مهارتهای مدیریتی
تکنیکهای برقراری ارتباط مبتنی بر همکاری
مترجم: محمد حسین رفعت نژاد
با استفاده از تکنیکهای زبانی مشخص که کارکنان را به جای مقابله، به کار گروهی تشویق میکند، میتوان بسیاری از مشکلات موجود در محیط کار را حل کرد. در ادامه خلاصهای از چگونگی استفاده موسسات از این تکنیکهای ساده جهت بهبود ساختار خود را ارائه میکنیم.
هبود سازمان: ارتباط مبتنی بر همکاری
محیط کار یک محیط پیچیده است. شبکهای از افراد، مدیران، سرپرستان و کارکنان را در نظر بگیرید که میبایست با یکدیگر کار کنند و به روشهای مختلفی با هم تعامل داشته باشند تا انتظارات سازمان را برآورده سازند. در این بین ممکن است بین کارکنان، مدیران و زیردستان و کارمندان و مشتریان سازمان ناسازگاریها و درگیریهایی رخ دهد.
تجربه مطالعه بر روی هزاران کارمند دولتی جهت کمک به آنها برای کسب مهارتهای مربوط به ارائه خدمات، حاکی از آن است که بسیاری از احساسات بد، مشکلات سازمانی، درگیریهای مخرب و نتایج غیرموثر نتیجه فقدان مهارتهای لازم در شیوه برقراری ارتباط است. در جامعهای که قهرمانانی به سبک جان وین که طرفدار سرسخت مواجهه و تقابل با دیگران هستند، چنین پیشامدهایی چندان دور از انتظار نیست. در این جوامع کودکان همزمان با یادگیری زبان، قبل از آنکه شیوه همراه شدن با دیگران را بیاموزند، زبان تقابل با اطرافیانشان را فرا میگیرند.
ارتباطات مبتنی بر همکاری و یا مهارتهای همراه شدن با دیگران در محیط کار یا هر جای دیگر، ضعیف هستند، چراکه ما به کودکان و یا حتی بزرگسالان آموزش ندادهایم که چگونه از تقابل با دیگران پرهیز کنند. با مشاجرههایی برخورد میکنیم که هدف از آنها به جای حل مشکلات، پیروز شدن در برابر فرد مقابل است و با «مشکل شخصی» مواجه میشویم: عبارتی راحتطلبانه که به هر شخصی اجازه میدهد از قبول مسوولیت مشکلات میان فردی سر باز زند. با تیمهایی روبرو میشویم که به علت فقدان این مشکلات خوب عمل نمیکنند. در جلساتی شرکت میکنیم که بیشتر وقت آنها به دلیل عدم تعامل موثر شرکتکنندگان تلف میشود.
ما قصد داریم در این مقاله عناصر ارتباط مبتنی بر تعامل و همکاری را معرفی کنیم تا امکان آموزش آنها به افراد فراهم شود. اما ارتباط مبتنی بر همکاری چیست؟