گفتههای این مقام مسوول در حالی است كه كارشناسان بر نقش مثبت برگزاری چنین رویدادهایی در بازاریابی برای دست آفرینههای هنرمندان ایران و نزدیكی فرهنگی ملتها تاكید میكنند.
به گفته ایوبی، موسسه فرهنگی اكو به دنبال نگاهی نو در زمینه فعالیتهای فرهنگی است كه معرفی مفاخر و هنرمندان برجسته كشورهای منطقه و برگزاری نمایشگاههای فرهنگی و هنری از جمله این موارد است.
وی در ادامه هشدار داد: فاجعهای كه در حوزه صنایعدستی ایران در حال رخ دادن است، كهولت بسیاری از استادان برجسته صنایع دستی ایران است كه متاسفانه با مرگ آنان، هنرشان نیز میمیرد و این وظیفه ماست كه نگذاریم چنین اتفاقی در كشور رخ دهد.
به گفته او این نمایشگاه با بافت فرش اكو توسط چند هنرمند ایرانی آغاز میشود و مسوولان بلند پایه فرهنگی و سیاسی كشورهای منطقه هریك گرهای بر این فرش خواهند زد.
هنرمندان 31 استان كشور در خراسان شمالی
ابوطالب شفقت، استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست از حضور نمایندگان و هنرمندان 31 استان ایران و سفیران و نمایندگان 9 كشور برای شركت در نمایشگاه صنایع دستی كشورهای عضو اكو خبر داد. به گفته وی در حاشیه این نمایشگاه براساس برنامههای پیشبینیشده، مسابقات كشتی باچوخه، مسابقات سواركاری، جشنواره بادبادكها، جشنواره غذا و رونمایی از كتاب گردشگری استان خراسان شمالی برگزار میشود.
وی با اشاره به اینكه تنوع فرهنگی كه در خراسان شمالی وجود دارد، عمدتا در میان كشورهای عضو اكو نیز دیده میشود، افزود: هنرهای دستی استان خراسان شمالی، متاسفانه به نام مكانهای دیگر شناخته میشود كه با برگزاری چنین نمایشگاههایی میتوان هویت اصیل محصولات صنایع دستی نقاط گوناگون كشور را حفظ و معرفی كرد.
كارگاه مهر اصالت یونسكو در بجنورد
در این نشست خبری كه با غیبت مسوولان ارشد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تهران برگزار شد، علی كاظمی مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی نیز طی سخنانی تنها به برگزاری كارگاهی آموزشی در این نمایشگاه اشاره كرد و گفت: این سه كارگاه آموزشی شامل آشنایی با مهر اصالت یونسكو، بازاریابی و بازرگانی، صنایع دستی و كارآفرینی میشود و در پایان كارگاهها، گواهینامهای به شركتكنندگان داده میشود.
كاظمی اما در بخشی از سخنان خود و در پاسخ به سوالی در مورد معضل همیشگی بستهبندی صنایع دستی در ایران با تایید این موضوع از رونق این موضوع در استان خراسان شمالی سخن گفت و افزود: اكنون تنها 3 اثر صنایعدستی این استان شامل گلیم، سنگهای قیمتی و زیورآلات با بستهبندی مناسب ارائه میشود زیرا اصولا در تمامی كشور، براساس نظر معاون صنایع دستی در هر استان، تنها چند اثر از صنایع دستی انتخاب میشود تا برای آنها جعبههای بستهبندی طراحی و ارائه شود.
بازاریابی مشكل اولیه صنایع دستی
برگزاری این رویداد مهم بینالمللی در شهری دور از پایتخت هرچند اتفافی بزرگ در جامعه صنایع دستی ایران به شمار میرود، اما كارشناسان میگویند كه هنوز مشكلات عدیده صنایع دستی ایران كماكان پا برجاست. بسته بندی، تبلیغات، آموزش و حتی بازاریابی از جمله مواردی است كه كارشناسان معتقدند باعث شده تا صنایع دستی كشورمان هنوز نتواند به دوران شكوفایی گذشته خود باز گردد.
این موضوع را حتی كامران سبزه میدانی، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز قبول دارد. او در این ارتباط به صراحت میگوید: صنایع دستی كشورمان كه تنوع گستردهای در سطوح ملی و محلی دارد، با چالشها و موانع مهمی برای فروش و عرضه روبهروست كه مشكل اولیه آن بازاریابی است.
به عقیده سبزه میدانی، با وجود این كه كیفیت كالاهای تولیدی در حد مناسبی است، اما ضعف درآمدزایی و سودآوری این محصولات بیانگر وجود مشكل در زمینه بازاریابی صنایعدستی در داخل و خارج كشور است.
او میافزاید: بستهبندی نامناسب این محصولات به فروش و قیمت آنها آسیب جدی وارد كرده و بر همین اساس نیز برنامههایی برای تشویق صنعتگران این بخش به ارائه مناسبتر محصولات تولیدی پیشبینی شده است.