی در موضوع حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) آنچنان مسلم و روشن است که دانشمندان وظیفه خویش داده اند تا با نوشتن کتابهایی خاص در این موضوع، اذهان عمومی را روشن کنند. برخی از کتاب های اهل تسنن در موضوع مهدویت عبارتند از:


-          احوال صاحب الزمان از سعد الدین حَموی


-          اخبار المهدی از حماد بن یعقوب رواجنی


-          اربعین حدیث فی المهدی از ابی العلاء همدانی


-          البیان فی اخبار صاحب الزمان از حافظ گنجی مشافعی


-          البرهان فی علامات مهدی آخر الزّمان از مُنّقی هندی


-          جمع الاحادیث الواردة فی المهدی از ابی بکر بن خُثَیمه


-          العرف الوردی فی اخبار المهدی از جلال الدین سیوطی


-          المهدی از ابی دواود مسجستانی



شیعه به خاطر تقدم در جمع آوری احادیث نبوی و ائمه (علیهم السلام) در این زمینه پیشگام است و از لحاظ متون بسیار غنی است تا جایی که حتی پیش از میلاد حضرت مهدی (عج) بر اساس احادیث پیامبر اعتقاد به او آن قدر روشن بوده است که درباره جزئیات زندگی حضرت کتاب های مفصلی از همان قرون اولیه نگاشته شده است


شیعه و اصالت مهدویت!


حال که تصویر کاملی از اصالت اعتقاد به حضرت حجه بن الحسن (عج) و منابع معتبر وموثق در این باره پرداختیم لازم است برخی از منابع شیعه را نیز در این زمینه معرفی نماییم.


پیداست که شیعه به خاطر تقدم در جمع آوری احادیث نبوی و ائمه (علیهم السلام) در این زمینه پیشگام است و از لحاظ متون بسیار غنی است تا جایی که حتی پیش از میلاد حضرت مهدی (عج) بر اساس احادیث پیامبر اعتقاد به او آن قدر روشن بوده است که درباره جزئیات زندگی حضرت کتاب های مفصلی از همان قرون اولیه نگاشته شده است. این موضوع می رساند که انتظار تحقق مواعد  رسول و ائمه در مورد شخص مهدی (عج) از پیش از تولد وی در وجود شیعه شعله ور بوده است. برای نشان دادن این موضوع به برخی از منابع معتبر در این باب اشاره می کنیم که این کتاب ها در مورد غیبت حضرت حجة (عج) است و پیش از تولد ایشان نگاشته شده اند!


-          الغیبة از علی بن عمر اعرج کوفی در زمان امام موسی کاظم (علیه السلام)


-          الغیبة از حمزه سالم در زمان امام موسی کاظم (علیه السلام)


-          الغیبة از عباس بن هاشم ناشری در زمان امام جواد (علیه السلام)


-          الغیبة از ابواسحاق ابراهیم نهاوندی در زمان امام هادی (علیه السلام)


-          الغیبة از علی بن حسن بن فضّال در زمان امام حسن عسگری (علیه السلام)


-          الغیبة از فضل بن مشاذان  نیشابوری در زمان امام هادی و عسگری (علیهما السلام)


با توجه به فضای خفقان آور دوران خلافت عباسی و جلوگیری شدید آنها از شیوع تفکر در مورد حضرت مهدی(عج) به ارزش این کتابها و سایر آثار پیشتاز در این موضوع بیشتر پی می بریم.



کتابنامه مهم!


کتابنامه امام مهدی (عج) نام کتابی است که از 355 کتاب و رساله که در مورد حضرت مهدی (عج) نگاشته شده است، نام برده که شامل آثار اهل تسنن و شیعه در این باره می گردد. در این کتابنامه می توان فهرستی از کتابهایی را که مستقلا پیرامون حضرت مهدی (عج) از دورترین ایام تا زمان حاضر جمع آوری شده بدست آورد. (5)

what`s life?life is love.
شنبه 28/5/1391 - 5:36 - 0 تشکر 517327

امام مهدی(عج) در احادیث متواتر



حدیث ثقلین

حدیث ثقلین


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی که به حدیث ثقلین معروف شد، فرمود: « همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم: کتاب خدا، ریسمان کشیده شد ما بین آسمان و زمین یا ما بین آسمان تا زمین، و عترتم اهل بیتم، و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند». (1)


نکنه مهم و اساسی سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این حدیث این است که حضرت فرمود:« کتاب و عترت تا قیامت از یکدیگر جدا نمی شوند»؛ بنا بر این گفتار اگر زمانی عدلِ کتاب که همان عترت است، در روی زمین نباشد؛ یعنی این دو از یکدیگر جدا شده اند که این، با ظاهر حدیث مخالف است.


