• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 11935)
چهارشنبه 18/5/1391 - 1:58 -0 تشکر 496898
تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری حفظه الله

  • این نوشتار در نظر دارد تا در منظر مقام معظم رهبری، پس از تبیین ضرورت بحث از تعلیم و تربیت، نشان دهد كه:
  • 1. تعلیم یعنی فرایند علم­آموزی، با تربیت به معنای پرورش و استكمال تدریجی و به فعلیت رساندن استعدادهای درونی انسان، چه نسبتی دارد.
  • 2.  اهداف تعلیم و تربیت و عوامل و نهادهای مؤثر در آن دو كدامند.
  • چهارشنبه 18/5/1391 - 1:59 - 0 تشکر 496900


  • انسان تا در میدان تعلیم و تربیت گام ننهد، توانایی­هایش از مرحله نهان و نهفته به مرحله فعلیت و شكوفایی نمی­رسد و از سیر حركت تكاملی محروم می­ماند. ازاین­رو، باید به صورت دقیق و حساب شده برای تعلیم و تربیت جامعه برنامه­ریزی كرد؛ به گونه­ای كه جنبه آلی و ابزاری بودن تعلیم برای تزكیه و تربیت لحاظ گردد و همه استعدادهای جسمی، روحی، عاطفی و عقلی انسان­ها به صورت همسان و مناسب پرورش داده شود.



  • چنین میدان وسیعی نیاز به راهبری مصلح دارد كه خود عمری در راه فراگیری علم و كسب فضایل طی كرده باشد و مهمتر آنكه در درك مفاهیم وحیانی و تطبیق آن بر مصادیق عصر كنونی، تكیه­گاه والایی داشته باشد. به همین سبب، این نوشتار به جست­و­جوی دیدگاه­های رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخته است تا از رهنمودهای ایشان توشه­ راه برداشته شود.

  • چهارشنبه 18/5/1391 - 2:0 - 0 تشکر 496904


  • 1.     اهمیت تعلیم و تربیت



  • تعلیم و تربیت از سیاست­های بنیادین اسلام و از اهداف زیربنایی بعثت رسول خدا(ص) است. پیامبر­اسلام(ص) تربیت را از خویش و خویشاوندانش آغاز كرد و به تعلیم و آموزش نیز از اولین روزهای هجرت همت گمارد. این، خود نشانگر اهمیت آن دو مقوله دینی و قرآنی است.



  • یكی از مسائل ارزشمند و کارساز در زندگی بشر، علم و آگاهی است. علم، افزون بر اینکه وسیله­ای است برای بهتر زیستن و برای خوب از عهده مسئولیت برآمدن، بخودی خود نیز مطلوب بشر است. رهبر انقلاب در اهمیت و ضرورت علم­آموزی فرمود:



  • انسان باید علم را از هر كسی كه آن را در اختیار دارد، فرابگیرد.



  • آینده مملکت بدون ساختن نسل رو به رشد علمی، امکان­پذیر نیست.



  • دشمنان از درس خواندن و دانشمند شدن فرزندان ما که مردان و گردانندگان آینده این انقلابند، به شدت می­ترسند.اهتمام به تربیت نیز، در کنار توجه به تعلیم بسیار ضروری است. تربیت و پرورش صحیح قوای جسمی و روحی، عامل شکوفایی استعدادهای ذاتی بشر برای رسیدن به رشد و کمال حقیقی است. رهبر انقلاب در این مورد فرمود: هیچ آباد کردنی به قدر آباد کردن روان انسان و فکر انسان - که در حقیقت راه آینده­ی او را ترسیم می­کند - نمی­رسد.



  • این بیان براساس بیان نورانی قرآن کریم است كه تنها راه سعادت بشر را تربیت صحیح و تزکیه درون از رذائل اخلاقی معرفی می­کند و  نتیجه بی توجهی به این امر مهم را هلاکت و بدبختی حتمی می­داند.[5] نتیجه آنکه، نقش اساسی و تعیین کننده تربیت در تأمین آینده سعادت­آمیز بشر و رسیدن او به کمال، قطعی است. رهبر انقلاب در این مورد می­فرماید:



  • در مبنای تفکر اسلامی، هدف از حیات انسان رسیدن به رستگاری و سعادت در دنیا و آخرت است.



