• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانش آموزی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانش آموزی (بازدید: 5353)
چهارشنبه 21/4/1391 - 20:10 -0 تشکر 471545
*معرفی کامل رشته های دانشگاهی*

بسم الله الرحمن الرحیم
سلامی گرم خدمت دانش آموزان گرامی انجمن
همان طور که مستحضر هستید چند روزی از کنکور سراسری و آزاد می گذرد و داوطلبین کنکور به دنبال کسب کردن اطلاعات 
درباره ی رشته های دانشگاهی هستند.
ما در این بحث میخواهیم به معرفی کوتاه و مفید این رشته ها بپردازیم.
پس تا آخر بحث ما را یاری کنید.
منتظر تجربیات کاربران انجمن نیز هستیم(کسانی که سال های قبل کنکور داده اند).
موفق و موید باشید.
یا حق.

چهارشنبه 21/4/1391 - 20:11 - 0 تشکر 471546

مهندسی برق – کنترل 



دانش کنترل، چنان که از نامش بر می آید کنترل رفتار سیستمهای مختلف با توجه به ورودیهای داده شده را بر عهده دارد. به طور کلی در تمام سیستمها، مسأله کنترل خودکار تغییر رفتار سیستم برای نزدیک کردن پاسخهای آن به مقادیر مطلوب، همواره مورد نظر می باشد. از آنجایی که مثالهای فراوانی در این مورد از کنترلهای یک کوره گرفته تا کنترل سفینه های فضایی و موشکها وجود دارد، یک متخصص کنترل باید با علوم متنوعی سروکار داشته باشد. از این رهگذر، بررسی انواع سیستمها، روشهای کنترل کننده برای یک سیستم و شبیه سازی سیستمها از بحثهای اولیه این دانش، محسوب می گردد. این سیستمها ممکن است برقی، مکانیکی، شیمیایی و حتی اقتصادی باشند. دانشجویان این رشته فارغ از نوع سیستم به روشهای بررسی سیستم می پردازند و بدین ترتیب به شرط آشنایی با خصوصیات این سیستم مورد نظر قادر به تجزیه و تحلیل و کنترل آن خواهند بود. 
بنابراین در یک نگاه، هدف از ایجاد این رشته بینه سازی سیستمها، بهبود کیفیت و ارزانتر شدن فرآورده ها و گسترش میزان تولید و ماشینی کردن بسیاری از عملیات تکراری و خسته کننده دستی می باشد. این رشته در دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ایران ارائه می گردد و دانش آموختگان قادرند در رشته هایی همچون الکترونیک، قدرت، مخابرات و کنترل و بیوالکترونیک به تحصیلات خود ادامه دهد. 
در صنعت برق، مسؤولیتها برحسب ولتاژ، تفکیک و تقسیم بندی شده است. همانطور که اطلاع دارید تولید نیروگاهها برای اینکه تا محل توزیع با افت ولتاژ مواجه نشود و از میزان تلفات، کاهش پیدا کند ولتاژ را در سطوح 400 کیلو ولت و 230 کیلو ولت افزایش می دهند. در محل تولید و در چند طبقه از ولتاژ به محل مصرف ولتاژ کاهش پیدا می کند که یکی از سطوح کاهش ولتاژ، ولتاژ 63 کیلو ولت است. 
پستهایی که در نقاط مختلف تهران و نواحی پراکنده شده به نام پستهای فوق توزیع و یا 63 کیلو ولت، 20 کیلو ولت از این مرکز کنترل می شوند یعنی بدون اینکه آپراتور در محل حضور داشته باشد از راه دور، کلیه اطلاعات پستهای فوق توزیع که متجاوز از 100 پست فوق توزیع هستند انتقال داده باشد و در اینگونه مراکز، کنترل می شود. 
مجموعه عواملی که در این مرکز مشغول اند، از تخصصهای مختلفی بهره مند هستند. عمدتاً راهبری این نوع سیستمها با تحصیل کرده های رشته کنترل و برق است که عمدتاً مهندس و یا فوق لیسانس برق هستند و دیسکوشرهایی که پشت کنسولهای این مراکز، اِعمال به کنترل از راه دور پستهای فوق توزیع را می کنند تخصص فوق دیپلم برق دارند و باید تجربه طولانی کاری داشته باشند و درآمد آنها نسبت به یک فردی که تازه از دانشگاه وارد به بازار کار شده دو برابر این میزان است و مشغله کاری آنها 24 ساعته است؛ یعنی در تمام طول شبانه روز باید به روند توزیع برق، اشراف و کنترل داشته باشند به دلیل اینکه سیستم برق، یک پروسه ممتد و پشت سرهمی است که امکان اینکه وقفه ای در توزیع آن ایجاد شود اصلاً مجاز نیست به همین دلیل می توان گفت کار در این مرکز که به طور شبانه روزی صورت می گیرد کار سختی است. 
دانشجویان رشته مهندسی برق گرایش کنترل با گذراندن دروس عمومی 57 واحد دروس اصلی، 27 درس تخصصی، 8 واحد درس اختیاری می گذرانند که از آن میان مهمترین آن از این قرار است. 
1- کنترل سیستمهای خطی که روشهای کنترل فرآیند و سیستم با استفاده از فرمهای ریاضی را به دانشجویان می آموزد. 
2- کنترل صنعتی که به چگونه عمل کردن روشهای موجود در کنترل سیستمهای خطی می پردازد. این درس بیشتر حالتهای فیزیکی مثلاً سیستمهای هیدورلیک و نیوماتیک را مورد بررسی قرار می دهد. 
3- کنترل مدرن که سیستمهای مختلف دارویی، شیمیایی و مانند آن را بررسی نموده و به شکل کلی و جامع، روشهای کنترل هر سیستم واقعی و عمومی را بیان می کند. 
4- کنترل دیجیتال و غیرخطی و آزمایشگاه کنترل دیجیتال که چگونگی استفاده کامپیوتر برای کنترل از فرآیندها را به دانشجویان می آموزد. 
5- ابزار دقیق و آزمایشگاه ابزار دقیق که به شکل نظری و عملی دانشجویان را با تستگرها آشنا می سازد. 
6- ریز پردازنده و آزمایشگاه ریز پردازنده که به صورت نظری و عملی به دانشجویان، مکانیزه و کنترل فرآیند و کامپیوتری کردن را می آموزد. 
در شرایط فعلی جهان، مهندسین کنترل بیشتر در جوامع صنعتی دارای بازار کار مناسب هستند، با این حال گرایش نوین، به سوی اتوماسیون یعنی خودکار کردن سیستمها نیاز ِ به این سیستم و دانش آموختگان آن را بیشتر نموده است، بنابراین بازار کار این رشته بستگی به سیاستهایی دارد که در مورد یک حوزه به اجرا در می آید. 
از آنجایی که کنترل فرآیند در یک سیستم مثلاًً یک کارخانه به روش قدیمی یا روش جدید کامپیوتری صورت نگیرد، لذا وجود مهندس کنترل بستگی به روش کنترل فرآیند دارد. با این همه چنانکه گفته شد همگام با تقویت ماهیت خودکار نمودن سیستمها که ضرب آهنگ شتابان یافته، آینده ای روشن برای این رشته متصور است. 

