• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مکانیک > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مکانیک (بازدید: 4345)
چهارشنبه 25/5/1391 - 23:25 -0 تشکر 514775
کلایدر چیست؟

عملکرد گلایدرها


همانطور که می دانیم چهار نیرو به یک هواپیمای معمولی وارد می شود:
1- نیروی برآ: که به وسیله ی بالها تامین می شود. بال ها با خنثی کردن اثر وزن، با عث بالا رفتن هواپیما و نگهداشتن آن در هوا می شوند
2- نیروی جلوبرنده: که به وسیله ی موتورها به وجود می آید. و با غلبه بر لختی هواپیما و سپس نیروی پسآ(درگ) حرکت رو به جلوی هواپیما را موجب می شود.
3- نیروی پسآ
4- نیروی وزن

چهارشنبه 25/5/1391 - 23:26 - 0 تشکر 514776

اگر نیروی پسآ بیشتر از نیروی پیشرانش باشد، هواپیما شروع به کم کردن سرعت می نماید و اگر نیروی پیشرانش بیشتر از نیروی پسآ باشد، هواپیما شتاب گرفته و سرعت آن رو به افزایش می رود.
همچنین اگر نیروی برآ بیشتر از وزن باشد، هواپیما به سمت بالا حرکت می کند و در غیر این صورت شروع به کم کردن ارتفاع می نماید.
همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، گلایدر فاقد موتور می باشد و عملاً فاقد نیروی پیشرانش می باشد، پس چه عاملی باعث حرکت گلایدر به سمت جلو می شود؟
حقیقت این است که مولّفه ای از وزن گلایدر باعث حرکت آنها به سمت جلو می شود .
اگر خود را خلبان گلایدر فرض کنیم و از دید او حرکت را مدّ نظر قرار دهیم، نیروی پسآ را به سمت عقب ، برآ را به سمت بالا و وزن را به سمت پایین و متمایل به جلو خواهیم یافت.

چهارشنبه 25/5/1391 - 23:27 - 0 تشکر 514777

اگر نیروی پسآ بیشتر از نیروی پیشرانش باشد، هواپیما شروع به کم کردن سرعت می نماید و اگر نیروی پیشرانش بیشتر از نیروی پسآ باشد، هواپیما شتاب گرفته و سرعت آن رو به افزایش می رود.
همچنین اگر نیروی برآ بیشتر از وزن باشد، هواپیما به سمت بالا حرکت می کند و در غیر این صورت شروع به کم کردن ارتفاع می نماید.
همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، گلایدر فاقد موتور می باشد و عملاً فاقد نیروی پیشرانش می باشد، پس چه عاملی باعث حرکت گلایدر به سمت جلو می شود؟
حقیقت این است که مولّفه ای از وزن گلایدر باعث حرکت آنها به سمت جلو می شود .
اگر خود را خلبان گلایدر فرض کنیم و از دید او حرکت را مدّ نظر قرار دهیم، نیروی پسآ را به سمت عقب ، برآ را به سمت بالا و وزن را به سمت پایین و متمایل به جلو خواهیم یافت.

چهارشنبه 25/5/1391 - 23:27 - 0 تشکر 514778

سرعت پایین بود ببخشید مطلب دو بار نوشته شد

چهارشنبه 25/5/1391 - 23:28 - 0 تشکر 514779

بنابراین وزن دارای مولّفه ی رو به جلویی خواهد بود که همان باعث غلبه بر نیروی مقاومت هوا و حرکت گلایدر به سمت جلو می شود و مولفه ی دیگر وزن (مولّفه ی عمودی آن) توسط برآ خنثی می شود.
با توجّه به نیروی مقاومت هوا در گلایدر، مولّفه ی افقی نیروی وزن باید بیشتر از نیروی پسآ باشد تا علاوه بر غلبه کردن بر آن باعث حرکت گلایدر به سمت جلو شود.
باید توجّه داشت که اگر نیروی برآی کمی داشته باشیم، مولّفه ی عمودی وزن باعث سریعتر رسیدن گلایدر به زمین و در نتیجه کاهش مداومت پروازی می شود.
برای آنکه بتوانیم مداومت پروازی بالایی داشته باشیم، باید نیروی برآ را افزایش و نیروی پسآ را کاهش دهیم. در این صورت برآیند بردار پسآ و برآی ما به سمت بالا، باعث خنثی کردن اثر وزن و در نتیجه باقی ماندن گلایدر در هوا می شود. همچنین باید توجه داشت که زاویه ی پرواز گلایدر نسبت به زمین از حد نرمال خارج نشود زیرا برد پروازی را کاهش می دهد