  •  انسان همان بذری است که باید رشد کند تا ... قوام بیابد و میوه بدهد و ثمربخش باشد. منتها در این مثال بُعد میدان حرکت تکاملی، میدان محدودی است ... اما در مورد انسان، سقفی وجود ندارد.

  • چهارشنبه 18/5/1391 - 2:6 - 0 تشکر 496907


  • 2. پیوند تعلیم و تربیت



  •  دانشمندان ، بسته به جهان­بینی و نوع نگرش آنها به روش و هدف از تربیت و ویژگی­های مربی و متربی، تعریف­های بسیاری برای تربیت ارائه کرده­اند. شهید مطهری(ره) در تعریف تربیت می­نویسد:



  • تربیت عبارت است از پرورش دادن. یعنی استعدادهای درونی­ای را که بالقوه در یک شیء موجود است به فعلیت درآوردن.



  • رهبر انقلاب نیز در معنای تربیت می­فرماید:



  • تربیت به معنای رشد و نمو و حرکت هر شیء به سمت هدف و غایتی است که آن شیء کمال خود را بازمی­یابد و برای مثال تربیت یک نهال یا یک بوته گل، به این معناست که ما این نهال یا این بوته گل را رشد و نمو بدهیم تا برگ و بار پیدا کند و ضمن اینکه خود این نهال یا بوته، از لحاظ ظاهری و جسمی و زیبایی باید شکل کامل خود را پیدا کند، میوه­اش هم باید میوه سالم و شیرینی باشد.
      به این ترتیب، در نظر مقام معظم رهبری، تربیت یعنی شكوفایی استعدادها، و این، معنای وسیعی را دربرمی­گیرد که شامل بروز سلامت جسمی، فکری، علمی و اخلاقی انسانی است که قصد شده تا در مسیر کمال، رشد و نمو داده شود. یعنی اهداف تربیتی دارای گستردگی خاصی است که همه استعدادهای بشری از جمله تربیت اخلاقی و رشد معنوی را شامل می­شود. امام خمینی(قده) در مورد نیاز بشر به تربیت اخلاقی می­فرماید:



  • از اول در سرشت انسان است که این انسان از عالم طبیعت سیر کند تا برسد به آنجایی که وهم ماها نمی­تواند برسد و همه اینها محتاج به تربیت است.



  • علاوه بر شمول اهداف تربیت، قلمرو تربیت از حیث افراد نیز گسترده است و پرورش همه جانداران حتی پرورش گل را در بر می­گیرد درحالی­که مقوله تعلیم تنها در مورد موجود دارای شعور یعنی انسان، آنهم تنها در جنبه نظری و رشد فکری و ذهنی و افزایش سطح آگاهی صادق است. به همین سبب، مقام معظم رهبری نسبت بین تربیت و تعلیم را به صورت عموم و خصوص مطلق تبیین می­فرماید:



  • پس تربیت در اصطلاح خاص چیزی غیر از تعلیم است و تعلیم به معنی یاد گرفتن است اما تربیت به معنای شدن و به شکل خاصی درآمدن ... است که شامل تربیت­های اخلاقی، تربیت­های دینی و ... می­شود.



  • البته باید توجه داشت كه رابطه تنگاتنگی بین تعلیم و تربیت وجود دارد، به­گونه­ای که هیچ یک بدون دیگری به اهداف اساسی خود نخواهند رسید. تأکید رهبر معظم انقلاب از سویی اهتمام به امر آموزش و از سویی دیگر به آمیختگی و همراهی تعلیم با تربیت است. ایشان فرمود:



  • تعلیم باید با تربیت آمیخته باشد. ... . بهترین شکل کار این است که معلم، مربی نیز باشد.
    تربیت صحیح جسمی و روحی، فکر و عقل متربی را به شکل مطلوبی پرورش می­دهد و ذهنش را برای رسیدن به عمق مطالب و درک حقایق امور آماده می­سازد. چنانکه امام خمینی(ره) نیز تعلیم و تربیت را مکمل هم دانسته و می­فرماید:



