• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 9666)
دوشنبه 9/8/1390 - 10:55 -0 تشکر 381642
كلاس آمار واحتمال 1و2

با سلام
تو این مبحث سعی خواهم كرد مضوع های اساسی وكاربردی آمار واحتمال رو بیان كنم 
این بحث میتونه مناسب باشه برا درس آمار واحتمال دوره كارشناسی علوم پایه وانسنی ودوستان فنی مباحث مشترك هست فقط دوستان علو پایه وفنی نكات بیشتری رو دارن كه دوستان علو انسانی نیاز ندارن ولی موضوع اصلی كاملا مشترك هست
همینطور برا آزمون ورودی ارشد 
خوشحال میشم به دوستام كمك كنم
موفق باشید وسرافراز
 

زندگي سفري است که به ما مي آموزد

             "دادن وگرفتن يکي ست"

                             وهدف از وجود ما عشق ورزيدن،بخشش وشوق گشودن دست ياري 

                                         به سوي ديگري ست 

یادمن باشد که : اندک است تنهایی من در مقایسه با تنهایی خورشید .

دوشنبه 9/8/1390 - 20:0 - 0 تشکر 381782

سلام
به به
ممنون میشیم
ولی رشته صنایع که ما توشیم این درس ها جدا هستن یعنی احتمال و آمار دو درس جداگانه تخصصی ارائه میشن
به هر حال من استقبال میکنم
:)

من از اين كوه بالا خواهم رفت.ميگويند ارتفاعش زياد است.راهش طولاني و شيب دار است,پر از صخره و صعود به آن بيش از حد دشوار است.كارخودم است.از آن بالا خواهم رفت.به زودي مرا خواهي ديد كه از قله برايتان دست تكان ميدهم يا از فرط تلاش بر دامنه جان ميسپارم

دوشنبه 9/8/1390 - 21:47 - 0 تشکر 381836

سلام منم ممنون میشم چون دنبال این بحث بودم

سه شنبه 10/8/1390 - 1:28 - 0 تشکر 381889

سلام
چه کارگاه باارزشی، مطمئنا مفیده، موفق باشین.
سلام هم قطار، خوبی، خوشی، سلامتی؟
یا علی

سه شنبه 10/8/1390 - 1:50 - 0 تشکر 381890

به نام خدا -سلام .

ممنونم از مهرانه خانم بابت این کلاس .
خوش بختانه رشته ی ما این درسا رو نداره امیدوارم بچه ها از اطلاعات مهرانه خانم استفاده ی کامل کنند. 

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

سه شنبه 10/8/1390 - 8:46 - 0 تشکر 381909

با سلام
خدمت دوستای عزیز كه اعلام حضور كردن خوشحالم كه بتونم آموخته های خودم رو دراختیارتون قرار بدم
امید وارم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره

زندگي سفري است که به ما مي آموزد

             "دادن وگرفتن يکي ست"

                             وهدف از وجود ما عشق ورزيدن،بخشش وشوق گشودن دست ياري 

                                         به سوي ديگري ست 

یادمن باشد که : اندک است تنهایی من در مقایسه با تنهایی خورشید .

سه شنبه 10/8/1390 - 9:20 - 0 تشکر 381914

آمار چیست؟

آمار به عنوان یك موضوع علمی، امروزه شامل مفاهیم و روشهائی است كه در تمام پژوهشهایی كه مستلزم جمع آوری داده ها به وسیلة یك فرآیند آزمایش و مشاهده، و انجام استنباط و نتیجه گیری به وسیلة تجزیه و تحلیل این داده ها هستند، اهمیت بسیار دارند.
آمار هنر و علم جمع آوری، تعبیر و تجزیه و تحلیل داده ها و استخراج تعمیمهای منطقی در مورد پدیده های تحت بررسی است.
معادل كلمة آمار در زبان انگلیسی Statistics است كه از لحاظ تاریخی، از كلمة لاتین status مشتق شده و یكی از معانی كلمة اخیر، دولت است.



