• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن عمومی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
عمومی (بازدید: 3470)
جمعه 27/5/1391 - 6:12 -0 تشکر 516009
علمی و آموزشی

عشقی خاص در نگهداری از گیاهان

نگهداری از گیاهان عشق خاصی می خواهد و همه نمی توانند به راحتی از هر گیاهی نگهداری کرده و طراوتش را به خوبی حفظ کنند. ولی بعضی از گیاهان آنقدر سخت جان هستند که هر کسی به راحتی می تواند از آنها نگهداری کند، بدون اینکه زحمت خاصی داشته باشد و وقت زیادی بخواهد. «فیلودندرون برگ انجیری» از همین دسته گیاهان است که از خانواده آراسه هاست و جزو گیاهان بومی آفریقای جنوبی قرار دارد.


این گیاه برگ های سبز براق دارد که با بزرگ تر شدن شکاف ها و دندانه های برگ، عمیق تر و شکل برگ انجیری به خود می گیرد. همان طوری که از نام انگلیسی (upright philodendron ) آن بر می آید فیلودندرون را راست قامت نام نهاده اند یعنی احتیاج به قیم ندارد و برگ ها از مرکز می رویند، هوای گرم و مرطوب از شرایط ایده آل آن است و به علت گستردگی بوته و برگ ها باید دور از محل پررفت وآمد باشد.

● نور ملایم دوست دارد

کنار پنجره با نور ملایم بهترین مکان برای این گیاه است. اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر به برگ های گیاه صدمه وارد می کند، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم اصلا گلدان را زیر نور مستقیم نگذارید.

● دمای معتدل می خواهد

دمای معتدل اتاق برای این گیاه مناسب است، یعنی در زمستان حداقل درجه حرارت ۱۲ درجه سانتی گراد و حداکثر آن در تابستان ۲۴ درجه سانتی گراد بهترین حالت است. البته باید بگوییم در درجه حرارت بالاتر غبارپاشی می تواند به گیاه طراوت بیشتری ببخشد.

● مواد براق کننده ممنوع!

گاهی فروشندگان گل و گیاه برای جلب مشتری برگ ها را با مواد براق کننده تمیز می کنند اما باید بدانید که روزنه های موجود در سطح برگ برای اعمال حیاتی باید باز باشند و نباید مسدود شوند، به همین دلیل تنها غبارپاشی برای تمیز شدن برگ ها کافی است.

● هر سال تعویض گلدان فراموش نشود

هر سال در فصل بهار با شروع فصل رشد، این گیاه احتیاج به تعویض گلدان دارد. البته در سال های بعد با سنگین شدن حجم شاخ و برگ ها تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی احتمالا برایتان راحت تر باشد.

● آب خیلی زیاد نمی خواهد

در روزهای گرم سال بهتر است هفته ای دو بار به گیاه آب دهید اما در روزهای سرد هفته ای یک بار آبیاری کافی است پس حواستان باشد که هرگز اجازه ندهید خاک گلدان باتلاقی از آب شود.

● هفته ای دوبار مه پاشی می خواهد

حواستان باشد، این گیاه علاقه زیادی به رطوبت دارد به همین دلیل باید در تمام طول سال هفته ای دوبار با آب ولرم آن را مه پاشی کنید. بهتر است آبی که برای این کار استفاده می کنید بیات شده و کلر آن از بین رفته باشد.

● خاک مناسب ضامن رشد بیشتر گیاه

بهترین خاکی که می تواند رشد این گیاه را تضمین کند خاک لیمونی و کمپوست با کودشیمیایی است که بهترین محیط برای رشد ریشه را تشکیل می دهد.

● تکثیر را به متخصصان بسپارید

ازدیاد فیلودندرون در منزل کار آسانی نیست و بهتر است این کار را به حرفه های مخصوص این کار بسپارید زیرا آنها برای تکثیر از بذر و قلمه استفاده می کنند.

● چندان کود نمی خواهد

این گیاه نیاز چندانی به کود دهی ندارد. کوددهی بیش از اندازه باعث تجمع املاح درخاک می شود. پس درصورت نیاز، هر ماه یک بار کوددهی کنید.

● مشکلات گیاه را بشناسید

لکه های سوخته روی برگ ها: اشعه مستقیم آفتاب یا غبارپاشی در آفتاب باعث آن می شود، گلدان را در نیمی از سایه قرار دهید و از غبارپاشی در آفتاب بپرهیزید.

برگ های جدید یا ظاهر نمی شوند یا خیلی کوچک هستند: به گلدان بزرگ تری احتیاج دارد و درصورت عدم امکان تعویض تغذیه گیاه توصیه می شود.

برگ ها زرد می شوند و می ریزند: آبیاری زیاد است سوراخ ته گلدان را بازدید کنید که آب بتواند از آن خارج شود.

ساقه ها دراز و ضعیف هستند: نورکم است گلدان را به محل روشن تر با اشعه غیرمستقیم آفتاب منتقل کنید.

برگ ها رنگ پریده و رشد کم شده است: هوا سرد است و باید گلدان را به محل گرم تری انتقال دهید.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها مشاهده می شود: عامل آن حشره آفت است. با سم حشره کش ۲ هفته یک بار گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شود.

برگ ها خشک و چروک هستند: گیاه تشنه و هوا خشک است. پس فورا آن را آبیاری کنید.
        
   
مجله سیب سبز

what`s life?life is love.
جمعه 27/5/1391 - 6:12 - 0 تشکر 516010

گیاهان خانگی را میشناسید ؟


گیاهان همانند سایر موجودات زنده، حیاتی منحصر به فرد دارند و مثل سایر موجودات از اعمال حیاتی بهره مندند. آنها مانند دیگر موجودات، آب و غذا و اکسیژن مصرف می کنند و قدرت باروری و ادامه حیات دارند.



گیاهان علاوه برزنده بودن، سبب زندگانی دیگر جانداران هستند، چراکه آنها ریه های زمین به حساب می آیند و بدون آنها زمین شوره زاری بیش نیست.


همان گونه که همه موجودات هستی از نظمی درونی و بیرونی تبعیت می کنند و همگی ساعت زیستی مخصوص به خود دارند، گیاهان نیز از یک نوع ساعت زیستی برخوردارند که براساس آن، اعمال حیاتی خود را انجام می دهند.


این که گیاه چه زمانی رشد کند یا جوانه بزند و این که چه زمانی به خواب برود، همگی تابع نظمی خاص است.


محققان سالیان درازی است که تحقیقات گسترده ای را روی گیاهان انجام داده اند تا بتوانند به چگونگی سازوکار های پیچیده آنها پی ببرند و به این شکل از اسرار خلقت سر درآورند.


در این ارتباط بتازگی گروهی از محققان موفق شدند به چگونگی ساز و کار گل دهی و جوانه زدن گیاهان پی ببرند. این محققان توانستند با کشف ژنی به این مهم دست یابند.


آنها دریافتند ژنی وجود دارد که در تنظیم ساعت زیستی گیاهان و زمان گل دهی آنها موثر است. با کشف این ژن آنها می توانند به درک بهتری از ساز و کار گیاهان پیچیده ای چون برنج، گندم و جو دست یابند، چرا که دریافتند این ژن، عملکردی مشابه در این نوع گیاهان دارد.


محققان می گویند اگر بتوان به طور دقیق به سازوکار این ژن و عملکرد آن پی برد، می توان زمان گل دهی و جوانه زدن گیاهان را دستکاری کرد، به طوری که می توان به روند رشد گیاهان و زمان گل دهی آنها شتاب بخشید یا آن را به تعویق انداخت.


دانشمندان قبلا می دانستند پروتئین FLOWERING LOCUST که توسط گیاهان گلدار و در زمانی خاص ساخته می شود، نقش مهمی در فرآیند گل دهی گیاهان دارد.


وقتی این پروتئین در برگ ها ساخته شود، به معنای تحریک گل دهی در گیاه است. زمانی که این پروتئین از برگ ها حرکت کند و به ساقه ها و شاخ و برگ ها برسد، در آنجا سلول های خاصی وجود دارد که تحت تأثیر این پروتئین قرار می گیرند و در این زمان گیاه می فهمد که آیا زمان جوانه زدن و تولید برگ است یا زمان گل دادن و تولید شکوفه.


مکانیسم این عمل این گونه است که این پروتئین درشاخه های گیاه، شروع به ایجاد تغییرات مولکولی می کند و با تغییر برخی سلول ها، آنها را از مسیرهایی خاص به سمت گل دهی و جوانه زدن هدایت می کند.


این سازوکار تحت تأثیر چگونگی تابش خورشید و تغییر فصل هاست، چراکه این پروتئین همزمان با تغییرات فصلی فعال می شود و گیاه را به سمت گل دهی هدایت می کند.


محققان براین باورند که گیاهان نیز همانند دیگر جانداران از یک ساعت زیستی منظم در ساختار خود برخوردارند که این ساعت زیستی همه اعمال حیاتی بدن جاندار را نظارت و کنترل می کند، اما این که این پروتئین کی در گیاه ساخته شود، خود مطلب دیگری است.