  • تعلیم باید پهلویش تربیت باشد، تربیت صحیح؛ تربیت اسلامى. اگر تعلیم تنها باشد بدون تربیت، فایده ندارد؛ بلكه گاهى مُضرّ است. تربیت بى‏تعلیم هم نمى‏شود؛ به نتیجه نمى‏رسد. این دو تا باید با هم باشند، توأم باشند؛ تعلیم و تربیت. انسان یك موجودى است كه با تعلیم و تربیت رشد مى‏كند.
    بی شک، تربیت که سنگ بنای شخصیت فکری هر انسانی را پایه­گذاری می­کند، به دلیل نتایج ارزشمندی که به دنبال می­آورد، بر تعلیم که تنها به تقویت قوای عقلانی انسان می­پردازد، تقدم رتبی دارد؛ چنانکه در آیه: «وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَهَ» (آل­ عمران:164)، تقدم تزکیه بر تعلیم نشان داده شده است. این کلام مقام معظم رهبری است که فرمود:



  • تربیت پیش از تعلیم انسان را به حرکت درمی­آورد. اگر تربیت نباشد، بصیرت انسان به کمک او نمی­آید.

  • چهارشنبه 18/5/1391 - 2:7 - 0 تشکر 496908


  • 3.    اهداف تعلیم و تربیت اسلامی


  • برای انجام هر کاری قبل از هر چیز، باید اهداف آن را بطور دقیق مشخّص کرد تا بتوان با ابزار و روش­های مناسب، آنها را محقق نمود. تعیین هدف چنان اهمیتی دارد که مقام معظم رهبری در این مورد فرمود: حقیقتِ هر انسانى، خواسته و فكر و هدف و راه اوست


  • در تعلیم و تربیت نیز، باید هدف را به دقت شناخت تا از خطرات ناشی از عدم آگاهی نسبت به جهت، روش و ابزار برحذر بود. نکته قابل توجه دیگر، دقت در الهی بودن هدف است. رهبر انقلاب تأکید دارد که تنها هدفی ماندگار و باقی است كه الهی باشد. ایشان می­فرماید:


  •  هر هدفى كه قایم به نفس و شخص انسان است، متعلق به اوست و با رفتن و مردن انسان، آن هدف هم مى‌میرد و از بین مى‌رود؛ اما هدفى كه الهى و قایم به غیب و خواست خداست و انسان در راه آن فداكارى مى‌كند، با مردن انسان، آن هدف نمى‌میرد
    تعدادی از اهداف تعلیم و تربیت اسلامی را می­توان به شکل زیر بیان نمود:


  • 1.      پایبندی به اصول اعتقادی و مبانی دینی بویژه اصل توحید:


  • همه مکتب­های توحیدی از جمله اسلام برای انسان­سازی آمده­اند؛ ازاین­رو، تمامی نمودهای مذهب در حقیقت نوعی اثر تربیتی دارند ولی برای بدست آوردن این آثار باید با شناخت خداوند متعال، به اصل توحید معتقد شد. اعتقاد به توحید، هدف عالی تربیت اسلامی است. مقام معظم رهبری توحید را چنین معنا می­کند:


  •  توحید یعنی رهایی انسان از عبودیت و اطاعت و تسلیم در برابر هر چیز و هر کس بجز خدا، یعنی گسستن بندهای سلطه­ نظام­های بشری، یعنی .... دل بستن به رحمت خدا و نهراسیدن از احتمال شکست ... و خلاصه یعنی خود را مرتبط و متصل به اقیانوس لایزال قدرت و حکمت الهی دیدن و به سمت هدف اعلی با امید و بی­تشویش شتافتن.


  • براساس این تفسیر از توحید، توجه نكردن به این اصل بنیادین اسلام در امر تربیت سبب عقب­ماندگی، ناتوانی، كم­جرأتی و بی­ابتكاری جامعه اسلامی می­گردد. راه رهایی كشورهای اسلامی از وادی عقب­افتادگی و وابستگی به غرب در پناه بردن به توحید واقعی است. حضرت آیت الله خامنه­ای(حفظه الله) در این مورد می­فرماید:


  • راه علاج آن است كه مسلمانان به اسلام ناب كه در آن توحید و نفی عبودیت غیر خدا، از هر چیز برجسته­تر و درخشنده­تر است، برگردند و عزت و قدرت خود را در اسلام بجویند.


