• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 658)
پنج شنبه 12/5/1391 - 19:23 -0 تشکر 488985
«تقوا» عامل ایجاد فرقان در شخص متقی است

  خداوند «تقوا» را عامل ایجاد فرقان در شخص متقی معرفی می‌کند. به همین جهت قرآن را «فرقان» نامیدند چرا که جداکننده میان حق و باطل است.

 

 

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ماه دوری از گناهان و ترک رذایل اخلاقی و عادات ناپسند، در هر روز از این ماه با فضیلت آیه‌ای از قرآن کریم بیان و تفسیر آن در گروه آیین و اندیشه خبرگزاری فارس منتشر می‌شود.

 

 

یِا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ  لَکُمْ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿29 انفال﴾

ای کسانی که ایمان آورده‏اید اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید برای شما وسیله‏ای برای جدائی حق از باطل قرار می‏دهد (و روشن بینی خاصی که در پرتو آن حق را از باطل خواهید شناخت) و گناهان شما را می‏پوشاند و شما را می‏آمرزد و خداوند فضل و بخشش عظیم دارد.

 

غایت و هدف تمامی برنامه‌های عملی اسلام که شامل اوامر و نواهی می‌شود مسئله تقوی است. تقوی از مصدر «وقایة» مشتق می‌شود و در لغت آنگونه که علامه راغب در مفردات بیان داشته‌اند به معنای حفظ شی است از آنچه موجب ضرر و زیان به آن شی می‌شود و در اصطلاح به معنای نگه داشتن نفس است از آنچه موجب نافرمانی خداوند باشد.

در این آیه شریفه خداوند، تقوا را عامل ایجاد فرقان در شخص متقی معرفی می‌کند. فرقان اسم مبالغه از کلمه فرق است و در لغت به معنای وسیله‌ای است که با آن چیزی از چیز دیگر جدا می‌شود با توجه به قرینه معنایی کلام، تقوا عامل جدایی حق از باطل است، یعنی فرقان در مورد آنچه که حق را از باطل جدا می‌سازد، استعمال می‌شود. به همین جهت قرآن را فرقان نامیدند چرا که فاصل بین حق و باطل است.

در تفسیرهای مختلف برای معنای اصطلاحی فرقان وجوه دیگری ذکر شده است از جمله جدایی طاعت خداوند از معصیت او یا اینکه جدایی ایمان از کفر و ... که تمامی آنها به معنای جدایی حق از باطل بازگشت می‌کند.

در کتاب شریف اخلاق محتشمی نوشته علامه کبیر خواجه نصیرالدین طوسی حدیثی در این رابطه از یکی از اهل بیت عصمت و طهارت نقل شده به این مضمون: در کار خود نظر کن و به عمل‌های صالح و فعل‌های نیکوی خود بیفزای و خود را به لباس تقوی و وقار اهل خرد مزین کن! در این روایت که مخاطب آن یکی از شیعیان است لباس تقوی و وقار اهل علم در یک رتبه ذکر شده‌اند و در همین رابطه در دعای شریف مکارم الاخلاق در صحیفه سجادیه حضرت زین العابدین اینگونه به خداوند معروض می‌دارند: خدایا مرا به هدایت سخنگو گردان و به ما تقوی عنایت گردان و توفیق ده بر آنچه برای ما پاک‌تر است و بر کاری ما را مشغول ساز که مورد رضایت تو باشد.

همانطور که در این دعا هم واضح است حضرت هدایت و تقوی را در یک رتبه قرار داده‌اند پس مشخص شد این دو کلام ناظر به آیه فوق هستند.

مرحوم علامه طباطبایی در جلد 9 از تفسیر شریف المیزان این آیه شریفه را با آیات 2 و 3 سوره طلاق تطبیق می‌نمایند و می‌فرمایند این دو آیه در معنا با هم مشترک و مشابه هستند در آن دو آیه خداوند می‌فرماید: هرکس از خداوند بهراسد خداوند برای او راه برون‌رفتی فراهم می‌کند و نیز او را روزی می‌دهد از آنجا که شخص گمان نمی‌کند...

مسئله تقوی یکی از اهم مسایل اسلامی است و همانگونه که گفته شد غایت تمامی اوامر و نواهی به آن باز میگردد. اما آنچه عده ای را دچار خطا نموده این است که اگر سخن از تقوی به میان می‌آید شخص باید از تمام صحنه‌های سیاسی و اجتماعی کناره‌گیری نماید و در گوشه‌ای به انزوا بنشیند.

این سخن کاملا اشتباه است و با سیره عملی معصومین منافات و مغایرت دارد بلکه آنچه از اهل بیت به ما رسیده این است که تقوی را ضامن نشاط و شادابی جامعه باید دانست نه آنکه عاملی برای خمودی و کسلی در جامعه شود.

در انتها لازم می‌دانیم به قسمت پایانی آیه نیز توجه کنیم و آن را با آیه 31 سوره نسا منطبق گردانیم. در آیه 31 سوره نساء خداوند می‌فرماید: اگر از انجام کبایر خودداری نمایید خداوند از دیگر گناهان شما می‌گذرد. همانطور که واضح است این آیه با قسمت پایانی آیه (یُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ) تطبیق دارد و شاید در مقام توضیح و تفسیر آن باشد.

ماه رمضان ماه تزکیه و تقوی است. امید که همه ما در این ماه موفق به ایجاد تقوی در نفس خود بگردیم.

نویسنده: محمودرضا احمدی، کارشناس علوم دینی

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.