دولت كریمه
یكى از دعاهایى كه شبهاى ماه مبارك رمضان مى خوانیم ، دعاى افتتاح است ، این دعا را حضرت ولى عصر(علیه السلام) به محمد بن عثمان (دومین نائب خاص از نواب اربعه ) تعلیم داده و او منتشر نموده است . (291)
سید بن طاووس رحمة اللّه در اقبال خود در ذكر اسناد دعاهاى ماه رمضان ، دعاى افتتاح را پس از ذكر اسناد دعاهاى ماه رمضان ، دعاى افتتاح را پس از ذكر یك سلسله از ناقلین به محمد بن عثمان مى رساند كه محمد بن عثمان رحمة اللّه آن را از امام زمان علیه السلام گرفته است .
علامه مجلسى رحمة اللّه در زادالمعاد نیز همین سند را نقل كرده و آن را سندى معتبر مى داند و مى گوید: امام زمان علیه السلام آنرا براى شیعیان نوشته است كه هر شب ماه رمضان بخوانند، فرشتگان مى شنوند و براى خواننده آن استثفار مى كنند.
نكته جالب اینكه : در این دعاى شریف به طور جامع به ویژگیهاى حكومت حضرت مهدى (علیه السلام) كه به عنوان “دولت كریمه خوانده شده اشاره شده است ، توجه عمیق به معنى این دعا براى منتظران مهدى (علیه السلام) لازم است .
دولت كریمه عبارت از تشكیل دولت اسلامى است كه تمام افراد آن از مزایاى حقوق و عدالت اجتماعى برخوردارند، و در پرتو آن دولت ، توحید و ایمان در سراسر زمین حكومت مى كند.
حضرت رضا علیه السلام در انتظار رسیدن چنین حكومتى ، دو آیه از قرآن را ذكر فرمود:
1- “ وارتقبوا انى معكم رقیب ؛” “شما در انتظار بمانید، من هم در انتظارم . (292)
2- “ فانتظروا انى معكم من المنتظرین ؛ “ شما منتظر باشید من هم با شما منتظر هستم . (293)
گر چه آیه اولى از قول حضرت هود علیه السلام و آیه دومى از قول حضرت شعیب علیه السلام به قوم خود است ، ولى حضرت رضا علیه السلام تاءویل فرمودند به ظهور امام زمان علیه السلام كه همه باید در انتظارش باشیم ، و فرمود:
این انتظار نیكو انتظارى است . (294)
توجه امام علیه السلام به مكه ، كوفه و قم
یكى از شؤ ون یك حكومت جهانى ، و یا فراهم آوردن مقدمات آن ، استفاده از مراكز استراتژیكى و مهم از نظرات مختلف ،به خصوص از نظر معنوى است .
این مراكز همچون پایگاه و هسته هاى اصلى هستند كه مى توان از آنها به عنوان فراهم آوردن اسباب كار، استفاده كرد. در روایات مربوط به حضرت مهدى (علیه السلام) سه مركز به خصوص اسم برده شده :
1- مكه 2-كوفه 3- قم كه اینها در پیشبرد نهضت جهانى حضرت مهدى (علیه السلام) اثر به سزایى دارند.
ما در اینجا با رعایت اختصار، شرحى درباره این سه مركز ذكر مى كنیم ، تا رهنمودى براى مسلمین و آینده سازان منتظران حضرت مهدى (علیه السلام) باشد و روز به روز بر رونق این سه مركز در ابعاد مختلف بیفزایند.