چهارشنبه 21/4/1391 - 20:12 - 0 تشکر 471547

مراقبت پرواز 



رواز یکی از آرزوهای دیرینه بشر بوده است. سهولت و زیبایی پرواز پرندگان در آسمان و سرعت جابه جایی از نقطه ای به نقطه ای دیگر، چشمان مشتاق انسانهای خلاق را به جستجوی راههایی برای پرواز آدمی واداشت و بدین سان بود که به همت انسانهای پر تلاش، راه سیر در آسمانها هموار گردید و امروزه به یکی از روشهای معمول جابه جایی، سرگرمی، ورزش، تحقیقات و امور نظامی تبدیل شده اما برای آنکه یک هواپیما به پرواز درآید مجموعه ای از فعالیتهای گوناگون پیش از پروا، هنگام پرواز و پس از پرواز باید صورت پذیرد تا پروازی سالم و موفق تحقق یابد. از این رهگذر یکی از فعالیتهای یاد شده، مراقبت پرواز است. کنترل هواپیما توسط واحد مراقبتهای پرواز از لحظه تصمیم خلبان به آغاز پرواز انجام می شود و تمام مانورهای پرواز از لحظه روشن کردن موتور تا فرود در مقصد و خاموش کردن موتور تحت کنترل و نظارت، قرار می گیرد. اهمیت مراقبت پرواز موجب گردیده تا این فعالیت به صورت یکی از رشته های دانشگاهی در بیاید که با هدف کنترل هواپیماها در محدوده فرودگاهها و حوزه مسؤولیت مربوطه به منظور تأمین سلامت پرواز و تسریع آن در کنار دیگر رشته های دانشگاهی ارائه می گردد. این رشته در دوره های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود که از جمله شاخصه های آن می توان به مکانیک پرواز، سازه های هوایی و آیرودینامیک اشاره کرد. یکی از وظایف اصلی مراقبت پرواز، کنترل کلیه پروازها اعم از لشکری و کشوری در راههای هوایی کشور و فرودگاهها می باشد. علاوه بر آن وظیفه تأمین سلامتی و بی خطری سلامتی و تسریع در امور آن نیز در کنار وظیفه اصلی نهفته است. دنیای مراقبت پرواز، امروز آنقدر پیشرفته است که ساعتها می توان درباره آن صحبت کرد و در واقع فراتر از سطح کشور و منطقه ای و در یک سطح جهانی مطرح است که این امر با استفاده از پرسنل متخصص و ابزار مناسب، امکان پذیر خواهد بود. 
طبیعتاً دانشجویی که در این رشته، اشتغال دارد و یا می خواهد به این رشته وارد شود، باید از جسمی سالم و روحیه ای خوب و ذهنیتی حاصل از مسائل هواپیمایی برخوردار باشد. دانشجویان رشته مراقبت پرواز با گذراندن دروس عمومی – اصلی و اختصاصی مهارتهای لازم را برای انجام فعالیتهای خویش به دست می آورند. از این رهگذر برخی از مهمترین عناوین واحدهای درسی این دروس عبارتند از: 
1 – حقوق هواپیمایی که تبیین اصول و مقررات هواپیمایی و نهادهای قانون گذاری را به عنوان هدف، مورد بررسی قرار می دهد. 
2 – الکترونیک: اگرچه اصول این درس با اصول درسهای الکترونیک در دیگر رشته ها یکی است ولی در بحث مدارها مربوط به رشته هواپیمایی مورد بررسی قرار می گیرد. 
3 – ناوبری که آشنایی با اصول هدایت هواپیماها و سیستمهای مورد استفاده در هواپیما را مدنظر قرار می دهد. 
4 – تجسس و نجات که اصول و نحوه کمک رسانی به هواپیماهای دچار مشکل را مورد توجه قرار می دهد. 
5 – سیمولاتور که بحثهای نظری آموخته شده توسط دانشجویان را در مرحله عملی به کمک شبیه سازها یا سیمولاتورها تعمیق می نماید. 
6 – آشنایی با پرواز: طی 2 واحد نظری و 1 واحد عملی به صورت پرواز در کنار خلبان، آشنایی با سیستمهای هواپیما و پرواز را مورد توجه قرار می دهد. 
یکی از مسائلی که بسیار مهم و قابل بحث است، بالا بردن مسائل ذهنی، جسمی و فکری دانشجویانی است که در اینجا مشغول به تحصیل هستند و این دانشجویان برای انجام وظیفه در قسمتهای مختلف مراقبت پرواز، مثل برج مراقبت پرواز و تقرب و همچنین مرکز کنترل، انجام وظیفه می کنند. همکاران باید از نظر مسائل ذهنی، جسمی، فکری از سطح بسیار والایی برخوردار باشد، به همین دلیل، قبل از شروع انجام کار، از آنها یک تست IQ می گیرند و از کسانی که در شرایط بالایی باشند استفاده می کنند، چون همکارانی که در مراتب بالاتر کار می کنند، باید کسانی باشند که از سطح بالایی از IQ برخوردار باشند چون با ثانیه ها و زیر ثانیه ها کار می کنند و باید در مدت زمان کار، تصمیمات مهمی بگیرند و کار را به نحو احسن انجام دهند؛ در نتیجه از لحاظ جسمانی باید توانایی بالایی داشته باشند که شرط مهمی است و کارهایی در دانشکده و اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد، انجام شده که بشود به نحو مطلوبی توانایی روحی و جسمی و طرز فکر افراد را بالا برد. 
همانطور که می دانیم صنعت هواپیمایی از تعدادی شغلها و رشته های علمی تشکیل شده که یکی از آنها مراقبت از پرواز است که از لحاظ کلی شناخته نشده است. یکی از واحدهایی که اجتماع پرواز در آن کار می کنند، برج فرودگاههایی است که هواپیما در آن پرواز می کند و تقریباً از نظر عموم شناخته شده است اما وسعت کار مراقبت از پرواز بسیار بیشتر از حد فرودگاه است و در محدوده فرودگاه و اطراف فرودگاه و راههای هوایی فعالیت می کند و عهده دار کنترل هواپیما از زمانی که قصد روشن کردن موتور را دارد تا زمانی که در پرواز هواپیما دخیل است باید اطلاعات لازم را داشته باشند. 
از آنجایی که هدف از ارائه آموزشهای این رشته، تربیت تکنسینها و کارشناس برای کار در واحدهای مراقبت از پرواز شامل برج کنترل، تحرک پرواز، مرکز کنترل پرواز و واحدهای پشتیبانی کننده در نظارت و کنترل پرواز است لذا دانش آموختگان این رشته جذب سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاههای کشور و شرکت هواپیمایی می شوند؛ از این رهگذر به دلیل تخصصی بودن این رشته و نیاز به آن، تقریباً 100 درصد این دانش آموختگان جذب بازار کار خواهند شد. این افراد، در برج مراقبت پرواز و مرکز هدایت پرواز به کار مشغول می شوند و به کمک مجموعه ای از دستگاههای ارتباطی، مخابراتی و ناوبری از فرودگاه به خلبان و بالعکس به کنترل هواپیما از روشن شدن موتور تا خاموش شدن موتور و پایان پرواز می پردازد. 

