شبکه هوشمند تجهیزاتی سختافزاری، نرمافزاری است که مشترک میتواند با استفاده از سادهترین و قدیمیترین امکانات که عبارت از یک گوشی تلفن است، از سرویسهای این شبکه بهرهبرداری کند.
ایسنا، این شبکه قادر است انواع مختلفی از سرویسهای جدید و فراتر از آنچه تاکنون مخابرات ارایه داده، در حداقل زمان عرضه کند.
از مهمترین ویژگیهای سرویسهای این شبکه ایجاد ارتباط بهتر و سریعتر است.
همچنین از سرویسهای شبکه هوشمند میتوان به مکالمه اعتباری، مکالمه رایگان، شماره اختصاصی، شماره فراگیر، مشاوره تلفنی، نظرسنجی تلفنی، انتقال شماره و پست صوتی اشاره کرد.
مشترکین برای اطلاعات بیشتر درباره این شبکه میتوانند با واحد ارتباط مردمی شرکت مخابرات استان تهران (۱۹۰) و یا به سایت اینترنتی شرکت به نشانی www.tct.ir مراجعه کنند.
*مکالمه اعتباری (prepaid Service)
این سرویس، امکان برقراری ارتباط تلفنی مشترک با مقاصد مختلف شهری، بین شهری و تلفن همراه را از طریق خریداری کارتهای مکالمه اعتباری ممکن میسازد.
مشترک این سرویس برای مکالمه باید کد دسترسی مندرج بر روی کارت، شماره کارت و رمز عبور خود را وارد کند تا با مقصد موردنظر ارتباط برقرار کند. یکی از مهمترین مزایای این سرویس، کیفیت مطلوب ارتباط برقرار شده است.
سایت شرکت مخابرات استان تهران هزینه برقراری برای هر خط سرویس را رایگان، هزینه مکالمه برای آغاز کننده را ۲۰ درصد تخفیف نسبت به تعرفه های جاری تلفن ثابت با مالیات و عوارض و هزینه مکالمه مخاطب را رایگان اعلام کرده است.
*مکالمه رایگان (Phone Free)
مشترک این سرویس میپذیرد که هزینه مکالمات دریافتی به عهده او باشد. موسسات و مشاغل تجاری و خدماتی که فعالیت آنان براساس دریافت سفارش از مشتریان است، میتوانند از مزایای این سرویس بهرهمند شوند.
دارنده این سرویس با اعلام تنها یک شماره از شبکه هوشمند، میتواند تمامی مکالمات خود را دریافت کند زیرا در صورت اشغال یک خط، مکالمات به خطوط دیگر غیراشغال منتقل و هدایت میشود. از مهمترین مزایای این سرویس، علاوه بر موارد فوق، اعمال کنترل و نظارت بر روی تعداد تماسها میباشد. شماره رایگان ۱۰ رقمی است و با پیششماره ۹۰۰۲۱۲ شروع میشود؛ از موبایل و شهرستان نمیتوان با این شماره تماس گرفت. در این نوع خدمت هزینه برقراری برای هر خط سرویس ۱۰۰۰۰۰ ریال، هزینه مکالمه آغازکننده رایگان و هزینه مکالمه مخاطب طبق تعرفههای تلفن ثابت است.
سایت مخابرات جدول سهمیه شمارههای (IN (FPS را تدوین کرده است که در آن اداره کل مخابرات منطقه کرج و اداره کل مخابرات منطقه ۲ تا ۸ تهران و اداره کل مخابرات شهرستانهای استان تهران ذکر شده است.
* شماره اختصاصی (Personal Number Service)
متقاضی این سرویس با دریافت یک شماره از شبکه هوشمند از امکانات یک خط تلفن با قابلیتهای بیشتری برخوردار میشود. مزیت عمده این سرویس در دسترس بودن اشخاص، مشابه تلفن همراه با هزینههای بسیار نازلتر است.
مشترک این سرویس میتواند در هر لحظه و در هر مکان شماره تلفنی را به شبکه هوشمند معرفی و بعد از آن تماسگیرندگان با شماره شبکه هوشمند به تلفنهای معرفیشده هدایت میشوند. اشخاصی که دارای شماره تلفنهای متعدد (محل کار، منزل و …) میباشند و یا کسانی که مکان ثابتی را در اختیار ندارند (مستاجرین، بازرگانان، دانشجویان و …) عمدهترین کاربران این سرویس هستند.شماره اختصاصی ۸ رقمی است و با پیش شماره ۸۰۸۰ شروع میشود.
*شماره فراگیر (Universal Access Number)
شرکتها، موسسات، سازمانها و واحدهای صنفی که دارای دفاتر و شعبات متعدد هستند، از عمدهترین کاربران این سرویس هستند. موسسه دارنده این سرویس، تنها یک شماره از شبکه هوشمند را به آگاهی مشتریان خود میرساند، ولی شبکه IN، ارتباط مشتری را با شعبهای از شرکت که نزدیکترین فاصله را با او دارد، برقرار میکند. صرفهجویی در هزینههای گزاف تبلیغات و سهولت بهخاطرسپاری یک شماره، به جای شمارههای متعدد و امکان ارتباط در محدودههای خاص زمانی از دیگر مزایای این سرویس است.
