انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 914)
سه شنبه 3/5/1391 - 6:22 -0 تشکر 478392
بررسی جریان قبح زدایی در هالیوود

بررسی جریان قبح زدایی در هالیوود1 

هالیوود، ابزاری قدرتمند برای تبلیغ خیانت

در این بین اگر به محصولات مختلف رسانه‌های متنوع غربی نگاهی بیاندازیم متوجه این مهم می‌شویم. چرا که این تصاویر به شکل شبانه روزی در قالب محصولات مختلف تصویری از سوی رسانه‌های مختلف تصویری به نمایش گذاشته می‌شود. اگر به این محصولات دقت کنیم متوجه می‌گردیم که مسایلی هم‌چون خیانت، به صورت کاملاً عادی و حتی با توجیه در این محصولات تصویری غربی به نمایش گذاشته می‌شود. در این بین فیلم‌های هالیوودی، برنامه‌ها و سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای بهترین مکان برای نمایش این مسایل هستند. به ویژه هالیوود که در حال حاضر محصولاتش را به تمام نقاط دنیا با کم‌ترین هزینه صادر می‌کند تا بتواند از این راه بیش‌ترین تأثیرگذاری را در بحث تهاجم فرهنگی و نهادینه کردن فرهنگ زندگی غربی در جوامع دیگر به خصوص جوامع مخالفش، داشته باشد.

شاید فیلم «تایتانیک» که تا قبل از فیلم «آواتار» یکی از پر فروش‌ترین فیلم‌ها بود را اکثر مخاطبان سینما دیده باشند، تمام داستان این فیلم حول محور یک خیانت می‌چرخد و «جیمز کامرون» تمام داستان رومانتیک نمای فیلم را در طول داستان همین خیانت برای بیننده روایت می‌کند و حتی سعی می‌نماید به نوعی با نشان دادن جلوه‌ای فوق‌العاده و فریبنده، احساسات بیننده را تحریک و او را به این باور برساند که خیانت همیشه بد نیست. هر چند که این فیلم در آن زمان با تبلیغات فراوان فروش بسیار خوبی کرد اما در این میان کسی به اصل داستان تایتانیک توجهی نداشت.

 

بیوفا، نمایشی وقیحانه از خیانت

اما به هر صورت تایتانیک را شاید بتوان آغازی برای نمایش بی‌پرده و جذاب از موضوع خیانت در هالیوود دانست. چرا که چند سال بعد، فیلم «بی‌وفا»‌ 1  به کارگردانی «آدریان لین» تولید شد. این فیلم پر بود از صحنه های مستهجنی که در آن یک زن بارها و بارها به شوهرش خیانت می‌کرد. صحنه‌های فیلم آن قدر اروتیک و جذاب به نمایش گذاشته می‌شد که گویی داستان فیلم در حال القای پیامی است که برای مخاطب خیانت را موضوعی عادی و حتی کاملاً قابل توجیه به نمایش می‌گذارد. نکته‌ی جالب این جاست که در پایان فیلم همسر زن خیانت کار که نقشش را «ریچارد گر» بازی می‌کند از او می‌گذرد. در این جاست که فیلم افزون بر محتوای کلی با علامت سؤال‌های عجیبی همراه می‌شود.

این در حالی است که سینماگران هالیوودی تنها در قالب ژانر فریبنده‌ی رومانتیک یا ملودرام خیانت را امری موجه جلوه نمی‌دهند، بلکه حتی در فیلم‌های ژانر اکشن نیز این موضوع بسیار دیده می‌شود. حتی فیلم‌هایی مانند «مرحوم» که از ساخته‌های «اسکورسیزی» است از این موضوع بی‌نصیب نمانده و کارگردان موضوع خیانت را در فیلم به نمایش می‌گذارد به گونه‌ای که یک زن در عرض چند روز با دو مرد همراه می‌شود و این در حالی است که این فیلم یک فیلم در ژانر جنایی-اکشن است و به هیچ وجه نیازی به نمایش چنین صحنه‌هایی در آن نیست.

