• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 456)
يکشنبه 1/5/1391 - 21:51 -0 تشکر 476831
منتظران مهدی عج و ماه رمضان

دعا برای امام زمان(عج) از مهم ترین وظایف شیعیان در زمان غیبت است که باید شب و روز این عمل را انجام بدهیم.

 شیعیان باید همواره به یاد داشته باشند که اگر آسمان نعمت هایش را به زمین فرومی ریزد و اگر زمین اهلش را در خود نمی بلعد و اگر دعاهای آنان مستجاب می شود، همه به برکت وجود حجت خدا بر روی زمین است.

به واسطه امام است که شب و روز، مصیبت ها و بلاهای زمینی و آسمانی  که بر ما نازل می شود بدون اینکه
ما متوجه شویم از ما دور می شوند و تمام روزی و نعمت هایی که داریم به برکت وجود پر برکت امام است.

وظیفه ما شیعیان در قبال این همه نعمت، بسیار زیاد است که هر یک از ما باید به این شرح وظایف عمل کنیم و خود را در مسیر عنایات حضرت قرار دهیم.

وظیفه مهم ما در ماه مبارک رمضان که ماه برکت و استجابت دعا است، دعای بی شمار برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) است.


يکشنبه 1/5/1391 - 21:52 - 0 تشکر 476833

باید با تمام وجود به یاد حضرت بود و با زبان روزه و در لحظات روحانی پس از افطار نیز از خداوند تعجیل در فرج را خواستار شویم.

دعا برای حضرت، تنها به دعای عهد و ندبه و سمات خلاصه نمی شود بلکه باید این دعا در نماز و روزه و تمام مناجات ما متجلی باشد.

 یاد امام زمان(عج) کلید حل تمام مشکلات ما اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره است زیرا کلید انتظار تمام قفل ها و مشکلات را باز می کند.

دعای بسیار برای وجود مقدس حضرت صاحب الامر(عج) فاصله ها را از بین می برد و بسیاری از موانع را نابود می کند انسان با وصل شدن به دریا دیگر کثیفی و نجسی را به خود نمی بیند.

يکشنبه 1/5/1391 - 21:53 - 0 تشکر 476836

ماه رمضان ماه ارتباط ویژه با خداوند است قرآن با لطافت خاصی مردم را به روزه گرفتن دعوت کرده است، قرآن اولا ما را ندا داد به یک دعوت قبلی از نشانه های این دعوت لطیف است زیرا مهمان ناخوانده نیستیم و دعوت شدیم به ضیافت پروردگار. 

  خداوند، لقب خودش یعنی مومن بودن را به ما داد و روزه را بر ما واجب کرد که به نوعی قرارداد ما با خداوند است، قبل از ما نیز انبیای الهی در ماه رمضان روزه می گرفتند که بازهم نشان دهنده لطف الهی به ماست. 

 انسانی که روزه می گیرد در مقابل حمله شیطان بیمه می شود و در غیر ماه رمضان نیز این خاصیت روزه پابرجاست. 
یکی از ویژگی های ماه رمضان این است که این ماه، ماه امام زمان(عج) است؛ این ماه، ماهی است که بیش از هر ماه دیگر، بوی امام زمان(عج) می دهد. 

يکشنبه 1/5/1391 - 21:53 - 0 تشکر 476838

 آغاز ماه رمضان دلالت بر وجود امام است زیرا اگر امام وجود نباشد، هلال نمی شود و خورشید طلوع نمی کند. 

ماه رمضان ماه ارتباط ویژه با خداوند است قرآن با لطافت خاصی مردم را به روزه گرفتن دعوت کرده است، قرآن اولا ما را ندا داد به یک دعوت قبلی از نشانه های این دعوت لطیف است زیرا مهمان ناخوانده نیستیم و دعوت شدیم به ضیافت پروردگار. 