1- مكه مركز اولین جرقه هاى انقلاب جهانى حضرت مهدى (علیه السلام)
در روایات مى خوانیم : حضرت مهدى (علیه السلام) در مكه كنار كعبه ظهور و خروج مى كند. (295)
هنگام ظهور به كعبه تكیه مى كند به صدایش را بلند مى نماید كه :
“هان اى مردم جهان ، كسى كه مى خواهد به آدم علیه السلام و شیث علیه السلام بنگرد به من بنگرد، كسى كه مى خواهد به ابراهیم علیه السلام و اسماعیل علیه السلام بنگرد به من بنگرد، كسى كه مى خواهد به موسى علیه السلام و یوشع علیه السلام بنگرد به من بنگرد، كسى كه مى خواهد به عیسى علیه السلام و شمعون علیه السلام بنگرد به من بنگرد، كسى كه مى خواهد به محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم و امیرمؤمنان على علیه السلام بنگرد به من بنگرد، كسى كه مى خواهد به حسن علیه السلام و حسین علیه السلام بنگرد به من بنگرد، كسى كه مى خواهد به امامان علیه السلام از فرزندان حسین علیه السلام بنگرد به من بنگرد و به نداى من پاسخ مثبت دهید، من از آنچه كه آنها خبر داده اند و آنچه كه خبر نداده اند به شما خبر مى دهم . (296)
خلاصه این روایت این است كه تمام صفات پیامبران بزرگ و رسولان و اوصیاء آنها در وجود من جمع است ، من غیر از آنچه آنها آورده اند، شما را به زیادتر از آن آشنا مى كنم ، و اهداف آنها را تكمیل مى نمایم .
شما پیرو هر دینى هستید، گمشده شما در وجود من است به گرد من جمع شوید كه به هدف كامل زندگى خود خواهید رسید.
امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه :
“ و اءذان من اللّه و رسوله الى الناس یوم الحج الاءكبر اءن اللّه برى ء من المشركین ؛”
“و این اعلامى است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم ) مردم در روز حج اكبر (روز عید قربان ) كه خداوند و پیامبر او از مشركان بیزارند. (297)
فرمود: “منظور خروج قائم (علیه السلام) و دعوت او از مردم به سوى رهبرى خود است . (298)
ناگفته نماند امام باقر علیه السلام در این حدیث یكى از مصادیق روشن این دعوت عمومى را بیان مى فرماید، كه در آن وقت این دعوت به صورت كامل جامه عمل مى پوشد و تحقق عینى مى یابد.
موضوع دیگر اینكه : یاران امام زمان علیه السلام پس از ظهور در مكه (چنانكه قبلا گفتیم ) به آن حضرت مى پیوندند كه از جمله آنها سیصد و سیزده نفر یاران خاص هستند و سرانجام ده هزار نفر شده و به سوى مدینه رهسپار مى شوند... (299)
موضوع دیگر اینكه امام زمان علیه السلام مسجدالحرام را خراب كرده و به اصل خود برمى گرداند و همچنین ، مقام حضرت ابراهیم علیه السلام را به جاى اصلى خود برمى گرداند.
در این مورد امام صادق علیه السلام فرمود:
“وقتى كه قائم (علیه السلام) قیام كند، مسجدالحرام را ویران نماید تا به جاى اصلى خود برگردد، مقام ابراهیم علیه السلام را به محل اصلى خود مى گذارد، دستهاى كلید داران (خائن ..) را قطع كرده و در كعبه آویزان مى نماید و بر آنها مى نویسد اینها دزدان كعبه هستند. (300)
و سه هزار نفر از خائنان و چپاولگران مكه را در شش نوبت به قتل مى رساند. (301)
از این مطالب نتیجه مى گیریم كه نخستین جرقه هاى انقلاب جهانى آن حضرت در مكه بروز مى كند. و به این ترتیب مى بینیم آن حضرت مسائل تشریفاتى و تزئینى و فرعى را از بین برده ، و مردم را به ابعاد اصلى حج كه مهمترین آن ، بعد سیاسى و عبادى آن است متوجه مى سازد.
با توجه به اینكه در اسلام ، بعد سیاسى نیز عبادت است .
و این یك درس بزرگى است براى طرفداران مهدى (علیه السلام) كه مكه این مركز استراتژیكى و مهم دنیاى اسلام را به صورت كانون آتشفشان عدالت و معنویت و اتحاد بر ضد استكبار جهانى در آورند. و آنرا آماده ظهور امام عصر(علیه السلام) كنند و از زیر یوغ استكبار، خارج نمایند.
در اینجا سخن را رها كرده و به گفتار پرمغز امام خمینى قدس سره كه در پیام مهم خود به مسلمانان در آستانه برگزارى كنگره عظیم جهانى حج سال 1363 (چهارم شهریور مطابق 28 ذى القعده 1404) ابلاغ فرموده اشاره مى كنیم .
