• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1789)
يکشنبه 25/2/1390 - 17:28 -0 تشکر 317894
#اهل سنت و امام زمان (ع)#

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

شما میدونید اهل سنت چه اعتقاداتی در این زمینه دارن؟
 
میدونید چه آیاتی را در این زمینه قبول دارند و تفسیر میکنند؟
 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 27/2/1390 - 0:9 - 0 تشکر 318295

بنام خدا
سلام
«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى
وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»

«او كسی است كه پیامبر خود را برای مردم فرستاد، با دینی درست و بر حق، تا او را بر همة دین ها پیروز گرداند، هر چند مشركان را خوش نیاید.»
سوره توبه /23

در تفسیر قرطبی آمده است:
«پیروزی اسلام بر دیگر ادیان، هنگام قیام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه شریف ـ است در آن زمان، مردمان یا باید مسلمان شوند و یا جزیه دهند.
و این كه گفته شده است مهدی همان عیسی است نادرست است زیرا اخبار صحیح به گونه ای متواتر وارد شده كه مهدی از خاندان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است .....»  . ابو عبدالله محمد بن احمد انصاری قرطبی، الجامع الاحكام القرآن، ج 8، (تحقیق عبدالرزاق المهدی)، چاپ دارالكتاب العربی، سال 1418 هـ، ص 111.

و در كتاب البیان در تفسیر این آیه آمده است:
«كسی كه خدا او را بر همة ادیان چیره می گرداند، مهدی از فرزندان فاطمه است.
سید مؤمن بن حسن الشبلنجی: نورالابصار، چاپ دارالجیل، ص 343.
و در تفسیر كشف الاسرار كه از تفاسیر معتبر اهل سنت است در شرح این آیه می گوید:
«رسول در این آیه محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ است و هدی و هدایت قرآن و ایمان است و دین حق، اسلام است و خدا این دین را بر دیگر دیان برتری می دهد،
چنان كه دینی نماند مگر این كه اسلام بر آن غالب آید.
و این امر بعد از این خواهد شد و هنوز نشده است.»
رشید الدین، امام احمد میبدی، (از عالمان قرن پنجم)، كشف الاسرار، ج 4، ص 119 ـ 120.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 27/2/1390 - 5:28 - 0 تشکر 318321

به نام خدا
با تشکر از حضرتعالی بابت این بحث زیبا


اهل سنت معتقدند: مهدی نوعی است و هنوز به دنیا نیامده است اما در آینده متولد می‏شود و بعد از بزرگ شدن قیام می‏کند و حکومت جهانی واحد تشکیل می‏دهد.
یکی از مسائل بحث برانگیز و مورد اختلاف شیعه و سنی درباره امام عصر(عج) مهدی شخصی و مهدی نوعی است.

مثلا شبراوی شافعی در الاتحاف در این باره می‌گوید: شیعه عقیده دارد مهدی موعود که احادیث صحیحه در رابطه با او وارد شده، همان پسر حسن عسکری خالص است و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد ولی صحیح آن است که او هنوز متولد نشده و در آینده متولد شده و بزرگ می‌شود و او از اشراف آل البیت الکریم است. (1) 

ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه ذیل خطبه ‌16می‌گوید: اکثر محدثین عقیده دارند مهدی موعود از نسل فاطمه(ع) است و اصحاب ما معتزله آن را انکار ندارند و در کتب خود به ذکر او تصریح کرده‌اند و شیوخ ما به او اعتراف کرده‌اند. فقط فرق آن است که او به عقیده ما هنوز متولد نشده و بعدا متولد خواهد گردید. (2)

اهل سنت ‌بر این مدعی دلیلی از احادیث ‌یا آیات اقامه نکرده‌اند. فقط شهرتی است که در میان ایشان به وجود آمده و این از نتایج منزوی شدن اهل بیت(ع) و برگشتن خلافت اسلامی از آنهاست چرا که در اکثر کتب حدیثی اهل سنت احادیث آمده است که: مهدی موعود(ع) دوازدهمین امام از ائمه دوازده‌گانه و نهمین فرزند امام حسین(ع) و چهارمین فرزند امام رضا(ع) و فرزند بلافصل امام حسن عسکری(ع) است و آن حضرت در سال 255 هجری در نیمه‌شعبان در شهر سامرا از مادری به نام نرجس به دنیا آمده است.

بنابراین شیعه و اهل سنت در مهدی موعود شکی ندارند و هر دو عقیده به مهدی شخصی دارند. منتها، دورانهای تاریک و انزوای اهل بیت(ع) و عصر حکومت‌سیاه بنی‌امیه و بنی‌عباس مانع از آن شد که اهل سنت چیزی را که در کتابهای خود نوشته و نقل کرده‌اند در میان خود شهرت بدهند و مانند شیعه منتظر آمدن مهدی شخصی(ع) باشند. (3)

پی نوشت:
1 - بشراوی ، الاتحاف ، باب خامس ص 180 ذیل فصل الثانی عشر من‌الائمه ابوالقاسم محمد
2- ابن ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ج 1، ص 281
3- اتفاق مذاهب در موضوع موعود آخرالزمان، علی اکبر قرش

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 27/2/1390 - 5:28 - 0 تشکر 318322

در مورد مهدی نوعی و مهدی شخصی؟؟؟


دانشمندان اهل سنت در بحث مهدویت به دو دسته تقسیم شده‌اند.

بیش‌تر آنان، مهدی مطرح شده در احادیث رسول خدا را - که پیامبر بشارت آمدن او را در آخر الزمان داده‌اند - شخصی ناشناخته و نامعین دانسته‌اند. اینان معتقدند مهدی هنوز زاده نشده و پس از این در آخرالزمان، در زمانی نامعین از پدر و مادری ناشناخته، زاده می‌شود و در زمانی نامشخص قیام خواهد کرد و اوضاع نابسامان جهان را سامان خواهد داد.