 خداوند، لقب خودش یعنی مومن بودن را به ما داد و روزه را بر ما واجب کرد که به نوعی قرارداد ما با خداوند است، قبل از ما نیز انبیای الهی در ماه رمضان روزه می گرفتند که بازهم نشان دهنده لطف الهی به ماست. 

 انسانی که روزه می گیرد در مقابل حمله شیطان بیمه می شود و در غیر ماه رمضان نیز این خاصیت روزه پابرجاست. 
یکی از ویژگی های ماه رمضان این است که این ماه، ماه امام زمان(عج) است؛ این ماه، ماهی است که بیش از هر ماه دیگر، بوی امام زمان(عج) می دهد. 

آغاز ماه رمضان دلالت بر وجود امام است زیرا اگر امام وجود نباشد، هلال نمی شود و خورشید طلوع نمی کند. 

يکشنبه 1/5/1391 - 22:1 - 0 تشکر 476850

شب قدر که بهترین شب سال است و در ماه رمضان است، بی شک شب امام زمان(عج) است زیرا تعیین سرنوشت ما در این شب و توسط حضرت صورت می گیرد. 


 بهترین ادعیه در این ماه به خصوص در شب قدر، دعا برای سلامتی حضرت ولی عصر(عج) است؛ از طرفی اگر بخواهیم روزه های ما، مقبول درگاه حق واقع شود، باید با معرفت و تبعیت از امام باشد. 


 اگر کسی در مقابل امام زمان(عج) عصیان و نافرمانی کند، روزه اش، در خیل روزه داران واقعی محسوب نمی شود. 



يکشنبه 1/5/1391 - 22:3 - 0 تشکر 476853

بعضی تعبیرات در متون دینی ما هست که بعضی وقایع و پدیده ها را نزدیک دانسته است مثل یاری خدا نزدیک است {الا ان نصرالله قریب} (بقره -۲۱۴) قیامت نزدیک است { ومایدریک لعل الساعه قریب} (شوری-۱۷ و اسراء-۵۱ واحزاب -۶۲) عذاب نزدیک است{انا انذرناکم عذابا قریبا}(نباء -۴۰) مرگ نزدیک است {ربنا اخّرنا الی اجل قریب} (ابراهیم-۴۴ و نساء – ۷۷ و منافقون -۱۰)
درقران کریم آمده است:{ انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا}(معارج -۶ و ۷) آنها چنان روزی را دور می بینند وما نزدیک می بینیم. درعای عهد همین عبارت وارد شده که آنها آن روز را دور می بینند و ما نزدیک می بینیم بنابراین باید بگوییم فرج حضرت ولی عصر(عج) نزدیک است ولی سوال؟ فرج نزدیک است یعنی چه؟
نظر به قرآن و شرح و تفسیرهایی که از ایات شریفه آن شده است ، روشن خواهد کرد که معنای نزدیک بودن فرج حضرت ولی عصر عج چیست. به نظر می رسد که بنا به دلایل زیر فرج نزدیک است:


دلیل اول.
به طور کلی دو عالم وجود دارد: عالم مادیات و عالم مجردات و هریک ازاین دو عالم یک سری شرایط و مقتضیات خاص خویش دارد. یکی ازلوازم عالم مادیات زمان مند بودن است یعنی همه پدیده های مادی دارای زمان اند. نزدیک بودن و دیر بودن به واسطه زمان پدید می آید. ما مثلا زمان حاضر را ملاک قرار می دهیم بعد می گوییم انقلاب اسلامی به زمان ما نزدیک است ولی حمله اعراب به ایران نسبت به زمان ما دیر است. درعالم مجردات زمان وجود ندارد بنابراین دیری و نزدیکی آنجا وجود نخواهد داشت. همه پدیده های مادی برای موجودات مجرد علی السویه اند و نسبت آنها با پدیده های مادی یکسان است به عبارت دیگرهمه چیز برای آنها نزدیک است و انها چیزی را دیر ازخود نمی بینند. وقتی قران می گوید شما انسان ها قیامت را دیر می بینید ولی ما نزدیک می بینیم چون خداوند مجرد است لذا نزدیکی و دیری نزد او بی معناست. ازاین نظر باید بگوییم فرج نزدیک است یعنی دیربودن زمان فرج نسبت به ما دیراست ولی نسبت به خداوند و سایرموجودات مجرد نزدیک است( تفسیرابن عربی- ج۲- ص۳۶۹)