(شماره فراگیر ۱۰ رقمی است و با پیششماره ۹۰۹۲۲۱) شروع میشود. امکان ارتباط با این شماره از طریق تلفن همراه و شهرستان فراهم است. دارنده این سرویس میتواند از نظر محدوده جغرافیایی یا محدوده زمانی سرویس را تعریف کند).
هزینه برقراری برای هر خط سرویس ۱۰۰۰۰۰ ریال که به ازای هرخط ۱۰۰۰ ریال، هزینه مکالمه آغاز کننده طبق تعرفه جاری تلفن ثابت ، هزینه مکالمه مخاطب ۱۵ درصد تعرفههای جاری تلفن ثابت در نظر گرفته شده است.
* مشاوره تلفنی (Premium Rate)
استفاده از خدمات مشاورهای متخصصین در زمینههای مختلف (حقوقی، پزشکی، فنی و …) با پرداخت هزینه مشاوره از طریق این سرویس انجام میشود.
امکان ارتباط با اینترنت در هر زمان بدون نیاز به تهیه کارتهای مختلف و رمز عبور، دسترسی به اطلاعات و اخبار مربوط به سازمانها نظیر هواشناسی، هواپیمایی، اخبار ورزشی و … از دیگر قابلیتهای این سرویس است.
دارنده این سرویس ۸۰ درصد درآمدهای حاصل از مکالمات مشاورهای را دریافت میکند و حقالزحمه شرکتهای اینترنتی، ۷۰ درصد درآمدهای حاصل از ارایه این سرویس است.
بر اساس مفاد قرارداد واگذاری این سرویس ،برقراری سرویس مشاوره برای متقاضیان مستلزم پروانه کار از مراجع ذیصلاح ویا مجوز مجامع صنفی موضوع فعالیت است و اعلام قیمت مشاوره از طریق همان مراجع است که هزینههای این بخش در سایت این شرکت اعلام شده است.
* نظرسنجی تلفنی (Televoting)
با استفاده از این سرویس، سازمانهای تجاری و موسسات عمومی میتوانند از دیدگاه های مشتریان خود در زمینه خدمات ارایه شده آگاهی یابند. در این سرویس، استفادهکننده با یک شماره خاص تماس گرفته و انتخابش را به وسیله صدا یا صفحه کلید علام میکند.
پیشبینی نتایج مسابقات ورزشی و نیز ثبتنام از متقاضیان شرکت در مسابقات و سرگرمیهای صدا و سیما، از کاربردهای دیگر سرویس نظرسنجی تلفنی است.
از قابلیتهای این سرویس، تعیین مدتزمان اعتبار نظرسنجی و کنترل تعداد تماس است که هزینه برقراری برای هر خط سرویس برای بخش دولتی رایگان و بخش غیر دولتی به ازای هر رای گیری ۲۰۰۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است.
*انتقال شماره (Number Potrability)
مشترک این سرویس میتواند در صورت تغییر محل جغرافیایی و به تبع آن تغییر شماره تلفن خود، ضمن اعلام شماره جدید، تمامی تماسهای شماره قبلی را به سمت شماره تلفن جدید هدایت کند.
در نتیجه شرکتها یا سازمانها میتوانند همزمان با تغییر مکان خود، مشتریان قبلی را حفظ کنند و هزینه برقراری برای هر خط سرویس ۱۰۰۰۰۰ریال و هزینه مکالمه آغاز کننده، طبق تعرفه جاری تلفن ثابت است و هزینه مکالمه مخاطب ۱۵ درصد پالس شهری همراه با هزینه انتقال مکالمه است.
* پست صوتی (Unified Messaging Service)
دارنده این سرویس، این امکان را مییابد در زمانی که شرایط پاسخگویی را ندارد، مکالمات را بصورت پیام دریافت و در فرصت مناسب به آنها گوش دهد. ارتباط با این سیستم به دو گونه است: قراردادن پیام و برداشتن پیام. در هر دو حالت می توان بصورت مستقیم یا غیرمستقیم با سیستم ارتباط برقرار کرد. علاوه بر چهار نوع امکان دسترسی مذکور، امکانات دیگری از جمله اطلاع به مشترک مبنی بر برداشتن پیام، ارتباط با سیستم از طریق IP و انتقال پیام به E_mail مشترک در سیستم وجود دارد.
در این سرویس نیز هزینه برقراری برای هر خط سرویس پایه رایگان و سرویس پیشرفته ۲۰۰۰۰۰ریال، همچنین هزینه مکالمه آغاز کننده و مخاطب طبق تعرفههای جاری تلفن ثابت است.
شرکت مخابرات تهران اعلام کرده است که به هزینه سرویس های مزبور ۴ درصد مالیات و عوارض بر ارزش افزوده تعلق میگیرد.
متقاضیان سرویسهای “انتقال شماره” و “پست صوتی” میتوانند با در دست داشتن مدارک لازم، به مرکز مخابراتی مربوط مراجعه کنند. متقاضیان سایر سرویسهای شبکه هوشمند (IN) باید به ساختمان شاهد، واقع در بزرگراه کردستان، برج شرقی، طبقه دوم مراجعه و درخواست خود را اعلام کنند.