مقدمه
اگرچه نیاز به معنویت ، بزرگترین و مهم ترین دغدغه ی بشری ست و انسان مدرن امروزی نمی تواند غافل از عالم معنویت به حیات خویش ادامه دهد . تا جائی كه برخی متفكران معنوی معنوی اندیش تاكید دارند كه نیاز انسان امروز به زیست معنوی ،از نیاز انسان دیروز به مراتب بیشتر است . اما فهم عامیانه از معنویت در بطن زندگی آمیخته با مدرنیته ی امروزی ، موجب پدید آمدن مكاتب و نحله های معنوی و شبه معنوی التقاطی گردیده است كه انسان امروزی را عمدتا با خود به بیراهه رهنمون می سازد.
امروز درجهان با هفت محدوده ی عرفانی مواجهیم كه هر كدام به زیر مجموعه های متعددی تقسیم می شوند . حدود یك صد مكتب از این هفت محدوده به دست می آید . و تمامی این مكاتب در كشور ما رایج است . نفوذ یكی فراوان ، نفوذ آن یكی متوسط و نفوذ دیگری اندك .
این هفت محدوده بر اساس میزان گسترش در جهان و میزان نفوذ در ایران به ترتیب عبارتند از
• عرفانهای هندی
• عرفانهای آمریكایی
• عرفان مسیحیت
• عرفان یهود
• عرفان چینی
• فرا علم(فرا روان شناسی )
• زبان تصویری یا سینمای ماورا
دشمن پس از آنكه دریافت برای سرنگونی نظام از طریق تهاجم نظامی راه به جایی نخواهد برد ، جبهه وسیع دیگری در حوزه فرهنگ آغاز نمود كه رهبر فرزانه مان از آن به عنوان شبیخون فرهنگی یاد كرد . بر همین اساس حركت خزنده و خاموشی از سوی دشمن آغاز شد و در این تهاجم باورهای دینی و معنوی مردم خصوصا نسل جوان مورد هدف واقع گردید.
با توجه به رویكرد جوانان به معنویت ، دشمن در صدد برآمد تا با یك توطئه ی از پیش طراحی شده و با ارائه ی الگوهای به ظاهر معنوی و عرفانی این شور و شوق جوانان و باورهای دینی و معنوی آنها را به انحراف و نهایتا به ورطه ی سقوط بكشاند.
این در حالی است كه متاسفانه به دلیل كوتاهی مسئولین فرهنگی كشورمان در امر اطلاع رسانی و نیز عدم آگاهی و شناخت صحیح بسیاری از مردم ، به دلیل ظاهر جذاب این قبیل محافل ناخواسته در دام این گروه های معنویت گرا اسیر می گردند. لذا بر آن شدم تا جهت اطلاع رسانی ، جوانان عزیز را از دام های زیبایی که پیش رویشان قرار دارد ، و ایجاد آگاهی هر چند مختصر مطالبی را در چند نوبت تحت عنوان تهاجم خاموش به استحضار دوستان برسانم . امیدوارم مطالب نوشته شده ، مورد توجه و بهره برداری دوستان قرار گیرد
قابل توجه است مطالب ارائه شده بر اساس مطالعات اینجانب و نیز برگرفته از سخنان برخی از اساتید محترم حوزه و دانشگاه و كتاب در آمدی بر باز شناسی گروه های شبه عرفانی تهیه شده است .
اوشو OSHO
یكی از عرفان های نوظهور هندی اوشو میباشد.
اوشو متولد سال 1931 و متوفی سال 1990 می باشد . نشریهٔ ساندی تایمز در لندن، او را به عنوان یکی از « هزاران آینده ساز قرن بیستم» و نشریهٔ ساندی میددی تایمز در هندوستان، او را به عنوان یکی از ده موردی که سرنوشت کشور هند را تغییر دادهاند، در کنار گاندی، نهرو و بودا نام بردهاست.وی در سال 1980 با دعوت مریدانش بنام سان یاسین ( به معنای دوستداران عشق ) وارد آمریكا شد و سال 1985 از آنجا اخراج شد . علت اخراج اوشو ( از آمریكا ) بعنوان بزرگترین مرد معنوی جهان ، فساد جنسی و اخلاقی بوده است . وی بت معنوی جهان و بسیاری از جوانان داخل كشور می باشد .