يکشنبه 1/5/1391 - 22:3 - 0 تشکر 476855

دلیل دوم.
کسانی که می گویند قیامت بعید است منظورشان اینست که اصلا ممکن نیست قیامت به وقوع بپیوندد یعنی اصل وقوع قیامت را بعید می دانند.بعید می دانند یعنی محال می دانند ولی خداوند می گوید قیامت نزدیک است یعنی واقع خواهد شد و به وقوع خواهد پیوست.( تفسیرتبیان – ج۱۰ – ص۱۱۶ و المیزان – ج ۲۰ – ص۸ و ترجمه تفسیرمجمع البیان – ج۲۵ –ص۳۰۲ و تفسیرمقاتل بن سلیمان –ج۴ – ص۴۳۶) کافران چون ایمان به معاد ندارند درپی انکار آن برآمده اند و گفته اند بسیار دوراز ذهن است که قیامت به وقوع بپیوندد ولی مومنان چون ایمان به معاد دارند می گویند حتما قیامت خواهد آمد. چون قیامت وعده الهی است و وعده الهی تخلف بردار نیست. به این معنا فرج نزدیک است یعنی حتما محقق خواهد شد چون خداوند وعده داده بر مستضعفان عالم منت نهاده و آنها را پیشوا و وارث قرار بدهد و نیزوعده داده که زمین به ارث بندگان صالح او خواهد رسید.کافر چون مایوس از رحمت الهی است فرج را بعید می پندارد ولی مومن چون به رحمت الهی امید دارد فرج را نزدیک می بیند.

يکشنبه 1/5/1391 - 22:4 - 0 تشکر 476856

دلیل سوم.
تعبیر حق و باطل را قرآن بسیار به کاربرده است. آمده است که {جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا}(اسراء-۸۶) ازاین تعبیربرمی اید که باطل اصلا ثبات و دوامی ندارد. باطل یک امر اعتباری بیش نیست و هرچه هست حق است(ترجمه المیزان – ج ۱۱ – ص ۴۵۶و تبیان – ج۶-ص۵۱۳ و تفسیرابن عربی – ج ۱- ص۳۷۸). قرآن حق را به آب و باطل را به کف روی آب تشبیه کرده اس(رعد -۱۷) خاصیت آب اینست که حقیقی است و دوام دارد و لی خاصیت کف اینست که اعتباری است و دوام ندارد.
. انکه طالب حق است هیچ گاه به کف ها دل نمی بندد بلکه همیشه به حقیقت اب می نگرد ولی انکه طالب باطل است می پندارد باطل واقعیت است و فریب می خورد. کسی که حق گراست همیشه خود را نزدیک به حق می بیند ولی کسی که باطل گراست همیشه حق را دورمی بیند.
فرج حق است . این همه باطل تنها مانند کف روی آب اند. بی تردید زیراین کف ها آب وجود دارد که چشم حقیقت بین می طلبد که ببیندش. همین الان فرج وجود دارد ولی زیر کف های باطل لذا انکه حق گراست خود را به حق نزدیک می بیندواحساس دوری ازآن نخواهد کرد.حق و حقیقت اگرچه پشت حجاب باشد و زیر خروارها پوشال ولی حق بودن خود را حفظ خواهد کرد. درعالم اگر باطل وجود دارد و فساد و دشمنی و شر و بدی درست می کند ولی همه سراسر خیر است هم برای ما هم برای خودشان.