چهارشنبه 21/4/1391 - 20:14 - 0 تشکر 471548

کاردانی علمی کاربردی کامپیوتر ( نرم افزار) 



در دنیای امروز که کامپیوتر به زندگی روزمره وابسته شده، ایجاد و توسعه مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتری نیازمند تخصصهای مختلف در سطوح مختلف است و استفاده نامناسب از کارشناسان می تواند بهره وری را پایین آورد. از این رهگذر، رشته ای به عنوان کاردانی کامپیوتر در چهارچوب اهدافی معین و از پیش تعیین شده تأسیس شده است و کاردانهای کامپیوتر قادرند در چارچوبی که برای اهداف آن تعلیم گردیده اند مؤثر واقع شوند. هدف از ایجاد کاردانی کامپیوتر، آموزش افراد برای برنامه ریزی کامپیوتری است که قبلاً آماده و نصب شده اند. کاردان برنامه ریزی زیر نظر تحلیل گر، طراح و برنامه ساز انجام وظیفه می کند. 
یک کاردان برنامه ریزی دارای تجربه زیاد، حتی خود می تواند یک نرم افزار ساده را طراحی کند و برنامه های مربوطه را بنویسد. کار با نرم افزارهایی که قبلاً نصب و طراحی شده اند شامل ورود اطلاعات، اجرای نرم افزار، تولید خروجی ها و گزارشهای پیش بینی شده از عهده کاردان بر می آید. این رشته در ایران در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می شود. 
رشته کامپیوتر در دو گرایش سخت افزار کامپیوتر و نرم افراز کامپیوتر تقسیم بندی می شود. در نرم افزار کامپیوتر، دانشجویان با چگونگی برنامه نویسی و استفاده از کامپیوتر آشنا شده و خیلی به جزئیات ساخت کامپیوتر و نحوه ارتباطات داخلی کامپیوتر کاری ندارند؛ ولی برعکس در رشته سخت افزار، دانشجویان با چگونگی ساخت کامپیوتر و نحوه ارتباطات داخلی قطعات درونی آن آشنا می شوند. 
این رشته در مفاهیم تئوریکی، آموزش داده می شود و دانشجویان، آن را در عمل پیاده می کنند. نقش این رشته در جامعه امروز به اندازه نفوذ خود تکنولوژی در جامعه اهمیت دارد همچنان که در تمامی ابعاد جامعه، گسترش پیدا کرده پس نیروی انسانی زیادی را می طلبد. دانشجویان این رشته باید از توانایی استنباط مفاهیم، تحلیل گری و ارتباط بین مفاهیم و تا حدودی قدرت ریاضی برخوردار باشند و بتوانند بین داده ها تحلیل و ارتباط برقرار کنند. 
معمولاً دانشجویانی که به کارهای عملی علاقمند هستند به رشته سخت افزار و دانشجویانی که به چگونگی برنامه نویسی علاقمندند به نرم افزار، روی می آورد. دانشجویان دختر و پسر هر دو می توانند به راحتی وارد این رشته شوند و از توانایی کافی برخوردار باشند و دانشجویان باید به زبان انگلیسی هم نسبتاً مسلط باشند و توانایی دیگری مثل فیزیک و ریاضی داشته باشند و همچنین به آن علاقمند باشند و لطف این رشته در این است که می توان از طریق رشته های دیگری مثل مهندسی، پزشکی، غیرپزشکی هم وارد آن شد. 
در حال حاضر بسیاری از مسائل تشخیص، مهندسی، بالینی و ... از طریق کامپیوتر صورت می گیرد. چون کامپیوتر دارای دقت کافی می باشد و همین امر بازار خوبی را برای فارغ التحصیلان این رشته به وجود آورده است. شبکه های اطلاع رسانی اینترنت بسیاری از اطلاعات جهانی را در اختیار افراد تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده، می گذارند و می توانند از تجارت جهانی برخوردار شوند. بسیاری از مسائل آموزش از راه دور در حال حاضر از طریق سی دی های آموزشی، هنری و دبیرستانی صورت می گیرد که افراد می توانند از طریق کامپیوتر به اینگونه آموزشها دسترسی پیدا کنند و مزیتهای بسیار خوبی را برای افراد به وجود آورده که افراد بسیار زیادی از آن بهره مند می شوند. 
دانشجویان این دوره مستلزم گذراندن 72 واحد درسی هستند که تا 5 نیم سال تحصیلی دارای سرفصلهای مشترک با دانشجویان کارشناسی می باشد. در عین حال برخی از دروس با دوره کارشناسی متفاوت است. 
در یک نگاه جامع دوره کاردانی از جنبه کاربردی بیشتری برخوردار است و دانشجویان این دوره بیشتر در سایتهای کامپیوتری به سر می برند. 
دروسی همچون: 
1- برنامه نویسی 
2- پاسکال
3 - اسمبلی
4 - درس سیستم عامل از دروس مهم این رشته است. 
5- ذخیره و بازیابی اطلاعات 
6- ساختمان داده ها 
7- شبکه های کامپیوتری 
8- کارگاه شبکه های کامپیوتری همچنین استفاده از نرم افزارهای ریاضی و آمار 
9- درس تجزیه و تحلیل از جمله دیگر دروس قابل توجه در این رشته است. 
دانش آموختگان دوره کاردانی کامپیوتر گرایش نرم افزار به عنوان تکنسین به فعالیت مشغول می شوند و از آنجایی که بیش از 70 درصد از فارغ التحصیلان، جذب بازار کار می شوند، می توان این دوره را از دوره های مورد نیاز جامعه دانست. 
مشاغل و محیطهای شغلهای زیر، عرصه فعالیتهای دانش آموختگان این رشته است: برنامه نویسی، نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری، که بازار کامپیوتری خوبی دارد اما سطح دانش نسبتاً بالایی را تلقی می کند - بانکهای اطلاعاتی سیستم رزرواسیون هواپیمایی - حسابداری ها و مجموعه ای دیگر از مشاغل که با ذخیره سازی مجموعه های اطلاعاتی سروکار دارد. مشاغلی که پیرامون اینترنت و امور مربوطه وجود دارد، طراحی گرافیکی و انیمیشن- تدریس در برخی از آموزشکده ها و مدارس - کاربردی بودن دروه کاردانی یکی از اهداف اصلی این دوره می باشد که در افزایش قابلیت جذب دانش آموختگان، تأثیر قابل ملاحظه ای دارد. 

