صفر تا صد یک کمدی سوپرمارکتی
شاید برای خیلی ها سوال باشد که این فیلم ها با چه هزینه ای ساخته می شوند و در نهایت چقدر سود عاید تهیه کننده یا شرکت توزیع کننده اش می شود. برای پاسخ به این سوالات به سراغ یک تهیه کنده فعال در این زمینه رفتیم و درخصوص هزینه های اینگونه فیلم ها از او سوال کردیم. این تهیه کننده هم به شرط نام نبردن از اسمش در این گزارش اطلاعات جالبی در این زمینه به ما داد.
بودجه اینگونه فیلم ها حداقل 60 و حداکثر 80 میلیون است. البته گویا قبلا این بودجه تا 110 میلیون تومان هم می رسیده ولی در یکی دو سال اخیر به علت پایین آمدن قیمت رایت اینگونه فیلم ها بودجه آنها پایین تر آمده تا از سود اصلی کاسته نشود.
این فیلم ها بین 15 تا 20 روز تصویربرداری دارند و حداکثر یک ماه پس از شروع تولید آماده توزیع می شوند.
تیراژ هر عنوان از اینگونه فیلم ها در بازار فعلی بین 100 تا 200 هزار نسخه است و اعدادی بالاتر از این باتوجه به عرضه و تقاضا رقمی غیرواقعی است.
از 2500 تومان قیمت مصرف کننده، 1300 تومان سهم تهیه کننده است و 200 تومان سهم سوپرمارکتی ها، هر سی دی و مواد تبلیغاتی اش (ولت ها، پوسترها، جعبه سی دی و...) حدود 700 تومان آب می خورد که تماما به عهده پخش کننده است و در نهایت پخش کننده هم 300 تومان از هر سی دی سود می برد.
پخش کننده ها از همان ابتدا 300 تومان سود خود را از روی هر سی دی برمی دارند و کاری به فروخته شدن یا نشدن محصول ندارند.
اگر شما تهیه کننده ای باشید که شرکت پخش کننده هم دارید (مثل فرهاد گلی که هم فیلم هایش را تهیه می کند و هم توسط شرکت افق رسانه پاسارگاد آن را پخش می کند) آن وقت فقط 200 تومان پولی که باید به سوپرمارکتی ها داده شود از جیب شما بیرون می رود.
اگر فیلم شما با معیارهای تلویزیون هم خوانی داشته باشد تلویزیون حق رایتی بین 30 تا 40 میلیون به شما می پردازد و فیلم را برای پخش از شبکه های خود می خرد و این مبلغ سود خالصی است که نصیب تهیه کننده می شود.