در طول چندین دهه، آمار فقط با بیان اطلاعات و مقادیر عددی دربارة اقتصاد، جمعیت شناسی و اوضاع سیاسی حاكم در یك كشور، سر و كار داشت.
حتی امروز، ‌بسیاری از نشریات و گزارشهای دولتی كه توده ای از آمار و ارقام را در بر دارند و تحت عناوینی از قبیل « آمار تولید مزارع» و «آمار كارگران» منتشر می شوند، معنی اولیة كلمة آمار را در ذهن زنده می كنند.
اكثر افراد معمولی هنوز این تصور غلط را دربارة آمار دارند كه آن را منحصر به ستونهای عددی سرگیجه آور و گاهی یك سری شكلهای مبهوت كننده می‌دانند.
بنابراین، یادآوری این نكته ضروری است كه نظریه و روشهای جدید آماری، از حد ساختن جدولهای اعداد و نمودارها بسیار فراتر رفته اند. نمایشهای عددی به صورت جنبه ای فرعی از آمار درآمده اند.

منشا ظهور آمار به صورت توصیف اطلاعات را می توان سرشماریهایی كه حدود 4000 سال قبل از میلاد مسیح توسط بابلی ها و مصری ها و بعداُ توسط امپراتوریهای روم و ایران دربارة اطلاعات مربوط به زاد و ولد و دارائی های افراد جامعه زیر سلطه خود انجام می گرفته، به حساب آورد.
در آن زمان بود كه روشهایی برای جمع آوری، تنظیم و تلخیص داده ها ابداع گردید. در قرن چهاردهم برای محاسبه نرخ بیمه، جمع آوری اطلاعات دربارة تولد و وفات، تصادفات و حوادث رایج گردید.
در اواسط قرن شانزدهم اولین كتاب احتمال توسط كاردن با عنوان ”بازیها و شانس” نوشته شد، او در این كتاب روشهای تقلب در بازیهای قمار را ارائه داد. بعلاوه ، موضوع پیش بینی در نتایج حاصل از انجام ازمایشهارا مطرح نمود. یكی از كارهای او پیش بینی روز وفات خودش بود كه برای اثبات صحت پیش بینی در آن روز خودكشی نمود.
در اواسط قرن هفدهم پاسكال و فرما اولین كسانی بودند كه مطالعه احتمال را به طور علمی شروع نمودند. در همین سالها به طور همزمان مطالعات آماری به صورت توصیفی انجام می گرفت. مثلاً گرونت با مطالعه تعداد متولدین كشف نمود كه تعداد پسرها از دخترها كمی بیشتر است، اما سالهای اول زندگی تعداد بیشتری از پسرها فوت می كنند.
استفاده از احتمال در آمار، در اواخر قرن هفدهم شروع شد، كه در این باره می توان به مطالعات مندل در مورد قانون وراثت، گالتون در بكارگیری همبستگی و ارتباط بین صفات، و به ویژه فیشر در ابداع روشهای مختلف استنباط آماری اشاره نمود.
از شروع قرن بیستم همه ساله روشهای متعددی برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات ارایه گردیده كه هچنان ادامه دارد.

امروزه بكارگیری كامپیوتر و استفاده از نرم افزارهای آماری، در تجزیه و تحلیل سریع اطلاعات وسیع با محاسبات پیچیده و در همه زمینه های پژوهشی امكان پذیر و به عبارتی اجتناب ناپذیر گردیده است.

واژه آمار ریشه در تاریخ زبان و فرهنگ کهن ایرانی دارد و قدمت آن به زمان هخامنشبان می رسد و تا اواسط دوره اشکانیان واژه هامار یا آمار به معنی شمار و واژه شاهامار به معنی سرشماری به کار می رفته است.
به گواه سنگ نوشته ها و آثار مورخان شرق شناس، در زمان داریوش، به منظور جمع آوری آمار، تشکیلات منظمی وجود داشته است و با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده، دفاتر مالیاتی و نظامی تدوین می یافته و بودجه مملکتی بر اساس آن تنظیم می شده است.

