دیدگاههای متفاوت بر آن است كه بهره وری لازم اطلاعاتی زیر ساخت اقتصاد پویا و فعال است و در اینده سازمانها، شركتها و مراكز بازرگانی، تجاری و اقتصادی وابستگی شدیدی به آخرین اطلاعات برای تصمیم گیری و برنامه ریزی خواهند داشت.
اطلاعات در شبكه های اطلاعاتی جریان دارند پس بهره گیری از این شبكه ها و ایجاد و تحول در این شبكه ها تاثیرات فراوان اقتصادی بر اقتصاد بین المللی و ملی و خانواده دارد.
اقتصاد بین الملل، اقتصادی یكپارچه خواهد شد، اقتصاد ملی، توان راحت تر و ارزان تر عرضه آخرین كالاها را به بازار جهانی در هر جای ممكن خواهد داشت و اشتغال خانواده در ماهیت تغییر می كند و موضوع مهم كار از راه دور رونق خواهد گرفت.
جهان سوم نیازمند اطلاعات علمی، فنی تجاری و ... است اطلاعاتی كه حقیقتاً برای این كشورها بسیار حیاتی و مهم است و در این میان شاید شبكه بین المللی اطلاع رسانی (اینترنت) پلی باشد تا جهان سوم از طریق آن با زدن یك راه «میان بر» به جهان اول قدم بگذارد.
جهان سوم با همه نیازها، یك خطر فرهنگی را احساس می كند. اما باید بداینم كه اینترنت هیولایی نیست كه ما را ببلعد زیرا بشر وارث میراث عظیمی از عقاید و باورهاست و به هر حال زندگی بشر هنوز هم یك انتخاب اجتناب ناپذیر است نه اجباری غیر اختیاری.
جهان سوم كمبود امكانات را احساس می كند تكنولوژی دست دوم در اختیار دارد و نرم افزار كار در اختیار كشورهای پیشرفته است. با این حال چه باید كرد در حالی كه چنانچه كشورهای دنیا خواهان رقابت با دیگران در عرصه اقتصاد بین الملل باشند باید درهای خود را به روی اطلاعات و نظریات تازه باز نمایند.
در ساده ترین شكل جایگاه اطلاعات در ارتباط با اقتصاد حول سه موضوع می گردد:
1- داد و ستد اطلاعات
2- داد و ستد تجهیزات اطلاعاتی
3- داد و ستد توسط تبلیغات شبكه ای اطلاعاتی (تجهیزات اطلاعاتی)
اینترنت و شبكه های اطلاعاتی از زاویه ای دیگر در خدمات قبل از فروش، خدمات هنگام فروش و خدمات بعد از فروش نقش خواهند داشت.
گستردگی جهانی، ارایه شیوه های جدید و كارآیی بالای ارتباطی، فعال بودن در صحنه رقابت، دسترسی به آخرین منابع اطلاعاتی و بازاریابی و فروش نیز از مهمترین ویژگیهای اینترنت برشمرده شده است.
از جمله مزایای اقتصادی دیگر اینترنت را: سهولت و سرعت خدمات رسانی، سهولت و سرعت امكان دستیابی به مصرف كننده، امكان انتخاب مصرف كننده، كاهش هزینه های تبلیغاتی و كسب ارزان اطلاعات رقبا بر می شمارند و در همین جهت است كه شركتهای تجاری به سرعت به اینترنت متصل می شوند و درصدد ایجاد شبكه های ویژه اطلاعاتی سازمان خود بر می آیند تا به عملیات فروش و بازاریابی خود سرعت و سهولت بیشتری بدهند.
آموزش از راه دور (خدمات عملی)، كار از راه دور (خدمات اقتصادی)، تله كنفرانس و چند رسانه ای (خدمات پژوهشی)، پست الكترونیك (خدمات عمومی)، تبلیغات (خدمات اقتصادی)، تفریح (خدمات فرهنگی) و ... همه و همه از آثار شبكهای جهانی به نام اینترنت است.