 

تبلیغ خیانت دست مایهی هر ژانری

این در حالی است که آن‌ها در ژانر طنز و کمیک این موضوع را در کنار دیگر انحراف‌های اخلاقی، بسیار جالب و حتی مایه‌ی خنده نشان می‌دهند. نمونه‌ی این موضوع را می‌توان در فیلم «No-Strings-Attached» به کارگردانی «ایوان ریتمن» به وضوح مشاهده کرد. فیلم به شدت تلاش دارد تا در ذهن بیننده خیانت را دست‌مایه‌ی خنده نشان دهد. به گونه‌ای که با زبان طنز بیننده را تشویق به دیدن تصاویر متعدد خیانت و حتی پذیرفتن آن می‌کند. در این بین باید به این موضوع توجه کرد که در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی در کنار نمایش عریان انحراف‌های اخلاقی و حتی قبح شکنی آن‌ها موضوع تغییر معانی واژه‌ها نیز صورت می‌پذیرد. نمونه‌ی این موضوع را می‌توان در فیلم‌هایی هم‌چون «بازنده» به کارگردانی «مایک نیکولاس» که در سال 2004 میلادی تولید شده و هم‌چنین در فیلم «گناه اصلی» با بازی «آنجلیا جولی» کاملاً مشاهده کرد.

در فیلم بازنده، واژه‌ی «خیانت» به جای واژه‌ی «عشق» به خورد بیننده داده می‌شود و حتی هرزگی مصداق بارز انتخاب همسر به نمایش در می‌آید. فیلم پر شده از حرف‌ها و صحنه‌هایی که زنان و مردان متأهل به گونه‌ای مشکوک با هم ارتباط دارند و حتی به صورت کاملاً آنارشی‌گونه و بدون توجه به هیچ قید و بند ناشی از تأهل، یک‌دیگر را دعوت به برقراری رابطه می‌کنند. به گونه‌ای که حتی بیننده سر درگم می‌شود که کدام زن همسر کدام مرد است. آشفتگی ذهنی که داستان فیلم سعی دارد در ذهن بیننده با نمایش روابط هرج و مرج گونه‌ی زنان و مردان ایجاد کند دقیقاً به دنبال هدف همیشگی ضدفرهنگی هالیوود یعنی نمایش عریان زشتی و شکستن قبح آن‌ها است.

وقتی که هرزگی توجیه میشود!

از سوی دیگر این موضوع در فیلم «گناه اصلی» با بازی «آنتونیو باندراس» به گونه‌ای دیگر آشکار می‌شود. داستان فیلم درباره‌ی زنی است که روسپیگری می‌کند و در این بین موفق می‌شود دل مردی پولدار و وفادار را به دست بیاورد. او پس از مطلع شدن از عشق این مرد به خودش به راحتی به شغل قبلی خود ادامه می‌دهد و در نهایت به پیش همسرش باز می‌گردد و همسرش هم او را می‌پذیرد. فیلم داستانی فوق‌العاده بی‌قید و بند دارد، به شکلی که فیلم پر شده از صحنه‌هایی که در آن «آنجلیا جولی» مانند فیلم‌های دیگری هم‌چون «جیا»، تنش را در اختیار هر مردی قرار می‌دهد و به همسرش خیانت می‌کند. جالب این‌جاست که در فیلم جولی پس از این همه خیانت به پیش همسرش باز می‌گردد بدون این‌که آسیبی ببیند.

در این میان از این موضوع هم نباید غافل گشت که جذاب سازی خیانت در هالیوود در ژانرهای مختلف به شیوه‌های متفاوت صورت می‌پذیرد. اگر به فیلم «آیا مایل هستی با من برقصید» به کارگردانی «آوردی ولز» محصول 2004 میلادی نگاهی بیاندازیم، به این موضوع پی خواهیم برد که هالیوود در راستای استراتژی همیشگی خود یعنی عادی سازی شکستن خطوط قرمز انسانی از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کند.