چهارشنبه 25/5/1391 - 23:28 - 0 تشکر 514780

نیروی برآ باید به اندازه ای باشد که مولّفه ی عمودی وزن را خنثی کرده و در عین حال، مولّفه ی افقی وزن باید به قدری باشد که بر نیروی پسآ غلبه کند.
برآی بیشتر و پسآی کمتر باعث زاویه ی کمتر گلایدر نسبت به زمین می شودو در نتیجه برد پروازی آن را افزایش می دهد.
هرچه نسبت برآ به پسآ کمتر باشد گلایدر با سرعت بیشتری ارتفاع کم می کند و بالعکس هرچه نسبت برآ به پسآ بیشتر باشد، گلایدر افقی تر پرواز کرده و با سرعت کمتری ارتفاع کم خواهد کرد.
از این بحث استفاده کرده و نسبت گلاید را تعریف می کنیم: نسبت گلاید بیان می کند که در ازای هر فوت (یا متر) کاهش ارتفاع، گلایدر چند فوت (یا متر) به جلو پرواز می کند. یا به بیانی دیگر، نرخ کاهش ارتفاع را بیان می کند. همچنین نسبت گلاید با نسبت برآ به پسآ برابر می باشد. و همانطور که می دانیم زاویه ی گلاید برابر با آرکتانژانت برآ به پسآ می باشد.
یک گلایدر با طرّاحی مطلوب می بایست دارای نسبت گلاید بالای 30 باشد (یعنی نیروی برآ در آن 30 برابر نیروی پسآ باشد) و حتّی در انواع بهتر گلایدر، نسبت گلاید چیزی برابر با 60 می باشد.
مطالب مهمی که در بحث بالا دستگیرمان شد، در طرّاحی گلایدر (با توجّه به اینکه بالا بودن مداومت پروازی مدّ نظرمان است) باید حدّ اکثر برآ و حدّ اقل پسآ را داشته باشیم که در این صورت نسبت گلاید بالایی خواهیم داشت و در نتیجه گلایدر به صورت تقریباً افقی پرواز خواهد کرد که در نهایت برد پروازی بالایی را شامل می شود. باید توجه داشت که مداومت پروازی بالا، برد پروازی زیادی را نیز به همراه دارد. اما چگونه همچین گلایدری را طرّاحی کنیم؟
1- برای داشتن حدّ اکثر برآ: می توانیم از بالهای بزرگ و با مساحت زیاد استفاده کنیم. البتّه دوباله ساختن نیز در افزایش برآ تاثیر بسزایی دارد امّا چون سطح بادخور را زیاد می کند، پسا ی فشاری نیز افزایش می یابد. بنا بر این این روش چندان توصیه نمی شود. همچنین می توان با استفاده از فلپ و یا انحنا دادن سطح رویی بال، نیروی برآی بیشتری فراهم آورد.
2- برای داشتن حدّاقل پسآ: برآوردن این شرط کمی پیچیده تر است. زیرا عوامل متعدّدی بر پسآ تاثیر می گذارند. یکی از آنها پسای فشاری است که به سبب اصطکاک سازه ی گلایدر و جدایش جریان به وجود می آید. برای کاهش این نوع از پسآ دو راهکار وجود دارد:
1- مساحت تمام سطوح (به جز بالها) را کاهش دهیم
2- سطح بادخور را کاهش دهیم
یعنی گلایدر از نمای روبه رو مساحت کمتری داشته باشد.

پنج شنبه 26/5/1391 - 0:4 - 0 تشکر 514801

سلام
ضمن تشکر ویژه از مطلب خوبتون

برای کاهش نیروی پسا یا همون drag روش های مختلفی به کار میره. مثلا استفاده از مقطع دوکی شکل برای بال. اصلا لعنتی مگه مقاومتی داره در مقابل هوا :)   عکس این نوع مقطع:



لینک عس: http://lorestan-airsport.com/207/


دقت کردین چرا لبه ی بال رو به سمت بالا کج میکنن:


عکس از سایت تبیان

این بالا بودن لبه، این طوری که تو تلویزیون دیدم، از روی حرکت یه پرنده سرچشمه گرفته شده. اونم بالشو همین کاری میکرد خیلی جالب بود. اگه اشتباه نکنم، این کار باعث میشه جریان گردابی یا همون ورتکس در لبه ایجاد نشه.

بازم از مطلبتون ممنون

حرمت نگه دار دلم! كاين اشك، خون بهاي عمر رفته من است. "حسين پناهي"

جمعه 27/5/1391 - 1:15 - 0 تشکر 515715

سلام ممنونم از توجه و پاسختون

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.