ابن حجر مکی می نویسد: « در احادیثی که سفارش به اهل بیت شده، به این نکته اشاره دارد که تا روز قیامت زمین خالی از اهل بیتی که اهلیت هدایت دارند نخواهد بود، همان گونه که کتاب عزیز چنین است و از این رو اهل بیت امان برای اهل زمین معرفی شده اند. همچنین در روایات آمده است: " در هر قوم و دسته ای عدولی از اهل بیت من است"».(2)


حافظ سمهودی نیز نوشته است: «از این حدیث(ثقلین) استفاده می شود که هر زمان باید فردی از اهل بیت که سزاوار تمسک به اوست تا روز قیامت موجود باشد، تا امر به تمسکی که در روایت به آن ها شده معنا پیدا کند، همانگونه که کتاب عزیز چنین است؛و لذا اهل‌بیت امان اهل زمین معرفی شده اند که هرگاه از روی زمین بروند، زمین نیز نابود خواهد شد.»(3)



نکنه مهم و اساسی سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این حدیث این است که حضرت فرمود:« کتاب و عترت تا قیامت از یکدیگر جدا نمی شوند»؛ بنا بر این گفتار اگر زمانی عدلِ کتاب که همان عترت است، در روی زمین نباشد؛ یعنی این دو از یکدیگر جدا شده اند که این، با ظاهر حدیث مخالف است


علامه مناوی نیز در شرح جامع الصغیر سیوطی به همین معنا اشاره کرده است.(4) بنابراین از حدیث ثقلین که مورد اتفاق بین شیعه و سنی بوده و از احادیث متواتر به شمار می رود، می توان به خوبی استفاده کرد که در هر زمان، امام معصومی از عترت پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت معصوم او باید موجود باشد؛ امامی که اهلیت برای اقتدا و تمسک را داشته باشد؛ کسی که خود به هدایت مطلق رسیده و از ضلالت به دور است؛ بنابراین می تواند دیگران را نیز به هدایت مطلق رسانده و از مطلق ضلالت و گمراهی دور کند. چنین شخصی در این زمان غیر از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، فرد دیگری نیست.



حدیث امان


مطابق روایات فریقین، اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان امان اهل زمین معرفی شده اند. ابن حجر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده که حضرت فرمود: « اهل بیت من امان برای اهل زمین هستند؛ پس هرگاه اهل بیتم هلاک شوند، اهل زمین را آنچه خداوند وعده داده، خواهد رسید».(5)


سمهودی نیز بعد از نقل این حدیث، می نویسد: « محتمل است که مراد از اهل بیتی که امان امت هستند، همان علمای از آن ها باشند که مردم را هدایت می نمایند؛ آن گونه که مردم به ستارگان هدایت می یابند».(6)


این حدیث به خوبی بر این نکته دلالت دارد که بایستی در هر زمان فردی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که اهلیت برای تمسک دارد، وجود داشته باشد که او غیر از معصوم نیست و نمی تواند باشد. در این زمان نیز غیر از امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف کس دیگری نیست؛ پس باید موجود باشد، و گر نه زمین و آنچه در آن است، نابود خواهد شد.



حضرت نوح

حدیث سفینه


بنا بر روایات فریقین، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از اهل بیت خود، به کشتی نوح علیه السلام تعبیر کرده است. ابن حجر مکی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که حضرت فرمود: « همانا مثل اهل بیتم، همانند کشتی نوح است؛ هر کس بر آن سوار شود، نجات یافته است».(7)


با تأمل در این این حدیث که به طرق مختلف و تعبیرات گوناگونی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است، به خوبی می تواند دریافت که لازم است در هر زمانی تا روز قیامت، امام معصومی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام وجود داشته باشد تا برای امت اسلامی امکان داشته باشد که با سوار شدن بر کشتی نجات او، از غرق شدن در منجلاب فساد و تباهی نجات یافته و به ساحل نجات و بهشت رضوان رهنمون شوند.