چهارشنبه 21/4/1391 - 20:14 - 0 تشکر 471549

رشته شیمی گرایش محض 
تاریخ پیدایش دانش شیمی را شاید بتوان با پیدایش انسان بر کره زمین همزمان دانست. تاریخ، پر از افسانه های کیمیاگری و کیمیاگران و رؤیاهای انسان در رسیدن به غیرممکن ها بوده است. تردیدی نیست که دنیای امروز تا حد قابل ملاحظه ای بر اثر فعالیتهای شیمیدانها شکل گرفته است. بدون توسعه شیمی و صنایع شیمیایی در هر کشوری صنایع آن کشور چهره ای ناقص خواهد داشت، از جمله آنکه رخدادهای نوین در سطح جهانی همچون آلودگی های کره زمین، انسان را بیش از پیش به شیمی نیازمند کرده است. از همین رهگذر، برخی از قدرتهای جهانی حفظ توان و اقتدار خویش را در سده جدید در گروی در دست داشتن پیکان علوم پایه به عنوان رویکردی استراتژیک دانسته اند. 
دانشجویان این رشته از نگاه صنعتی و کاربردی به شیمی نگاه کرده و وظیفه انتقال یافته های جدید در عرضه شیمی به صنعت و تکنولوژی را به عهده دارند و در طراحی واحدهای مختلف و پی ریزیهای آنها منابع بسیار عظیم معدنی و گاز و نفت نقش دارد. ما احتیاج به دانش آموختگانی داریم که بتوانیم از این منابع بزرگ علمی در جهت رفاه و امنیت کشور استفاده کنیم. کسانی که در این رشته فعالیت می کنند باید از نظر ریاضیات، فیزیک و شیمی اطلاعات اولیه داشته و به آن علاقه نیز داشته باشند. 
شیمی کاربردی حد فاصل بین شیمی محض و رشته های مهندسی شیمی است که فارغ التحصیلان می توانند در صنایع مختلف شیمیایی مانند چرم، رنگ، پلیمر و صنایع داروسازی مشغول به کار شوند و طبیعی است هرچه علم، پیشرفته تر باشد نیاز به این دانشجویان و فارغ التحصیلان بیشتر است. 
شیمی از زمانهای قدیم دارای اهمیت بسیاری می باشد و طبیعی است که گرایشهای مختلفی داشته باشد. 
نقش شیمی کاربردی در دنیای امروز به تکنولوژی حرف اول را در دنیا می زند و چون ما کشور در حال توسعه ای هستیم باید برای پیشرفت تکنولوژی کوشش کنیم. در نتیجه پیشرفت تکنولوژی به شیمی برمی گردد. اولین چیزی که یک دانش آموز احتیاج دارد علاقه، تجربه و آزمایش است. 
دانشجویان این رشته پس از گذراندن دوره 4 ساله و یا 8 نیم سال تحصیلی در مقطع کارشناسی شیمی به اخذ مدرک خود نایل می آیند. این دوره شامل دروس تخصصی، عمومی و پایه است که برای ارتقای سطح دانش و سطح علمی آنهاست. به دلیل اهمیت دروس شیمی، فیزیک و ریاضی باید دانش آموزان از توانایی ذهنی بالایی برخودار باشند. از سوی دیگر دروس پایه که شامل موارد زیر است 
1- ریاضیان (1 و 2) 
2- فیزیک (1و 2) 
3- شیمی (1و2)، دانشجویان را در جمع آوری و فراگیری مفاهیم پایه ای مورد نظر یاری می نماید از سوی دیگر آزمایشگاههای مختلف شیمی آلی، فیزیک و شیمی معدنی تجربیات زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. دروسی مانند تکنولوژی خوردگی که علت خوردگی فلزات در واحدهای صنعتی است را بررسی می کند. 
4- شیمی صنعتی (1و2) که مباحثی همچون انتقال حرارت، انتقال جرم و مکانیزم سیارات را پی می گیرد. 3 - تصفیه آب و فاضلاب که نحوه عملکردهای تصفیه خانه های آب را مد نظر دارد از دیگر دروس این رشته است. 
دانش آموختگان رشته شیمی در فعالیتهای زیر می توانند به کار مشغول شوند: 
1- تدریس شیمی در دبیرستانها؛ 
2- کمک به تدریس شیمی از طریق بر عهده گرفتن مسؤولیت آزمایشگاهها در دانشگاه؛ 
3- انجام فعالیتهای پژوهشی در مؤسسات یا دانشگاهها؛ 
4- فعالیت در شرکتها - کارخانجات و مراکز صنعتی در بخشهای آزمایشگاهی یا تحقیقاتی؛ 
5- فعالیت در آزمایشگاههای کنترل کیفیت مواد اولیه؛ 
6- طراحی پروژه های مربوط به واحدهای صنعتی از نگاه رشته شیمی؛ 
دانش آموختگان این رشته به دلیل اینکه از تجربیاتی در زمینه صنعت و موارد مربوط به آن برخوردار می شوند از فرصتهای بیشتری در زمینه اشتغال در صنعت برخوردار خواهند بود. 

