به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله امامی کاشانی در مراسم سومین سالگرد رحلت حضرت آیتالله بهجت که شب گذشته در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: «لقد جائکم رسول من انفسکم» سوگند که خدای متعال پیامبری از شما برای شما فرستاد که برای او مشکلات جامعه سخت است«عزیز علیه ما عنتم» و نمیتواند این گرفتاریها را ببیند.
وی در ادامه با اشاره به ترجمه آیه 128 سوره توبه افزود: این پیامبر«حریص علیکم» است یعنی حریص بر این است که شما به تمام خوبیها دست یابید و رحمت او نسبت به مؤمنین بسیار است.
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: پیامبر(ص) آینه خداست و اسماء حسنی در وی ظهور یافته و این اسماء تا امام عصر(عج) ادامه پیدا کرده است و پس از معصومان(ع) انسانهای بزرگی توانستهاند به ارزشهای اهلبیت(ع) دست بیابند.
آیتالله امامی کاشانی با بیان اینکه در نهاد انسان فطرتی است که تمام ارزشها در آن نهفته است، ادامه داد: اسلام میگوید این ارزشها پنهان است و به صورت تدریجی به فعلیت میرسد.
وی تصریح کرد: کسی که بتواند این فطرت را بارور و تربیت کند مصداق آیه« توتی اکلها کل حین باذن ربها » میشود، اما سؤال اینجاست که چگونه ارزشهای نهفته درون را میتوان بارور کرد.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه این تربیت در انسانهای ویژهای محدود نشده است، گفت: با توجه به گفته شیخالرییس قدم اول برای این تربیت و برای رسیدن به حریص شدن بر تمام هدایت انسانها دوری از دنیاست.
وی تأکید کرد: «حریص علکیم» یعنی انسان از خود بیرون بیاید و عالم را ببیند، یعنی اینکه انسان به خود توجه نداشته باشد و در اندیشه کمالات باشد.
آیتالله امامی کاشانی به اهمیت دوری از دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: انسان از لذتها و دنیا به اندازه کافی استفاده کند اما اگر در استفاده از دنیا و جمعآوری پول و فزونطلبی در شهوت، حریص شد، دیگر با نظام هستی هماهنگ نیست.
وی اضافه کرد: قرآن کریم این حرصها را در آیاتی از سوره آلعمران یادآور شده است، آنجا که میفرماید: «زین لناس حب الشهوات من النساء و البنین و القناطیر المقنطرة من الذهب و الفضه و الخیل المسومه من الانعام و الحرث...»
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حرص دنیا و حرص آخرت را در برابر هم قرار دارد و انسان یکی از این دو حرص را میتواند انتخاب کند و اگر حرص دنیا را کنار بگذارید به حرص برای آخرت میرسید آن زمان است که عبادت شما عبادت خوش آب و رنگی میشود.
وی افزود: اگر بخواهید کسی را معرفی کنید که گرفتار حرص دنیا نشد و نه نه مقام برایش ارزش داشت، نه لذت و نه هیچ چیز دیگری از این دنیا، آیتالله بهجت بود.
وی با بیان اینکه قدم اول برای جوانی که طلبه شده، این است که خود را از لذات جدا کند، اظهار داشت: تأثیر این جدایی از لذتها از میان رفتن حرص دنیا در انسان است و اگر انسان به لذت عبادت و نماز و روزه و راز و نیاز با خدا پرداخت، دیگر با این دنیا کاری ندارد و نمونه والای این سخن حضرت آیتالله بهجت بود.
آیتالله امامی کاشانی به ویژگیهای اخلاقی، آیتالله بهجت پرداخت و گفت: ایشان آیه «مثل الذین حملو التورات ثم لم یحملوها کمثل الحمار، یحمل اسفارا...» را میخواند و غرق در عبادت میشد و اشک میریخت و میگفت«مبادا من اینطور باشم».
وی ادامه داد: قدم دوم برای یک طلبه این است که از راه عبادت در جهان نامحدود عرفان وارد شود، البته پس از آنکه لذات دنیا را رها کرد و از دنیا به اندازه ضرورت بهره برد و در آن چنگ نینداخت؛ آن زمان است که فرد در عبادت غرق میشود و خدا وی را در فضای نورانی عرفان راه میدهد.
