آیا تاکنون تابلویی را دیدهاید که هیچ احساسی را در شما ایجاد ننماید و یا به نظرتان کاملا مسخره بیاید در این صورت باید از خود پرسیده باشید که هدف از این هزینه انجام شده چه بوده است و یا به تابلویی برخورده باشید که طرح آن بعد از عبور از کنار تابلو همچنان در ذهنتان باقی مانده باشد و ذهن شما را به خود مشغول نماید. یک تبلیغ خوب یک تاثیر مثبت در ذهن برجای میگذارد و کاملا در یادها میماند و میتوان امیدوار بود به هنگام خرید در ذهن بیننده نقش بسته باشد. یک تبلیغی که اثر منفی ایجاد مینماید باز هم در یاد میماند. برای مثال چنانچه یک تابلویی را دیده باشید که از آن خوشتان نیامده باشد یا به نظرتان مسخره بیاید ، باز هم در ذهن شما نقش میبندد ولی با دید منفی. پس اهمیت طراحی بیش از پیش آشکار میشود.
طراحی بیلبرد با طراحی سایر انواع تبلیغات کاملا متفاوت بوده و شیوه و نکات مخصوص به خود دارد همانطور که دلیل نمیشود کسی که یک دوچرخهسوار ماهر است قهرمان مسابقات فرمول یک نیز بشود. امکان ندارد که یک تبلیغ موفق روزنامهای حتما یک تبلیغ موفق بیلبردی نیز باشد ، زیرا این دو مقوله کاملا دارای شرایط مجزایی میباشد.
در خصوص طراحی بیلبرد به اولین نکتهای که باید توجه شود ، مدت زمانی است که یک تابلو در مخروط بینایی مخاطب قرار میگیرد که بطور معمول هر تابلو حدود هفت ثانیه دیده میشود. این مدت زمانی است که شما فرصت دارید توجه مخاطب را به سمت خود جلب نمایید ، پیام خود را انتقال دهید ، نام و مشخصات خود را برای او بیان کنید و در نهایت پس از عبور از کنار تابلوی شما در ضمیر او نقشی برجای بگذارید.
آیا امکان پذیر است؟
اولین هدف تابلو ، جلب توجه مخاطب است. این مهمترین کاری است که تابلوی شما باید انجام دهد شما میتوانید به شیوههای مختلف این کار را انجام دهید اما بهترین نصیحت خلاقیت است برخلاف کارهای رایج کاری انجام دهید.
برای انجام این کار شما سه ابزار عمده در اختیار دارید: کلمات ، تصاویر و رنگ.
مهارت شما در بکارگیری این سه ابزار و شیوه بکارگیری آنهاست که یک تبلیغ را تبدیل به یک اثر عالی و به یاد ماندنی مینماید. در ذیل ما قصد داریم به نکاتی پایهای در خصوص شیوه استفاده از هر یک آنها بپردازیم.
کلمات
نکته اولی که باید به آن توجه خاصی داشت نوشتههای بیلبرد است. با توجه به مدت زمان رویت یک تابلو میتوان از هشت تا ده کلمه در یک تابلو استفاده نمود تا در مدت زمان قید شده قابل رویت باشد. نوشتههای بیلبردها باید تاثیرگذار ، کوتاه ، جالب و ساده باشد تا به راحتی توسط رانندگانی که با سرعتی حدود ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت از کنار آن عبور مینمایند ، خوانده شود. به همین دلیل اطلاعاتی که شما بر روی بیلبرد ارایه میدهید ، بسیار مهم است. این اطلاعات معمولا شامل نکاتی همچون نام تجاری شما و اطلاعات مربوط به آدرس و یا شماره تلفن یا وب سایت اختصاصی شما میشود.
چنانچه قصد دارید از آدرس در تابلوی خود استفاده کنید ، سعی کنید به سادهترین شیوه این کار را انجام دهید. میتوانید از امکان شناخته شده در آدرس خود استفاده نمایید. مثلا جنب رستوران X . اگر تابلوی شما در نزدیکی محل کار شما واقع شده است ، سعی کنید از علاماتی جهت نشان دادن محل خود استفاده نمایید.
اطلاعات کوتاه و مفید که بتواند اشخاص را از تابلو به مراکز خرید سوق دهد. این اطلاعات به نظر من یکی از مهمترین بخشهای یک تابلو میباشند که باید با دقت و وسواس هر چه تمامتر کار شود. نوشتن آگهی تبلیغاتی یک دانش و فن است که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه میشود.
متن تبلیغاتی باید بتوانید ایجاد علاقه برای خرید محصول و یا سرویس مورد نظر نماید. قصد اصلی در اینجا این است که به دور از رقابتهای موجود فواید محصول را بیان نمایید تا به بازار خرید بگویید به چه دلیلی باید نام شما را انتخاب نمایند.
حوصله بیننده را با واقعیتها سر نبرید. نه زمان کافی است و نه این کار جوابگو است به جای آنکه به خصوصیات محصول بپردازید ، فواید آنرا بیان نمایید.
بعنوان مثال به جای آنکه بگویید یک محصول تا چه حد در برابر نفوذ آب مقاوم است ، به سادگی بگویید سقف شما هرگز چکه نخواهد کرد.
به مخاطب وعدهای بدهید که به ازای خرید محصول به آن دست خواهد یافت: جوانتر ، زیباتر ، محبوبتر ، مورد توجه بیشتر ، آرامش ، آسایش ، سرگرمی ، سهولت در کار ، صرفهجویی در وقت و زمان.