در زمان کوروش نیز آمارگیری در مقیاس وسیع و در تمام پهنه ممالک تابعه حکومت مرکزی ایران انجام می شده و اخذ هرگونه تصمیم درباره ولایات بایستی مبتنی بر شناسائیهای محلی و اطلاع دقیق بر کثرت و یا قلت جمعیت و قدرت و توانایی های مالی آن ولایات باشد.


ساسانیان توجه بیشتری به آمار داشتند و امور مالی، کشاورزی و صنعتی و بازرگانی خود را بر اساس آمارها و اطلاعاتی که ماموران سرشماری جمع آوری می کردند، به انجام می رساندند. به گونه ای که در زمان خسرو انوشیروان، برای اخذ مالیات سرانه، ضمن انجام سرشماری نفوس، سن افراد و میزان ثروت آنها تعیین می شد و حتی میزان محصول درختانی مثل نخل، زیتون و تاک تعیین می گردید و بر اساس آن برای افرادی که سن آنها بین 20 تا 50 سال بود، مطابق ثروت و مکنتی که داشتند، مالیات تعیین و آگهی می گردید.

زندگي سفري است که به ما مي آموزد

             "دادن وگرفتن يکي ست"

                             وهدف از وجود ما عشق ورزيدن،بخشش وشوق گشودن دست ياري 

                                         به سوي ديگري ست 

یادمن باشد که : اندک است تنهایی من در مقایسه با تنهایی خورشید .

سه شنبه 10/8/1390 - 9:24 - 0 تشکر 381916

با این مقدمه به سراغ درس اول كلاس آمار میریم

" جمع آوری داده ها"

جمع آوری داده ها پایه اصلی تحلیل های آماری ونحوه جمع آوری داده ها بیان كننده نوع اطلاعات درباره جامعه ایی هست كه نمونه بردای صورت گرفته

زندگي سفري است که به ما مي آموزد

             "دادن وگرفتن يکي ست"

                             وهدف از وجود ما عشق ورزيدن،بخشش وشوق گشودن دست ياري 

                                         به سوي ديگري ست 

یادمن باشد که : اندک است تنهایی من در مقایسه با تنهایی خورشید .

سه شنبه 10/8/1390 - 10:1 - 0 تشکر 381923


تنظیم جدول فراوانی داده های یک متغیره كمی
  • الف ) داده های كمی گسسته:
  • برای داده های كمی گسسته می توان به دو طریق جدول توزیع فراوانی تهیه نمود، نوع اول جدول فراوانی رده بندی شده و نوع دوم جدول توزیع فراوانی گروه بندی شده است.

    مراحل تهیه جدول توزیع فراوانی رده بندی شده :
    ١- جدولی را تهیه می‌كنیم كه ستون اول آن اختصاص به رده یا نماینده‌ای از هر یك از اعداد مشاهده شده دارد.
    ٢- نتیجه شمارش فراوانی هر رده را به نام ()فراوانی مطلق در ستون دوم جدول قرار می دهیم
    ٣- فراوانی نسبی(r) را از رابطه زیر به دست آورده و در ستون سوم جدول قرار می‌دهیم (به جای فراوانی نسبی می توان درصد فراوانی هر رده را قرار داد)

    4-برای هر رده فراوانی مطلق آن را با فراوانی های مطلق رده های قبل جمع نموده و به عنوان فراوانی تجمعی(فراوانی انباشته) در ستون چهارم جدول قرار می دهیم.


    ٥- ستون آخر جدول را به فراوانی نسبی تجمعی اختصاص داده كه از رابطه

    مثال : تعداد فرزندان یک خانواده ، یك متغیر كمی جدا است. جدول زیر نشان دهنده جدول توزیع فراوانی رده‌ای آن است : 

    استنباط هایی كه از این جدول میشه 

    به این موارد اشاره كرد4%از خانواده های شركت كننده درنمونه گیری تك فرزندی هستند

    اكثر خانواده های شركت كننده در این نمونه گیری تعداد فرزندانشان 3یا چهار فرزند میباشدو...

