• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 32235)
شنبه 18/12/1386 - 18:57 -0 تشکر 33015
صحیح خواندن قرآن را یاد بگیریم

 

به نام تو که بیش از آنچه دوستت داریم،دوستمان داری

سلام دوستای خوب و عزیزم

.....................

در این تاپیک قصد دارم به لطف خدا و کمک شما دوستان عزیز،اصول قرائت و تلفظ صحیح قرآن رو یاد بگیریم.

(منبع : سایتهای معتبر اینترنتی )

قبل از هر چیز هممون باید به یه نکته حیاتی از مولا علی(ع) و کلام دلنشین پیامبر نور و رحمت توجه کنیم.گوش کنیم:

..................................................…..

 

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند:«و رتل القران ترتیلا» یعنی چه؟
فرمود:"یعنی قرآن را کاملا روشن و واضح بخوان،

 و مانند شعر که به سرعت می‌خوانند قرائت نکن!"
سپس فرمود:" وقتی به عجائب قرآن رسیدید توقّف و تأمل کنید و با قرآن قلب‌های خود را به حرکت در آورید.

سعی نکنید سوره را به آخر برسانید. عجله نکنید، بلکه تفکر و تدبّر داشته باشید، گرچه سوره به اتمام نرسد".

..........

امیرالمؤمنین علی علیه السلام :

"در علمی که در آن فهم نباشد خیری نیست؛ در قرائتی که در آن تدبّر نباشد خیری نیست، و در عبادتی که در آن دقت و آگاهی نباشد خیری نیست."

 

..................................................…..

شنبه 18/12/1386 - 19:7 - 0 تشکر 33016

به نام تنها دلیل زندگی

سلام دوستای خوب و عزیزم

.....................................................

فنون قرائت قرآن

قرء :
جمع کردن و چون به هنگام خواندن حروف با هم جمع می شوند به آن قرائت می گویند. اگر کسی بخواهد قرآن را به روش صحیح و مطلوب بخواند و قرائتش مورد قبول باشد باید فنون زیر را که از ساده به مشکل طبقه بندی شده است فرا بگیرد.

.....................................................


1. تجوید:
چون بحث ما راجع به تجوید است لذا تعریف آن بعداً خواهد آمد ولی باید دانسته شود که تجوید ساده ترین قرائت است و اگر کسی در دستگاه تکلم خود ضعفی نداشته باشد با کمی دقت و ممارست می تواند این فن را فرا بگیرد.
..................
2. صوت :
مقصود از این فن اینست که قاری می تواند قرآن را به یکی از این سه روش بخواند.


الف) تحقیق یا ترتیل:

به شکل همان نوارهای صوتی قرآن است که قراء با تأنی و با آهنگهای مختلف خوانده اند.

تذکر :
اگر قار به این روش بخواهد قرائت کند باید اصول صوتی مثل تنظیم صدا و رعایت طبقات صوتی و تنظیم نفس و غیره را فرا بگیرد.
و نیز گاهی تحقیق بصورت آموزش است یعنی بدون صوت و آهنگ می باشد ( این نوع برای افراد مبتدی مطلوب است اصطلاحاً به آن صحیح خوانی می گویند. برای آگاهی بیشتر به نوار آموزشی شیخ محمود خلیل الحصری مراجعه شود).

ب) تدویر:
قرآن را بصورت تند و یکنواخت قرائت کردن . و این نوع از قرائت در بین ما (به غلط) به ترتیل معروف شده است. بهر حال مقصود آن دروه هایی است که اکثر قراء تمام قرآن را به روش خوانده اند. این روش برای افرادی که در تجوید مشکل دارند مطلوب نیست ولی برای حفاظ و قرائی که می خواهند صدایشان زیبا شود خوبست.