چهارشنبه 21/4/1391 - 20:16 - 0 تشکر 471550

رشته زیست شناسی گیاهی 
دانش زیست شناسی از جمله دانشهای مهم قدیمی است كه بشر به آن دست یافته است. شالوده اصلی این دانش و واحد تشكیل دهنده آن، موجود زنده است. امروزه به وسیله پیشرفتهای انسان در حوزه های علمی و ساخت ابزارهای مختلف و دقیق، مجموعه شاخه های علوم، از جمله زیست شناسی، شاهد پیشرفت فراوان و از پی آن ایجاد اقسام تخصصی بوده است. یكی از گرایشها، رشته زیست شناسی گیاهی بوده است كه در آن به جنبه های مختلف گیاه می پردازند تا با شناخت بهتر گیاهان بتوانند استفاده بهتری از گیاهان كنند. همچنین در مطالعه گیاهان از جمله بافت شناسی گیاهی و آفت شناسی گیاهی، در تلاش هستند تا با شناختن دلایل رفتاری و ساختاری گیاهان، بهره برداری مؤثری از گیاهان را داشته باشند. 
این رشته، تقریباً در تمام دانشكده ها پا برجا می باشد و فارغ التحصیلانی كه در مقطع كارشناسی می باشند، در حال حاضر كاری برای آنها موجود نمی باشد تا ادامه تحصیل بدهند و بتوانند در دانشگاهها به تدریس بپردازند یا در جاهای تحقیقاتی مشغول به كار شوند. 
در زیست شناسی، لازم است در مورد بهداشت، تغذیه، مسائل ایمنی و حفظ آنچه كه اطراف ما را از عوامل زنده و غیر زنده فرا گرفته است و با آنها در تماس هستیم، آگاهی داشته باشیم و هم اكنون در سالهای اخیر به این رشته اهمیت خاصی داده شده است زیرا با زندگی انسان در تماس است. 
دانشجویان رشته زیست شناسی - گرایش گیاه شناسی - خواندن دروس عمومی و پایه، شامل: ریاضی (1) و شیمی و دروس مشترك را در پی می گیرند كه برخی از مهمترین آنها: تكامل موجودات زنده كه به بررسی نظریه تكاملی و علم دیرینه شناسی می پردازد؛ تشریح موركولوژی گیاهی كه ساختمان دیواری اسكلتی، ساختمان برگ و مباحثی از این امور، را بررسی می كند؛ سیستماتیك گیاهی و فیزیولوژی گیاهی كه از دروس بسیار جذاب است، به همراه آزمایشگاه آن برای رده بندی گیاهان و ساختمان آن، بخشهای ارزشمندی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد؛ ژنتیك 2و1 كه مباحث مختلف ژنتیك را مورد بحث قرار می دهد، مطالب زیادی را در مورد ژنتیك به دانشجویان می آموزد. 
این رشته، به عنوان یك رشته پایه محسوب می شود، با گرایشهای فیزیولوژی تكمیل و گیاه شناسی محض كه به سایر رشته ها سرویس دهی می كنند. یكی از موارد مهم، سرویس دهی به رشته داروسازی است، چرا كه حدود 90 درصد از داروها برگرفته از گیاهان هستند. قدم اولیه داروسازی، شناسایی گیاهان است، كه می بایست خاصیت گیاه شناخته شود، تا داروسازان بتوانند آن خاصیت را از گیاه، استخراج كنند و با آن داروی مورد نظر را بسازند. همچنین این رشته می تواند به كشاورزی هم خدمت كند، مثلاً در زمینه بهینه سازی گیاهان، اصلاح نباتات و ... . 
مرحله قبل از كاربری در كشاورزی، مرحله تحقیقات است كه به عهده گیاه شناسان می باشد. در این رشته ابتدا علاقه شرط اول می باشد، زیرا اگر علاقه نباشد به هیچ عنوان دانشجو موفق نخواهد بود. 
با توجه به نیازهای جامعه در زمینه زیست شناسی علوم گیاهی، دانشجویان در موارد زیر امكان فعالیت را دارند: تدریس گرایشهای مختلف در پایه های متوسط و سطوح بالاتر از آن در دانشگاه، فعالیت در آزمایشگاه مدارس و در دانشگاهها و مراكز درمانی و در مراكز تحقیقاتی. ارائه آموزشهای عملی از جمله تشریح و موركولوژی گیاهی و انجام تحقیقات شیمیایی عملی در مراكز مربوطه، فعالیت در فضای سبز شهرداریها و فعالیت در آزمایشگاههای گیاهی سازمان انرژی اتمی، برای مقاطع بالاتر این رشته. 

چهارشنبه 21/4/1391 - 20:16 - 0 تشکر 471551

رشته زمین شناسی 
رشته زمین شناسی، رشته ای است دانشگاهی كه در زمینه پیرایش زمین، وضعیت زمین در فضا، تاریخ زمین شناسی، شكل و ابعاد زمین، مشخصات فیزیكی و شیمیایی زمین و مواد تشكیل دهنده آن، بررسی عواملی كه در شكل زمین دخیل هستند و... مطالعه و بررسی می كند. 
ایجاد رشته زمین شناسی، مجموعه ای از اهداف را در نظر دارد كه در نگاهی كلی به اهداف كاربردی و كلی تقسیم می شود. هدف مهم این رشته، شناخت كلی سیاره زمین، به عنوان سیاره زندگی انسان و اهداف كاربردی شناخت خاصیت شیمیایی و فیزیكی سنگهای سازنده زمین و شناخت خواص خواستگاههای زمین است. 
اهداف یاد شده دارای اهمیت زیادی است، چون انسان را در كشف منابع زیرزمینی و استفاده استراتژیك، همچون حاملهای انرژی و موادی همچون طلا و نقره و نیز سنگهای ساختمانی یاری می كند. آشنایی خاصیتهای فیزیكی مواد درون زمین در شناسایی زلزله و وقوع آن مؤثر است و آشنایی خاصیتهای شیمیایی سنگها به شناسایی و استحصار مواد استراتژیكی موجود در مواد پرارزش، كمك می نماید. سرانجام آشنایی با سنگهای موجود در پوسته زمین و خواص فیزیكی آنها در زمینه های مهمی همچون سدسازی دارای اهمیت است. 
زمین شناسی در حال حاضر جایگاه ویژه ای را در بین رشته ها، پیدا كرده است و كاملاً تخصصی شده است و اقتصاد بیشتر كشورها به زمین شناسی بستگی دارد. مخصوصاً در ایران، مثلاً در زمینه نفت كه بیشتر موادی كه از نفت گرفته می شود و از زمین گرفته می شود، مربوط به زمین شناسی است. 
زمین شناسی نقش بسیار مهمی در محیط زیست دارد، مثلاً شناخت زمینهایی كه بتوان در آن خانه سازی و شهرسازی كرد و شناخت مكانهایی كه احتمال خطر ویرانی در اثر زلزله را دارد. 
در زمینه شغلی، زمین شناسی با زمین و خاك سروكار دارد و اشخاص، در تمام فصول سال، مشغول به مطالعه و بررسی هستند. ماهیت زمین شناسی در دانشگاههای مختلف، فرق می كند. نوع استفاده از علم زمین شناسی در دانشگاهها فرق می كند، با توجه به وسعت زمین و فراگیری علم زمین شناسی، زمین شناسی شاید پر شاخه ترین و پر تخصص ترین رشته باشد. 
دروس رشته زمین شناسی دارای 133 واحد است كه دانشجویان با گذراندن دروس عمومی و پایه از قبیل ریاضی عمومی 2و1 و فیزیك 2و1 و شیمی عمومی به فراگیری دروس اول و تخصصی می پردازند. 
برخی از این دروس شامل موارد زیر است: 
زمین شناسی فیزیكی كه به بررسی خصوصیات كلی زمین می پردازد. 
زمین شناسی تاریخی كه به مطالعه تاریخچه پیدایش كره زمین می پردازد. 
بلورشناسی هندسی و بلورشناسی نوری كه شناخت ویژگیهای هندسی و مشخصات نوری بلورها را مورد توجه قرار می دهد. 
كانی شناسی كه به بررسی كانیها یعنی اجزای تشكیل دهنده سنگها می پردازد. 
سنگ شناسی رسوبی و آذری و دگرگونی كه در مورد تشكیل انواع سنگها بحث می كند. 
زمین شناسی ایران كه به بررسی ویژگیهای زمین ایران می پردازد. 
زمین شناسی نفت كه به بررسی در نحوه ایجاد نفت به بحث می پردازد. 
زمین شناسی به تمام معارفها و شناختهایی گفته می شود كه در مورد نحوه تشكیل زمین و چگونگی استفاده از منابع خدادادی زمین به ما راههایی را نشان می دهد. اگرچه تاریخچه زمین، سابقه ای بسیار طولانی دارد، ولی بدون شك زمین شناسی علمی كمتر از 2 قرن سابقه دارد، امروزه زمین شناسی در تمام شئون زمین، مثل كشاورزی، صنایع گوناگون و... نقش اساسی دارد. 
زمین شناسی نه تنها دیدگاههای اقتصادی بلكه سابقه تاریخی زمینها را نشان می دهد، به طوریكه در تاریخ سیاستهای كشورها نقش داشته است. اگر دیده می شود كشورهای استعماری به هند و آفریقا سفر می كردند، به خاطر استفاده و به دست آوردن مایحتاج خودشان از منابع آنها بوده است. بنابراین زمین شناسی در مسائل اقتصادی كشورها نقش دارد و ما می توانیم برای استفاده از منابع مهم كشورمان و استفاده درست از آن، از علم زمین شناسی استفاده كنیم. 
از نظر روحی، دانشجویان می بایست، متعادل باشند و از نظر جسمی می بایست كامل باشند، چون باید مطالب را در روی زمین یاد بگیرد و مطالعه كنند. رشته زمین شناسی به دلایل نوع گرایشها، مجموعه ای متنوع را برای دانشجویان این رشته، به همراه دارد كه مهمترین آنها از این قرار است: 
در مقطع كارشناسی دبیری دبیرستان، در دروس زمین شناسی. 
كارشناس در سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی. 
فعالیتها در آزمایشگاههای مربوط به بخش خصوصی. 
در مقطع كارشناسی ارشد: فعالیت در سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی. 
فعالیت در شركت ملی نفت. 
فعالیت در مؤسسه ژئوفیزیك و وزارت مسكن. 
فعالیت در مؤسسه زمین شناسی و زلزله. 
فعالیت در وزارت كشاورزی و وزارت راه و ترابری. 
همچنین امكان كار در مراكز خرید و فروش جواهر به عنوان كارشناس سنگهای قیمتی برای فارغ التحصیلان این رشته امكان پذیر است. 