  • به این ترتیب، در تربیتی كه براساس دین و معیارهای آن تعریف می­شود، باید تفكر ناب اسلامی كه ناشی از نگاهی جامع به توحید است نمود پیدا كند و اصول­گرایی هدف آرمانی تربیت دینی باشد.


  • چهارشنبه 18/5/1391 - 2:8 - 0 تشکر 496909

    2. عمق بخشیدن به تفکر اسلامی:

    گرچه با تحقق جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از مفاهیم و اصول اسلامی مانند: توحید عملی، جهاد و ولایت برای مردم تبیین شده است، اما گاه این مباحث، آنچنان در اذهان رسوخ نکرده­اند که با تشکیک و وسوسه زایل نشوند. اصول اسلامی باید به گونه­ای تبیین گردند و تربیت باید به صورتی شایسته انجام پذیرد تا تفکر اسلامی در جامعه عمق یابد.

  •  از جمله این اصول، عبارتند از:

  • - اصل نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی.

    - اصل حکومت دینی و ولایت فقیه

  • - اصل وحدت عمومی با محوریت ولایت فقیه و خط امام(ره)

  • - اصل ضرورت حفظ استقلال

    - اصل استکبارستیزی.

    4. زنده نگهداشتن یاد خدا و توکل به او:

  • آفرینش انسان به­گونه­ای است که انسان جز به وسیله ایمان و یاد خدا آرامش نمی­یابد. قرآن بیان می­دارد که اعراض از یاد خدا، توجه به امور دنیوی و پیروی از هواهای نفسانی، زندگی انسان را دشوار و با ناراحتی و اضطراب درونی همراه می­سازد و یاد خدا تنها آرام بخش دلهاست.حضرت علی(ع) نیز، ذکر خدا را نور قلبها می­داند و به آن توصیه می­کند. قلبی که به خدا ایمان و سرسپردگی دارد، به منبع و سرچشمه خوبیها پی برده و به آینده خویش امیدوار است و در نتیجه دچار احساس پوچی و یأس نمی­شود. یكی از اهدافی كه در مقام تعلیم و تربیت دینی اهمیت بسزایی دارد، توجه دادن فرد متربی به یاد خدا و انجام امور عبادی است.

  • مقام معظم رهبری ذکر و یاد خدا را وظیفه همه افراد جامعه اسلامی دانسته و می­فرماید:

     یاد و ذكر خدا و توجه و اتصال حقیقى به او و مبارزه‌ با نفس و عبادت واقعى را روزبه‌روز در عمل شخصى و فردى خودمان تقویت كنیم. این، وظیفه‌ یكایك ماست. ... . تنها تكیه‌گاه یك ملت بزرگ و مبارز و موحد، یاد خدا و توكل به خدا و اعتماد به خداست.

  • چهارشنبه 18/5/1391 - 2:9 - 0 تشکر 496910


  • 3. زنده نگهداشتن ارزش­های اخلاقی:



  • علت اصلی بسیاری از مشكلات بشری در نظام­های مختلف، ناشی از غفلت از معنویت و گرایش به مادیگری است. برای رهایی از بحران اخلاقی معاصر و برای احیای ارزش­های اخلاقی باید قیام جدّی كرد. مقام معظم رهبری(حفظه­الله) در مورد اولویت پرداختن به ارزشهای اخلاقی می­فرماید:



  • ما ارزشهای اخلاقی و معنوی را برای جوان ضرورتی می­دانیم كه اهمیت آن بیشتر از علم است و معتقدیم انقلاب ما بخاطر همین ارزشها بوده است.
    به سبب اهمیت و ضرورت ارزشهای اخلاقی، این ارزشها باید در نظام تربیتی و آموزشی جای داده شوند. ازاین­رو، رهبر معظم در ارائه طرح آموزشی مناسب توصیه می­كند كه:



  • تواضع، اخلاص، مهربانی در رابطه با بندگان خدا، صلابت در مقابل دشمنان، فداكاری و اصالت ندادن به مال و جاه و مقام و از جان و فرزندان و آسایش و سلامتی خود، خیلی راحت برای رضای خدا گذشتن، از اساسی­ترین جوهرها و بالاترین ارزشی است كه برای آن باید خود را به زحمت بیندازیم و تلاش كنیم و در آموزشهای خود و در عمل آن را به كار بگیریم.