محققان در ادامه پروتئین دیگری به نام FKF۱ را در گیاهان شناسایی کردند. این پروتئین نقشی اساسی در مکانیسم گل دهی گیاهان بازی می کند، چراکه گیاهان از طریق این پروتئین متوجه تغییرات فصلی و زمان گل دهی می شوند.


این پروتئین در برابر تابش مستقیم نور آفتاب فعال می شود و گیاه را به فعالیت وامی دارد البته فعالیت این پروتئین به مدت زمان روز نیز بستگی دارد.


این پروتئین با طلوع نورآفتاب و جذب آن فعال شده و تا پایان غروب خورشید به فعالیت خود ادامه می دهد بنابراین هر چه مدت روز و تابش نورخورشید بیشتر باشد، مدت فعالیت این ژن یا پروتئین نیز بیشتر می شود و هر چه میزان فعالیت آن بیشتر شود، می تواند بیشتر سبب تحریک گیاه به گل دهی شود.


می توان دریافت که با فرا رسیدن بهار و طولانی شدن روز و تابش مستقیم نور خورشید، این ژن نور بیشتری جذب می کند و بر میزان فعالیتش افزوده می شود و در این صورت گیاه تحریک شده، با تولید پروتئین FLOWERING LOCUST فرآیند گل دهی و جوانه زدن در گیاه آغاز می شود.


با فعالیت این ژن ساعت زیستی گیاه نیز تغییر می کند و همه چیز برای گل دادن گیاه و باروری آن آماده می شود.


این فرآیند همچنان با فعال ماندن این ژن در گیاه فعال می ماند تا زمانی که با تغییرفصل و کاهش تابش آفتاب، فعالیت این ژن کاهش یابد و با کاهش فعالیت این ژن، زمان گل دهی و باروری گیاه نیز به اتمام می رسد.


این یافته حاصل آزمایش های محققان روی گیاهی به نام Arabidopsis است؛ گیاهی کوچک که به خانواده درخت خردل مرتبط است.


از این گیاه به وفور برای تحقیقات ژنتیک گیاهی استفاده می شود. این محققان برای درک دقیق این مکانیسم توانستند حتی یک مدل ریاضی نیز برای این فرآیند طراحی کنند.


براساس این مدل، محققان می توانند اصول و چگونگی فرآیند پیچیده باروری گیاهان را درک کنند. آنها معتقدند این مدل و درک این مکانیسم به شناسایی و درک آن در دیگر گیاهان بویژه گیاهان پرمصرف و استراتژیک چون گندم و برنج نیز کمک خواهد کرد، چراکه با شناسایی این مکانیسم ها می توان حتی زمان های گل دهی و باروری را در این گیاهان تغییر داد.


محققان امیدوارند با درک کامل این مکانیسم بتوانند به ژنی مشابه در حیوانات نیز دست یابند. آنها می گویند ژن های خاصی در جانداران وجود دارد که مسوول تنظیم و کنترل ساعت زیستی بدن است و می توان از طریق این الگو و مدل گیاهی به مدل جانوری آن نیز دست یافت.



            مترجم: آزاده سیدمیرزایی جهقی     
            روزنامه جام جم

what`s life?life is love.
جمعه 27/5/1391 - 6:14 - 0 تشکر 516011

جالبترین ایده های تبلیغاتی کمپانی های بزرگ خودرو سازی


در دنیایی که هیوندای و کیا پا به عرصه رقابت با کمپانی های با قدمت بالای ۵۰ سال گذاشته اند، طبیعیست که قدیمی تر ها برای حفظ سهم بازار خود بیکار ننشسته اند.آنها نیز از تکنیک های نوین برندینگ و تبلیغات هوشمندانه بهره می برند. گاهی هم ضد تبلیغ ها اثر بیشتری می گذارند! با ما همراه باشید.




کرایسلر پهن پیکر

گروه خودروسازی کرایسلر آمریکا نیز یک کرایسلر۳۰۰M را نشان می دهد که در یک تقاطع مشغول حرکت می باشد، اما به غیر از این خودروی چهارشانه، بقیه اشیا قابل مشاهده در تصویر از قبیل بوته های گیاهان، چراغ راهنمایی و … غیر واقعی و دو بعدی به نظر می رسند! و عبارت کرایسلر در مورد این تصویر: « تنها واقعیت در دنیای کاغذی» هدف پررنگ کردن قدرت، استحکام، اصالت و بازهم امنیت کرایسلر ۳۰۰M در مقابل رقباست. 







نوزاد آلفارومئو

در این آگهی خلاقانه متعلق به برند آلفارومئو یک جنین انسان دیده می شود که قبل از تولد و با بند ناف خود رویای رانندگی با آلفارومئو را در ذهن می پروراند و احتمالاً مشعوف می شود!







مرسدس اسپرینتر در نقش کشتی حضرت نوح

یک روش مبتکرانه برای جذب مخاطبان به یک خودروی کسل کننده و عاری از هیجان مرسدس در کلاس ون ها یعنی مدل اسپرینتر. قطعاً تیم بازاریابی و تبلیغات مرسدس که بر روی این مدل از مرسدس کار می کند، پروژه بسیار مشکل تر و پیچیدهتری از تیم مشابه که متولی تبلیغات S کلاس می باشد، در پیش رو خواهد داشت!  و یافتن موضوعات و  ایده های جذاب برای هیجان مشتریان با توجه به ماهیت این کلاس از خودروها، کاری بس دشوار است. و این بار نتیجه کار کارشناسان بازاریابی مرسدس واقعاً ستودنی می باشد. مرسدس اسپرینتر در این تصویر به جای کشتی حضرت نوح و در قله ای قرار گرفته است و بنابرین وظیفه مشابهی نیز بهعهده خواهد داشت! یعنی جای دادن و نجات یک جفت از هر جانور برای نجات سیاره زمین! تصویر کاملاً گویاست، هدف سوق دادن افکار مخاطب بر روی جاداری و قابلیت بارگیری این مدل از مرسدس بوده است،  البته در فرم و شکلی که ما را متقاعد نماید تا در بخش آگهی های منتخب از آن استفاده نماییم!







دوری از مواجهه با صحنه ناخوشایند باز شدن ایربگ ها

این آگهی هیوندای در ابتدای امر  بسیار ساده به نظر می رسد و به تصویر یک ایربگ باز شده خلاصه می شود.  هیوندای با استفاده از این تصویر و بیان جمله « سیستم پایداری EPS موجود بر روی هیوندای به شما کمک خواهد کرد که با چنین صحنه ای در خودرویتان روبهرو نشوید «،  اهمیت  سیستم پایداری EPS که بهواقع نقش کلیدی در بالابردن ضریب امنیت رانندگی عهده دار می باشد و بهعنوان یکی از مؤثرترین سیستم های پیشگیری از تصادف، امروزه جزو تجهیزات استاندارد تقریباً تمامی هیوندای ها می باشد را گوشزد می نماید.  همانطور که ملاحظه می فرمایید با توجه به اهمیت فراوان ایمنی اتومبیل بهعنوان ضمانت بقاء یک خودروساز، در اکثر تصاویر تبلیغاتی خودروسازان سعی در نمایش ایمنی برتر تولیداتشان و استفاده از آن بهعنوان یک امتیاز رقابتی ارزشمند دارند  و صد البته امروزه با همه گیر شدن وسایل ایمنی و تجهیز ارزانترین خودروهای موجود در بازار به پیشرفته ترین وسایل ایمنی می توان با اطمینان گفت که دیگر ایمنی آن هم در بالاترین سطوح، شرط لازم و نه کافی برای موفقیت و فروش یک خودرو در بازار جهانی میباشد.


همگی به خاطر داریم که در سالهای گذشته و با واژگون شدن یک دستگاه مرسدس کلاس A نسل اول که در یک تست پایداری و در کشور سوئد حادث شد چه ضربه مهلکی به حیثیت مرسدس وارد شد و تا ماهها مرسدس های کلاس A در انبارهای کارخانه خاک می خوردند. هر چند مرسدس با درایت مثال زدنی و رفع نقیصه خودروهایش به سرعت توانست آب رفته را به جوی باز گرداند. به امید روزی که در تبلیغات خودروهای تولید انبوه ساخت داخل نیز شاهد تصاویر مشابهی باشیم! 







گذرنامه مختص لندرور سواران

و در تصویر دیگری مهرهای حک شده بر روی یک گذرنامه در تعاملی دیدنی، نمای کلی یک لندرور دیفندر را پدید آورده اند! یک روش زیرکانه برای نشان دادن این مهم که صاحبان لندرور افراد ماجراجویی می باشند و یا در برداشتی دیگر قادرند به هر نقطه از کره خاکی که اراده نمایند، بروند و احیاناً احتیاج کمتری به مسافرت های هوایی حس می نمایند!









تخته ابزار لندروری

در کلاس خودروهای Off road و یا شاسی بلندهای واقعی نیز نبردی تمام عیار و بی پایان بین بزرگان بازار درجریان است.  در یک نمای بسیار گویا یک تخته ابزار مشاهده می شود. در این تخته ها معمولاً ابزارهای ضروری که مورد استفاده بیشتری دارند و هر کدام نیز از توانایی های  منحصر بهفردی برخوردار می باشند، مکانی مشخص شده دارند. در بخشی از این دیوار و یا تابلو ابزار، محلی برای جای گذاری خودروی لندرور دیفندر کنار گذاشته شده است! پیام لندرور واضح است: « لندرور دیفندر بهترین ابزار کار» که در واقع اشاره به قابلیتهای خارج از جاده شگفت انگیز و غیر قابل جایگزین این بیابانگرد پیر دارد.