ج) تحدیر :
اگر همان روش تدویر بصورت تندتر و با سرعت زیادترخوانده شود تحدیر نامیده می شود که این کار مشکلی است و نیاز به تمرین دارد[1]

ملاحظه می شود که این فن از فن اول مشکل تر است چرا که غیر از تسلط بر تجوید باید تسلط بر صوت هم پیدا می شود.

..................

ادامه دارد...

يکشنبه 19/12/1386 - 19:8 - 0 تشکر 33107

سلام حالت چطوره زودباش بگو 123 123 123 ؟

بابا دست گلت درد نكنه خدا اجرت بده واقعا گل كاشتی

در وفای تو چنانم که اگر خاک شوم / آید از تربت من بوی وفاداری تو . . .

منتظر شما در وبلاگ دل شکسته
يکشنبه 19/12/1386 - 20:38 - 0 تشکر 33126


هوالمعشوق
دلخوش عشق شما نیستم ای اهل زمین به خدا معشوقه من بالایی است
*******************************
سلام

تشکر آقای نظری ایشالله همگی هر  مطلب مرتبطی داشتیم ثبت میکنیم
علی یارتون



بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
دوشنبه 20/12/1386 - 3:21 - 0 تشکر 33174

به نام تنها دلیل زندگی

سلام دوستای خوب و عزیزم

.....................................................

hosseintahoori عزیز ممنونم ازت و خدا قوت.شما با اومدنت گل کاشتی!

یلدا خانم از شما هم ممنونم،خوشحال میشیم مطالب زیبا و تکمیلی شما رو هم ببینیم.

خدمت دوستای عزیزم هم باید عرض کنم به علت مشغله ای که برام ایجاد شده ممکنه تا پنج شنبه یا جمعه نتونم به انحمنها سر بزنم.به همین دلیل دو تا پست این مطلب رو پشت سر هم زدم؛چون حیفم اومد مطلب به این مهمی رو زودتر یاد نگیریم.همینجا هم از یلدا خانم(اول دوست و خواهر خوبمون و بعد جانشین انجمن) می خوام که اگه تشخیص دادن مطالب طولانی هست پست دوم رو حذف کنن و با فاصله یکی دو روزه دوباره قرار بدن تا دوستان بهتر استفاده کنن.

التماس دعا(همه برای هم)

.............................


3. وقف و ابتداء :
که به آن گاهی ترتیل هم گفته می شود و مقصود ابتداء کردن صحیح قاری و توقف صحیح او در حین قرائت می باشد. این فن مهمی است زیرا در صورت عدم رعایت آن ممکن است فساد در معنا ایجاد شده و معنای آیه عوض شود. برای وضوح بیشتر مطلب مثالی زده می شود.
در زبان فارسی اگر جای مکث و توقف را در جمله زیر عوض کنیم دو معنای متفاوت پدید می آید : «فلانی را عفو لازم نیست اعدامش کنید» اگر روی کلمه عفو توقف کنیم و کلام را از «لازم نیست » شروع کنیم یک معنا دارد و اگر روی نیست توقف و از ادامه آن تکلم کنیم معنایی ضد معنای اول پدید می آید.
با توجه به اینکه قرآن کلام الهی است اگر وقف و ابتداء آن رعایت نشود اشکال بزرگتر می شود برای یادگیری این فن باید علومی نظیر ادبیات عرب ، لغات قرآن و نیز علم تفسیر فرا گرفته شود.
مشکل تر بودن این فن نسبت به دو فن قبلی واضح است.


