انتظار فرج در واقع، انتظار حكومت جهانی اسلام است، انتظار تشكیل حكومت توحیدی در سطح جامعه انسانی است، انتظار تحقق عدالت در اجتماع است، انتظار وراثت زمین و دولت مؤمنان و موحدان است. بنابراین «انتظار» نه به معنای «نشستن و دعا كردن» است،«انتظار» یعنی «برخاستن و دعا كردن»، انتظار یعنی بكوشیم هر چه بهتر دین اسلام را به عنوان یك دین توحیدی فراگیر بشناسیم، بفهمیم و بسازیم، این همان زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) است و برای ارتباط بیشتر با حضرت ولی عصر(عج)
ارتباط و نزدیكی به هر انسانی هم تنها از همین طریق ممكن است؛ یعنی، اگر كسی بخواهد به انسان دیگری نزدیك شود، چارهای ندارد جز این كه بكوشد ابتدا افكار، باورها و طرز تفكر آن شخص را شناسایی نماید و خویش را از جهت فكری با آن شخص هماهنگ نماید وسپس بكوشد كه قرب صفاتی پیدا نماید؛ یعنی، از جهت صفات و كمالات اخلاقی میان خود و آن شخص محبوب همانندسازی نماید و در نهایت نزدیكی در رفتار، نوع و روش زندگی بهترین طریقی است كه انسان طالب كمال را به یك انسان كامل الگو نزدیكمینماید.
در مورد نزدیكی به امام عصر(عج) هم وضع به همین منوال است. ما به عنوان یك شیعه و پیرو اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وظیفه داریم ابتدا كیفیت اعتقاد، باورها، صفات، كمالات، نوع منش و كنش آن حضرات را شناسایی نماییم و در مرتبه بعد بكوشیم زندگی، صفات وباورهای خود را به ایشان نزدیك نماییم تا از این طریق هم شیعه و پیرو واقعی آنها باشیم.
برای ارتباط بیشتر با امام زمان(عج) به موارد ذیل عمل كنید:
الف) قرار گذاشتن با دوست؛ ابتدا باید كاری كرد كه در شبانهروز حتما برای چند مرتبه هم كه شده به یاد ایشان افتاد؛ مثلاً انسان تصمیم بگیردبعد از هر نماز به آن حضرت سلام دهد. سپس شرح حال خود و درد دلی را با آن حضرت درمیان بگذارد. تكرار این برنامه موجب میشود ذهن آدمیبیشتر متوجه این مسأله مهم گردد،
ب ) صحبت كردن و سخن گفتن زیاد با ایشان مانند خواندن دعای عهد، هر روز،
ج ) جلب محبت وی؛ با هدیه به آن حضرت (صلوات، اهدای ثواب ختم قرآن و زیارتها و...)،
د ) دوری از رنجاندن وی با كارهایی كه میدانیم ایشان را آزرده میكند،
ه ) وفاداری و ثابت قدمی در دوستی با او،
و ) مقدم كردن خواسته او بر خواستههای خود.
و اما منتظر به كسی گفته می شود كه از وضع موجود ناراحت است وبرای ایجاد وضع بهتری تلاش می كند.
بر این اساس می توان گفت : انتظار حكومت حق و عدالت مهدی 7از دوعنصر تشكیل شده است ; عنصر نفی و عنصر اثبات . عنصر نفی , بیگانگی باوضع موجود و عنصر اثبات , خواهان وضع بهتری بودن است .(1)
نتیجهء این ا نتظار مبارزه با عوامل ظلم و بیداد و فساد و خودسازی و خودیاری و جلب آمادگی جسمی و روحی برای شكل گیری حكومت جهانی است .در این صورت انتظار یعنی آماده باش كامل . انتظار تمرین و ریاضت است . انتظاریك بسیج عمومی است .
انتظاری كه به اندازهء فرج اهمیت دارد و پاره و بخشی از فرج كلی الهی خوانده شده است , نمی تواند امری ساده و حالتی بی اعتنا و روزگاری خالی ازتعهد و شور باشد... جامعه ای كه از نظر اعتقاد و بصیرت و عمل و اخلاق وحضور و اقدام و آمادگی و ثبات و طهارت و زهد و شعور و شناخت و عدل واحسان , آن چنان كه پیشوایان گفته و خواسته اند نباشد, چگونه منتظر محسوب خواهد گشت ؟!.. خلقی كه در انتظار ظهور مصلح به سر می برد, باید خود صالح باشد>.(2)
منتظران واقعی علاوه بر این كه بر اصلاح خویش می كوشند, وظیفهء خودمی دانند دیگران را نیز اصلاح كنند. مقصود از انتظار فرج , حفظ آمادگی واصلاح فردی و ا جتماعی و زمینه سازی برای ظهور حضرت بقیةالله 7است .
(پـاورقی 1.مكارم شیرازی , مهدی ـ انقلابی بزرگ , ص 101ـ 102
(پـاورقی 2.محمد رضا حكیمی , خورشید مغرب , ص 257ـ 334 با تلخیص .