چرا که فیلم «آیا مایلید با من برقصید» افراد متأهل را برای از بین بردن یکنواخت شدن در زندگی دعوت به ایجاد رابطه‌ی دوم و پنهانی می‌کند. به گونه‌ای که شخصیّت اصلی فیلم یعنی «ریچارد گر» پس از خیانت با روحیّه‌ی بیش‌تری به زندگی خود ادامه می‌دهد به صورتی که مخاطب احساس می‌کند که می‌توان با خیانت رنگ تازه‌ای به زندگی بخشید. صحنه‌های رقصیدن او با جنیفر لوپز ـ بازیگر مشهور هالیوودی ـ در این فیلم دقیقاً تلاش دارد به بیننده خوب بودن خیانت را القا نماید.

 

تاوان، نمایش فاجعه انگیز از رابطه با محارم

این در حالی است که افزون بر این موضوع در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی ترویج مسایل غیراخلاقی و قبیحانه‌ی دیگری هم به چشم می‌خورد. نمونه‌ی این موضوع را می‌توان در فیلم «تاوان» محصول سال 1992میلادی به کارگردانی «لوئیس مال» به عینه مشاهده کرد. داستان فیلم، داستان شخصی به نام «آیرونز» است که به عروس خود علاقه مند شده و با او رابطه‌ی جنسی برقرار می‌کند. فیلم تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا از این رابطه تصویری فریبنده و رومانتیک به بیننده ارایه دهد. به طوری که حتی صحنه‌های برقراری رابطه‌ی عروس با پدر شوهر خود از صحنه‌هایی که همراه با همسر خود است، اروتیک‌تر و بسیار وقیحانه‌تر به نمایش در می‌آید.

به نظر می‌رسد که فیلم تلاش می‌کند به بیننده بباوراند که حتی ارتباط با محارم هم مشکلی ندارد و هر چیزی مجاز است. در این میان نباید از این موضوع هم به راحتی عبور کرد که در این فیلم افزون بر نمایش عریان تمام این مسایل، صحنه‌های رابطه‌ی جنسی بین دو کاراکتر، به گونه‌ای بیمار گونه به تصویر کشیده می‌شود گویی که این صحنه‌ها تلاش دارند ذهن بیننده را آشفته و دیدن چنین صحنه‌هایی را برای او عادی جلوه دهند.

 

برای این توطئه چارهای باید اندیشید

هم‌چنین بدون تردید باید به این موضوع اشاره کرد که این رفتار هالیوود دقیقاً در راستای سیاست‌های ضد فرهنگی برضد کشورهای دیگر است، به ویژه که آن‌ها تلاش دارند تا از این راه نحوه‌ی زندگی غربی را به بینندگان و البته حتی بسیار بدتر از آن را به مخاطب انتقال دهند. از سوی دیگر به دلیل این‌که در اکثر این فیلم‌ها چنین صحنه‌هایی در قالب مفاهیم زیبا برای بیننده به تصویر در می‌آید، برخی از بینندگان جذب مفهوم آن می‌شوند، مفهومی که نابود کننده‌ی بنیان خانواده است. باید به این موضوع هم توجه کرد که چنین مفاهیمی به شدت در تعارض با دستورهای مکاتب آسمانی و به خصوص دین مبین اسلام است و به همین دلیل می‌توان آن را نمونه‌ی یک تهاجم فرهنگی همه جانبه برضد جوامع مذهبی دانست، به ویژه که چنین موضوعاتی مصداق بارز فحشا گسترانی از راه رسانه در چنین جوامعی است.

به همین علّت هم باید راه‌حل‌های مختلفی برای بیمه کردن و به نوعی ایجاد مصونیّت فکری در مقابل این سیگنال‌ها در جامعه پیش بینی کرد. به ویژه که روشن‌گری در حال حاضر بهترین ابزار برای خانواده‌هاست چرا که در حال حاضر فیلم‌های هالیوودی به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد بی آن که خانواده‌ها بر آن نظارتی داشته باشند. به همین دلیل باید به خانواده‌ها این نکات را گوش زد کرد که نمایش عریان چنین تصاویری در پیش چشم فرزندانشان بدون شک آن‌ها را در تعارض با فرهنگ اصیل و مذهبی خود قرار می‌دهد که در این بین این تعارض می‌تواند آغازی باشد برای سردرگمی و حتی ترویج همین مسایل در جامعه!