مینی کوپر عنکبوتی

مینی کوپر نیز که قطعات فنی مشترکی با ب ام و سری ۳ دارد، در یک نمای جالب که در آن بدنه بدون چرخ مینی کوپر S با دست و پاهای فراوان، پرزدار و طبیعتاً چسبنده یک عنکبوت عظیم و یا رتیل پیوند خورده اند، به تصویر کشیده شده است! پر واضح است که تمرکز بر روی برجسته نمودن چسبندگی مثال زدنی این خودروی مشهور انگلیسی – آلمانی نه چندان ارزن قیمت بوده است  و با این تصویر خشن و اندکی رعب آور، مینی امیدوار است برچسب خوردوی خانمها (در آمریکا از این اصطلاح زیاد استفاده می شود) حتی المقدور از روی این خودرو برداشته و این صفت نه چندان خوشایند را تنها برای فولکس بیتل باقی گذارد!







دیسکاوری، لندرور دوزیست

آگهی تبلیغاتی لندرور دیسکاوری نیز به نوبه خود جذابیتها و ظرافتهای خاصی دارد. در تصویر یک دیسکاوری مشاهده می شود که گویا از یک سفر Off road طاقت فرسا بازگشته است. اما اینبار برخلاف همیشه قسمت پایینی بدنه کاملاً تمیز می باشد. و با تأمل کوتاهی مشخص می شود که این لندرور لوکس در واقع از رودخانهای ژرف به سلامت عبور کرده است و در نهایت عبارت لندرور: «نهایت عملکرد در خشکی و آب».







ایمنی به بهای قتل فرشته مرگ

بزرگترین و معتبرترین خودروساز اسکاندیناوی یعنی ولوو که به دلیل ایمنی بالای ساخته هایش و ابداع و استفاده از آخرین تکنولوژیها در زمینه امنیت خودرو شهره عام و خاص است، با درک اهمیت روز افزون مقوله ایمنی برای خریداران از تفکری منحصر بهفرد در ایجاد آگهی استفاده کرده است.
 ظاهراً یک ولوو با عزرائیل یا فرشته مرگ تصادفی داشته و سرنشین ولووی سوئدی از طریق آینه های جانبی صحنه تصادف را مرور می کند که احتمالاً منجر به فوت فرشته مرگ شده است! متأسفانه کمپانی ولوو این روزها از لحاظ اقتصادی وضعیت چندان مساعدی نداشته و برای بقاء به مالکیت Geely چین تن داده است!







فیات ۵۰۰، ناجی حیوانات در معرض انقراض

 خودروی محبوب و کوچک فیات یعنی مدل ۰۰۵ در بخش تبلیغات نیز ظریف و چند منظوره عمل نموده است. در دو صحنه تست تصادف روبهرو و جانبی فیات ۰۰۵ به تصویر کشیده شده است که هدف القای حس امنیت در خریداران این خودروی کوچک می باشد. در هر دو تصویر ایربگ های فراوان این کوچولو به شدت فعال می باشند. (البته عملکرد آنها مانند ایربگ های خودروهای تولید انبوه وطنی به شانس راننده و قضا و قدر بستگی نخواهد داشت!) فیات ۰۰۵ در آزمون های تصادفی که توسط مؤسسات معتبر اروپایی و آمریکایی انجام شده نیز نتایج نسبتاً خوب و دلگرم کننده به جای گذاشته است و در حال حاضر تنها فیاتی می باشد که در آمریکا نیز به فروش می رسد.  در زیر تصویر عبارت « مهندسی در جهت ایجاد پایین ترین اثر منفی بر روی محیط زیست» به چشم می خورد و در پی آن عبارت «پایین ترین میزان تولید گاز سمی CO2 در میان خودروهای تولیدی در اروپا » و با این عبارات امروزی و تا اینجای داستان دوستداران طبیعت و خودروهای به اصطلاح سبز نیز به اندازه کافی تحریک شده اند که البته مطمئناً جرمی کلارکسون، مجری معروف برنامه TopGear جزو آنها نخواهد بود! اما شاهکار و نقطه عطف این آگهی استفاده از دو گونه جانور در معرض انقراض یعنی پنگوئن و خرس قطبی به جای عروسکهای شبیه سازی شده انسان، درون فیات ها می باشند که می خواهد دو نکته را توامان نشان دهد.  یکی اینکه با خرید فیات ۰۰۵ از وارد کردن لطمه بیشتر به لایه اوزون و آب شدن یخهای قطبی و درنتیجه انقراض این حیوانات دوست داشتنی جلوگیری می نمایید و ثانیاً امنیت بالای این فیات کوچک به حدی بوده است که به آزمایش کنندگان این اطمینان را داده است تا از موجودات واقعی و کم یاب به جای عروسکها در آزمون شبیه سازی تصادف استفاده  نمایند!









اتوموبیلی مجهز به نیروگاه  هسته ای

و اما در دنیای سوپر اسپرت ها پارامترهایی چون حداکثر توان و سرعت، اصالت طراحی و … اولویت خریداران می باشد و صد البته خودروسازان و تیم های بازاریابی نیز با آگاهی کامل از ذائقه مشتریان این قبیل خودروها، با آگهی های متفاوت سعی می کنند تا حد امکان آدرنالین بیشتری در خون مخاطبان ترشح شود! در این تصویر یک برش عرضی از موتور غول پیکر V10 سوپر اتومبیل سمبلیک آمریکایی ها یعنی دوج وایپر را ملاحظه می نماییم که پنج سیلندر رو به تصویر آن به شدت در حال فعالیت می باشند. اما در مراحل چهارگانه احتراق به جای احتراق بنزین، مراحل انفجار هسته ای به چشم می خورد! در انتهای تصویر و در کنار لوگوی افعی وایپر تنها یک عبارت بسیار کوتاه، به واقع بخش نتیجه گیری این آگهی می باشد: «به شدت پرقدرت، دوج وایپر» البته موتورهای فوق العاده حجیم دوجهای  وایپر که در اکثر مدلها بالای ۸۰۰۰ سی سی گنجایش و بیش از۰۰۵ اسب بخار نیرو دارند در قیاس با موتورهای عادی، بی شباهت به نیروگاههای هسته ای نمی باشند!







فقط مخصوص جیپ

جیپ اصیل با طراحی جای پارکهای نامتعارف و مخصوص جیپ به نوعی به سایر خودروها هشدار می دهد تا شانس خود را برای پارک کردن در این مکانها به هیچ عنوان آزمایش نفرمایند و در صورت نادیده گرفتن این هشدار عواقبش را باید بپذیرند!


در دنیای واقعی نیز جیپ که زیر مجموعه گروه خودروسازی کرایسلر آمریکا می باشد از اعتبار و پیشینه ممتازی در مقام مقایسه با سایر SUV ها برخوردار است. جالب است که در زمانهای نه چندان دور عموم مردم خودروهای SUV و شاسی بلند را با نام جیپ خطاب می کردند (مثلاً جیپ پاژرو!) و این موضوع تنها محدود به کشورمان نیز نمی شد. جیپ جمله بسیار جالب و معروفی در این خصوص دارد و می گوید اگر نام Jeep متعلق به یک برند نبود، هیچ گاه واژه SUV اختراع نمی شد!







پل لامبورگینی

زادگاه گاوهای خشمگین دنیای سوپر اسپرت ها، یعنی شهر سنت آگاتا واقع در بولونیای ایتالیا نیز با یک نمای هنری، کلاسیک و البته متفاوت به تصویر کشیده شده است. ابن تصویر تبلیغاتی به پل لامبورگینی نیز مشهور شده است. در این شهر رویایی همه چیز رنگ و بوی لامبورگینی دارد، از جمله خانه های مسکونی که در واقع نمای عقب گالاردو و مورسیه لگو می باشند، پایه پل که تلفیقی از لاستیک های لامبو به روی سپر جلوی این ابر اتومبیل می باشد و یا سبک معماری ورودی پل که طراح آن از روی گرافیگ چراغهای عقب لامبورگینی ها الگو برداری نموده است! و در انتها یک جمله زیبا بر روی تصویر: « بهعنوان پاره ای از ایتالیا، هر لامبورگینی به صورت دست ساز و در شهر سنت آگاتا متولد می شود» با این آگهی لامبورگینی جوابی دندان شکن به رقبایش و علی الخصوص فراری داده است که مرتباً اصالت ایتالیایی لامبورگینی را بهدلیل آنکه در تملک آئودی آلمانی می باشد را زیر سوال می برند.







وقتی جنگنده F-16 گشت بزرگراه می شود

در این تصویر که مجدداً خروجی ذهن خلاق بازاریابان وایپر می باشد، یک گشت بزرگراه را مشاهده می کنیم که در پشت تابلویی و در کنار بزرگراه پنهان شده و احتمالاً در انتظار شروع مأموریتی می باشد تا متخلفی را متوقف نماید!