حدیث عدم خلو زمان از امام قرشی


علمای اهل سنت همچون بخاری، مسلم و دیگران به سندهای خود از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین نقل کرده اند که حضرت فرمود: « این امر خلافت در قریش ثابت است، مادامی که دو نفر از مردم باقی باشد».(8)


این حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله از واقعیتی خارجی خبر می دهد که واجب است تحقق یابد و وظیفه مسلمین است که خلافت رسول خدا صلی الله علیه و آله را در هر زمان به دست یک نفر شایسته از قریش قرار دهند. مقصود از عبارت «این مر خلافت (هذا الامر)»، همان امری است که در آیه «اولی الامر» به آن اشاره شده است: « اطِیعُوا اللَّهَ وَ اطِیعُوا الرَّسُولَ وَ اولِی الامْرِ مِنْکُمْ», « اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیای پیامبر] را».(9) فخر رازی و بسیاری دیگر از مفسران مقصود از (اولی الامر) را در این آیه، معصومین علیهم السلام دانسته اند.(10)


بنابراین باید در هر زمان و تا مادامی که عمر دنیا به سر نیامده و از مردم روی زمین، حتی دو نفر باقی مانده است، امام معصومی از قریش باشد که اکنون غیر از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرد دیگری نیست.



ابن حجر عسقلانی در این زمینه می نویسد:  نماز خواندن عیسی پشت سر مردی از این امت در آخرالزمان و نزدیک به برپایی قیامت، دلالت صحیح بر این قول دارد که زمین هیچ گاه از حجتی که قائم باللَّه است، خالی نخواهد بود


بنابراین می توان گفت مقصود از (الامر) در روایت و آیه، امر زعامت، ولایت و رهبری ظاهری و باطنی و نیز هدایت مطلق مردم به حق و حقیقت است؛ شخصی که به تمام معنا دارای صفات و خصوصیات پیامبر است تا بتواند امر خلافت و جانشینی او را در تمام شؤونات به جز وحی ادامه دهد. چنین شخصی در هر زمان باید موجود باشد و اکنون نیز کسی جز حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیست.


ابن حجر عسقلانی در این زمینه می نویسد: « نماز خواندن عیسی پشت سر مردی از این امت در آخرالزمان و نزدیک به برپایی قیامت، دلالت صحیح بر این قول دارد که زمین هیچ گاه از حجتی که قائم باللَّه است، خالی نخواهد بود».(11)



احادیث دوازده خلیفه


از جمله احادیث متواتر و صحیح نزد شیعه و اهل سنت، احادیث دوازده خلیفه است؛ روایاتی که پیامبر صلی الله علیه و آله امامان و جانشینان پس از خود را دوازده نفر تعیین کرده است.


جابر بن سمره از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که حضرت فرمود: « دائماً اسلام عزیز است تا اینکه دوازده خلیفه بر آن ها حاکم گردد. آن گاه کلمه ای گفت که من آن را نفهمیدم. به پدرم گفتم: پیامبر چه فرمود؟ پدرم گفت: فرمود همه آن ها از قریشند».(12)


این حدیث که با مضامین مختلفی به صورت متواتر نقل شده است، بر امامت، خلافت و حکومت ائمه اطهار علیهم السلام دلالت دارد و اکنون نیز امامت، خلافت و حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را اثبات می کند؛ زیرا در بسیاری از روایات کلمه «بعدی» به کار رفته است که ظهور در اتصال و پیاپی آمدن دوازده امام بلافاصله بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله دارد.


همچنین مطابق حدیث صحیح مسلم و دیگران(13)، این دوازده نفر کسانی هستند که قیام و قوام دین به آن ها بستگی دارد و اسلام نیز به وجود آن ها عزیز است. حال اگر دین پابرجا و عزیز است، به وجود این دوازده امام است که یکی از آن ها باقی مانده و حافظ دین و شریعت می باشد.(14)



پی نوشت:


1. مسند احمد، ج 5، ص 181.


2. ابن حجر هیثمی، صواعق المحرقه، ص 90.


3. سمهودی، جواهر العقدین.


4. عبدالروؤف المناوی، فیض القدیر، ج 3، ص 15.


5. صواعق المحرقه، ص 150.


6. علوی، رشفة الصادی، ص 78.


7. صواعق المحرقه، ص 234.


8. صحیح مسلم، ج 3، ص 1452؛ مسند احمد، ج 2، ص 29


9. نساء: 59.


10. تفسیر فخر رازی، ج 10، ص 144؛ تفسیر المیزان، ج 4، ص 401-387.