اینترنت بدون شك تاثیرات منفی و مثبتی در زمینه های مختلف خواهد داشت اما تاثیرات و پیامدهای اینترنت را چنین می توان خلاصه كرد:
1- كشورها با دستیابی به اطلاعات می توانند موقعیت اقتصادی خود را در صحنه بین المللی بسنجند، حفظ كنند و یا تغییر دهند.
2- شبكه های اطلاعاتی شیوه گردش پول را در بازارهای دنیا تغییر می دهد و تاثیرات خاص خود را به جا می گذارد.
3- كمپانیها و افراد صاحب سرمایه از طریق شبكه های اطلاعاتی ازادی بی نظیری در نقل و انتقال پول و سهام و اوراق بهادار پیدا می كنند.
4- احتمالاً غنای اطلاعاتی و در اختیار داشتن نرم افزارهای لازم در كشورهای پیشرفته، به استثمار اقتصادی نامریی می انجامد.
5- اطلاعاتی اینترنتی زمینه فكری مناسب و تقاضای لازم را در جهان سوم ایجاد می كند.
6- خدمات بانكی از راه دور تاثیرات اساسی بر تجارت در گردش می گذارد.
7- تكنولوژی اطلاعات در بین المللی شدن تولید و بازار اساساً تاثیر می گذارد.
8- ارتقای شركتهای اقتصادی بستگی تام به تلاش اگاهانه براساس آخرین داده ها خواهد داشت.
9- با گسترش شبكه بین المللی اطلاعات و با توجه به اطلاعات یكسویه غربی احتمالاً شیوه ای از یك زندگی مصرفی سرمایه داری تبلیغ خواهد شد.
10- شركت های بزرگ خواهند توانست نیروی انسانی متخصص مورد نیاز خود را از هزاران كیلومتر دورتر در كشورهای در حال توسعه با دستمزد پایین تر استخدام كنند.
11- با گسترش تكنولوژی اطلاع رسانی، تولید كنندگان به بازارهای گسترده تر و مصرف كنندگان به امكانات بیشتر دست خواهند یافت.
12- اینترنت به امور اقتصادی و مبادله اقتصادی سرعت می بخشد.
13- با بهره گیری از اینترنت امكان دستیابی به بازارهای جدید بیشتر می شود.
14- با توجه به اینكه در جهان امروز، اطلاعات به كالایی استراتژیك تبدیل شده است اطلاعات اقتصادی از این امر مستثنی نیست.
15- تسلط بر تولید، كنترل و مبادله اطلاعات اینترنتی امتیاز بزرگی است كه هر سازمان اقتصادی به آن نیاز دارد.
16- اطلاعات اینترنتی زیر بنای اقتصاد، فعالیت اقتصادی و موفقیت اقتصادی خواهد شد.
17- اطلاعات اینترنتی برای تشخیص استراتژی و تصمیمات كار و كسب مفید و ارزنده خواهد بود.
18- هزینه های تبلیغاتی شركت های اقتصادی كاهش خواهد یافت.
19- كاغذ بازی و هزینه های كاغذبازی كاهش خواهد یافت.
20- كارآیی و سرعت كار بهبود خواهد یافت.
21- معرفی محصولات با سرعت و سهولت انجام خواهد شد.
22- یافتن شركای اقتصادی آسانتر خواهد شد.
23- آگهی الكترونیكی در ارزان ترین شكل ارایه خواهد شد.
24- اینترنت قدرت مشتری را در برابر فروشنده بالا می برد.
25- انتخاب كالا برای مشتری سهل و آسان می شود.
و بالاخره توسعه اطلاعات، پایه توسعه فكر اقتصادی و زیربنای اقتصاد یكپارچه جهانی خواهد شد و جهان به تجارتی كه میزان سود و زیان آن مشخص نیست دست خواهد زد. *برگرفته از پایان نامه كارشناسی ارشد آقای احمد یحیایی ایله ای
*************