“... ابعاد مختلف این فرضیه الهى عظیم سرنوشت ساز “حج به واسطه انحرافهاى حكومتهاى جور در كشورهاى اسلامى و آخوندهاى فرومایه كشورهاى اسلامى و كج فهمى هاى بعضى از معممین و مقدس نماها در تمام كشورهاى اسلامى در پرده ابهام باقى مانده است ، كج فهمانى كه حتى با تشكیل حكومت اسلامى مخالف و آن را از حكومت طاغوت بدتر مى دانند...
...از همه ابعاد حج ، مهجورتر و مورد غفلت تر، بعد سیاسى این مناسك عظیم است كه دست خیانتكاران براى مهجوریت و مورد غفلت تر، بعد سیاسى این مناسك عظیم است كه دست خیانتكاران براى مهجوریت آن بیشتر در كار بوده و هست و خواهد بود و مسلمانان امروز و در این عصر كه عصر جنگل است ، بیشتر از هر زمان ، موظف به اظهار آن و رفع ابهام از آن هستند...
روزى كه ولى اللّه اعظم امام عصر(علیه السلام) ظاهر شوند و در كعبه نداى عدالت سر دهند و بر خلاف ظالمان و كافران فریاد كشند، همین آخوندها هستند كه او را تكفیر و از ستمگران پشتیبانى مى نمایند. (302)
... مراتب معنوى حج كه سرمایه حیات جاودانه است و انسان را به افق توحید و تنزیه ، نزدیك مى نماید، حاصل نخواهد شد مگر آنكه دستورات عبادى حج به طور صحیح و شایسته و مو به مو عمل شود...
... اگر در این كنگره جهانى كه همه اقشار ملتهاى مظلوم اسلامى از هر قشر و ملت و داراى هر زبان و مسلك و هر رنگ و قشر ولى با روش واحد و لباس مشابه ، دور از هر آلایش و آرایش اجتماع نموده اند، مسائل اسلامى اسلام و مسلمین و مظلومان جهان ، از هر فرقه حل نشود حكومتهاى مستكبر و زورگو نیز جایشان ننشینند، از اجتماعات كوچك منطقه اى و محلى كارى برنخواهد آمد و راه حل فراگیرى به دست نخواهیم آورد...
بیتى كه براى قیام ، تاءسیس آن هم قیام ناس و للناس ، پس باید براى همین مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود و منافع ناس را در همین مواقف شریف تاءمین نمود و رمى شیاطین بزرگ و كوچك را در همین مواقف بزرگ انجام داد، مجرد كلید داراى بیت و سقایت حجاج و عمارت مسجدالحرام كافى نیست و مربوط به مقصد نیست ، ساده بودن بیت و مسجد همچون زمان ابراهیم علیه السلام و صدر اسلام و به هم پیوستن مسلمین در آن مكان بى آلایش و وافدین بى پیرایشش هزاران مرتبه بالاتر از تزئین كعبه و بناهاى مرتفع عظیم و غافل شدن از مقصد اصلى كه قیام ناس و شهود منافع ناس است مى باشد.
“ اجعلتم سقایة الحاج و عمارة المسجدالحرام كمن آمن باللّه و الیوم الآخر و جاهد فى سبیل اللّه لا یستوون عنداللّه و اللّه لا یهدى القوم الظالمین .” (303)
گویى این آیه در عصر ما نازل شده و گویاى حال ما است ، در عصر حاضر سرگرمى به سقایت و معیشت حجاج و به عمارت و تزئین مسجدالحرام و غفلت از ایمان به خدا و روز قیامت و كناره گیرى از جهاد فى سبیل اللّه را شعار خود قرار داده اند و كسانى كه به این آیه عمل كنند آنها را ظالم مى خوانند.
و آیه 3، سوره توبه (و اذان من اللّه و رسوله ...) درست برخلاف رفتار آخوندهاى دربارى و تامین كننده منافع شیطان بزرگ آمریكا است ... كه فتوا مى دهند حج باید از این مسائل به دور باشد...