چهارشنبه 21/4/1391 - 20:17 - 0 تشکر 471552

کاردانی حسابداری 
حساب حسابگری و حسابداری جزوِ جدا نشدنی از زندگی انسان می باشد، از این رو همگام با پیچیده شدن زندگی بشر و نیاز به گردآوردن دانسته های انسان در مجموعه های خاص، دانش حسابداری نیز در زمره یکی از علوم کاربردی درآمده و جایگاهی خاص در میان رشته های دانشگاهی را به خود اختصاص می دهد. حسابداری در ساده ترین تعریف، فرآیند ثبت و تجزیه و تحلیل و خلاصه و طبقه بندی نمودن رخدادهای مالی است و از آنجایی که در دنیای پیشرفته و پیچیده امروز نیاز به کنترل، نظارت منابع بینه اقتصادی امری ضروریست، استفاده از اطلاعات حسابداری به عنوان یک راه نظارت بر کنترل بهینه منابع اقتصادی تلقی می شود. هدف از این رشته دانشگاهی، آموزش و تربیت افرادی است که پس از گذراندن دوره، توانایی لازم برای احداث مشاغلی در زمینه حسابداری در سطوح میانی خواهند داشت. آنان پس از یک دوره آموزش دو ساله وارد بازار کار می شوند و بخشی از نیازهای کشور را در زمینه امور مالی و حسابداری تأمین می کنند. 
اصل این رشته نزدیک به 5 - 6 سال است که به وجود آمده و هدف اصلی آن کمک به حسابدارانی است که در مؤسسات و آموزشگاهها مشغول به کار هستند و از نظر عملی خیلی برای دانشجویان مفید است ولی تا به این لحظه، هیچگونه عملی دیده نشده و بیشتر از نظر تئوری می باشد. حسابداری یک فن است. این رشته در دنیا نقش خود را مثبت انجام داده و یک کاردان، می توانند به عنوان یک نیروی کمکی در دفاتر روزنامه و ... مشغول باشد. 
دانشجویان این دوره در مجموع 76 واحد درسی شامل دروس اصلی، عمومی، پایه و کارآموزی را می گذرانند و مهمترین آنها از این قرار است: 
1- ریاضیات پایه که هدف از آن آشنایی با اصول اولیه ریاضی است؛ 
2- اقتصاد خرد و کلان: شناسایی جنبه های مختلف مسائل نظری اقتصاد را دنبال می کند؛ 
3- ریاضیان و کاربرد آن در مدیریت؛ 
4- آمار و کاربرد آن در مدیریت؛ 
5- اصول حسابداری (1و2و3) که برای آشناسازی دانشجویان با اصول حسابداری و سیستم حسابداری است؛ 
6- حسابداری صنعتی (1و2) که آشنا ساختن دانشجویان با ماهیت هزینه ها و سایر اطلاعات اقتصادی مربوطه را به عهده دارد. 
7- حسابرسی که به بررسی مسائل مستقل اسناد و مدارک و دفاتر حسابداری یک مؤسسه می پردازد؛ 
8- حسابرسی دولتی که به سیستم حسابداری سازمانهای دولتی و قوانین و مقررات ناظر بر آنها و نحوه برنامه ریزی دولتی می پردازد. 
با توجه به اینکه رشته کاردانی حسابداری در کشور ما وجود نداشته و با این وجود دارای تفاوتهایی با کارشناسی می باشد، به همین دلیل کاردانی حسابداری در چند سال اخیر به وجود آمد. اهمیت این رشته از بُعد عملی این رشته می باشد تا بُعد کاربردی. از استادان این رشته این توقع را داریم که بیشتر از بُعد عملی این کار را به دانشجویان تدریس کنند تا امکان کار کردن عملی تر دانشجویان در سطوح مختلف به وجود آید. 
علت اهیمت این رشته به خاطر پیشرفت صنعت، خدمات و تجارت و تکنولوژی می باشد که حسابداری هم در کنار آنها می باشد و یک رشته انتزاعی و مجزا نمی باشد و حسابداری هم از بُعد عملی و نظری باید مانند سایر رشته ها پیشرفت کند. 
با توجه به آمارهای به دست آمده از رشته حسابداری و به خصوص کاردانی، تنها فقط 20 نفر از آنها توانسته اند در صنایع مشغول به کار شوند که این هم به این دلیل است که یا فردی را آشنا داشته و یا به طور مستمر خود، آن را ادامه و پیگیری کرده اند و از لحاظ توانایی های جسمی، فکری و روحی باید از روحیه بالا و توانایی جسمی بالایی برخوردار باشند و چون می خواهد رقمهای مالی را حساب کند، باید روح آرامی داشته باشد تا بتواند حسابهای دفترهای روزنامه و کل را به راحتی انجام دهد. 

