حالا ما كه وارد مهمانی خدای سبحان میشویم چه غذایی به ما عطا میكند كه ما سیر بشویم مستحضرید كه ما هیچ سیر نمیشویم برای اینكه انسان، خواهان كمال مطلق است .
حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامـه مباحث درس اخلاق خود در حضور جمعی از اساتید, دانشجویان, حافظان قرآن, فضلای حوزوی و دانشگاهی, فرمودند:
ما یك وظیفه مشترك داریم كه همه ما برای انجام این وظیفه مشترك باید آماده باشیم و آن [در رابطه با] فرا رسیدن ماه مبارك رمضان است در این جهت هر كسی به اندازه هاضمه فكری خودش ضیافت الهی را درك میكند .
گر سفرهای پهن شد مائده و مأدبهای پهن شد و عدّهای دعوت شدند هر كسی به اندازه هاضمه خود از آن غذا استفاده میكند كسی كه ظرفیت بیشتری دارد بیشتر مصرف میكند كسی كه ظرفیت كمتری دارد كمتر, ماه مبارك رمضان ماه مهمانی خداست.
در نوبتهای قبل شاید به عرضتان رسیده باشد كه هر كسی سالی دارد سال تحصیلی مشخص است از چه وقت شروع میشود
و چه وقت ختم میشود كشاورزان هم سالی دارند پاییز [آغاز] سال كشاورزی و كشاورزان است بهار اول فروردین [آغاز] سال طبیعی محسوب میشود كه آن برای حیات گیاهی اثر دارد هر كسی سالی دارد
آنها كه اهل سیر و سلوكاند درصدد تهذیب نفساند آنها هم سالی دارند سال آنها از ماه مبارك رمضان شروع میشود و ماه شعبان تمام میشود
این سالكان در ماه شعبان خیلی تلاش و كوشش میكنند كه تمام آن مشكلاتشان را حل كنند كه وقتی وارد ماه مبارك رمضان میشوند دیگر مشكل اخلاقی نداشته باشند اگر بزرگانی مثل حافظ و امثال حافظ از ماه شعبان خیلی با جلال و شكوه یاد میكنند سرّش همین است او میگوید:
ماه شعبان منه از دست قدح كاین خورشید از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد[1]
یعنی ماه شعبان, ماه آخر سال است جایزهها را در آخر سال میدهند كارنامهها را در آخر سال میدهند برنامههای سال را در آخر سال ارزیابی میكنند
میگوید این ماه شعبان را از دست مده اگر از دست دادی وارد ماه مبارك رمضان شدی در ماه مبارك رمضان, رمضان خبری از جایزه نیست شب و روز این ماه مبارك رمضان باید تلاش و كوشش كنی تا شب عید رمضان كه لیلةالجوائز است یا روز عید فطر كه یومالجوائز است آن وقت نتیجه كار شما را نظیر این امتحانات میاندورهای به شما بدهند
ماه شعبان منه از دست قدح كاین خورشید از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
حضرت استاد در ادامه فرمودند: وقتی شب عید رمضان شد آن شب عید فطر لیلةالجوائز است روز عید فطر یومالجوائز است آن وقت میگویند:
روز عید است و من امروز در آن تدبیرم كه دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم[2]
یك خطبه نورانی از وجود مبارك رسول گرامی به ما رسید این خطبه هم از نظر محتوا خیلی بلند است هم از نظر سند, سندش بعد از بزرگان رجال میرسد به وجود مبارك امام هشتم از امام هشتم تا پیامبر همهشان معصوماند.
در آخرین جمعه ماه شعبان وجود مبارك رسول گرامی فرمود مردم ماه خدا به طرف شما آمده به استقبال این ماه بروید «قد أقبل إلیكم شهر الله»[3]
این ماه به نام خداست همان طوری كه كعبه به نام خداست و آن سرزمین, سرزمین ضیافت است این ماه هم ماه خداست این زمان, زمان ضیافت است آن زمین, زمین ضیافت است
كسانی كه توفیق حج یا عمره را دارند مهمانان خدای سبحاناند كه در آنجا از حاجیان و معتمران به عنوان ضیوف الرحمان یاد میشود در ماه مبارك رمضان هم كه به عنوان شهر ضیافت است از روزهدارها به عنوان ضیوف الرحمان یاد میشود.
سنایی میگوید كعبه احتیاجی به پردههای ابریشمی ندارد كعبه را با این پردهها زیور ندهید كعبه نیازی به ابریشم ندارد جمال كعبه به چیز دیگر است
«یای بیتی جمال كعبه بس است» كعبه یك یاء دارد كه خدای سبحان به ابراهیم و اسماعیل(سلام الله علیهما) فرمود: (أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ)[4]
خانه مرا پاك كنید كعبه نیازی به ابریشم ندارد «یای بیتی جمال كعبه بس است» این یك دانه یاء برای ماه مبارك رمضان هم هست كه شما میگویید «قد أقبل الیكم شهر الله» این دو, این یك یاء برای انسان هم هست كه فرمود: (نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی)[5]
اگر انسان حرمت این اضافه تشریفی را رعایت كند قدر این یاء را بداند همتای كعبه میشود همتای ماه مبارك رمضان میشود آن وقت سنایی میگوید:
تو فرشته شوی ار جهد كنی از پی آنك برگ توت است كه گشتست به تدریج اطلس[6]
حالا ما كه وارد مهمانی خدای سبحان میشویم چه غذایی به ما عطا میكند كه ما سیر بشویم مستحضرید كه ما هیچ سیر نمیشویم یعنی هیچ كسی در جهان سیر نخواهد شد
اگر كسی دنبال مال باشد هر چه فراهم كرد باز جهنّمی در درون اوست هرگز سیر نمیشود به هر مقامی برسد سیر نمیشود این حق با اوست برای اینكه انسان، خواهان كمال مطلق است
اما آن كمال مطلق در غیر ذات اقدس الهی حاصل نیست انسان باید به جایی برسد كه سیر بشود و آن لقای خداست آن چون محبوب مطلق است جمال محض است كمال محض است انسان وقتی به لقای او رسید آرام میشود.