اما گویا داستان با تعقیب و گریزهای عادی کمی تفاوت دارد، و احتملاً خودروها و حتی هلی کوپترها پلیس نیز توانایی مقابله با متخلف را نداشته و پلیس بزرگراه را ناچار کرده است تا دست به دامن جنگنده شکاری F-61 شود!


گوشه سمت راست بالای تصویر نیز نشان می دهد که پیامی در حال مخابره شدن به F-61 پلیس! می باشد . متن پیام: « یک دوج وایپر GTS با ۰۰۶ اسب بخار قدرت و سرعت ۴۳ کیلومتر در ساعت در حال نزدیک شدن می باشد»

what`s life?life is love.
جمعه 27/5/1391 - 6:14 - 0 تشکر 516013

قوی ترین گران‌ترین و سریع ترین خودروی چهاردر دنیا


شرکت فولکس واگن به‌عنوان مالک بوگاتی تصمیم گرفته خودرو افسانه‌ای بوگاتی گالیبیر (Bugatti 16C Galibier) را در سال ۲۰۱۳ روانه بازارها کند.
به نظر می‌رسید که بوگاتی گالیبیر در حال تبدیل شدن به یک افسانه و اسطوره است، اما این کمپانی سوپر اسپرت ساز می‌خواهد به همه یادآوری کند که مدل صندوقدار در حال طی مراحل پیش‌تولید است و البته این تیم در حال کار سخت روی این پروژه است.
این سوپر اتومبیل که اولین بار در نمایشگاه ۲۰۱۰ ژنو به نمایش درآمد، اکنون چراغ سبز تولید را از کارخانه مادر دریافت کرده است.


بوگاتی گالیبیر که از آن به عنوان هیولایی برای جاده‌ها نام برده شده، با موتور ۱۶ سیلندر ۸ لیتری و با دارا بودن سوپرشارژر دو مرحله‌ای ۱۰۰۰ اسب بخار، قدرتی تولید می‌کند که برای بالابردن آدرنالین شما کافی است.این خودرو لوکس بر خلاف ویریونVeyron 16.4 دارای ۴درب بوده و فضای کافی و راحتی برای سرنشینان فراهم می‌کند. پیشرفت‌های تکنولوژیکی بوگاتی با نورپردازی چراغ‌های LED و تکنولوژی نمایشگرهای لمسی در هم می‌آمیزد.

همچنین ۸ عدد خروجی اگزوز در انتهای خودرو، جاذبه ظاهری این اتومبیل را دوچندان کرده‌اند. ترکیب چرم بسیار لوکس و چوب با طراحی کلاسیک و رنگ‌های گرم نشان دهنده عزم بوگاتی در ارائه یک اثر هنری ماندگار است.با وجود اینکه که بوگاتی اعلام کرده که تقاضای بسیار زیادی برای این خودرو به ویژه از سوی مشتریان عرب که مشتاقانه منتظر مدل‌های جدید هستند، وجود دارد، اما با این حال خودروساز فرانسوی تاریخ مشخصی را برای عرضه این مدل پرطرفدار اعلام نکرده است.

با این حال بوگاتی اعلام کرده است که گالیبیر تنها مدل جدید این شرکت نبوده و این شرکت فرانسوی نقشه‌های فراوانی برای بازار خودرو به ویژه بازار خاورمیانه دارد.

what`s life?life is love.
جمعه 27/5/1391 - 6:15 - 0 تشکر 516014

رباتی با حس لامسه برای مقابله با انسان




چشمان خود را ببنید و یک گوجه فرنگی را لمس کنید حالا یک تکه چوب را در دست بگیرید. می بینید که با چشمان بسته و تنها لمس می توانید بسیاری از اجسام را تشخیص بدهید. اما ربات ها که چنین قابلیتی ندارند. در عین حال دنیای ربات ها روز به روز دچار تحولات فراوانی شده و هر لحظه به دنیای جدیدتری پا می گذارد. دنیایی که شاید روزی از دنیای انسان ها پیشی بگیرد.


این بار نیز دانشمندان دست به ساخت رباتی زدند که شاید در آینده ای نزدیک به مقابله با انسان برخیزد. این ربات دارای حسگر لمسی برای شناخت مواد است، سنسور BioTac که مشابه انگشتان انسان عمل کرده و لایه های پوستی انعطاف پذیر دارد، جالب است بدانید که برای افزایش حساسیت ربات به ارتعاشات، این ربات دارای اثر انگشت نیز هست.


این ربات توانایی شناخت ۱۱۷ ماده رایج را دارد و با استفاده از حرکات اکتشافی در ۹۵ درصد مواقع بافت مواد را به درستی تشخیص می دهد، بنابراین به نظر می رسد این ساخته در مقایسه با انسان، نسبت دقت بالاتری دارد.


اما با وجود توانایی های بالا، این ربات هنوز در تشخیص مواد بهتر برای انسان ها ضعیف عمل می کند برای مثال هنوز نمی تواند تشخیص بدهد که کدام گوجه فرنگی رسیده تر است بنابراین فعلا نمی توانید این ربات را برای خرید بفرستید. به همین دلیل تیم سازنده ربات گفته که میخواهد تمرکز خود را روی ساخت اندام مصنوعی و یا رباتی برای تست محصول مصرفی قرار دهد.


پس بهتر است کمی خوشبین باشیم، انگشتان دست ما هنوز ارزش بیشتری دارند، البته فعلا!

what`s life?life is love.
جمعه 27/5/1391 - 6:15 - 0 تشکر 516015

اصطلاحات ویژه در هنگام خرید خودرو را بدانید




امروزه روند پیشرفت تکنولوژی و ابداع تجهیزات مدرن به قدری سرعت گرفته که هر روز با خبری جدید در این زمینه مواجه می شویم. حتی اگر آخرین مدل از هر وسیله را خریداری کنید، طولی نمی کشد که مدلی جدیدتر و کامل تر از آن به بازار معرفی می شود.


به گزارش ایران ویج ، مساله از آنجایی شروع می شود که شما برای خرید یک کالا به بازار می روید اما تنوع امکانات و گستردگی ویژگی های جدید آنها، تصمیم گیری را برای تان مشکل می سازد. احتمالا با واژه ها و اصطلاحات جدیدی رو به رو می شوید که حتی تا به حال اسم آنها را نشنیده اید. در مورد بازار خودرو نیز همین مساله صدق می کند.


خودروسازان همواره تلاش می کنند که آخرین تکنولوژی روز را در ساخت محصولات خود به کار برند و امکانات و تجهیزات مدرن را روی مدل های جدید عرضه کنند اما در کنار این امر، اطلاعات مشتریان نیز باید توسط مراجع معتبر به روز رسانی شود.


در ادامه قصد داریم شما را با معنای برخی از اصطلاحات خودرویی و عملکرد تجهیزات مدرن اتومبیل ها آشنا سازیم و برای این کار ابتدا به سراغ سیستم های نسبتا ساده می رویم.


● سیستم ترمز ABS:


Anti Lock Brake System یک سیستم ضدقفل برای ترمز بوده که به هنگام ترمزگیری، با قطع و وصل کردن ترمزها، از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند. در خودروهایی که این سیستم وجود ندارد، قفل شدن چرخ ها باعث انحراف و سرخوردن خودرو می شود.


● سیستم EBD:


این سیستم روی ترمز ABS نصب می شود و وظیفه توزیع الکترونیکی نیروی بین ترمز بین چرخ ها را به عهده دارد.


● سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP:


این سیستم در بعضی از خودروها با نام های دیگری چون DSC و ESC هم شناخته می شود. سیستم های کنترل پایداری با کمک سنسورهای مختلف، شرایط خودرو را آنالیز کرده و به وسیله ایجاد تغییر در قدرت موتور، گشتاور چرخ ها، از سرخوردن اتومبیل در پیچ ها جلوگیری کرده و پایداری را بهبود می بخشد.


● سیستم ترمزگیری اضطراری:


این سیستم با نام هایی مانند BA، BAS و EBA روی خودروها عرضه می شود و عملکرد آن به این صورت است که اگر در شرایط اضطراری، پدال ترمز را به طور ناگهانی و با شدت زیاد فشار دهید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو مهیا می سازد.


● فرمان حساس به سرعت:


این سیستم در اکثر اتومبیل های امروزی دیده می شود و نقش بسزایی در جلوگیری از واژگون شدن خودرو دارد. در واقع عملکرد آن بدین صورت است که هرچه سرعت خودرو بیشتر شود، فرمان آن نیز سفت تر می شود زیرا عملکرد فرمان هیدرولیک، بسیار نرم بوده و چرخش آنها در سرعت های بالا ممکن است موجب به هم خوردن تعادل خودرو شود.


● جعبه دنده تیپ ترونیک:


گیربکس تیپ ترونیک، نوع کامل تری از گیربکس اتوماتیک بوده که امکان تعویض دنده به صورت دستی را نیز در اختیار شما قرار می دهد. به این صورت که اهرم تعویض دنده را در حالت تیپ ترونیک قرار داده و با حرکت آن به صورت جلو و عقب و یا چپ و راست، دنده ها را به صورت دستی تعویض می نمایید.