چهارشنبه 21/4/1391 - 20:18 - 0 تشکر 471553

رشته کارشناسی بیمه اکو 
رشته مدیریت بانكی در بخشهای مختلف اقتصادی، مثل: كشاورزی، صنعتی، حمل و نقل و... خودش را نشان می دهد، به این دلیل که تمام بخشهای نامبرده به طور پویا با امور پولی و مالی ربط پیدا می كنند و در این رشته، دانشجویان به گونه ای تربیت می شوند كه در امور مختلف، ارزیابی، برنامه ریزی و مدیریتهای مختلف بانكداری آگاهی داشته باشند و بتوانند نظرهای كارشناسی خود را در امور مختلف بانكداری ارائه بدهند. 
كسانی كه علاقه دارند در این رشته شركت كنند، باید توجه داشته باشند كه چون پس از اتمام درس، جذب بانكها می شوند، حداقل روزانه 8 ساعت كار را باید مدنظر قرار بدهند و همچنین حُسن خلق و برخورد اجتماعی خوب با مردم یكی از فاكتورهای لازم این كار است. در امور درسی نیز می بایست به تحقیق و پذیرش، توجه شود. 
دانشجویان رشته كارشناسی مدیریت بانكی با گذراندن 145 واحد درسی شامل، 23 واحد عمومی و 29 واحد دروس پایه و 93 واحد دروس تخصصی به دریافت مدرك كارشناسی نائل می آیند. 
در این مقاطع، مهمترین دروس، شامل بانكداری داخلی 2و1؛ بانكداری خارجی 2و1 كه مباحث بانكداری مثل قوانین چك و قوانین مربوط به تحسیلات بانكی، ارز، خدمات كالاها، گشایش اعتبارات اسنادی و مسائل مشابه، را مطرح می كند؛ پژوهش عملیاتی 3و2و1 كه بخشهای تصمیم گیری بر مدمهای آن برنامه ریزی و فاكتور مدمهای خطی با تعیین حساسیت بر آنها تجزیه و تحلیل شبكه ها، برنامه ریزی پویا و مباحث مشابه را مطرح می كند؛ اصول حسابداری 3و2و1 كه مجموعه مباحث حسابداری از اصول ابتدایی در شركتهای سهامی و سازمانها گرفته تا عملیات حسابداری در شعب و مراكز و مسائلی مثل ورشكستگی را بررسی می كند؛ ریاضیات و كاربرد آن در مدیریت در بخشهای كاربردی ریاضیات بوده و از مباحثی همچون ماتریس و بردار و مشتق، صحبت به میان می آید؛ روانشناسی عمومی كه رفتار انسان را از دیدگاه كلی مورد بحث قرار می دهد، به كلیات حقوق و مقررات مدنی كه مربوط به بررسی حقوق و اموال اشخاص است می پردازد و آشنایی با پول، بیمه و بانك و حقوق بازرگانی از جمله دروس این رشته به حساب می آید. 
بانكداری با علوم حسابداری و اقتصاد عجین است. اولین مرحله ای كه یك دانشجوی بانكداری، طی می كند این است كه با نظام اطراف خودش آشنایی داشته باشد و به این رشته علاقه داشته باشد و در كنار درس می بایست كارهای تحقیقاتی كند، تا بستر كاری را كه می خواهد وارد آن شود، بشناسد و در بانكداری، می بایست سیاستهای پولی و مالی را بشناسد. 
از فارغ التحصیلان رشته كارشناسی مدیریت بانكداری از بدو استخدام و لزوماً در مشاوره مدیریتی در بانكها استفاده نمی شود و كار اجرایی معمولاً ابتدای امر است و اصولاً در بانكهای كشور ما، استخدام به صورت استخدام قانونی بوده است و براساس نیاز و تخصص افراد مختلف صورت نمی گیرد كه این كار، اشتباه است و می بایست در بانكها از افراد، با تخصصهای مختلف استفاده شود تا كسانی كه در این رشته تحصیل می كنند هدفدار باشند. 
دانش آموختگان رشته مدیریت بانكی پس از گذراندن دروه های لازم و كسب مهارتهای لازم، توانایی ارائه خدمات را دارند، این خدمات عبارتند از: انجام كلیه امور حسابداری در شعب و مؤسسات وابسته به بانكها، متصدی مدیریت مالی در شركتهای سرمایه گذاری متعلق به بانكها، انجام وظایف مختلف بانكداری و... . 