  • چهارشنبه 18/5/1391 - 2:10 - 0 تشکر 496911


  • 4. نهادهای مؤثر در تعلیم و تربیت



  • الف. خانواده: پس از تولد، محیط خانواده، مهم­ترین نقش را در تكوین و تحول شخصیت فرد ایفا می­كند. خانواده سالم و صالح، كانونی است كه در آن عواطف و احساسات فرزند به نحو صحیح رشد و بالندگی می­یابد و برعكس، در خانواده ناسالم، انسان رشد طبیعی خود را از دست می­دهد و دچار ناهنجاری­های رفتاری می­شود. در اهمیت خانواده همین بس كه رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: هر نوزادی بر فطرت (توحیدی) متولد می­شود، تا اینكه پدر و مادرش او را یهودی یا مسیحی می­كنند.  رهبر انقلاب این بحث را چنین طرح می­كند:



  • اسلام برای دوران كودكی و نوجوانی و سپس جوانی چند عامل تربیتی تعیین كرده كه یكی از آنها آموزش­های والدین و تأثیرات محیط خانواده است. مردم باید به امر كودك بها بدهند و خانواده­ها درصدد تعلیم و تربیت صحیح كودك باشند و به بهداشت (روحی) آنها بپردازند و با نظمی كه در خانواده­ها ایجاد می­كنند، كودكان را پرثمر برای آینده بار آورند. اگر در خانواده­ای از دروغگویی اجتناب شود، كودكان آن خانه راستگو بار خواهند آمد و اینگونه برخوردها خود تعلیم و تربیت صحیح كودكان را فراهم می­آورد.



  • بدین ترتیب، آموزش مستمر خانواده­ها در مورد شیوه پرورش كودكان در اولویت قرار می­گیرد. در این راستا، مقام معظم رهبری، انتقال برخی مفاهیم مثل محبت و احترام به كودك و آگاهی از زبان فرزند و همزبانی با وی و ایجاد زمینه نشاط و سلامت جسمی و روانی از طریق ورزش و سرگرمی­های مناسب و شناخت مواهب خدادادی و مفاهیم ارزشی را به خانواده­ها امری ضروری می­داند. ایشان معتقد است كه شش سال اول زندگی كودك در تكوین شخصیت وی اعم از رشد استعدادهای منطقی و زبانی، تعادل عاطفی و توانایی برقراری روابط اجتماعی و آشنایی با مسائل معنوی از اهمیت ممتازی برخوردار است.



  • ب. آموزش و پرورش: بی­شك نهاد آموزش و پرورش كه از مدرسه تا عالی­ترین سطح تحصیلات دانشگاهی را در بر می­گیرد، نقشی حیاتی در بیداری فرهنگی یك جامعه اسلامی دارد. مقام معظم رهبری به این نكته حساس در بیانات خویش اشاره كرده و فرمود:



  • هدف فشار دشمن در جبهه نظامی-سیاسی و اقتصادی، فقر (و ضربه زدن) در جبهه فرهنگی است. ... . اگر آمریكا به این نتیجه برسد كه می­توان آموزش و پرورش ایران را چنان تغییر داد كه در چند سال آینده از انقلاب خبری نباشد، دیگر اصراری بر محاصره اقتصادی خود نخواهد داشت.

  • چهارشنبه 18/5/1391 - 2:11 - 0 تشکر 496912


  • ایشان وزارت آموزش و پرورش را زیرساز آینده كشور دانسته و فرمود:



  • جامعه اسلامی برای خنثی كردن نقشه­های دشمنان پس از امدادهای غیبی الهی به آموزش و پرورش و معلمان متعهد و دلسوز و دانش­آموزان كه سرمایه­های انقلابند، چشم دوخته­اند.



  • در میان این نهاد وسیع آموزشی، «مدرسه» اولین محیطی است كه انسان بطور معمول در آن پای می­گذارد و شخصیتش رشد پیدا می­كند؛ به تعبیر دیگر، بعد از خانواده، اولین پله ترقی جسمی و عاطفی و روحی فرزند در این جایگاه ریخته می­شود. ازاین­رو، رهبر انقلاب به معلمین چنین سفارش می­كند:



  • در مدارس با محبت و بزرگواری و گذشت، لمس­كننده ارزشهای موجود در افراد باشید و جوهر الهی را در افراد، كشف و با جذب و رشد دادن به تربیتشان، آنها را به نمو اسلامی تربیت كنید.