از سوی دیگر ساخت محصولات فرهنگی که در آن بتوان به بیننده نقاط متقابل مسایلی مانند خیانت را انتقال داد، می‌تواند یک راهکار مناسب و پاسخ متقابل رسانه‌ای باشد. به خصوص که رسانه‌های ما به دلیل برخورداری از توانایی مفهومی و ارزشی بالا می‌توانند حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند. مفاهیمی که با استفاده از آن می‌توان این توطئه را خنثی نمود.

اللهم عجل لوليک الفرج.والعافيت والنصر . وجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه
                                   mahtab10.blogfa.com
جمعه 6/5/1391 - 1:56 - 0 تشکر 481483


قسمت2
-----------------------------------------------------------------------------------------
الیور استون، آغازگر یک موج

این در حالی بود که در کنار ترویج مسایلی مانند هم‌جنس بازی موضوعات دیگری نیز در هالیوود به نمایش گذاشته شد که حاصل چنین حرکتی این بوده است که بیننده صحنه‌هایی را در پیش چشم خود ببیند که حتی انجام آن‌ها به فکرش نیز خطور نمی‌کند. شاید بتوان شروع چنین امواج مخربی را در هالیوود به صورت کاملاً جدی از سال 1991 میلادی در فیلم (the doors) ساخته‌ی «الیور استون» جست‌وجو کرد. در این فیلم که درباره‌ی یک خواننده‌ی مشهور راک است انواع و اقسام رفتارهای غیراخلاقی و منحرف که یک انسان از هم گسیخته می‌تواند از خود بروز دهد، به تصویر کشیده است. در این فیلم او را به نوعی سلطان راک می‌دانند و همیشه دایم الخمر است و در این بین او در این مستی همه کاری انجام می‌دهد. از خوردن مدفوع خود گرفته تا صحبت کردن با مادرش برای ارتباط با او و زنای با محارم.


فیلم به بهانه‌های مختلف تلاش می‌کند که تصاویر مشمئز کننده‌ی زندگی انسانی را به تصویر بکشد به گونه‌ای که بیننده احساس می‌کند فیلم در حال قبح زدایی از این رفتار است. نکته‌ی جالب توجه‌تر این‌جاست که در این فیلم او بارها درباره‌ی مسایلی مانند هم‌جنس بازی در اشعار خود صحبت به میان می‌آورد. به واقع این فیلم را می‌توان اولین تلاش‌های هالیوود برای مطرح نمودن مسایلی هم‌چون هم‌جنس‌گرایی و دیگر مسایل غیراخلاقی دانست.

به طوری که در ادامه به تدریج چنین فیلم‌هایی با این محتوا روز به روز افزایش می‌یابد. این موضوع به تدریج ادامه یافت و حتی شبکه‌های خبری مانند: ‌«صدای آمریکا» در برنامه‌های خود آرام آرام افرادی را دعوت می‌کنند که حتی طرفدار هم‌جنس بازی هستند، به طوری که در برنامه‌ی تفسیر خبر صدای آمریکا افرادی دعوت شدند که خود را عضو انجمن هم‌جنس بازها می‌دانستند و به صورت کاملاً وقیحانه‌ای از این امر به عنوان یکی از لذت‌های طبیعی جنسی خود، دفاع می‌کردند.