امام جمعه موقت تهران بر توصیفناپذیر بودن جهان عرفان تأکید کرد و گفت: از لذت پول و دامن گذشتن را میتوان توصیف کرد، چشم پوشاندن از نامحرم را میشود بیان کرد، نماز زیبا در وصف میآید اما اینکه انسان نور حق در او پرتو بیفکند آن دیگر قابل توصیف نیست.
وی خاطر نشان کرد: زمانی که انسان نور حق در وجودش ظهور پیدا کرد به عرفان دست مییابد، این موضوعات است که به انسان ارزش میدهد و مقامش را بالا میبرد.
آیتالله امامی کاشانی تصریح کرد: آیتالله بهجت ذوب در امام عصر(عج) بود و توجه خاصی به ایشان داشت و انسان چطور به این مقام میرسد، انسان موقعی که به عرفان راه یافت به این مقام دست مییابد.
وی با بیان اینکه آیتالله بهجت در فقه،اصول و عرفان قهرمان بودند، تصریح کرد: بنده در بعضی ازسفرها خدمت ایشان میرسیدم، مطالبی میگفتند که نشان از تسلط ایشان داشت؛ بدون اینکه قبلا مطالعه کرده باشند.
امام جمعه موقت تهران افزود: و این انسانها هستند که مظهر پیامبر(ص) و مظهر امام عصر(عج) میشوند و این موضوع نیاز به کنارهگیری از دنیا دارد.
وی بر اهیمت کنارهگیری از دنیا تأکید کرد و گفت: انسان نباید خود را در پیچ و خم الفاظ گیر بیندازد و تمام این درس خواندنها ارزش دارد اما مهم این است که انسان به عرفان برسد و اگر نرسد اینها همه فایده ندارد زیرا شناخت خدا اصل است.
آیتالله کاشانی در ادامه خاطرنشان کرد: خدا مرحوم حاج میرازعلیآقای شیرازی، استاد اخلاق آیتالله مطهری را رحمت کند، آقای مطهری میگفتند وقتی نهجالبلاغه میخواند اشک میریخت؛ برخی افراد به عرفان که رسیدند با نماز عشقبازی میکنند و از عبادت لذت میبرند.
وی به فرمایشی از امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره و تصریح کردند: تا انسان فرصت بازگشت به خدا را دارد باید قدر بداند زیرا مرگ حق است و انسان باید به خدا بازگردد.
امام جمعه موقت تهران افزود: انسان اگر چنین بود از خود بیرون میآید و آن زمان است که حریص میشود بر آخرت و اگر فردی را دید که گناه میکند، ملامتش نمیکند، بلکه غمگین میشود و سعی بر اصلاح وی میکند.
وی اهمیت اسلام را یادآور شد و اظهار داشت: در مسیحیت و سایر دینها خبری نیست، تنها قرآن و سنت پاسخگوی همه نیازهای انسان است.
آیتالله امامی کاشانی ادامه داد: اسلام هم که در گوشهای خزیده بود و کتابهای فقه و عرفان و ادبیات و فلسفه در حوزهها خاک میخورد تا زمانی که امام خمینی(ره) آمدند، امامی که خود نسخه عظیمی از ارزشهای اسلام بود.
وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی قرآن و حدیث از مدرسههای علمی بیرون آمد، تصریح کرد: امام خمینی(ره)، با مقام مرجعیت، فقاهت، عرفان فوقالعاده و نفس عیسوی که در انسانها دمید، فقه اسلام از زندان بیرون آورد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اینک همین نظام با رهبری، رهبر معظم انقلاب به همان صورت در سایه امام عصر(عج) با عظمت و اقتدار دارد پیش میرود و این فرصتی برای ماست تا اسلام را با رفتار و با عمل و با تئوریهای علمی تبیین کنیم و نسل جوان را متوجه سازیم و این حریص بودن باید در حوزهها به وجود بیای