  • جایگاه دیگری كه به لحاظ اهمیت به آن اشاره می­شود، «دانشگاه» است. در نظر مقام معظم رهبری، دانشگاه محل تفکر و بینش صحیح و هدایت معنوی است.به نظر رهبر انقلاب، دانشگاه مطلوب انقلاب، دانشگاه اسلامی است.مقام معظم رهبری اصالت دادن به اسلام در امر مدیریت دانشگاه­ها را نكته مهم و كارآمد دانسته و می­فرماید:



  • (باید) مدیر و دانشجویان و استادان، اصالت را به اسلام بدهند. ... ارزشهای اسلامی در دانشگاه باید مورد مسابقه قرار گیرد.

  • چهارشنبه 18/5/1391 - 2:11 - 0 تشکر 496913


  • برای رسیدن به چنین مطلوبی، اجرای موارد ذیل لازم است:



  • - تحقیق در مبانی فكری اسلامی و آموختن آن از متخصصان دین شناس؛



  • - پی­ریزی یك نظام علمی- آموزشی با استخراج و تصفیه مود اولیه از منابع سرشار فرهنگ اسلامی و نیز با جذب مواد مناسب از دانش و فرهنگ پیشرفته دیگران؛



  • - تلاش و مجاهدت در راه تزكیه اخلاقی و رشد عنصر انسانیت در كنار تخصص­هاو دانش­ها؛



  • - مبارزه با جریان­های فكری و سیاسی منحرف و ابسته به سلطه بیگانه؛



  • - كوشش در پیوند قشرهای پیشرو علی­الخصوص قشرهای روحانی و دانشجو.



  • ج. حوزه علمیه: تبلیغ دین و ارائه الگوی مناسب به مردم در جهت كیفیت بخشیدن حركت به سوی اهداف بزرگ، از برترین و شریف­ترین فنون محسوب می­گردد؛ چنانكه مقام معظم رهبری می­فرماید:



  •   منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریف­ترین كارهاست و باید و شاید كه شریف­ترین انسان­ها و عالم­ترین و آگاه­ترین آنها به مسائل اسلامی و عامل­ترین آنها به احكام شرعی در این راه قدم بردارند و آن را برای خود افتخاری بدانند ... افرادی مثل شیخ جعفر شوشتری.



  • روحانیت به عنوان منادی اسلام، دارای امتیازاتی است مانند: عشق به علم، اخلاص برای خدا، دلسوزی برای مردم، بی­اعتنایی به دنیا، نترسیدن از قدرت­ها و قلدرها و زورمدارها، و وابسته نبودن به ارباب قدرت. پس برنامه حوزه علمیه باید در جهت رشد مبلغینی باشد كه اهل علم و تزكیه­اند تا به گونه­ای شایسته­تر به تهذیب و گسترش معارف اسلامی در جامعه بپردازند؛ چرا كه تا كلام از دل بر نیاید تا عمق جان­ها راه نمی­یابد. برای تعلیم باید عالم بود و برای تزكیه، مزكّی. مقام معظم رهبری در این مورد می­فرماید:



  •  مبلّغ اگر خودش مهذّب و پاك نباشد، نمی­تواند دیگران را پاك كند. اگر به معنای واقعی كلمه، به آنچه انسان می­گوید، معتقد و عامل نباشد، حرفش اثری ندارد.



