• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن عمومی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
عمومی (بازدید: 408)
سه شنبه 24/5/1391 - 15:5 -0 تشکر 511960
روابط عمومی

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن.

روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.

روابط عمومی کار روبه‌رو شدن یک سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان در زمره وظایف این حرفه‌است. فعالیت روابط عمومی چندان مستقیم و ملموس نیست و همین فرق آن با تبلیغات است. کار روابط عمومی می‌تواند برای ساختن روابط تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، رأی‌دهندگان و عموم مردم به کاررود.

سه شنبه 24/5/1391 - 15:6 - 0 تشکر 511961

تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سر و کار دارد و نیازمند تصویر روشنی از خود نزد آن است، گونه‌ای از روابط عمومی را به خدمت می‌گیرد. برخی از رشته‌های مرتبط تحت نام ارتباطات شرکتی نظیر روابط رسانه‌ای، روابط سرمایه‌گذاری، ارتباطات داخلی و روابط کار وجود دارند که به فعالیتهای روابط عمومی ربط دارند. کارکنان روابط عمومی عموماً توجه خود را به ساختن مناسباتشان با همگان‌هایی معطوف می‌کنند که به همسازی با آنها بینجامد. کارکنان روابط عمومی باید بدانند که چطور به شکلی شفاف بنویسند، صحبت کنند و با تجزیه و تحلیل امور مبتلابه سازمان و موسسه خود به رفع و رجوع مسائل بپردازند. این مهارت‌ها به شدت مورد نیازند زیرا در رشته روابط عمومی ارتباط پیوسته‌ای میان کارکنان و کسانی وجود دارد که در تعیین سمت سیاست‌های همگانی ایفا می‌کنند. کارکنان روابط عمومی همچنین باید به اندیشه‌ورزی انتقادی بپردازند تا بتوانند به واسطه این مهارت به حل مشکلات احتمالی مشتریان و موکلان خود اقدام کنند.

سه شنبه 24/5/1391 - 15:6 - 0 تشکر 511962

روابط عمومی دارای چندین قلمرو کاری مشخص است و از همه مقبولتر روابط عمومی مالی، روابط عمومی فرآورده و روابط عمومی بحران است:




  • روابط عمومی مالی عمدتاً اطلاعات گزارشگران تجاری را فراهم می‌کند.



  • روابط عمومی فرآورده برای یک فرآورده ویژه یا خدمات (به جای استفاده از آگهی بازرگانی) شهرت به دست می‌آورد.



  • روابط عمومی بحران به اتهام‌های ناروا و اطلاعات نادرست پاسخ می‌دهد.


سه شنبه 24/5/1391 - 15:7 - 0 تشکر 511963

تفاوتهای روابط عمومی و تبلیغات


یکی از بزرگترین تفاوتهای روابط عمومی و تبلیغات در برنامه‌ریزی است به طوری که روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند اما تبلیغات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌دنبال نتیجه‌است و البته این ریسک کار را بالا می‌برد. روابط عمومی با صبر وحوصله و اختصاص زمان به مشتری برای فکر کردن و نیز همین زمان برای شرکت در جهت جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری و ارائه خدمات بهتر سعی در دائمی کردن مشتریان و مخاطبان شرکت دارد.


ارئه چهره واقعی و شفاف شرکت به مشتریان، از وظایف مهم روابط عمومی است و اگر این درک بوجود آید که مشتریان صاحبان اصلی شرکت هستند و بدون وجود آنها شرکت وسود دهی معنی نخواهد داشت در می‌یابیم که باید به روابط عمومی حرفه‌ای به دیده یک عنصر و یک لازمه در هر سازمانی نگریسته شود.


مدیران عامل و مدیران رده‌های بالا زمان کافی برای رسیدگی به سیل اطلاعاتی که هر روزه به سازمان‌ها سرازیر می‌شوند، ندارند والبته تمام این اطلاعات نیز به کار آنها نمی‌آید در این زمینه دسته بندی این اطلاعات، به روز آوری آنها و شناخت ارتباط آنها با سمت‌های متفاوت مدیران نه تنها به صرفه جویی در زمان آنها کمک فراوانی می‌کند بلکه باعث جلوگیری از پراکندگی و سردر گمی واحدهای مختلف سازمان می‌شود. این کاتالیزور تصمیم گیری در سازمان تا حد زیادی به مشتریان نیز کمک می‌کند. و آنها هم می‌دانند برای مطالبات خود به کجا مراجعه نمایند.


امروزه مشتری مداری نه به عنوان یک شعار که به عنوان یک رکن اصلی در سود آوری و بقای سازمان‌ها و شرکت‌ها به موضوعی حیاتی تبدیل شده‌است و دیگر نمی‌توان با شعار دادن بدون عمل گفت که سازمانی به این امر پرداخته‌است یا سازمان این ادعا را داشته باشد در حالیکه در عمل مشتریان رضایتی از سازمان ندارند.