    زندگي سفري است که به ما مي آموزد

                 "دادن وگرفتن يکي ست"

                                 وهدف از وجود ما عشق ورزيدن،بخشش وشوق گشودن دست ياري 

                                             به سوي ديگري ست 

    یادمن باشد که : اندک است تنهایی من در مقایسه با تنهایی خورشید .

    سه شنبه 10/8/1390 - 10:35 - 0 تشکر 381928

  • ب) داده های كمی پیوسته:
  • برای تهیه جدول توزیع فراوانی داده های كمی پیوشته به ترتیب زیر عمل می شود
    ١-از داده های خام، بیشترین عدد مشاهده شده ( H ) و كمترین آن ( L ) را تعیین می‌كنیم.
    ٢-فاصله بین H و L را به K قسمت مساوی تقسیم نموده كه به عنوان تعداد طبقات جدول معمولاً بین 5 تا 20، بر حسب تعداد مشاهدات، تعیین می شود. روشهای تجربی متعددی برای تعیین K پیشنهاد شده است كه از آن جمله می توان به فرمول استورگس به صورت

    اشاره كرد، كه در آن n تعداد مشاهدات و K (عدد صحیح) تعداد طبقات می باشد، از تناسبی كه بر اساس تجربه بین تعداد مشاهدات و تعداد طبقات به صورت زیر پیشنهاد شده است نیز می توان استفاده نمود.


    تعداد مشاهدات ( n ):500 200 100 50 25 10

    تعداد طبقات ( K ):15 12 10 8 6 4

    همانگونه كه مشاهده می شود انتخاب تعداد طبقات تجربی بوده و بر اساس نظر تحلیل گر تعیین می شود، در هر صورت در انتخاب تعداد طبقات بایستی دو نكته زیر را مدنظر داشت.

    الف) تعداد طبقات آنقدر كم نباشد كه مشاهدات زیادی در داخل طبقات پنهان شوند و آنقدر زیاد نباشد كه تعدادی از طبقات هیچ مشاهده ای را در بر نداشته باشند.

    ب) تعداد طبقات با آزمایش و خطا آنقدر تغییر یابد با با حفظ نكته قبل در ستون فراوانی رابطه ای بین اعداد مشاهده گردد.

    ٣- طول طبقات برای طبقات با طول مساوی از رابطه

    بدست می آید كه چون بهتر است طول طبقات عدد صحیح باشد آن را با تقریب اضای به عدد صحیح گرد می‌كنیم
    ٤- حدود هر طبقه را كه مشخص كننده حد (یا مرز) پایین و حد (یا مرز) بالای طبقه می باشد با توجه به طول طبقات چنان تعیین می كنیم كه همه مشاهدات در طبقات تعیین شده قرار گرفته و یك مشاهده فقط در یك طبقه جای داشته باشد به عبارت دیگر، ابهامی در مورد اینكه مشاهده متعلق به كدام طبقه است وجود نداشته باشد.
    برای رفع این مشكل پیشنهاد می شود كه حدود طبقات با یك رقم اعشار بیشتر از تعداد اعشار مشاهدات در نظر گرفته شوند و رقم اعشار اضافی عدد 5 باشد.
    امثلاً اگر مشاهدات اعداد صحیح باشند حدود طبقات به صورت اعداد با یك رقم اعشار (5/0) مشخص می گردند.
    ٥- مركز هر طبقه و یا نماینده هر طبقه ( m ) متوسط حد بالا و حد پایین طبقه است كه برای همه طبقات محاسبه می شود.
    ٦- ستون اول جدول توزیع فراوانی را به طبقات و ستون دوم را به مركز طبقه اختصاص می دهیم.
    ٧- ستونهای بعدی همانند جدول توزیع فراوانی داده های كمی گسسته به شمارش، فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، فراوانی تجمعی نسبی اختصاص می یابد.
    مثال: وزن های 40 بسته پسته بر حسب کیلوگرم که تا نزدیکترین واحد سرراست شده اند عبارتند از:

    138،164،150،132،144،125،149،157،146،158،140،147،
    136،148،152،144،168،126،138،176،163،119،154،165،
    146،173،142،147،135،153،140،135،161،135،145،142،
    150،156،145،128

    یک جدول فراوانی با 8 رده(طبقه) تشکیل دهید.