اوشو هفت هزار سخنرانی كرده كه سخنانش در هفتصد و پنجاه كتاب گرد آوری شده است . مریدانش سخنانش را نوشته اند ولی اجازه ویرایش به سخنانش را نداده و گفته مطالب را همانطور كه گفته ام باید به دیگران و نسلهای بعدی منتقل بشود .از هفتصد و پنجاه كتاب به زبان انگلیسی حدود هفتاد كتاب در چند سال اخیر به زبان فارسی منتشر شده و یكی از مهمترین آثار اوشو بنام مراقبه های اوشو كه اخیرا مجوز چاپ گرفت و منتشر شد.
جملات بسیار زیبایی در باب عشق دارد . حاصل هفتاد كتاب اوشو را در یك جمله می توان باز گو كرد . عشقی را كه اوشو از آن می گوید این است كه عشق همانند درخت است ، درخت دو سر دارد از یك طرف ریشه در زمین دارد و ز سوی دیگر برگها ، تنه و شاخه به سمت آسمان . اوشو می گوید به میزانی كه ریشه درخت در زمین فرو رود شاخه های آن به سمت آسمان بلند می شود . نسبت عكس است میان ارتفاع شاخه و ریشه دواندن ریشه در درون خاك . عشق تعالی است اما عشق از خاك آغاز می شود اگر عشق در خاك جایی نداشته باشد هرگز به آسمان بلند نمی شود . ( مانند درخت) لذا عشق با قداستی كه شروع می شود به عشق خاكی می رسد . عشق خاكی عشق زمینی است و عشق زمینی كه اوشو بیان می كند چیزی جز سكس نیست . لذا پایان معنویت اوشو و نهایت و عصاره و خلاصه عرفان و معنویت اوشو عشق است كه هم عشق زمینی و خاكی كه در یك در یك كلمه خلاصه می شود و آن همان علتی بود كه اوشو را از آمریكا اخراج كردند .
یك محقق فرهنگی در كتاب خود اسم عرفان اوشو را عرفان سكس گذاشته یعنی هیچ چیز دیگری نیست و احساس می شود این همه اقبالی كه در خارج بخصوص در آمریكا و نیز در ایران وجود دارد یكی از علل آن همین می باشد . عرفان اوشو عرفان بدون شریعت است عرفان بدون آسمان و خدا هست . عرفان زمینی و دنیوی است . اوشو بر این اساس ضد فلسفه است در تعبیری می گوید: فیلسوفان سگان تاریخ اند و مفصل در این باره بحث می كند . ضد تكنولوژی و ضد تمدن بشریت معاصر است . ضد استدلال برای همه چیز حتی برای خدا است . ضد اخلاق گرائی ، ضد فقه است . تشبیهات بسیار مستهجنی برای فقها و قانون گذاران بشر دارد . اساسا ضد قانون است . شعار اصلی اوشو این است یك قانون تنها در دنیا وجود دارد و آن اینكه هیچ قانونی وجود ندارد . شعار اون این است كه نظم در هرج و مرج است و باید رسوم و عادات را شكست تا نظم آسمانی و نظم خدایی كه فقط از اتحاد دو جنس زن و مرد ایجاد می شود پدید بیاید. حدود هفتاد جلد از آثار اوشو كه اكنون به زیان فارسی وجود دارد چندین جلد آن بدون شك آموزش عشق زمینی و خاكی است . اوشو امروز برای بسیاری از جوانان به یك بت معنوی مبدل شده است . اوشو در سال 1985 از آمریكا و نه كشور اسلامی بدلیل فساد اخلاقی اخراج شد . برای آنكه آمریكا را متوجه باشید سه منطقه آمریكا ، اروپا و خاور میانه را در نظر بگیرید . بارزترین كشور اروپایی ایتالیا و آلمان است . نسبت ایران به ایتالیا و آلمان مانند نسبت ایتالیا و آلمان به آمریكاست. بت معنوی معاصر از چنین كشوری به دلیل فساد اخلاقی اخراج میشود و متاسفانه این فرد فاسد معلوم الحال صنم بسیاری از جوانان ایرانی است .
از جمله اقـدامـات طـرفـداران اوشو ، راه انـدازی رسمـی و همـراه با تبلیغات گستــرده ی «اوشو پارك» هاست كه جذابیت زیادی برای برخی افراد و نیز گردشگران بازدید كننده از هند برخوردار است و شعبه هایی از آن نیز در دیگر كشورها تاسیس شده است .در این مكانها ، نوعی زندگی زناشویی و جمعی فارغ از قیود اخلاقی و رسمی ترویج میشود .كه شباهت های زیادی به نظریه های زندگی اشتراكی و جمعی در آرای برخی متفكران دارد .
هواداران این نوع زندگی ، سبك زیستن خود را راهی برای رهایی از قید و بند های اخلاقی و اجتماعی دانسته اند .