11. فتح الباری، ج 6، ص 385.


12. صحیح مسلم، ج 6، ص 3.


13. همان.


14. ر.ک: رضوانی، موعود شناسی و پاسخ به شبهات، ص 251 ـ 238.

what`s life?life is love.
شنبه 28/5/1391 - 5:36 - 0 تشکر 517328



باور غیر ساختگی!


امام زمان

مقدمه


اصل مهدویت در اسلام باور به قیام مردی است از دودمان رسول اکرم(ص) که با نیرویی خداوندی در آخرالزمان ظهور می‌کند و جهان را پر از عدل و داد می‌نماید. بر این باور غیبت کبرای امام مهدی (عج) هم اکنون نیز ادامه دارد و امام زنده و آگاه امّا ناپیدا از چشم مردم رهبری امت را به دوش می‌کشد. اکنون برای آنکه توهم ساختگی بودن فکر مهدویت را از بین برده باشیم براساس مدارک اصیل اسلامی بر اصالت مهدویت دلیل و برهان می‌آوریم که قطعی‌ترین و معتبرترین سند نیز قرآن است.



مهدویت در قرآن:


در حداقل ده آیه از آیات الهی قرآن کریم به مسأله‌ی مهدویت اشاره شده است که به طور اختصار به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.


خداوند متعال در سوره‌ی مبارکه صف آیه‌ی 9 می‌فرماید: ... لیظهره علی الدّین کلّه و لوکره المُشرکون؛ تا تمامی دین را آشکار کند اگر چه مشرکان ناخشنود گردند. (صف / 9)



حافظ بن جریر طبری در تفسیر جامع الفیان خود در مورد آیه‌ی شریفه حدیثی را بدین مضمون نقل کرده است. «خواری ایشان در دنیا هنگام ظهور مهدی(عج) است که قسطنطنیه را فتح می‌نماید و ایشان را می‌کشد. این سرافکندگی ایشان در دنیاست.»



علامه ابوعبدالله محمد بن یوسف گنجی از علمای شافعی مذهب در کتاب البیان اخبار صاحب الزمان می‌گوید: سعید بن جبیر در تفسیر آیه‌ی فوق گفته که منظور مهدی(عج) است که از عترت فاطمه(سلام الله علیها) می‌باشد.(1) یکی دیگر از علمای اهل تسنن در تفسیرش بر این آیه می‌گوید: خروج مهدی(عج) آن گاه خواهد بود که تمامی اهل زمین یا در اسلام داخل شوند  و یا دادن جزیه را بپذیرند.(2)


یک آیه‌ی دیگر:


همچنین آیه‌ی 61 سوره‌ی زخرف را که می‌فرماید: و إنّه لَعِلمٌ للسّاعة؛ و همانا او نشانه و مقدمه قیامت است، دلالت کننده بر حضرت مهدی (عج) می‌دانند. مقاتل بن سلیمان و گروهی از مفسرین که در تفسیر از او تبعیت می‌کنند عقیده دارند که منظور از «او» در آیه‌ی شریفه مهدی(عج) است در آخرالزمان ظهور خواهد نمود. (3)



سرافکندگی دنیوی!


امام زمان

در سوره‌ی بقره آیه 114 و نیز سوره مائده آیه 41 داریم: لهم فی الدّنیا خزیٌ؛ در این دنیا ذلّت و خواری نصیب آن‌ها می‌شود.


حافظ بن جریر طبری در تفسیر جامع الفیان خود در مورد آیه‌ی شریفه حدیثی را بدین مضمون نقل کرده است. «خواری ایشان در دنیا هنگام ظهور مهدی(عج) است که قسطنطنیه را فتح می‌نماید و ایشان را می‌کشد. این سرافکندگی ایشان در دنیاست.» (4)



پیشوایان زمین!


و نرید أن نمکنّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین؛ و اراده کردیم تا بر ضعیف شدگان زمین منت گذاریم و ایشان را پیشوا و وارث زمین قرار دهیم. (قصص/5)


ابن ابی الحدید از علمای اهل تسنن می‌گوید: مشایخ ما عقیده دارند این آیه وعده به ظهور امامی است که تمامی زمین را تصرف نموده بر کشورها استیلا می‌یابد.(5)



تسلیم فرمان اویند!


