حتی اگر عضو و مراجعه کننده ثابت تبیان هم نباشید حتما در نتایج جستجوی اینترنتی گاهی با صفحاتی از سایت تبیان (tebyan.net) مواجه شده اید. تبیان مرجعی برای تعدادی از کاربران اینترنتی کشور و از بزرگ ترین وب سایت های ایرانی است. «بزرگی» تبیان هم به حجم اطلاعاتی که در اینترنت تولید کرده مربوط می شود، هم به تعداد بازدیدکنندگان و کاربرانی که به خود جلب کرده و هم به بودجه و ساختمانی که برای فعالیت هایش در اختیار دارد. این گزارش قرار است پاسخی برای سوالات تبیان «چیست؟»، «چه کار می کند؟» و «قرار است به کجا برسد؟» باشد تا ابعاد مختلف فعالیت این وب سایت و موسسه حوزه آی تی بیشتر مشخص شود. حمید روستایی، مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در گفت وگویی با ما، به سوالات ما درباره این سایت پاسخ گفت.
● تبیان از کجا آمده؟
موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از زیرمجموعه های سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد. در معرفی تبیان آمده که خدمات این مجموعه در راستای «ایجاد فضای سالم جهت استفاده بهینه و مفید از تکنولوژی روز با سرلوحه قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جنبش نرم افزاری» ارائه می شود. روستایی در پاسخ به سوال ما درباره دورنمای اولیه تبیان و اهداف این موسسه می گوید: «چشم انداز سه ساله تبیان در کارگروه های مختلف در حال بررسی و تدوین است و به زودی آماده و ارائه می شود.
با توجه به گستردگی و تغییرات روز به روز حوزه آی تی ما نمی توانیم چشم اندازی بیست ساله یا ده ساله برای آن داشته باشیم و باید متناسب با تکنولوژی روز پیش برویم. به همین خاطر چشم اندازی سه ساله تعریف شده تا از تکنولوژی های روز عقب نمانیم.» روستایی درباره دلیل شکل گیری چنین موسسه ای هم این طور توضیح می دهد: «سازمان تبلیغات اسلامی پیش از تبیان در حوزه های مختلفی از جمله سایت های خبری، اطلاع رسانی و چاپ و نشر فعالیت های مختلفی داشت، ولی با توجه به خلا و نیازی که در حوزه آی تی احساس می شد موسسه تبیان را راه اندازی کرد.» به عبارتی تبیان قرار بوده خلا و نیاز این سازمان در حوزه آی تی را پر کند و از همان ابتدا فعالیت های موسسه تبیان در دو حوزه مجزای سایت و تولید نرم افزار دنبال شده است.