مساءله ، مساءله حضور در محضر است و شاهد جمال محبوب ، گویى گوینده از خود در این محضر بى خود شده و جواب دعوت را تكرار مى كند، و دنباله آن سلب شریك به معنى مطلق آن مى نماید.
باید متوجه باشند كه حج آنها حج ابراهیمى علیه السلام “ابوالانبیاء صلوات اللّه علیه باشد و حج محمدى صلى اللّه علیه و آله و سلم “ و الا ما اكثر الضجیج و اقل الحجیج ؛” (304) چقدر ناله كن زیاد است ولى حاجى حقیقى كم است ....
“از خداوند تعالى پیروزى اسلام و خذلان كفر و بیدارى مسلمانان و تعهدشان را در پیشبرد مقاصد اسلامى خواستارم . (305)
“ روح اللّه الموسوى الخمینى رحمة اللّه “
نتیجه اینكه مسلمانان دوستدار حضرت قائم (علیه السلام) باید به مكه و كعبه و حج ، اهمیت فراوان بدهند و فلسفه حج را درك كنند و اجرا نمایند و بدانند كه عرفات مركز شناخت و مشعر مركز شعور و منى مركز عشق و قربانى و ترور شیاطین تجسم یافیه است در این صورت كمك بزرگى به فراهم شدن اسباب كار در مورد ظهور آن حضرت كرده اند.
در اینجا این مطلب را با سخنى از وصیت امام على علیه السلام به دو فرزندش امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام پایان مى بریم .
“ اللّه اللّه فى بیت ربكم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترك لم تناظروا؛”
“خدا را، خدا را، در مورد خانه پروردگارتان (كعبه ) آن را تا زنده هستید خلوت نكنید، زیرا اگر این خانه ترك شود، كرامت و عزت خود را (از طرف خدا و مردم ) از دست خواهید داد. (306)
آرى باید مسلمانان با طرح جامع ایجاد شوراى اسلامى اداره امور حج ، با موج عظیم میلیونى ، همه ساله مسلمانان را خط بدهند و نتائج سودمندى از این مركز عبادى سیاسى بگیرند، و بدانند كه مراسم حج تنها بعد عبادى آن نیست و گرنه امام حسین علیه السلام روز هشتم ذى الحجه حج را رها نمى كرد و به سوى جهاد نمى رفت .
ناگفته نماند كه مدینه نیز از مراكز مهم در رابطه با حكومت حضرت مهدى (علیه السلام) است كه آن حضرت با یاران خود از مكه به مدینه آمده و در آنجا جمعیتهاى زیادى به آن حضرت مى پیوندند و عده اى از مخالفان سركوب مى شدند. (از اینكه مدینه را مستقلا ذكر نكردیم چون آن را جزء حجاز و در قلمرو مكه به حساب آوردیم .)
اینك به این روایت توجه كنید:
امام صادق علیه السلام فرموده :
“مكه ، حرم خدا و حرم رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و حرم امام على علیه السلام است و یك نماز در مكه معادل با صد هزار نماز است ، انفاق یك درهم در مكه معادل با انفاق با صد هزار است ، مدینه حرم خدا و رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و امام على علیه السلام است و یك نماز در آن معادل با هزار نماز، و انفاق یك درهم در آن معادل انفاق هزار درهم است . (307)
روایات دیگرى نیز در شاءن و مقام مدینه آمده كه براى رعایت اختصار از ذكر آنها خوددارى شد.
2- كوفه مقر حكومت حضرت مهدى
قبلا گفتیم ، امام قائم (علیه السلام) پس از ظهور از مكه به مدینه آمده و در آنجا همراه دهها هزار نفر از همراهان به سوى كوفه رهسپار مى شوند و مقر حكومت آن حضرت كوفه است یعنى همان محلى كه مقر حكومت امیرمؤ منان حضرت على علیه السلام بود.