● پدال های تعویض دنده در پشت فرمان:


بعضی از اتومبیل هایی که گیربکس تیپ ترونیک داشته باشند از این سیستم نیز بهره می گیرند تا لذت رانندگی افزایش یابد. در این اتومبیل ها راننده می تواند با استفاده از پدال های تعبیه شده در پشت و یا روی فرمان، تعویض دستی دنده ها را انجام دهد. از این سیستم ابتدا در خودروهای فرمول یک استفاده می شد.


● سیستم استارت و ورود بدون کلید:


این سیستم که Keyless Go Starter نام دارد در بسیاری از خودروها به صورت استاندارد یا آپشن عرضه می شود. عملکرد آن به این صورت است که راننده با دارابودن یک سوئیچ یا کارت هوشمند به فاصله یک متری خودرو رسیده و قفل درها به صورت اتوماتیک باز می شود. سپس بعد از بازکردن درها می تواند با فشاردادن دکمه Start و نگه داشتن پدال ترمز اتومبیل را روشن کند.


● تهویه مطبوع اتوماتیک:


در خودروهایی که مجهز به این سیستم باشند، سرنشینان فقط دمای موردنیاز خود را انتخاب می کنند و سپس سیستم تهویه مطبوع با استفاده از سنسورهای حرارتی وظیفه تنظیم دما را عهده دار می شود. البته شما می توانید دور چرخش فن را نیز به صورت دلخواه تنظیم کنید. بعضی از خودروها دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم چندگانه هستند، یعنی هریک از سرنشینان به طور مستقل می توانند دمای موردنیاز محدوده خود و دور فن را تنظیم کنند.


● سیستم حافظه صندلی، فرمان و آینه ها:


این سیستم برای خانواده هایی که همه اعضای آن از یک خوردو استفاده می کنند بسیار مناسب است و هریک از اع ضا می توانند باتوجه به تعداد حافظه ها، وضعیت صندلی، فرمان و زاویه آینه ها را تنظیم کرده و در یکی از حافظه های تعبیه شده، ثبت نمایند تا در صورت استفاده از خودرو، با فشاردادن کلید معین، وضعیت مطلوب خود را مهیا سازند.


● سقف شیشه ای (پانورامیک):


این مدل از سقف به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده و در بسیاری از اتومبیل های جدید دیده می شود. با وجود سقف پانورامیک، فضای کابین بسیار دلبا زو روشن تر به نظر می رسد و شما به راحتی می توانید آسمان را از داخل خودرو مشاهده کنید.


ساختار این سقف به صورت دو سانروف تمام شیشه ای بوده که یک ستون عرضی آنها را از هم جدا کرده است. بدین ترتیب امکان بازشدن سانروف برای سرنشینان جلو یا عقب فراهم شده و در صورت تمایل با کشیدن یک محافظ پرده ای می توانید از ورود نور جلوگیری کنید.


● دکمه های چندکاره روی فرمان:


دکمه های مختلفی هستند که به صورت فابریک روی فرمان خودرو تعیه شده و با استفاده از آنها می توانید تنظیمات سیستم صوتی و کامپیوتر سفری را کنترل نمایید.


سیستم Head Up Display یا همان نمایشگر سربالا: این سیستم ابتدا در هواپیماهای جنگی استفاده می شد و حالا به دنیای خودرو راه یافته است. باوجود این سیستم اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، وضعیت دنده و دور موتور به وسیله لیزر روی شیشه جلوی خودرو و در مقابل چشمان راننده نمایش داده می شود.


● رادار:


رادار نصب شده روی اتومبیل ها وظیفه تشخیص فاصله با اتومبیل جلویی را برعهده دارد و گاهی با نصب رادارهای مختلف در دو طرف خودرو (سیستم تشخیص نقطه کور)، فاصله ای جانبی نیز بررسی می شود. سیستم رادار با کمک سیستم کروز کنترل پیشرفته، از برخورد خودرو با دیگر خودروها (در جلو و یا اطراف) جلوگیری می کند.


● سیستم دید در شب یا نایت ویژن:


این سیستم در تاریکی شب با کمک دوربین مادون قرمز، تصویر روشن تری از مسیر را روی مانیتور خودرو نمایش می دهد، البته در خودروهایی چون مرسدس بنز S Class یا ب ام و سری ۷ این سیستم با کمک سنورهای حرارتی و رادارها، وجود اشیاء زنده و غیرزنده را در مقابل خودرو تشخیص داده و به وسیله سیستم های هشداردهنده و ترمز خودکار، از تصادف جلوگیری می کنند.


● سنسورهای پارک:


این سنسورها در بعضی از اتومبیل ها علاوه بر سپر عقب، روی سپر جلو نیز نصب می شوند و به هنگام پارک کردن با ایجاد آلارم صوتی متغیر، شما را از فاصله برخورد مطلع می سازند. البته بعضی از اتومبیل ها نیز علاوه بر این سیستم، دوربین دید عقب و سیستم کمک پارک را دارا هستند.


● سیستم مکش درها:


این سیستم روی اکثر سدان های مجلل دیده می شود و عملکرد آن بدین صورت است که بدون نیاز به نیروی اضافی، در را در جلوی قفل رها می کنید و سپس با استفاده از سیستم مکش، در به آهستگی و به طور اتوماتیک بسته می شود.


سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها: این سیستم با کمک سنسورهای نوری و باتوجه به میزان تاریکی مسیر، چراغ ها را روشن می کند. البته در حال حاضر نوع هوشمندی از این چراغ ها نیز در بعضی خودروها دیده می شود که میزان تابش نور را در مقابل خودروهایی که از مقابل می آیند کمتر می کند و از آزار دیدن چشم راننده مقابل، جلوگیری می کند.


امروزه روند پیشرفت تکنولوژی و ابداع تجهیزات مدرن به قدری سرعت گرفته که هر روز با خبری جدید در این زمینه مواجه می شویم. حتی اگر آخرین مدل از هر وسیله را خریداری کنید، طولی نمی کشد که مدلی جدیدتر و کامل تر از آن به بازار معرفی می شود.

what`s life?life is love.
جمعه 27/5/1391 - 6:15 - 0 تشکر 516016

بنز گران ترین خودرو وارداتی / قیمت ۷۰ تا ۹۴۰ میلیون تومان


گمرک ایران ارزش پایه به همراه تجهیزات مربوط به انواع مدل‌های خودروهای سواری بنز وارداتی به ایران را بین ۱۵ تا ۲۰۰ هزار یورو اعلام کرد.




بنز S 65 AMG

 براین اساس ارزش پایه ارزان‌ترین خودرو بنز وارداتی معادل ۱۵ هزار و ۲۱۰ یورو مربوط به بنز A 160 تعیین شد.


گران‌ترین خودرو وارداتی بنز نیز S 65 AMG بوده که ارزش پایه آن ۲۸۱ هزار و ۸۰ یورو تعیین شده است. با در نظر گرفتن نرخ ارز مرجع ۱۵۳۰ تومانی برای هر یورو قیمت مدل‌های وارداتی بنز به ایران با در نظر گرفتن تعرفه ۱۱۰ درصدی واردات بین ۴۸ تا ۶۴۰ میلیون تومان می‌شود. این رنج قیمتی با در نظر گرفتن نرخ ارز آزاد ۲۲۴۰ تومانی برای هر یورو بین ۷۰ تا ۹۴۰ میلیون تومان می‌شود.


رده‌های دوم و سوم گران‌ترین خودروهای بنز وارداتی به ایران نیز به ترتیب به CL 65 AMG و S 600 L با ارزش‌های پایه ۲۱۰ هزار و ۹ یورو و ۱۹۷ هزار و ۳۹۲ یورو اختصاص یافته است.


براساس اعلام گمرک ایران خودروهای بنز در کلاس‌های A ، B، C، GLK، E، CLS، S، SLK و CL وارد ایران می‌شوند.


بنز بیشترین تعداد خودرو را در فهرست مجاز برای ثبت سفارش واردات خودرو به ایران دارد. امسال با وجود انتشار اخباری مبنی بر تحریم بازار خودرو ایران از سوی شرکت‌هایی مانند تویوتا، پورشه، بنز، کیا و هیوندای، نام محصولات این شرکت‌ها در فهرست ثبت سفارش برای واردات دیده می‌شود.


براساس آمار گمرک ایران، سال گذشته بالغ بر ۱۱۶۳ دستگاه انواع خودروهای بنز به ارزش ۶۶ میلیون دلار وارد ایران شد. با این میزان واردات، بنز بزرگترین خودروساز لوکس فعال در بازار ایران در سال گذشته بود. بنز همچنین از سایر رقبای آلمانی خود فروش بیشتری در ایران داشته است.

what`s life?life is love.
جمعه 27/5/1391 - 6:16 - 0 تشکر 516017

دانستنی ها و راهنمای خرید کولر گازی


در این مقاله قصد داریم با کولر گازی، نحوه سرماسازی، انواع کولر گازی و مقایسه کولر گازی و آبی آشنا شویم.
کولر گازی یکی از سیستم‌های خنک کننده است زیرا به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد در این مقاله می‌خواهیم چگونگی سرما سازی انواع کولر گازی و مزایا و معایبش را نسبت به کولر آبی بازگو کنیم پس با ما همراه باشید.