    حل:
    کمترین عدد مشاهده شده:119 (L)
    بیشترین عدد مشاهده شده: 176 (H)

    چون داده ها تا نزدیکترین واحد سرراست شده اند می توان گفت اندازه واقعی وزنها در فاصله [176/5 و 118/5 ]قرار دارند.

    تا اینجا درباره نحوه خلاصه كردن داده ها صحبت شده كه تقریبا همه در باره نحوه كار آشنا هستیم

    سوالای متداول زیاده یه سری شون رو خودم میگم وجواب میدم

    یه سری هم اگه دوستان اشكال داشتن هستم درخدمتتون

    زندگي سفري است که به ما مي آموزد

                 "دادن وگرفتن يکي ست"

                                 وهدف از وجود ما عشق ورزيدن،بخشش وشوق گشودن دست ياري 

                                             به سوي ديگري ست 

    یادمن باشد که : اندک است تنهایی من در مقایسه با تنهایی خورشید .

    چهارشنبه 11/8/1390 - 10:54 - 0 تشکر 382272

    سلام فكر كنم درس اول جذاب نبود یا ناقص بود كه دوستان سوالی مطرح نكردن
    البته این درس ومقدمات این درس رو دوره دبیرستان خوندیم وبیشتر هم باهاش آشناهستیم واسه همون یه نگاه اجمالی بهش داشتم در باره روش تحقیق هم تو همه كتاب ها كلیات مطرح شده باز درصورت لزوم ودرخواست دوستان در باره روش های تحقیق هم اطلاعاتی در اختیارشون قرار میدم
    البته نمودارها وتحلیل های آماری رو هرجا سوال داشتین درخدمتم

    نمونه ایی كه رو ی اون برسی های اولیه رو انجام میدیم فعلا دسته بندی شدن بعد از دسته بندی نمونه باید یه سری اطلاعات پایه بدست بیاریم كه معیار های اصلی برای بررسی های نهایی در باره نمونه وجامعه هست
    كه با توجه به همین معیار هاست كه به نتیجه گیری صحیح ودرست میرسیم

    در باره رابطه روش تحقیق ونمونه گیری تو هر گروه آموزشی روش هایی بیان شده كه با توجه به نوع فعالیت وحتی نوع رشه وگرایش متفاوت هست
    از عمده روش های نمونه گیری روش های نمونه گیری به روش تصادفی ساده، خوشه ایی و طبقه بندی هست
    اما مهم تر از همه این ها اطلاعاتی هست كه از نمونه ها به دست میاد
    یه سری معیار های تمركز ویه سری معیار های پراكندگی كه این دو معیار حتی میتونه بگه روش نمونه گیزی درست بوده وگویای جامعه هست یا نه

    دركل هدف اصلی غلم آمار استفاده از یه سری اطلاعات از نمونه وتعمیم آن به جامعه با استفاده از قوانین احتمال واثبات های ریاضی هست


    زندگي سفري است که به ما مي آموزد

                 "دادن وگرفتن يکي ست"

                                 وهدف از وجود ما عشق ورزيدن،بخشش وشوق گشودن دست ياري 

                                             به سوي ديگري ست 

    یادمن باشد که : اندک است تنهایی من در مقایسه با تنهایی خورشید .

    برو به انجمن
    انجمن فعال در هفته گذشته
    مدیر فعال در هفته گذشته
    آخرین مطالب
    • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
      آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
    • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
      جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
    • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
      خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
    • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
      پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
    • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
      اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.