امام باقر علیه السلام فرمود:
“گویى قائم (علیه السلام) را مى بینم در نجف كوفه كه از مكه به آنجا آمده در حالى كه پنج هزار فرشته كه جبرئیل علیه السلام در طرف راستش و میكائیل علیه السلام در طرف چپش و مردم با ایمان در حضورش هستند، و آن حضرت لشكرها را در شهرها گروه گروه پراكنده مى كند. (308)
در كوفه حدود ده هزار نفر كه “بتریه نام دارند، جلو آن حضرت را مى گیرند و به او مى گویند از همانجا كه آمده اى برگرد ما نیازى به فرزندان فاطمه علیه السلام نداریم ، امام (علیه السلام) با آنها جنگ مى كند و همه آنها را به هلاكت مى رساند، و آنگاه وارد كوفه شده و هر منافق شكاك را مى كشد، و كاخ هاى عظیم ظلم را ویران مى سازد، و جنگ افروزان را به قتل مى رساند تا خداوند خشنود گردد. (309)
آن حضرت در كوفه به توسعه راهها و خیابانها و شهرها و مساجد مى پردازد، بیست و هفت نفر كه اصحاب كهف و یوشع علیه السلام و سلمان رحمة اللّه و ابودجانه رحمة اللّه و مقداد رحمة اللّه و مالك اشتر رحمة اللّه در میانشان است در نجف به آن حضرت مى پیوندند و در صف یاران آن حضرت قرار مى گیرند.
بالاءخره آنچنان در جهت ظاهر و باطن مردم به طور سریع و وسیع كار را به پیش مى برد كه خداوند سراسر زمین را به نور الهى روشن مى كند و دیگر مردم نیازى به نور خورشید ندارند، ظلمت و تاریكى (ظلم و فساد) از بین مى رود، یك نفر مرد در زندگى خود آنقدر عمر مى كند كه داراى هزار فرزند مى شود... (310)
موضوع دیگر توسعه دادن به شهر كوفه است كه خانه هاى كوفه به رود كربلا متصل مى شود، و مسجد با شكوهى در پشت كوفه ساخته مى شود كه هزار در دارد.
وسعت كوفه به حدى مى شود كه اگر مردى در كوفه سوار بر استر راهوار بشود تا خود را به نماز جمعه برساند، نماز جمعه را درك نمى كند در صورتى كه آن مرد در كوفه سكونت دارد. (311)
به این ترتیب مى بینیم كوفه (كه عبارت دیگر آن شامل نجف و عراق است ) پایگاه حكومت جهانى حضرت مهدى (علیه السلام) است ، همان جایى كه در طول تاریخ پایگاه مردان بزرگ چون ادریس علیه السلام ، نوح علیه السلام ، ابراهیم علیه السلام ، عیسى علیه السلام و حضرت امام على علیه السلام و امامان دیگر بوده است .
كه در روایات آمده امام صادق علیه السلام فرمود:
“كوفه باغى از باغهاى بهشت است ، قبر حضرت نوح علیه السلام و ابراهیم علیه السلام و 370 پیامبر دیگر و 600 وصى و قبر سرور اوصیاء حضرت امیرالمؤ منین على علیه السلام در كوفه است . (312)
قبر مردان بزرگى همچون حضرت مسلم علیه السلام نماینده اول امام حسین علیه السلام و قبر حضرت هانى رحمة اللّه و مختار رحمة اللّه نیز در كوفه مى باشد.
و حضرت امام على علیه السلام در تفسیر آیه 50 سوره مؤ منون :
“ و آویناهما الى ربوة قرار و معین ؛”
“ما حضرت عیسى علیه السلام و مادرش مریم علیهاالسلام را پناه دادیم در مكانى بلند و خوب .
فرمود: “منظور از این مكان (ربوه ) كوفه است و منظور از “قرار مسجد است و منظور از “معین فرات است . (313)
موضوع دیگر اینكه مهمترین مسجد، پس از مسجد اعظم كوفه ، مسجد سهله است كه در حدود سه كیلومترى شمال غربى مسجد كوفه قرار گرفته است .
در روایات آمده حضرت ادریس پیامبر، در این مكان (كه اكنون مسجد سهله است ) خیاطى مى كرد، و حضرت ابراهیم علیه السلام از آنجا سوى عمالقه بیرون رفت و...