4. لحن :
از نظر لغوی به معنای غلط بودن است و اصطلاحاً معانی زیادی برای آن گفته شده است اما آنچه در اینجا مقصود است دو مطلب می باشد: یکی تنغیم یعنی قرآن را با آهنگها و نغمات عرب خواندن که این نیاز به تعلیم مقامات و دستگاههای موسیقی عرب دارد. و دوم تطابق بین آهنگ و معنای آیه مثلاً رعایت لحن در آیات عذاب یا رحمت یا امر و نهی و غیره که هر آیه ای به مقتضای معنای آن خوانده شود. ملاحظه می شود که این فن مشکلترین فن قرائت است چرا که غیر از تجوید (که لازمه همه این فنون است) باید تسلط روی صوت و معانی آیات و وقف و ابتداء باشد.
لازم به تذکر است که لحن در روش تحقیق بیشتر استفاده می شود البته در روش تدویر و تحدیر هم به مقدار کمتری از آن استفاده می گردد ولی در روش آموزشی (صحیح خوانی) استعمالی ندارد.

مبحث تجوید

معنای لغوی :
مصدر باب تفعیل به معنای نیکو گردانیدن

معنای اصطلاحی :
رعایت حق و مستحق حروف.

حق حروف :
مخارج و صفات و حالات که حرف به تنهایی و بدون در نظر گرفتن حرکت و یا حرف دیگر دارد.

مستحق حروف :
حالاتی که حرف در هنگام ترکیب با یک حرکت یا حرف دیگر پیدا می کند، مثل حکم ادغام درجائی که نون ساکن به حرف یاء برسد.

تاریخچه

در مبحث تاریخ قرآن گفته شده است که قراء تا طبقه سوم بصورت مشافهه (شفاهی) به شاگردان خود درس می دادند و از طبقه چهارم به بعد باب تألیف و تحقیق در علم تجوید باز شد، و اولین کسی که این علم را به رشته تحریر درآورد، ابوعبید قاسم بن سلام می باشد. و پس از او تألیفات مختلف در علم تجوید نوشته شد.

.............................

ادامه دارد...

دوشنبه 20/12/1386 - 3:51 - 0 تشکر 33177

ادامه بحث

.........................

مبحث حروف

…..

تعداد حروف عربی 28 عدد است و اگر الف را جزء حروف بشماریم 29 عدد می شود. عده ای می گویند الف مدی یک حرف مستقل نمی باشد بلکه یا منقلب از واو و یاء است و یا منقلب از دو

همزه ، و اگر الف یک حرف مستقل باشد باید واو و یاء مدی نیز هر کدام یک حرف محسوب شوند در نتیجه تعداد حروف 31 عدد می شود.
بهرحال تعداد حروف هر چند عدد که باشد از نظر مخرج تقسیم به دو دسته مشترک و غیرمشترک می شوند
.

…..


حروف مشترک :
حروفی است که مخارج آنها در فارسی و عربی یکسان می باشد و تقریباً یکجور تلفظ می شوند( هر چند اختلافات جزئی با یکدیگر دارند)
حروف غیرمشترک:
حروفی است که مخارج آنها در زبان عربی با فارسی فرق دارد، و تلفظ آنها غیر مشترک است.
پس اگر حروف غیرمشترک را صحیح تلفظ نمائیم تمامی مخارج حروف را درست تلفظ کرده ایم.