چگونگی سرما سازی


در کولر گازی، همانند یخچال، از فرایند تبدیل گاز به مایع به وسیله افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می‌شود استفاده می‌شود.


کولر گازی


این دستگاه عمدتاً از یک بخار کننده که وظیفه‌اش جذب گرمای هواست، یک کمپرسور که وظیفه‌اش افزایش دمای بخار ماده سرمازاست، یک کندانسور و یک دمنده تشکیل شده است. این دستگاه دارای مصرف بسیار بالای انرژی است.


انواع کولرهای گازی


کولرهای گازی معمولاً در سه مدل ساخته می‌شوند:


کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای
کولرهای دو تکه (اسپلیت)
کولر های پرتابل (قابل حمل)


در کولرهای یک تکه ای یا پشت پنجره ای به ابعاد پنجره و کولر دقت کنید


کولرهای یک تکه دیواری، یا پشت پنجره‌ای، خیلی متداول و مورد توجه می‌باشند و به آسانی در داخل قاب پنجره نصب می‌شود. ولی به علت نوع کمپرسور آن مصرف برق


بیشتری نسبت به انواع دیگر آن دارد.


ولی در کولرهای اسپلیت که دو تکه هستند در هنگام خرید به دستگاه خارجی و محل نصب آن و چگونگی اتصال آن‌ها به هم را هم مد نظر قرار دهید.


مقایسه کولر گازی و آبی


کولرهای گازی بر خلاف کولر های آبی رطوبت محیط را افزایش نمی‌دهد پس در مناطق مرطوب کارایی زیادی می‌توانند داشته باشند. از این جهت برای محیط‌های شرجی بسیار مناسب است.


کولر گازی نام مصطلح فارسی است که به کلیه دستگاه‌های شامل چرخه سرمایش مبتنی بر تراکم و انبساط گاز اطلاق می‌شود. نام انگلیسی این گونه تجهیزات Air Conditioner است.


سیستم‌های سرمایشی موجود در ایران و مصارف برق آن‌ها


سیستم‌های سرمایشی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند در نقاط مختلف متفاوت می‌باشند. از جمله این سیستم‌ها که عمدتاً در مناطق جنوب و شمال کشور به علت آب و هوای گرم و مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرند، کولر گازی می‌باشد.


حدود ۷۰ درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولر های آبی و یا گازی برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده می‌کنند. توان کولرهای آبی در حدود ۵۰۰ وات و در مورد کولرهای گازی بالغ بر ۲۰۰۰ وات است.


کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب کشور از کارایی خوبی برخوردار نیستند، لذا در این مناطق از کولرهای گازی به طور گسترده استفاده می‌شود. لکن در مناطقی که شرایط آب و هوایی برای استفاده از کولر آبی مساعد است، استفاده از کولر گازی اشتباه است.


در مورد کولرهای آبی نیز می توانید با رعایت مواردی مثل سایه بان مناسب برای کولر و استفاده از دور کند به جای روشن و خاموش کردن های پی در پی و استفاده از دور تند می توانید مصرف برق این کولرها را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.


در ضمن تفاوت اصلی کولرهای گازی و آبی علاوه بر ساختار و نظام کاری آنها نبود ترموستات در سیستم کنترلی کولر آبی می باشد که بتواند زمان روشن بودن کولر را با توجه به دمای محیط مدیریت کند که این خود عیب بزرگی محسوب می شود و سبب می شود تا در فصول گرم مثل تابستان به علت رشن ماندن کولر در تمامی ساعات شب سبب سرما خوردگی و بیماری افراد استفاده کننده از این نوع کولر شود که البته کولر گازی این مشکل را ندارد و خوشبختانه این مشکل با استفاده از کلید هوشمند کولر آبی قابل حل می باشد.


مصرف بالای انرژی الکتریکی در کولرهای گازی، اهمیت بهینه سازی و کنترل مصرف انرژی الکتریکی را در این وسایل ایجاب می‌نماید.


مقدار انرژی مصرفی در کولرهای گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولرهای گازی می‌توان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) اشاره نمود.


توصیه های کاربردی:


۱. برآورد ظرفیت مناسب


لازم است در موقع خرید کولر گازی به مساحت فضایی که نیاز به برودت دارد توجه نماییم. در جدول زیر ظرفیت مورد نیاز کولر گازی به نسبت مساحت فضای مورد استفاده، درج شده است.



































ظرفیت BTU/h



مساحت (مترمربع)



۹۰۰۰



۳۷-۳۲



۱۰۰۰۰



۴۱-۳۷



۱۲۰۰۰



۵۰-۴۱



۱۴۰۰۰



۶۴-۵۰



۱۸۰۰۰



۹۱-۶۴



۲۴۰۰۰



۱۱۷-۹۱




چنانچه فضای مورد نظر آفتاب‌گیر باشد به ظرفیت‌های مندرج در جدول بالا، ۱۰ درصد اضافه می‌گردد و اگر فضای مورد نظر سایه باشد،۱۰ درصد از ظرفیت مذکور کم خواهد شد و چنانچه کولر صرفا برای آشپزخانه بکار می‌رود، می‌توان از یک رده بالاتر استفاده کرد.


هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کار آیی و بازدهی باشد.


نسبت بازده انرژی E.E.r:


نسبت توان خروجی به توان ورودی هر دستگاه برقی، بازده انرژی خوانده می‌شود و در کولرهای گازی این رقم از حاصل تقسیم ظرفیت سرمایشی کل به توان ورودی موثر، بدست می‌آید و به E.E.r موسوم است.


در هنگام خرید کولر گازی، در کاتالوگ آن به ضریب E.E.r، رتبه انرژی و کلاس کولر با توجه به شرایط اقلیمی منطقه توجه فرمایید. هرچه این شاخص‌ها بالاتر باشند، کارایی کولر بیشتر است. برای کولرهای با ظرفیت کمتر از Btu/h ۲۰۰۰۰، می‌بایست E.E.r حداقل برابر با ۷/۱۰ باشد.


۲. نوع کمپرسور:


کمپرسور مهم‌ترین قسمت کولر است. در حال حاضر سه تکنولوژی برای ساخت کمپرسور به کار می‌رود. جدول زیر ویژ‌گی‌های هر یک را نشان می‌دهد:



































نوع کمپرسور



تحمل حرارت



مصرف برق



میزان سر و صدا



توان



پیستونی (reciprocal)



+++++



+



+



کم و متوسط



اسکرول (scroll)



++++++



++++



+++++



بالا



روتاری (موشکی)



++



++++++



++++++



کم تا زیاد





نتیجه می‌گیریم:


اگر در یک منطقه‌ی گرمسیری زندگی می‌کنید و به توان خنک کنندگی بالا (بیش از ۲۴۰۰۰ btu )نیاز دارید، کمپرسورهای اسکرول بهترین انتخاب هستند.


اگر در یک منطقه‌ی گرمسیری زندگی می‌کنید و به توان خنک کنندگی بالا (بیش از ۲۴۰۰۰ btu )نیاز ندارید، کمپرسورهای پیستونی بهترین انتخاب هستند. چنانچه کولر را در محلی نصب می‌کنید که تابش مستقیم آفتاب ندارد و هوا به خوبی در آن جریان دارد، کمپرسورهای روتاری (از نوع تروپیکال) گزینه‌ی مناسبی هستند.


اگر در یک منطقه‌ی معتدل مرطوب زندگی می‌کنید، کمپرسورهای روتاری گزینه‌ی مناسبند.


۳. برند و کشور سازنده‌ی کولر :


سراغ برند‌هایی مطمئن بروید، ولی همه چیز یک برند خوب و خرج کردن پول زیاد نیست.


با توجه به جریان مصرفی بالا، نصب کولر گازی می‌بایست توسط تکنسین مجرب صورت پذیرد.


نصب اینورتر در کولرهای گازی پنجره ای باعث افزایش راندمان آن‌ها می‌شود.


تمیز بودن کندانسورکولر به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادی از جریان برق مصرفی کولر می‌کاهد.


نصب کندانسور کولرهای گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی آن‌ها خواهد شد.


در صورت امکان کولر گازی را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار باعث انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی حاصل خواهد شد.


سعی شود محوطه پشت کولر دارای فضای مناسبی جهت گردش هوا باشد.


درزگیری مناسب اطراف کولر، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به موقع و تمیز نمودن فیلترهای هوا و رادیاتور، تأثیر به سزایی در کاهش مصرف انرژی الکتریکی دارند.


در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوب هستند، کاشتن یک اصله درخت در نزدیکی کولر گازی، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف انرژی الکتریکی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر اینکه کاشتن درخت در مجاورت ساختمان‌ها باعث زیبایی و عایق سرما و گرمای ساختمان نیز می‌گردد.


برق مصرفی کولرهای گازی همزمان با استفاده از لامپ‌های کم مصرف (به دلیل تشعشع حرارتی کمتر این لامپ‌ها) به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.


تمامی کولرهای گازی دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند؛ لذا با توجه به اینکه بهترین درجه برودت منزل در فصل تابستان بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است، می‌بایست از سرد کردن بیش از حد محل سکونت خودداری کرد.