امام صادق علیه السلام فرمود:
“گویا مى بینم ، حضرت قائم (علیه السلام) را در مسجد سهله همراه خانواده خود. سپس فرمود:
هیچ پیامبرى مبعوث نشد مگر اینكه در این مسجد نماز خواند...
یكى از یاران به نام ابوبصیر رحمة اللّه عرض كرد: آیا امام قائم (علیه السلام) همواره و همیشه در این مسجد خواهد بود؟ فرمود: آرى .
امام صادق علیه السلام فرمود: مسجد سهله خانه امام قائم (علیه السلام) است . او عرض كرد: (امامان ) بعد از قائم (علیه السلام) چطور؟(314)
حضرت فرمود: آنها نیز تا آخر دنیا در این مكان سكونت خواهند كرد. (315)
از این حدیث استفاده مى شود كه در دوران رجعت ، پس از حضرت قائم (علیه السلام) سایر امامان علیه السلام نیز همین مكان را پایگاه مركزى خود قرار مى دهند.
در مورد فضائل و مقدس بودن سرزمین كوفه روایات بسیار به ما رسیده است ، و همچنین در مورد اهل كوفه امام صادق علیه السلام در این مورد فرمود: “مؤ منین كوفه حجت مردم سایر بلاد هستند، و نیز خداوند قم و اهلش را حجت بر سایر مردم قرار داد.
و یك قسمت از روایات حاكى است كه هیچكس قصد سوء به كوفه نداشته مگر اینكه به هلاكت رسیده ، كوفه محل امن است و خداوند بلا را از آن رفع نموده است .
و در روایتى كه مرحوم صدوق رحمة اللّه در كتاب معانى الاخبار نقل مى كند، امام كاظم علیه السلام فرمود:
رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم مى فرمود: خداوند چهار سرزمین را اختیار و امتیاز بخشید چنانكه در قرآن فرمود:” و التین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الاءمین ؛ “
“سوگند به انجیر و زیتون و طور سینا و این شهر با امن .
منظور از تین ، مدینه است و منظور از زیتون ، بیت المقدس است و منظور از طور سینین ، كوفه است و منظور از شهر با امن مكه مى باشد. (316)
و در موضوع دفع و رفع بلا از این شهر روایات بسیار است از جمله در نهج البلاغه آمده كه امیرمؤ منان على علیه السلام فرمود:
“ گویى تو را مى بینم اى كوفه ، كه همچون چرم بازار عكاظ كه مالش داده و كشیده مى شود، محل تاخت و تاز حوادث و حمله قرار مى گیرى ، من به طور حتم مى بینم كه هر ستمگرى به تو نظر سوئى داشت ، خدا او را گرفتار مى سازد و یا به قتل مى رساند. (317)
همانگونه كه حضرت على علیه السلام فرمود همانطور شد، كسانى كه قصد خیانت به این شهر را داشتند، همه ذلیل و به هلاكت رسیدند.
جنایتكار معروف “زیاد جذام گرفت ، شكم حجاج پر از مار شد، عمر بن هبیره و پسرش یوسف به برص مبتلا شدند، عبیداللّه بن زیاد و مصعب و ابوالسرایا به قتل رسیدند. (318)
شركت كنندگان در خون حضرت مسلم علیه السلام و امام حسین علیه السلام هر یك به دست مختار رحمة اللّه مفتضحانه به درك واصل شدند.
به هر حال این شهر پر سابقه و مقدس و در كنارش حوزه عملیه نجف اشرف و قبر مقدس حضرت على علیه السلام ، این شهر حماسه ها و خاطره ها، پایگاه مركزى حكومت مهدى (علیه السلام) قرار مى گیرد، و با توجه به موقعیت استراتژیكى سرزمین عراق و اتصال آن به سوره و فلسطین و سپس سرزمین حجاز، و از یك طرف به تركیه و شهرهاى مسلمان نشین شوروى سابق و ایران و... مركز بسیار مناسبى در جهان اسلام براى مركز حكومت جهانى اسلام و براى مركزیت حكومت جهانى است ، نتیجه اینكه طرفداران امام قائم (علیه السلام) باید عراق را از لوت طاغوتیان پاك سازند، و حوزه علمیه نجف را توسعه دهند و زمینه ساز خوبى براى ورود امام قائم (علیه السلام) باشند.