چهارشنبه 21/4/1391 - 20:19 - 0 تشکر 471554

رشته دبیری زبان انگلیسی



امروزه "کسی که توان خواندن و نوشتن را دارد." پاسخ مناسبی برای سؤال "فرد باسواد کیست؟" نمی باشد. دنیای با شتاب و با تحرک رو به پیش امروز که در آن بسیاری از مفاهیم، متحول شده و گاه تا مرز کاملی نیز پیش رفته است معنی سواد را نیز تغییر داده است. کشورهای توسعه یافته صنعتی و برخی از کشورهای در حال توسعه دانستن یک یا دو زبان خارجی را به عنوان یکی از مؤلفه های با سوادی می داند بعضی ها بر این باورند که در دهکده جهانی امروز کسانی می توانند نقشهای مؤثری برعهده بگیرند که از ابزار ارتباط با دیگران یعنی زبان، بهره کافی برده باشند؛ از رهگذر چیزهایی که گفته شد کارشناسان زبان خارجی به مثابه پل ارتباطی میان فرهنگها و تمدنهای مختلف عمل می کنند و این پدیده برای کشورهایی همچون ایران که از آبشخور تمدن و فرهنگ قرون، سیراب می شوند از اهمیت بیشتری برخوردار است. دوره کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی با هدف تربیت کارشناسان مجرب در زبان انگلیسی در سطح این دوره تأسیس گردیده و دانشجویان را به صورت علمی و تخصصی با زبان انگلیسی آشنا می سازد. این رشته در بیش از 29 مرکز دانشگاهی دولتی، 16 واحد دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و دانشگاههای غیرانتفاعی ارائه می شود. 
این رشته، به آشنایی دانشجویان با ادبیات انگلیسی می پردازد به این ترتیب که ادبیات انگلیسی در دوره های مختلف ادبیات، متون ادبی، اشعار و نقد ادبی و نمایش و متون نمایشی را به دانشجویان معرفی می کند. البته این رشته در ایران، غریب افتاده مخصوصاً دانشگاه آزاد تدریس آنچنانی ندارد بع غیر از یکی از واحدها و یا در بعضی از واحدهای دانشگاههای شهرستان. در دانشگاه آزاد خیلی به این رشت پرداخته نمی شود ولی در دنیا اگر بخواهند زبان آموزی کنند از طریق متون ادبیات و متون ادبی به هدف نزدیکتر می شوند و دانشجویی که برای این رشته انتخاب می شود باید توانایی هایی در حد درک مطلب انگلیسی متوسط و متون ادبی داشته باشد که به دو بُعد علاقمند باشد؛ ولی متأسفانه بعضی از داوطلبان و یا دانشجویان، معتقدند که اگر در رشته مورد علاقه خود قبول نشوند یکی از گرایشهای زبان انگلیسی را انتخاب می كنند، در حالی که این غلط است و دانشجو باید به آن علاقمند باشد و بتواند در زمینه ادبیات کار کند که نیاز به علاقه زیاد و انگلیسی قوی برای دانشجویان دارد. 
دانشجویان رشته کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی با گذراندن یک دوره 4 ساله یا 8 نیم ترم تحصیلی به اخذ مدرک کارشناسی، نایل می آیند. لازم به ذکر است که این رشته در دوره کارشناسی دارای 3 گرایش مترجمی زبان انگلیسی، دبیری زبان انگلیسی و ادبیات انگلیسی می باشد. دانشجویان این دوره با گذراندن 139 واحد درسی شامل 74 واحد دروس اصلی، 45 واحد تخصصی و 20 واحد دروس عمومی، به عنوان کارشناس زبان انگلیسی به اخذ مدرک مربوطه نایل می شوند. برخی از مهمترین واحدهای درسی این رشته به قرار زیر است: 
1- کلیات زبان شناسی: با هدف آشنایی با اصول و مبانی زبان شناسی؛ 
2- سیری در تاریخ ادبیات 1 و 2: با هدف آشنایی با تاریخ ادبیات در جهان؛ 
3- اصول و روش نقد ادبی: با هدف آشنایی و تقویت مبانی نقد متون مختلف؛ 
4- شعر انگلیسی: با هدف تقویت بنیانهای زبان انگلیسی در عرصه شعر و نثر؛ 
5- زبان فرانسه به عنوان زبان دوم: با هدف آشنایی با اصول اولیه یک زبان دیگر؛ 
دانش آموختگان این رشته مجموعه ای از فنون و مهارتها و اطلاعات را به دست می آورند که به کمک آن قادرند فعالیتهایی را در ارتباط با زبان انگلیسی بر عهده بگیرند. برخی از این فعالیتها و مشاغل از این قرارند: توجه متون انگلیسی در مراکز دولتی و شرکتهای خصوصی، برگردان روزنامه ها و مجلات و نوارها از زبان انگلیسی به فارسی یا بالعکس، فعالیت به عنوان مترجم در دستگاههای وزارت خارجه، فعالیت به عنوان مترجم برای شرکتهای خصوصی، تدریس زبان انگلیسی و فعالیت در دارالترجمه های کشور، به شرط دارا بودن تبحر کافی در این زمینه. 

چهارشنبه 21/4/1391 - 20:21 - 0 تشکر 471555

رشته صنایع دستی 
کارشناسی فرش 
(بافت)-(طراحی) 

صنایع دستی از کهن ترین رشته هایی است که در ایران پدید آمده و برخی از کاسه های سفالی دارای قدمتی برابر 8 هزار سال قبل از میلاد می باشد. این صنایع را برحسب ماده اولیه و اصلی به کار گرفته شده در محصولات که می تواند فلز، چوب، پشم، پنبه و یا ابریشم باشد و همچنین هنرهایی که با طراحی و رنگ، آب و خاک و شیشه سروکار دارد تقسیم بندی کرد و بدین ترتیب مجموعه ای متنوع و جذاب از صنایع دستی به وجود می آید که چشم هر بیننده ای را خیره می نماید. صنایع دستی ایرانی با پیشینیه ای قوی، ارزشمند و با قدمت خود تجلیگاه هنر هنرمندان بی نام و نشان در وسایل زندگی روزمره و انس آنها با هنر است. 
با توجه به اهمیت این دست ساز بشری و اهمیت احیا و تقویت و هدایت این صنایع در آینده ایجاد مراکز دانشگاهی و مطالعاتی برای پرداختن علمی به این حوزه ضرورت امکان ناپذیر تلقی می شود. از این دوره، کارشناسی صنایع دستی به عنوان یکی از دوره های آموزش عالی با هدف تجهیز افراد، به دانش و تجربه عملی در زمینه صنایع دستی تأسیس گردید تا به احیا، تقویت و هدایت این حوزه ارزشمند در حال و آینده کمک نماید و از استادکاران و هنرمندان این رشته حمایت مادی و معنوی به عمل آید. 
سازمان صنایع دستی ایران اخیراًً با اصلاح در بخشی از تشکیلات خود، حوزه جدیدی را تحت مسؤولیت خود به نام معاونت آموزش، توسعه، تحقیق، تعریف کرده و در این مدت کوتاه که از این تشکیلات می گذرد، تهیه برنامه کاری را سرلوحه کار خود قرار داده و یکی از محورهای عمده توجه به این برنامه بحث ارتباط با دانشگاه است. بعد از انقلاب، غالب بر 14 دانشگاه و مؤسسه عالی تأسیس شده که در رشته صنایع دستی، هنر و فرش تدریس می کنند. بنابراین در صدد است که چند کار روی آن انجام دهد یکی از این راهها این است که معاونان صنایع دستی را دعوت کرده و جلساتی داشته که مستمر و مرتب باشد. برای پیدا کردن راهکارهایی برای فارغ التحصیلان که از کار و حقوقی مرتب در طول زندگی خود برخوردار باشند و به دنبال اینکه سطح اشتغال را در آنها حفظ کنیم. 
این رشته مستقیماً از گروه آزمایشی هنر منشعب می شود و دارای گرایشهای متعددی است و در برخی از دانشگاهها می توانند از سال دوم به بعد، رشته تخصصی خود را انتخاب و ادامه داده و در دیگر دانشگاهها دانشجویان در سال آخر، گرایش تخصصی خود را انتخاب کنند. این رشته در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارائه و از 8 نیم سال تحصیلی تشکیل می شود. دانشجویان، مجموعه ای از واحدهای نظری و عملی را می گذرانند که بیشترین بخش آن در کارگاهها می گذرد که عبارتند از: 
1- طراحی سنتی 
2- رنگرزی 
3- بافته 
4- سفال 
5- شیشه 
6- چوب 
7- قلم زنی 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.