اتاق‌های خواب را از ۲۵ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر نکنید.


استفاده بی مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ رشته ای … باعث افزایش بار گرمایی محیط می‌شود، که این امر زمان کار کولر گازی را جهت رسیدن به برودت مطلوب، افزایش داده و در نتیجه منجر به مصرف بیش از اندازه انرژی الکتریکی در کولر گازی خواهد شد. بنابراین کارهایی نظیر پخت و پز، اتوکشی و … را در ساعاتی انجام دهید که گرمای هوا کمتر است.


در تابستان معمولاً سه منبع عمده گرمای ناخواسته در منزل وجود دارد؛ گرمای هوای خارج که از طریق سقف و دیوار هدایت می‌شود، گرمایی که از لامپ‌ها و لوازم خانگی انتشار می‌یابد و نور خورشید که از راه پنجره ها به داخل می‌تابد. با استفاده از سایبان، پرده کرکره و یا پرده پارچه ای با رنگ روشن، می‌توان نور خورشید را به سمت بیرون منعکس نمود.


تعویض کمپرسور کولرهای قدیمی و استفاده از کمپرسور پربازده برای افزایش بازده کولر مفید می‌باشد.


هنگام روشن بودن کولر گازی از بکار گیری دستگاه رطوبت گیر بپرهیزید، زیرا رطوبت گیر باعث افزایش حجم برودتی و کاربرد بیشتر کولر می‌شود.


به ازای هر درجه کاهش دمای ترموستات کولر، حدود ۳ تا ۵ درصد از مصرف برق می‌توان کاست.


با توجه به پارامترهای بالا لازم است به چند نکته اشاره کنیم و نتیجه مطلوب را بگیریم


توجه داشته باشید که بعد از انتخاب برند مورد نظرتان به سایت اینترنتی آن برند رفته و کامل‌ترین اطلاعات را از این طریق کسب کنید.


موتور برخی کولر های گازی برای مناطق جغرافیایی ساخته شده اند. مثلاً برخی از آن‌ها ویژه مناطق گرم و مرطوب هستند که قیمت بالاتری دارند.


اگر شما در جایی مثل تهران زندگی می‌کنید نیازی به این گونه کولر ها ندارید. پس قبل از خرید، نوع استفاده را تعیین کنید تا دچار ضرر نشوید.


در هنگام خرید مراقب ضمانت نامه ها باشید و به تاریخ شروع ان دقت کنید با اینکه محدوده ضمانت‌ها محدود است ولی مراقب باشید ضرر نکنید.


در هنگام خرید به خدمات پس از فروش و دفاتر آن‌ها، میزان پشتیبانی، دفترچه فارسی و (cd) راهنما و از همه مهم‌تر مراکز مجاز نصب دقت کنید.


لازم به ذکر است توجه فرمایید که مطالب فوق فقط جهت اطلاع رسانی می‌باشد و مسئولیت هر گونه استفاده از این مطلب بر عهده خودتان است.

what`s life?life is love.
جمعه 27/5/1391 - 6:16 - 0 تشکر 516018

هدفون برای شنیدن موسیقی بهتر است یا اسپیکر؟


یک راه فایق آمدن بر این نویزها، این است که صدای موسیقی هدفون را تا حد ممکن بلند کنیم که البته با این کار سلامت شنوایی و گوش تان را به صورت جدی به خطر انداخته اید. وقتی شما موسیقی را با اسپیکرهای استریو گوش می کنید هر دو کانال استریو توسط دو گوش شنیده می شود. اما هنگام استفاده از هدفون چنین مشکلی وجود ندارد. هر گوش صدای مخصوص خودش را می شنود. گوش چپ صدای مربوط به کانال چپ و گوش راست صدای کانال راست استریو را می شنود.




تمام وظیفه هدفون ها این است که صدا را به درستی به گوش شما برسانند اما وقتی موسیقی را با اسپیکرها گوش می کنید صدای حاصل از اسپیکرها را می شنوید به علاوه صدایی که از انعکاس صدا بر اتاق و دیگر اشیای اطراف حاصل می شود. البته هر چه به اسپیکرها نزدیک تر باشید صدای حاصل را مستقیم تر و بدون انعکاس محیط می شنوید.


اگر روی میز کامپیوتر از اسپیکر استفاده کنید و آنها فاصله مناسبی با گوش شما داشته باشند معمولا تجربه ای خوب و تقریبا مشابه با هدفون به شما می دهد و شنیدن موسیقی را لذت بخش تر می کند. نکته ای که وجود دارد این است که صدای موسیقی استریو در هدفون ها هیچ وقت به اندازه گوش کردن از طریق اسپیکرها طبیعی به نظر نمی رسد. اما بزرگ ترین مزیت هدفون ها این است که متغیرهای مختلف محیطی را حذف می کنند. هرچند نباید فراموش کنید که صداهای محیط هم به راحتی روی کیفیت صدای هدفون تاثیر می گذارند.


جالب است بدانید که حتی اگر از هدفون هایی با قابلیت noise-canceling استفاده کنید باز هم صداهای محیط بر کیفیت چیزی که می شنوید موثر اند. روش های حذف نویز فقط آنها را کاهش می دهند اما هیچ گاه قادر به حذف آنها نیستند. بنابراین صدای اتومبیل، قطار و همهمه افراد همگی روی کیفیت چیزی که می شنویم تاثیر دارد.


یک راه فایق آمدن بر این نویزها، این است که صدای موسیقی هدفون را تا حد ممکن بلند کنیم که البته با این کار سلامت شنوایی و گوش تان را به صورت جدی به خطر انداخته اید. در نهایت هیچ هدفونی نمی تواند با یک سیستم اسپیکر غول پیکر رقابت کند. اما همانطور که گفتیم کیفیت چیزی که می شنوید به وضعیت اتاق شما نیز وابسته است. جالب است بدانید که وقتی در مورد مقایسه هدفون و اسپیکرها صحبت می کنیم سلیقه افراد به سن شان هم بستگی دارد. افراد زیر ۳۰ سال معمولا هدفون را ترجیح می دهند و بالا ۳۰ ساله ها اسپیکر را بیشتر دوست دارند.


این نکته را هم نباید فراموش کنید که ممکن است اسپیکرها لذت بیشتری برای گوش کردن موسیقی به ما بدهند اما قیمت هم گزینه مهمی است. داشتن یک هدفون با کیفیت بسیار خوب حدود ۱۰۰ دلار برایتان آب می خورد. اما برای داشتن اسپیکرهایی با چنین کیفیتی باید حداقل بیشتر از ۵ برابر این عدد هزینه کنید. بنابراین هدفون ها در نهایت ارزان تر تمام می شوند. ضمن اینکه برای لذت بردن از اسپیکرها شاید نیاز باشد کمی در اتاق هم دستکاری کنید تا کیفیت صدای بهتری در اختیار داشته باشید.

what`s life?life is love.
جمعه 27/5/1391 - 6:17 - 0 تشکر 516019

دستگاه های مسدود کننده امواج موبایل


امروزه تلفن های همراه همه جا رواج دارد. امکاناتی که تلفن های همراه در اختیار مشترکان خود قرار می دهد از امکان تماس در هر مکان تا دسترسی به اینترنت، موجب همگانی شدن این فناوری شده است. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران از نظر شاخص اشتراک تلفن همراه در میان ۱۳۹ کشور جهان در رده ۹۵ پنجم قرار دارد. طبق همین گزارش، ضریب اشتراک تلفن همراه در کشور ما ۷۰.۸ است یعنی به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۷۰.۸ اشتراک وجود دارد.




توانایی برقراری تماس با هر فرد در هر زمان فوق العاده است. متاسفانه رستوران ها، سینماها، مراکز خرید و مکان های مذهبی از همگانی شدن این فناوری رنج می برند؛ چرا که بسیاری از دارندگان تلفن همراه نمی دانند چه زمانی باید به گفت وگوی خود پایان دهند. شاید بسیاری از ما هنگامی که با چنین افرادی روبه رو می شویم فقط زیر لب غرولندی می کنیم و رد می شویم، اما هستند افرادی که سعی در حل این مشکل دارند.


تلفن همراه بر پایه امواج رادیویی دوسویه ساخته شده است و مانند هر موج رادیویی، سیگنال آن قطع یا مسدود می شود. در این نوشتار به بررسی دستگاه های مسدودکننده تلفن همراه (cell phone jammer) می پردازیم.


● برای مسدودکردن تلفن همراه چه باید کرد؟
ایجاد اختلال در امواج تلفن همراه مانند دیگر ارتباط های رادیویی است. یک تلفن همراه با برقراری ارتباط با شبکه خدمات خود از طریق آنتن ها و ایستگاه مرکزی کار می کند.


آنتن های تلفن همراه، یک شهر را به مناطق کوچک همانند سلول ها تقسیم می کند. برای مثال اگر یک کاربر تلفن همراه از یک نقطه شهر به نقطه ای دیگر برود، ممکن است سیگنالش از آنتنی به آنتن دیگر تحویل داده شود.


یک دستگاه مسدودکننده تلفن همراه، امواجی با همان فرکانس امواج تلفن همراه ارسال می کند تا ارتباط بین تلفن همراه و آنتن ایستگاه مرکزی قطع شود.