بازگو کردن واقعیت‌های سازمان‌ها برای مشتریان و حد این شفاف سازی دغدغه اصلی روابط عمومی‌ها است چرا که آنجا که پای بازگو کردن اسرار سازمان در میان است میان حقوق مشتری و اسرار سازمان باید به بهترین نحو توازن برقرار کرد.


ساختن چهره‌ای مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی سازمان یا شرکت و نیز مطرح کردن نام یا برند در بین این همه سازمان و شرکت که روزانه به تعداد آنها افزوده می‌شود، کاری است که تنها یک روابط عمومی حرفه‌ای و آگاه از عهده آن بر می‌آید.


روابط عمومی به دنبال سود دو طرفه‌است و مثل تبلیغات تنها به سود سازمان خود فکر نمی‌کند و در واقع روابط عمومی تلاش دارد تا با ارتباطی هدفمند و موثر، ضمن برآوردن نیازهای سازمان خود در جهت شکل دهی صحیح به ارتباط مشتریان و سازمانش اقدام کند و از این طریق ارتباط مخاطبان با سازمان را تسهیل کند.

سه شنبه 24/5/1391 - 15:8 - 0 تشکر 511964

اصول و فنون روابط عمومی صنعتی


آغاز به كار روابط عمومی در راه آهن آمریكا و صنعت نفت ایران بر این گفته صحه می گذارد كه اساساً صنعت، خاستگاه اولیه روابط‌عمومی مدرن در جهان و همچنین در ایران بوده است.


همچنین با توسعه و گوناگونی روزافزون فعالیتهای روابط عمومی در موسسات  و سازمانها، تخصصی شدن اقدامات روابط عمومی الزامی شده بطوری كه در كشورهای پیشرفته در جهت بهره مندی از توانایی و ظرفیت روابط عمومی دانشگاهها و بالطبع آن سازمانها رویكرد تخصصی كردن روابط عمومی را پیشه كرده اند. تخصصی كردن روابط عمومی در بخشهای صنعتی، خدماتی، تجاری، ورزشی، بیمارستانی و ...


یك واقعیت مهم این است كه هم‌اکنون بخش بزرگی از روابط عمومی های ایرانی در بخش صنعت فعالیت می كنند و لازم است یك بازنگری اساسی در رویكرد و اصول و فنون روابط عمومی در بخش صنعت به عمل آید زیرا غیر تخصصی عمل كردن كارایی، روابط عمومی ها را كاهش می دهد.

سه شنبه 24/5/1391 - 15:8 - 0 تشکر 511965

برای تخصصی كردن روابط عمومی صنعتی بایستی به سئوالات زیر پاسخ گفت:


ü       روابط عمومی صنعتی چیست؟


ü       تفاوت روابط عمومی در صنعت با سایر سازمانها چیست؟


ü       وظایف روابط عمومی در صنعت چه تفاوتی با وظایف روابط عمومی در سایر بخش ها دارد؟


ü       روابط عمومی صنعتی با چه آسیب هایی رویروست؟


ü       روانشناسی كار در روابط عمومی صنعتی چه كاربردی دارد؟


ü       تبلیغات محیطی در كارخانجات چه تفاوت هایی با سایر تبلیغات دارد؟


ü       شایعات و بحران های كارگری بایستی چگونه مدیریت شود؟


ü       اصول ساخت فیلمهای مستند از فعالیتهای صنعتی چیست؟


ü       مذاكرات تجاری موفق چه شرایطی دارد؟


ü       چرا مدیریت بازدیدها در فروش و آینده سازمان خیلی مهم است؟


ü       تحقیقات بازار در بهبود روشهای ارتباطی با مشتریان چه نقشی دارد؟


ü       تجزیه و تحلیل انتقادات و شكایات مشتریان در روابط عمومی صنعتی چه جایگاهی دارد؟

سه شنبه 24/5/1391 - 15:13 - 0 تشکر 511968

اینفوگرافیك زیر نشان می‌دهد روابط عمومی، موضوعی نبوده است كه قدمتش به همین یكصد سال اخیر برگردد بلكه تكامل روابط عمومی از زمان ژولیوس سزار  سردار وسیاست مدار بزرگ رومی و کسی که پایه گذار سیستم امپراطوری در روم بود آغاز شد یعنی 50 سال قبل از میلاد مسیح.

بعد از آن نوبت به اوگوستین از تأثیرگزارترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت در دوران باستان رسید. او از شکل دهندگان سنت مسیحی غربی (کاتولیک و پروتستان) به حساب می‌آید. اینقدر این گردونه می چرخد تا به دهه اول سال 2000 می رسیم و مارك زوكر برگ به عنوان خالق فیس‌بوك فرصت بزرگی را در برقراری ارتباط دوسویه و تعاملی واقعی‌تر و توسعه برند به روابط عمومی‌ها می‌دهد. تاریخچه شكل‌گیری تحولات و تفكرات روابط عمومی در جهان را در این اینفوگرافیك دنبال كنید.





برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.