خواجه کلان قُندوزی حنفی می‌گوید: رفاعة بن موسی در مورد آیه‌ی 82 سوره آل عمران از حضرت صادق(علیه السلام) نقل می‌نماید که فرمود: هنگامی که حضرت مهدی(عج) قیام کند قطعه زمینی نمی‌ماند مگر آنکه بانگ شهادت توحید «لا اله الاّ الله» و نبوت پیامبر«محمد رسول الله» در آن بلند می‌شود – کنایه از گسترش اسلام در تمامی روی زین و تسلیم همگان به فرمان و دین الهی.»(6) و آن آیه چنین است: و له اسلم مَن فی السموات و الارض طوعاً و کرهاً؛ و هر چه در آسمانها و زمین است خواسته و ناخواسته تسلیم فرمان او می‌شود. (آل عمران / 82)


آیاتی که ذکر شد آیت قرآن معتبری بود که براساس منابع اهل تسنن دلالت بر اصالت مهدویت دارند. اکنون به نقل آیاتی می‌پردازیم که شیعه براساس تفاسیر خود در مورد حضرت مهدی(عج) می‌داند.



و اراده کردیم تا بر ضعیف شدگان زمین منت گذاریم و ایشان را پیشوا و وارث زمین قرار دهیم. (قصص/5) ابن ابی الحدید از علمای اهل تسنن می‌گوید: مشایخ ما عقیده دارند این آیه وعده به ظهور امامی است که تمامی زمین را تصرف نموده بر کشورها استیلا می‌یابد


110 آیه‌ی مهدوی!


علامه‌ی بزرگوار سیدهاشم بحرانی در کتاب «الحجّة فیما نزل فی القائم الحجة» به بررسی صد و ده الی صد و بیست آیه پرداخته است که در باب مهدویت هستند و احادیث وارده ذیل آیات شریفه را جمع آوری نموده است. از جمله این آیات آیه شریفه‌ی 81 سوره مبارکه اسراء است که می‌فرماید: قل جاء الحق و زهق الباطل؛ بگو حق آمد و باطل نابود گشت. امام باقر(ع) می‌فرمایند: هنگامی که قائم ظهور کند دولت باطل نابود می‌شود و بر کنار می‌گردد.(7)


همچنین از امام باقر(ع) نقل است که فرمودند: آیه‌ی «والذین إن مکّناهم فی الارض اقاموا الصّلوة و آتوا الزکوة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر ولله عاقبة الامور؛ آنان که اگر در زمین تمکین یابند و اقتدارشان بخشیم نماز را به پای می‌دادند و زکات می‌دهند و به خوبی‌ها فرمان می‌دهند و از زشتی‌ها باز می‌دارند و پایان همه کارها بدست خداست. (حج/41) در مورد حضرت مهدی (عج) و اصحاب آن بزرگوار نازل شده است که خداوند آن‌ها را بر شرق و غرب زمین تملک دهد و به وسیله‌ی آن‌ها دین را آشکار نماید تا آن که اثری از ظلم و انحراف و کج روی دیده نشود.(8)


مضمون همین حدیث  به نحوی دیگر از امام باقر(علیه السلام) چنین آمده است «این آیه در مورد آل محمد(ص) تا آخرین امام است و خداوند مهدی(عج) و اصحابش را بر شرق و غرب زمین تملّک می‌دهد و دین را کامل نموده بوسیله ی او باطل و بدعت‌های ناروا را از بین می‌برد همان طور که نادانان حق را از بین برده بودند تا این که اثری از ظلم باقی نمی‌ماند و ایشان به معروف و نیکی‌ها فرمان می‌دهند و از منکرها باز می‌دادند.(9)


 ن. رادفر




بخش مهدویت تبیان







منابع و مآخذ:


1- ابوعبدالله  محمد بن یوسف گنجی شافعی – الفیان فی اخبار صاحب‌الزمان – ص 103.


2- احقاق الحق، ج 13، ص 378 و 379.


3- همزاوی – مشارق الانوار فی فوز اهل الاعتبار – ص 124.


4- حافظ محمد بن جریر طبری – جامع الفیان – ج 1، ص 501.


5- ابن ابی الحدید – شرح نهج البلاغه – ج 4- ص 336.


6- کلان قندوزی حنفی – ینابیع المودّة – ص 421.


7- بحارالانوار – ج 13 – ص 18.


8- زهیری – المهدی – ص 163.


9- بحارالانوار – ج 13 – ص 15.



what`s life?life is love.
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.