يکشنبه 1/5/1391 - 22:4 - 0 تشکر 476857

دلیل چهارم.
خاصیت آدمی اینست که وقتی به گذشته می نگرد فکر می کند خیلی زود گذشته ولی وقتی به آینده می نگرد فکر می کند خیلی راه دارد تا بدان برسد. وقتی می گویند مرگ نزدیک است معنایش اینست که گمان نبری فاصله زیادی داری تا به مرگ برسی . تا چشم به هم بزنی مرگ خواهد رسید. دورپنداری پدیده ها باعث غفلت ادمی خواهد شد. ادمی هرلحظه باید حاضر باشد و هرلحظه مرگ خویش را بیاد بیاورد تا غافل نگردد. نزدیک دانستن مرگ یک اثرتربیتی دارد و تورا وادار خواهد کرد که اسیر جهالت ها و غفلت ها نشوی.
فرج نزدیک است یعنی اینکه تا چشم بهم بزنی فرج آل محمد خواهد رسید لذا گذران عمر و دوری راه تورا نفریبد. ممکن است درگیر زندگی روزمره بشوی و فراموش بکنی و ان گاه که ظهور محقق بشود تازه به خود بیایی بی آنکه کاری کرده باشی. هرلحظه باید بیندیشیم که فرج شاید الان واقع بشود. گفته اند صبح و شام منتظر فرج باشید.

يکشنبه 1/5/1391 - 22:5 - 0 تشکر 476860

دلیل پنجم.
طبق باورهای شیعه پیامبر و امامان دارای ولایت تکوینی اند وهمین الان حاضر و ناظر برهمه اعمال انسان ها. زمین هیچ گاه از حجت الهی خالی نیست و حجت الهی برباطن اعمال انسان ها احاطه دارد. (مطهری -۳۲) و اعمال انسان ها براو عرضه می شود و او مشاهده می کند.
این امام حاضر در زمان ما حضرت ولی عصر است. خود وجود حضرت ولی عصر فرج است. به تعبیرمتکلمین ما وجود امام لطف است. جدای ازاینکه امام اعمال ولایت بکند و حکومت داشته باشد، خود اصل وجود وی فرج است که اگر نبود کاربشر مشکل تر ازاین بود که هست. لذا اگر کسی درست بنگرد فرج نزدیک است یعنی وجود امام همیشه حاضر وناظر برماست و به ما نزدیک است چنانچه خداوند به ما نزدیک است.

يکشنبه 1/5/1391 - 22:5 - 0 تشکر 476862

دلیل ششم.
یکی از سنت های الهی سنت عسر و یسر یا سختی و آسایش است. آیه قرآن است که {ان مع العسر یسرا} (انشراح – ۶ و۷ ) درکنار هرسختی یک اسایش وجود دارد.
بعضی اسایش ها هست که بعد از سختی ها می آیند و بعضی اسایش ها هست که همراه سختی ها می ایند. عمده اسایش های باطنی ازاین قسم است. شما در کنار اینکه سختی می کشی دردرون خود احساس آرامش خواهی کرد. همگام با سختی و تلاش و زحمت شما یک حس معنوی امید بخش و راحتی افزا درشما شکل خواهد گرفت.
فرج چیزی جز همین احساس ارامش و اسایش درونی نیست.در روایت نبوی آمده است که “الفرج مع الکرب” درکنار غم و اندوه، خوشی و گشایش است(تفسیرنور الثقلین – ج ۵- ص۶۰۵) امام صادق فرموده است: برشما باد به تسلیم و رد امور به ما و انتظار امر ما و فرج ما و فرج خودتان(درسنامه مهدویت – ج۲ – ص۲۰۶) امام سجاد فرموده اند: انتظار فرج و گشایش خود از بزرگترین گشایش هاست( کمال الدین و تمام النعمه – ج ۱- ص۳۱۹) همین که بکوشیم و تلاش بورزیم و تکلیف خویش را دنبال بکنیم خودش فرج و گشایش ماست. انتظار به معنای مثبت آن خودش نوعی فرج و گشایش محسوب می شود.


بخشی از نوشته های دکتر میثم امانی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.