اینان بر این باورند که مهدویت مسئله‌ای نوعی است نه شخصی. به عبارت دیگر، مهدی شخص خاص، فرزند پدر و مادری شناخته شده و دارای تاریخ تولدی مشخص نیست، بلکه فردی است به این نام اما نامعلوم، از پدر و مادری ناشناخته و دارای تاریخ تولدی نامشخص.

در مقابل، شماری از آنان نیز به مهدویت شخصی معتقدند و بر این باورند که مهدی، شخصی است شناخته شده و معین، او زاده شده و جهان از فیض وجود او بهره‌مند است. معتقدان به شخصی بودن مهدویت، مصداق بشارت‌های رسول خدا دربارهِ مهدی را همان مهدی موعود، فرزند امام حسن عسکری (ع) دانسته‌اند. این دسته از دانشمندان اهل سنت، در بحث شخصی بودن مهدی تا اندازهِ زیادی با دانشمندان شیعه هم عقیده‌اند.

منبع :
مهدویت و مذاهب اسلامی ( غلام حسین زینلی‌ )

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 31/2/1390 - 19:53 - 0 تشکر 319554

سلام

ممنون ولایت گرامی....
بسیار خوب....

واقعا وای به حال آدمیزاد هنگامی که از راه درست به بی راهه ها رود...

بزودی ادامه میدهیم...انشاالله.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 3/3/1390 - 15:57 - 0 تشکر 320756

بنام خدای خوبم
سلام
«بَقِیَّةُ اللَّهِ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»؛[1]
اگر با ایمان باشید«بقیة الله برای شما خیر است.»
در نور الابصار آمده است:
«چون (مهدی) ظهور كند، كعبه را پایگاه خویش قرار می دهد
و 313 نفر از یارانش به او می پیوندند،‌
آنگاه در نخستین سخن این آیه را تلاوت می كند
«بقیة الله بهتر است برای شما اگر ایمان بیاورید،
پس می گوید:
منم بقیة الله و خلیفة خدا و حجت او بر شما.»[2]

[1] . سورة هود، آیة 86.
[2] . مؤمن بن حسن مؤمن الشبلنجی: نورالابصار، چاپ دارالجیل، بیروت، 1409 هـ، ص 349.   

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 6/3/1390 - 19:46 - 0 تشکر 322361

بنام خدای مهربونم
سلام
«..... لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْ‏آخِرَةِ عَذابٌ عَظِیمٌ»[1]؛
..... آنان در مسجدها جز بیمناك و ترسان داخل نخواهند شد
و نصیبشان در دنیا خواری و در آخرت عذابی بزرگ است.»
سیوطی می نویسد:
«خواری و ذلّت در دنیا زمانی فرا می رسد كه مهدی به پا خیزد
و قسطنطنیه را فتح كند و آنان را بكشد.»[2]
و در تفسیر طبری و تفسیر كشف الاسرار[3] نیز همین مطلب كه سیوطی نوشته است تصریح شده است. 

[1] . سورة بقره، آیة 114.
[2] . جلال الدین سیوطی، الدّر المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج 1، چاپ دوم،‌ دارالفكر، ص 264.
[3] . تفسیر كسف الاسرار، ج 1، ص 325. 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 8/3/1390 - 11:28 - 0 تشکر 323232

بنام خدای بزرگم
سلام
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»[1]؛
ای كسانی كه ایمان آورده اید،
صبر كنید
و مقاومت ورزید
و مرابطه كنید
و از خدا بترسید،
باشد كه رستگار شوید.»
حافظ قندوزی از (امام) محمد باقر ـ علیه السّلام ـ دربارة این آیه روایت كرده است
كه فرمود:
شكیبا باشید بر ادای فرائض و واجبات،
و در برابر آزار دشمنان استقامت ورزید
و با امامتان مهدی مرابطه نمائید.[2]

[ 1] . آل عمران، آیة 200.
[ 2] . صادق حسینی شیرازی، موعودِ قرآن، ترجمة مؤسسة الامام المهدی، سال طبع 1360، ص 22، به نقل از ینابیع المودة، ص 506. 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 9/3/1390 - 20:16 - 0 تشکر 325685

بنام خداي بخشنده سلام «.... يسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها» [1] ؛ از تو دربارة ساعت مي پرسند كه زمان وقوع آن كي است .... حافظ قندوزي از مفضل بن عمر از(امام جعفر) صادق ـ عليه السّلام ـ ، روايت كرده است كه فرمود: «ساعت قيام قائم است.» [2]  

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 20/3/1390 - 15:18 - 0 تشکر 329481

بنام خداي مهربونم سلام «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» [1] ؛ بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش احياء مي كند. حافظ قندوزي مي نويسد: «خداوند آنرا توسط«قائم» زنده مي سازد، پس در آن عدالت كند و زمين را توسط عدل، پس از مردنش به واسطه ظلم، زنده سازد.» [2]   [1] . حديد، آية 17. [2] . صادق حسيني شيرازي، موعودِ قرآن، ص 139، به نقل از ينابيع المودة، ص 514. 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 27/3/1390 - 11:32 - 0 تشکر 332407

بنام خداي بزرگم سلام «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» پس ايمان آريد به خدا و رسول و نوري كه فرود آورديم، و خداوند بدانچه كنيد آگاه است. علاّمه قبيسي مي نويسد حافظ ابوجعفر محمد بن جرير طبري ..... گفت .... در حجة الوداع پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: اي مردم، «آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا» سپس فرمود: نور در من است، سپس در ـ علي است، و بعد در نسل وي باشد تا قائم مهدي.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.