اطلاعاتی که شما در این بخش ارایه میدهید میتواند شامل نکات زیر باشد:
الف. یک توصیف کوتاه در مورد شرکت شما
ب. یک شعار. سعی کنید شعار شما قابل فهم ، مطمئن ، به یاد ماندنی و ساده باشد
ج. مزایای محصول شما. محصول شما چه مزیتی دارد که محصول شرکت رقیب فاقد آن است؟ به نظر شما اصلا به چه دلیلی خریدار باید نام شما را از میان دهها نام دیگر انتخاب نماید؟
پاسخ به این سوالات بهترین مزایایی است که شما میتوانید به آنها برای مطرح کردن نام خود تکیه نمایید. بدانید همیشه یک متن ساده که فواید محصول شما را بیان کرده باشد بهتر از متن پیچیدهای که خواننده را گیج نماید ، جواب خواهد داد. باور داشته باشید گاهی یک جمله مناسب و یا یک تصویر از ساعتها سخنرانی و بحث تاثیرگذارتر است.
فراموش نکنید تا حد امکان از کلمات کمتر استفاده کنید.
واقع شدن در یک محل مناسب به همراه یک طراحی ساده قابل درک که به آسانی قابل خواندن باشد تا مدتها میتواند یک نام را در یادها زنده نگه دارد. بیلبردها امکان دسترسی به مخاطب را بصورت ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روز در سال دارند و میتوانند بازار خاصی را هدف بگیرند پس لازم است بازار هدف را به خوبی بشناسید.
حالت و ابعاد نوشتهها
اندازه بسیار مهم است. نوشتههای شما بایستی بزرگ و واضح باشند تا به راحتی خوانده شوند. بسیاری از طراحان نام را از سایر کلمات بزرگتر و ضخیمتر انتخاب میکنند. بنابراین به راحتی قابل مشاهده است. در یک تابلو با ابعاد معمولی ، ارتفاع نام شما باید حدود یک متر و ارتفاع سایر نوشتهها حدود ۷۰ سانتیمتر باشد. نوشتههای کوچکتر از ۳۰ سانتیمتر خوانده نمیشوند. چنانچه مجبور شوید برای خواندن یک کلمه بیش از ۳ ثانیه به آن نگاه کنید ، آن کلمه واضح نیست. اگر تابلوی شما به جاده نزدیک است نیز این قاعده را رعایت نمایید ولی اگر تابلوی شما با جاده فاصله دارد نوشتهها را بزرگتر نمایید. بخاطر داشته باشید حروف ضخیم معمولا تاثیرگذارتر از حروف نازک میباشند و اعتماد بیشتری ایجاد مینمایند. سعی کنید در انتخاب فونتها خلاق و خوش سلیقه باشید به شرطی که این خلاقیت مانع خواندن نوشتهها نشود.
من شخصا پیشنهاد میدهم چنانچه محصول شما یک مزیت خاص دارد که میتوان روی آن تکیه کرد آن را به عنوان بزرگترین نوشته تابلوی خود انتخاب نمایید. البته در انتخاب این جمله باید تا حد امکان با دقت عمل نمایید زیرا بیشترین بار تبلیغاتی تابلوی شما را بدوش میکشد.
گرافیک بیلبرد
چنانچه قصد دارید از اشکال گرافیکی مانند عکس استفاده نمایید مطمئنا از عکسهای مرتبط با موضوع مورد تبلیغ استفاده خواهید نمود. مثلا تصاویری از ساختمان ماشین و از این دست ولی بخاطر داشته باشید زمانی میتوان یک طرح را موفق شمرد که بیننده را وادار کند بعد از نگاه اول مجددا سر را چرخانده و نگاه دیگری به تابلو بیندازد (Second Look). اکثرا سعی میشود با جلوههای نوری ابعاد و رنگهای به کار برده شده ، این حالت را ایجاد نمود ولی بخاطر داشته باشید مهمترین رسالت یک طراح دید تازه و نو میباشد سعی کنید از چارچوب حاکم بر طراحیها خارج شوید و به شیوهای دیگر به موضوع مورد تبلیغ نگاه کنید. سعی کنید به ارایه یک اثر عالی فکر کنید و یک حالت خاص برای آن ارایه دهید هر چه متفاوتتر ، بهتر. ولی این نکته نباید طرح شما را درگیر پیچیدگیهای غیرمتعارف نماید. زیرا طرحهای پیچیده از دید عامه مردم قابل فهم و درک نیست. در زمینه ابعاد گرافیک تابلو گروهی از طراحان تصاویر گرافیکی را به بزرگی تابلو طراحی مینمایند تا به سادگی قابل رویت باشد. گروهی از اشکال سه بعدی استفاده مینمایند و عدهای نیز سعی میکنند قسمتی از طرح را خارج از کادر تابلو ادامه دهند تا محدودیت مستطیل شکل را کنار بزنند. هر یک از این موارد در جای خود جذاب است و زیبایی خاصی به تابلو میدهد. اگر شکل شما پیچیده است و دارای جزییات خاص میباشد بایستی بزرگتر باشد اما اگر شکل به راحتی قابل تشخیص است و دارای جزییات زیادی نیست مانند یک میوه دیگر نیازی نیست که خیلی بزرگ باشد.
سادگی بزرگترین مزیتی یک بیلبرد است هرچه طراحی شما سادهتر باشد ، پاسخ بهتری خواهید گرفت.
اینکه شما قصد دارید از چه نوع گرافیکی در تابلوی خود استفاده نمایید ، تفاوتی ندارد اما مطمئن شوید ابعاد آنها به اندازه کافی بزرگ میباشد که توسط رانندگانی که از فاصله زیاد با سرعت بالا از کنار آن میگذرند قابل رویت باشد.