  • د. صدا و سیما: صدا و سیما رایج­ترین و پربردترین وسیله برای انتقال پیامهاست كه همانند معلم، آموزش سطح وسیعی از جامعه را برعهده دارد. مقام معظم رهبری در مورد وظیفه صدا وسیما فرمود:



  • صدا وسیما، مسئولیت آموزش عمومی و ایجاد رشد فرهنگی و سیاسی و تبیین مبانی اسلام و مقابله با توطئه­های تبلیغاتی دشمن را با بهره­گیری از هنر اصیل و سالم برعهده دارد.مقام معظم رهبری چهار اصل را به عنوان اصول همیشگی حاكم بر برنامه­ریزی صدا و سیما مطرح می­كند كه باید مورد توجه مدیران و كاركنان قرار گیرد. آن چهار اصل عبارتند از: پیام، هنر، انتخاب زبان و موضوع متناسب، و تهی بودن از هر بدآموزی. تبیین نگاه ایشان به موضوع را می­توان در این جملات یافت كه فرمود:



  • مراد ما از تعلیم در صدا و سیما، سخنرانی و میزگرد و تدریس صرف نیست. صدا و سیما باید انواع و اقسام روش­های هنری را در برنامه­های هنری، فیلم­ها، نمایش­ها برای تفهیم و توضیح مفاهیم و ارزش­های اسلامی بكار گیرد.
    در این روش، پیام­ها به صورتی هنرمندانه و با شیوه غیرمستقیم مبلغ اهداف انقلاب و اسلام قرار می­گیرد. ایشان در مورد اسلامی بودن یك فیلم دو ملاك را طرح می­كند: اول، اینكه فیلم دارای ارزشهای اسلامی باشد مثل اینكه در پی تعلیم مفاهیم راستی و درستكاری و شجاعت و مقاومت یا در پی تعلیم نماز باشد. دوم، اینكه فیلم با نمودهای غیر اسلامی همراه نباشد مثل اینكه بازیگر در صحنه فیلم با وضعی جلف و نامناسب در حال نماز خواندن ظاهر نشود كه این حالت، یك ضد ارزش را به ذهن بیننده تداعی می­كند. به عبارتی دیگر باید محتوای آموزنده و جهت­دهنده روح و فكر مخاطب در قالب و شكلی متناسب با اهمیت موضوع، طرح گردد.



  • بر این اساس، رهبر انقلاب رسانه ایده­آل را چنین تعریف می­كند:



  • آنچه در مورد این رسانه مهم، مطلوب و ایده­آل است، عبارت از این است كه دانشگاهی باشد كه در آن عالی­ترین و زیباترین مفاهیم انقلاب، به شكل هنرمندانه ارائه بشود و جاذبه داشته باشد.

  • چهارشنبه 18/5/1391 - 2:11 - 0 تشکر 496914


  • سخن آخر



  • برای موفقیت در امر تعلیم و تربیت بایستی توجه داشت كه:



  • 1. امر اصلاح، تربیت و تعلیم كاری تدریجی است. چنانكه انحراف و استحاله فرهنگی و سقوط ملت­ها از سوی دشمنان كاری است كه به صورت تدریجی انجام می­گیرد.
    2. شخص عالم در صورتی برای جامعه مفید خواهد بود كه از تأدیب و تربیت و اصلاح خویشتن آغاز كند؛ چنانكه حضرت علی(ع) فرمود:



  • مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَكُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِه كسی كه خود را راهبر مردم قرار داد پس باید قبل از آموزش به دیگران به خود بیاموزد و باید قبل از تأدیب دیگران به زبان با عمل خویش مربی دیگران باشد.



  • 3. تربیت امری نظام­مند و جامع است كه باید ابعاد مختلف آن به صورت هماهنگ رشد كنند. مقام معظم رهبری در این مورد  فرمود:



  •  اسلام معتقد است كه انسان باید جسم و روح خود را با هم پرورش دهد و پرورش جسم مقدمه­ای برای پرورش روح است. این مقدمه بودن به معنای تقدم زمانی نیست بلكه ... تربیت جسمانی و معنوی هر دو با هم و در كنار هم و به موازات هم هستند.



  • 4. همراهی تعلیم و تهذیب نفس باعث ارزشمندی علم است. رهبر انقلاب می­فرماید:



  • برای یك كشور، عالم و محقق و پژوهشگر و نابغه، ثروت خیلی بزرگی است؛ اما به شرط اینكه در او بنیان­های اخلاقی استوار باشد، وجدان اخلاقی زنده باشد.

  • برو به انجمن
    انجمن فعال در هفته گذشته
    مدیر فعال در هفته گذشته
    آخرین مطالب
    • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
      آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
    • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
      جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
    • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
      خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
    • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
      پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
    • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
      اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.