3- قم ، آشیانه اهلبیت علیه السلام و مركز نشر اسلام
در مورد قم و فضیلت سرزمین نیز، مطالب بسیارى گفته شده است از جمله :
امام صادق علیه السلام فرمود:
“براى خدا حرمى است و آن مكه است و براى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم حرمى است و آن مدینه است و براى على علیه السلام حرمى است و آن كوفه است و براى ما حرمى است و آن قم است و به زودى بانویى از فرزندان من در آن سرزمین دفن شود كه نامش فاطمه علیهاالسلام است ، هر كس او را زیارت كند بهشت بر او واجب مى شود.
امام صادق علیه السلام این سخن را قبل تولد امام كاظم علیه السلام فرمود. و نیز در ضمن گفتارى امام صادق علیه السلام فرمود:
(319)
“مردم قم یاور قائم (علیه السلام) و خواهان حق ما هستند، آنگاه امام صادق علیه السلام سرش را به سوى آسمان بلند كرد و عرض كرد: خدایا این مردم را از هر فتنه اى حفظ كن و از هر هلاكتى نجات بده .
موضوع دیگر در قم وجود حوزه علمیه مقدسه قم است ، كه توسط آن ، اسلام به جهان منتشر شده و مى شود.
و همچنین حدود 444 امامزاده در این شهر مدفون هستند و اصحاب ائمه علیه السلام و علماء و مراجع و شهداى بزرگ كه هر یك بر رونق و صفاى معنوى این شهر افزوده است ، تا آنجا كه رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود: “درى از بهشت در قم گشوده مى شود. (320)
امام صادق علیه السلام فرمود:
“پیش از ظهور مهدى (علیه السلام) قم مركز علم و دانش مى گردد و از آنجا به تمام شهرها در شرق و غرب ، علم و دانش منتشر مى شود، و حجت خداوند بر همه مردم تمام مى گردد و كسى نمى ماند كه از این سرزمین بهره مند نشده باشد. (321)
قم چندین نام دارد از جمله نامهاى آن “مجمع انصار القائم (علیه السلام)
(محل تجمع یاران امام زمان علیه السلام ) و “ماوى للفاطمیین (پناهگاه منصوبین به فاطمه زهرا علیهاالسلام ) و بلد الائمه و بلد شیعة الائمه علیهم السلام (شهر امامان علیهم السلام و پیروان امامان )” مقصم الجبارین مذاب الجبارین “ (شكننده ستمگران جبار، و خورد كننده آنها و... كه همه این نامها از روایات گرفته شده است ) (322)
حضرت امام رضا علیه السلام فرمود:
“مردى از قم برمى خیزد و مردم را به سوى حق دعوت مى كند، گروهى همراه او هستند همچون پاره آهن ، طوفانهاى تند حوادث آنها را از پاى در نمى آورد، و از جنگ خسته نمى شوند و نمى ترسند و توكلشان بر خدا است و عاقبت نیك براى پرهیزكاران است . (323)
و بالاخره صادق علیه السلام فرمود:
“اهل خراسان بزرگان ما هستند و اهل قم یاران ما هستند و اهل كوفه اوتاد (مردان استوار) ما هستند. (324)
سابقه درخشان قم و ورود حضرت رضا علیه السلام به قم و دوستى مردم قم با امامان معصوم علیهم السلام در هر زمان و حوزه علمیه قم و مراجع بزرگ تقلید و علماء برجسته كه از قم برخاسته اند، قبر منور حضرت معصومه علیهاالسلام در قم همه و همه بر شكوه این مركز مى افزاید، و هم اكنون كه از نشانه هایش پیداست زمینه سازى فرهنگى و معنوى و سیاسى و غیره كه از ناحیه ساكنان و علماء قم براى قیام جهانى مهدى (علیه السلام) مى شود در جاى دیگر سراغ نداریم .