● دستگاه مسدودکننده تلفن همراه چگونه کار می کند؟
دستگاه مسدودکننده تلفن همراه با ارسال سیگنالی با همان فرکانس تلفن همراه و انرژی زیاد می تواند بر تلفن همراه غلبه پیدا کند.


در واقع این سیگنال ارسالی با دو سیگنال تلفن همراه برخورد می کند و آنها را از کار می اندازد. تلفن همراه به گونه ای طراحی شده است که اگر تداخلی در سیگنالشان در سطح پایین ایجاد شود، بتواند انرژی سیگنال خود را افزایش دهد، از این رو مسدودکننده باید با تشخیص این تغییر، میزان انرژی سیگنال خود را مطابق با سیگنال تلفن همراه افزایش دهد.


تلفن همراه، دستگاهی کاملا دوسویه (full duplex devices) است، به این معنا که از دو فرکانس جداگانه استفاده می کند، به طور همزمان یکی برای صحبت کردن و دیگری برای شنیدن.


برخی از مسدود کنندگان تلفن همراه فقط یکی از این دو فرکانس را که توسط تلفن همراه استفاده می شود مسدود می کند که نتیجه آن قطع شدن هر دوی آنهاست. در واقع تلفن همراه فریب می خورد و فکر می کند سرویسی وجود ندارد، زیرا فقط می تواند یک فرکانس را دریافت کند.


دستگاه هایی که پیچیدگی کمتری دارد تنها بخشی از فرکانس ها را مسدود می کند. در حالی که مسدودکننده هایی در سطح بالاتر برای قطع تلفن های دو وجهی (dual mode) یا سه وجهی (tri mode) که به طور خودکار بین انواع مختلف شبکه ها سوئیچ می کند تا سیگنال بازی را پیدا کند، به یکباره چند نوع از شبکه های تلفن همراه را مسدود می کند.


برخی دستگاه های پیشرفته تمام فرکانس ها را به طور همزمان مسدود می کند و دیگر دستگاه ها را می توان برای مسدود کردن فرکانس مشخصی تنظیم کرد. برای مسدود کردن تلفن همراه، شما به دستگاهی نیاز دارید که فرکانس صحیح را منتشر کند. اگرچه سیستم های سلولی متفاوت سیگنال های گوناگونی را تولید می کند، اما با توجه به این که تمام شبکه های تلفن همراه از سیگنال های رادیویی استفاده می کند، می توان آنها را قطع کرد. دامنه واقعی مسدودکننده به انرژی و محیط اطراف وابسته است که می تواند شامل دیوار یا موانعی دیگر که در یک ساختمان وجود دارد، باشد.


این موانع می تواند موجب مسدود شدن سیگنال های مسدودکننده شود. دستگاه های مسدودکننده با انرژی پایین می تواند تماس هایی در محدوده ۹ متری را مختل کنند، اما مسدودکننده های پرقدرت توانایی انجام این کار تا محدوده یک زمین فوتبال را دارد.


● اجزای تشکیل دهنده یک مسدودکننده
یک مسدودکننده بسیار ساده فقط یک کلید روشن و خاموش و چراغی که نشان می دهد آن روشن است، دارد. دستگاه های مسدودکننده پیچیده تر سوئیچ هایی دارد که مسدودکننده را در فرکانس های مختلف فعال می کند. اجزای یک مسدودکننده عبارت است از:


آنتن: دستگاه مسدودکننده برای ارسال سیگنال دارای آنتن است. در دستگاه های قدرتمندتر آنتن های اضافی وجود دارد که محدوده بیشتری را پشتیبانی می کند و ممکن است برای فرکانس های منحصربه فرد تنظیم شده باشند.


مدارات: اصلی ترین اجزای الکتریکی یک مسدودکننده شامل:
کنترل کننده ولتاژ نوسانگر (Voltage controlled oscillator): سیگنال های رادیویی را تولید می کند که با سیگنال های تلفن های همراه تداخل پیدا می کند.


تنظیم کننده مدار (Tuning circuit): فرکانس را کنترل می کند و در آن مسدودکننده سیگنال خود را با ارسال ولتاژ ویژه ای به نوسانگر منتشر می سازد.


تولیدکننده پارازیت (Noise generator): خروجی الکترونیک تصادفی را در یک محدوده فرکانسی مشخص تولید می کند تا سیگنال های تلفن همراه را مسدود سازد.(قسمتی از تنظیم کننده مدار است)


تقویت کننده amplification) RF) یا مرحله تقویت: فرکانس خروجی را به اندازه کافی قوس می دهد تا به سطح مناسب برای مسدود کردن سیگنال ها برسد.


منبع تغذیه: دستگاه های مسدودکننده کوچک با باتری کار می کند. برخی آنها مانند تلفن همراه از باتری تلفن همراه نیز استفاده می کند. دستگاه های قدرتمندتر به برق شهری با ولتاژهای استاندارد نیاز دارد یا می تواند از برق درون خودروهای الکتریکی استفاده کند.


● کاربردهای مسدودکننده تلفن همراه
دستگاه های مسدودکننده تلفن های همراه در اصل برای اجرای قانون و اهداف نظامی جهت قطع ارتباط میان جنایتکاران و تروریست ها ایجاد شده است.


در بمب هایی که مارس ۲۰۰۴ در قطار شهری در اسپانیا ، اکتبر ۲۰۰۲ در بالی و آگوست ۲۰۰۳ در جاکارتا منفجر شد همگی از تلفن همراه به عنوان ضامن انفجاری استفاده شده بود. طی یک گروگانگیری، پلیس می تواند زمان و مکانی را که گروگانگیر می تواند در آن محیط تماس تلفنی برقرار کند، به کنترل خود درآورد.
همچنین مسدودکننده های تلفن همراه در مکان هایی که ارسال امواج رادیویی خطرناک است، مورد استفاده قرار گیرد؛ مکان هایی مانند ذخیره سازی مواد شیمیایی که فضای اطراف آن قابلیت انفجار دارد. شرکت های بزرگ هم به منظور مقابله با جاسوسی و ارسال تصاویر از طریق تلفن های همراه از مسدودکننده ها استفاده می کنند.


البته شایعاتی درباره این که هتل های زنجیره ای نیز از این فناوری استفاده می کنند تا مشتریان خود را مجبور به استفاده از تلفن های هتل کنند، وجود دارد. البته در کشور ما این دستگاه ها بیشتر در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال اگر شما وارد فضایی شدید که سیگنال های آن توسط یک مسدودکننده غیرفعال بود و نیاز به برقراری یک تماس تلفنی فوری دارید، فقط کافی است موقعیت خود را کمی تغییر دهید تا از محدوده مسدودکننده خارج شوید.

what`s life?life is love.
جمعه 27/5/1391 - 6:17 - 0 تشکر 516020

اختراع خودرویی برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها



محققان دانشگاه نیوکاسل در حال ساخت یک فناوری جدید هستند که به رانندگان مسن برای حرکت در جاده‌ها کمک می‌کند.بسیاری از انسانها با رسیدن به سن کهنسالی، رانندگی را کنار می‌گذارند؛ چرا که واکنش آنها کاهش یافته و غیرفعال می‌شوند.


یکی از دستاوردهای تیم «حمل‌ونقل هوشمند»، فناوری جدیدی موسوم به «Granny-Nav (کنترل پدربزرگ و مادربزرگ) » است که به شناسایی سریع‌ترین و راحت‌ترین مسیر مانند مسیرهایی که با چراغ قرمز مواجه نمی‌شوند، می‌پردازد.


این کار بخشی از پروژ ۱۲ میلیون پوندی «شمول اجتماعی از طریق اقتصاد دیجیتال(SiDE)» است که چگونگی ارتقای زندگی انسانها توسط فناوری را بررسی می‌کند.


پژوهشگران در این فناوری، یک خودرو الکتریکی را به آزمایشگاه متحرک تبدیل کرده‌اند.


این خودرو موسوم به «DriveLAB» از ابزارهای هدایتی، سیستم‌های دید شب و سازگاری‌های هوشمند سرعت برخوردار و قادر به نظارت بر تمرکز، سطوح تنش و عادات رانندگی با عینکی است که می‌تواند حرکات چشم را دنبال کرده و به نظارت و ارزیابی نقاط اصلی تنش در رانندگان مسن بپردازد.


این محققان همچنین به دنبال تولید یک سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی سفارشی هستند؛ چرا که رانندگان مسن در مسیرهای راحت‌تر تنش کمتری داشته و راحت‌تر رانندگی می‌کنند.


این سیستم همچنین از تصاویر مناطق محلی مانند صندوق پست یا مهمانخانه در مسیرهای ناشناس استفاده می‌کند.


تیم سازنده این فناوری، همچنین به دنبال راهی برای نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو خودرو است تا راننذگان نیازی به بر هم زدن تمرکز چشم از روبه‌رو و جست‌وجو برای اطلاعات جاده‌ای نداشته باشند.


محققان از امکان ظهور برخی از فناوری در آینده نزدیک و برخی دیگر طی پنج تا ۱۰ سال آینده خبر داده‌اند.

what`s life?life is love.
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.