مخارج حروف غیرمشترک

ح: از وسط حلق اداء شده و در هنگام تلفظ حالت خشونت و گرفتگی صدا ایجاد می شود.
ع : از وسط حلق اداء شده و به نرمی تلفظ می گردد.
غ : از انتهای دهان تلفظ گردیده و در هنگام تلفظ آن حلق بسته نمی شود، بلکه مثلاً حالت غرغره کردن مایعی در حلق می باشد.
ط : مثل تاء ( که از حروف مشترک است) تلفظ می شود ولی درشت تر و پر حجم تر از تاء و باید دقت شود تلفظ آن شبیه به دال یا حروف دیگر نشود.
ص : مثل حرف سین می باشد ولی درشت تر و پرحجم تر و باید دقت شود و در هنگام تلفظ این حرف حالت سوت زدن ایجاد نشود.
ض : اگر کناره سمت چپ زبان و مقداری از سطح زبان به دندانهای کرسی سمت چپ بالا اتصال پیدا کند حرف ض تلفظ می شود. البته باید درشتی و پرحجمی آن حفظ شود.
لازم به تذکر است که این حرف را می توان بوسیله اتصال کناره راست زبان به دندانهای کرسی سمت راست بالا نیز تلفظ کرد.
ذ : نوک زبان اگر به دندانهای جلوی دهان (دندانهای ثنایا که دو عدد از آنها در بالا و دو عدد در پایین قراردارد) که در کام بالا قرار دارند متصل شود حرف ذال تلفظ می گردد.
ث : همان مخرج حرف ذال می باشد . و در هنگام تلفظ حالت دمیدگی هوا ایجاد می شود.
ظ : تلفظ آن تقریباً مثل حرف ذال می باشد ولی پرحجم تر و درشت تر و باید دقت شود در هنگام تلفظ این حرف شدت ایجاد نشود بطوریکه حرف «ظ» محکم تلفظ گردد بلکه باید به نرمی تلفظ شود
و: در هنگام تلفظ این حرف لبها حالت غنچه شدن و جمع شدن را پیدا می کند.

چند تذکر :

الف ) مخارج حروف تعبدی نمی باشد بلکه اصل تلفظ صحیح مورد نظر است و محل آن ممکن است مختلف بیان شود و این مخارجی که گفته می شود برای سهولت یادگیری و تقریباً ذهن است.
ب) حرف کاف از حروف مشترک می باشد ولی در تلفظ آن کمی باید دقت کرد که مثل فارسی همراه با خروج زیاد هوا نباشد بلکه محکمتر تلفظ گردد.
ج) با توجه به مطالب فوق روشن می شود که حروف مشترک 18 عدد و حروف غیرمشترک 10 عدد می باشد.
د) یادگیری مخارج حروف باید زیر نظر استاد صورت پذیرد، و بوسیله نوار قراء بزرگ نیز می توان برای یادگیری اقدام نمود.

[1] - لازم به ذکر است که سی جزء قرآن بنا بر روش تدویر در سی ساعت و بنا بر روش تحدیر در پانزده ساعت باید خوانده شود.

...............................................

دوستان،در پناه دوست مشترکمان موفق باشیم

دوشنبه 20/12/1386 - 18:22 - 0 تشکر 33245


هوالمعشوق
دلخوش عشق شما نیستم ای اهل زمین به خدا معشوقه من بالایی است
************************************
سلام
وای نفرمایید جناب نظری...من کیم که تشخیص بدم؟؟؟
همون طور که خودتون گفتید الان داریم قرآن میخونیم همگی و بهتره که زودتر یاد بگیریم ضمن اینکه خوندن این مطالب وقت زیادی نمیگیره و اینکه خوب عذرتون موجه و نیستید...
از حرفی که زدم پشیمونم نکنید دوستان همگی بهتر میدونند چی درسته یا نه من فقط یه پیشنهاد دادم...
موفق باشید
یا علی از تو مدد

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
يکشنبه 14/7/1387 - 19:29 - 0 تشکر 63081

سلام خدمت mahmoodnzr

هرکه کار کرد تمام کرد حیف نیست این کار زیباتون رو نیمه کاره رها کردید پس بیاد با کمک هم دوباره فعالش کنیم خیلی خوب میشه .با این احادیث زیبا که بیان کردید دیگه نیاز به توضیح بیشتر نیست .

 در پناه امام زمان ارواحنا فداه موفق وتندرست باشید .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 14/7/1387 - 19:43 - 0 تشکر 63089

به نام مهربان پروردگارم

سلام

دوست عزیز  نظری به دلیل مشغله هاشون مدتی رو در کنارمون نبودن... و نیستن هنوزم...

اونجور که من میدونم احتمالا تا آخر این ماه برمیگردن... اون وقت با ایشون کار داریم اسااااسی.... حتما دوباره شاهد فعالیت هاشون خواهیم بود؟

جانشین انجمن قرآن و عترت

anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.