مسجد جمكران پایگاه عظیم حضرت مهدى (علیه السلام) در قم حضرت ولى عصر(علیه السلام) به این مركز توجه خاص دارد، و وجود مسجد جمكران در قم (كه چند سالى نمى گذرد كه مركز قم خواهد شد) به دستور امام زمان علیه السلام به یك شخص صالح به نام حسن بن مثله رحمة اللّه ساخته شده ، كه وى مى گوید: در شب هفده ماه رمضان سال 373 هجرى قمرى در سراى خود خوابیده بودم كه ناگاه گروهى از مردم نصف شب به سراى من آمده و مرا بیدار كردند و گفتند برخیز امام زمان علیه السلام تو را خواسته ، برخاستم و همراه جماعت به همان مكانى كه اینك مسجد است رفتیم ، دیدم امام زمان علیه السلام با گروهى روى تختى نشسته و فرمود:
“برو به حسن مسلم رحمة اللّه بگو چند سالى است این زمین را زراعت مى كنى و ما خراب مى كنیم دیگر اجازه ندارى در این سرزمین زراعت كنى ، این زمین شریفى است خداوند این سرزمین را برگزیده است و اگر دیگر بار اینجا را كشت كنى عذابى به تو خواهد رسید.
عرض كردم : مردم مرا تصدیق نمى كنند، نشانه اى قرار بده .
فرمود:
“ما در اینجا علامتى مى گذاریم به مردم بگو به این محل احترام كنند و آنرا بنا و تعمیر نمایند و چهار ركعت نماز بخوانند... در آخر فرمود: كسى كه دو ركعت نماز (امام زمان علیه السلام ) را در این مكان بخواند گویا در كعبه نماز خوانده است .
حسن مثله رحمة اللّه و گروهى دیگر امام زمان علیه السلام را اطاعت كردند و در آنجا مسجد ساختند كه هم اكنون با اضافه كردن مساجد و بناهاى دیگر بر تجلیل و عظمت جمكران افزوده شده است . (325)
به این ترتیب مركزیت قم و توجه امام زمان علیه السلام به این مركز و نشانه هاى معنوى قم و حوزه علمیه قم و مدارس علمى جدا دانشگاه حضرت صادق علیه السلام است همه و همه حكایت از آن مى كند كه هنگام ظهور امام (علیه السلام) این مركز با توسعه بیشتر و عمیقتر در نشر اسلام راستین و فقه جعفرى در خدمت حضرت ولى عصر(علیه السلام) قرار مى گیرد.
بنابراین باید به قم اهمیت فراوان داد، و زمیه سازان قیام حضرت مهدى (علیه السلام) این مركز را هیچگاه از یاد نبرند و با حمایتهاى خود بر رونق آن بیفزایند....
ضمنا ناگفته نماند كه یكى از بلاد مقدس از نظر اسلام ، بیت المقدس است ،مسجد اقصى در این شهر قرار دارد كه دومین معراجگاه پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم است .
و شاید بتوان احتمال داد كه شكست و هلاكت دجال با دار و دسته اش در بیت المقدس توسط حضرت مهدى (علیه السلام) و یارانش ، یك جهتش پاك كردن سرزمین مقدس بیت المقدس از لوث وجود صهیونیستها و اشغالگران قدس است .
به این موضوع نیز باید توجه داشت كه در احكام اسلامى نماز مسافر در چهار مسجد یعنى مسجدالحرام و مسجدالنبى صلى اللّه علیه و آله و سلم و مسجد كوفه و حائر (حرم ) امام حسین علیه السلام حالت تخییر دارد یعنى هم مى تواند تمام بخواند و هم مى تواند قصر (شكسته ) بخواند، این دستورها حاكى است كه این مكانهاى مقدس براى مسلمانان همچون وطن است و بعضى از فقهاء تخییر نماز مسافر در چهار شهر یعنى مكه و مدینه و كربلا و كوفه را جایز دانسته اند. (326)
به هر حال باید دست استكبار جهانى را از این مكانهاى مقدس و استراتژیكى قطع كرد و این مراكز را براى استقبال از امام قائم (علیه السلام) آماده ساخت و آماده نمود.