میلک، اوج وقاحت هالیوودی

در کنار این مسایل، این بار هالیوود برگ دیگری از حمایت تمام قد خود را در سال 2008 رو کرد و آن تولید فیلم (milk) بود. این فیلم در چارچوب داستانی واقعی، به زندگی «هاروی میلک» می‌پردازد. میلک در کنار ایجاد یک مغازه‌ی دوربین فروشی فعالیت خود درباره‌ی حمایت از هم‌جنس بازان را آغاز می‌کند. او با تلاش زیاد و پس از چندین بار نامزدی، سرانجام موفق می‌شود در سال 1977میلادی به دفتر هیأت حاکمه‌ی شهر سان فرانسیسکو راه پیدا کند.

به واقع فیلم سعی می‌نماید تمام صحنه‌ها را تا حد ممکن واقعی نشان دهد. اما این‌جاست که انگیزه‌ی واقعی هالیوود و تبلیغات فوق‌العاده‌اش برای دیده شدن آن کاملاً مشخص می‌شود. در واقع به نظر می‌رسد با ساخت چنین فیلمی تلاش شده تا به هم‌جنس‌گرایی وجهه‌ی کاملاً مشروع بخشیده شود. چرا که زندگی یک سیاستمدار آمریکایی منحرف را نشان داده است که به وسیله‌ی آن به دیگران این موضوع را بباوراند که سیاستمداران هم حتی می‌توانند هم‌جنس باز باشند، پس برای دیگر اقشار این موضوع منعی ندارد.

همجنس بازی دست مایهی هر ژانری

اما به واقع میلک تنها یکی از فیلم‌های چند سال اخیر است که با زیر پاگذاشتن حرمت‌های انسانی به ترویج مسایلی مانند هم‌جنس بازی می‌پردازد. چرا که به عنوان مثال نمایش مسایلی هم‌چون هم‌جنس بازی حتی دست‌مایه‌ی فیلم‌های کمدی نیز گشته است. در این میان اگر به مجموعه فیلم‌های طنز سال 2006 میلادی نگاهی بیاندازیم متوجه این موضوع خواهیم شد. در هر دو فیلم طنز ساخته شده در این سال، به چنین مسایلی بسیار عادی به عنوان دستمایه‌ای برای خنده نگاه شده که این موضوع نشان از تلاش برای قبح زدایی چنین مسایلی است.

در این بین اگر به داستان فیلم (chloe) بیاندازیم به این نکته پی خواهیم برد که هالیوود برای عادی سازی برخی مسایل و ورود آن‌ها به زندگی بشری، از داستان‌های جدیدی استفاده می‌کند که مسایل مطرح شده در آن‌ها به ذهن هیچ عقل سالمی نمی‌رسد. داستان این فیلم درباره‌ی مادری است که با دختری که با پسرش دوست است رابطه‌ی هم‌جنس گرایانه برقرار می‌کند. فیلم به شکل عجیبی در کنار نمایش رابطه‌ی آزاد پسر و دختر، رابطه‌ی دختر و مادر پسر را به نمایش می‌گذارد و برای این کار خود را در تصویر محدود نمی‌کند.


نمایش این فیلم در حالی باعث شگفتی برخی اخلاقیون هنر شد که در فیلم «قوی سیاه» محصول سال 2010 میلادی، باز هم مسأله‌ی هم‌جنس بازی در قالب ژانر وحشت به تصویر سینما درآمد. در این فیلم صحنه‌های هم‌جنس بازی شخصیت اول فیلم به صورت کاملاً عریان به تصویر کشیده شده است. این موضوع به صورت برجسته‌تر و مشخص‌تری در فیلم «سکس و دروغ» محصول سال2011 میلادی سینمای غرب نیز دیده می‌شود. این فیلم داستان چند زن هم‌جنس باز است که در نهایت همسران خود را می‌کشند. در واقع این فیلم یک ترویج دهنده‌ی مسایل ضدفرهنگی با پس زمینه‌ی فمینیستی است.

اللهم عجل لوليک الفرج.والعافيت والنصر . وجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه
                                   mahtab10.blogfa.com
جمعه 6/5/1391 - 1:57 - 0 تشکر 481485

میگم بخونید ثواب داره ها....

اللهم عجل لوليک الفرج.والعافيت والنصر . وجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه
                                   mahtab10.blogfa.com
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی