• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 2304)
پنج شنبه 2/10/1389 - 13:44 -0 تشکر 265948
واکنش شدید آیت الله مکارم به اظهارات مشایی

آیت‌الله مكارم شیرازی نسبت به سخنان اخیر یك مقام مسوول مبنی بر این كه "كسانی كه با موسیقی مخالف هستند و می‌گویند حرام است، موسیقی را نمی‌فهمند"، به شدت موضع گیری كرد.
به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید، صبح روز گذشته طی سخنانی در آغاز درس خارج فقه خود اظهار كرد: چندی پیش در مطبوعات خبری از یكی از مسوولان منتشر شد كه گفته بود كسانی كه با موسیقی مخالف هستند و می‌گویند حرام است، موسیقی را نمی‌فهمند. ما منتظر تكذیب این مساله بودیم كه متاسفانه اتفاق نیفتاد. می‌دانید كه این مطلب چقدر سنگین است.
ایشان با تاكید بر این كه همه فقهای ما بر حرمت موسیقی لهوی تاكید دارند و در این باره شكی نیست، خاطر نشان كرد: معنی حرف این آقا این است كه همه فقها و امام راحل نمی‌فهمند و العیاذ بالله امام باقر (ع) و امام صادق (ع) هم نمی‌فهمند. در واقع به همه این بزرگواران توهین شده است.
آیت‌الله مكارم شیرازی تاكید كرد: اگر شرایط كشور یك شرایط خاصی نبود و بحث از اجرای طرح تحول اقتصادی در كشور و لزوم حفظ آرامش نبود، قطعا ما طور دیگری با این فرد برخورد می‌كردیم و به هیچ وجه ساكت نمی‌ماندیم.
ایشان اضافه كرد: اگر این شرایط نبود ما به وظیفه مان عمل كرده و هزینه آن را هم می‌پرداختیم، چرا كه این فرد با حرفش در واقع به علما و امام راحل و امام باقر(ع) و امام صادق (ع) توهین كرده است، آن هم توهین به این زشتی!
این مرجع تقلید یادآور شد: ما نمی‌توانیم در این خصوص ساكت باشیم و ببینیم كه با مقدسات به این راحتی بازی می‌شود. من به خاطر شرایط حساس فعلا به همین میزان سخن قناعت می‌كنم، ولی در فرصت لازم به این توهین پاسخ قاطع می‌دهیم.
آیت‌الله مكارم شیرازی افزود: معنا ندارد هر كسی كه مسئولیت دارد هر چه خواست بگوید.
ایشان در ادامه با تاكید بر این كه ما به طور شفاف اعلام كرده‌ایم كه موسیقی لهو و لعب حرام است، گفت: امیدواریم خداوند همه دشمنان اسلام را اگر قابل هدایت نیستند، خوار و ذلیل كند.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از برگزاری بسیار باشكوه مراسم امسال عزاداری حسینی گفت: این عزاداری‌های باشكوه نشان داد كه جریان عاشورای حسینی سال به سال پرشورتر و پررونق‌تر می‌شود.
ایشان افزود: امسال صحنه‌هایی از عزاداری‌ها در كشورهای مختلف از جمله آمریكا و كشورهای آسیایی و آفریقایی در رسانه‌ها نشان داده شد كه این نشان می‌دهد عزاداری حسینی به یك مساله جهانی تبدیل شده است و از مرزهای كشور‌های اسلامی نیز فراتر رفته است.
آیت‌الله مكارم شیرازی هم‌چنین با اشاره به این كه قیام امام حسین حاوی دو بعد مسایل اسلامی و انسانی است، اظهاركرد: مبارزه با ظالم، مساله توجه به عزت و آزادگی و شرف و عدالت این‌ها همه مفاهیمی است كه كل جهان بشریت را پوشش می‌دهد و لذا ما می‌بینیم كه جهانیان طرفدار این مكتب هستند و البته باید باشند.

جمهوری اسلامی2/10/89 

اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

جانم فدای رهبر

لبیک یا خامنه ای

پنج شنبه 2/10/1389 - 14:27 - 0 تشکر 265967

سلام

متاسفم.....

موافقم كه "امیدواریم خداوند همه دشمنان اسلام را اگر قابل هدایت نیستند، خوار و ذلیل كند."

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 2/10/1389 - 15:51 - 0 تشکر 265977

با سلام و عرض ادب
بنده هم با دهکده گرامی موافق هستم جای تاسف دارد که در جامعه اسلامی چنین ادعاهایی بشود که علمای ما مجبور به چنین پاسخی شوند
انشاء الله امام زمان عج جامعه اسلامی ایران رو محفوظ بداره و نگذارند چنین افرادی در جامعه براحتی با مقدسات ما بازی کنند
یا حق
التماس دعا

پنج شنبه 2/10/1389 - 22:5 - 0 تشکر 266217

امیدوارم این نشانه ها بیدار کننده باشد

 

 


بني الاسلام علي الکلمتين,کلمة التوحيد و توحيد الکلمة

جمعه 3/10/1389 - 11:19 - 0 تشکر 266302

خدا همه ما رو به راه راست هدایت کنه. نمیدونم جدیدا چرا اینقدر حرفهای جنجالی زیاد شده . باید مسئولین به حرفهایی که میزنند بیشتر توجه کنند . من فکر میکنم ما باید برای این افراد دعا کنیم .

خدا در همین نزدیکی است
شنبه 4/10/1389 - 18:47 - 0 تشکر 266970

بسم رب المهدی
خداوند همه دشمنان اسلام را اگر قابل هدایت نیستند، خوار و ذلیل كند
می خواستم یه چیزی بگم .... ولی نه ولش کن
الللهم عجل لولیک الفرج

لبيک يا خامنه اي 

در کشور عشق مقتدا خامنه ايست          فرماندهي معظم کل قوا خامنه ايست

ديروز اگر يوسف عزيز مصر بود   امروز عزيز دل ما خامنه ايست

 

شنبه 4/10/1389 - 22:44 - 0 تشکر 267018

واقعا جای تاسف داره!!!مشایی داره همین طور پشت یر هم سوتی میده!!!!!
البته اگه بشه بهش گفت ســــــــــــــــــــــــــوتی نه.....!!!!!

اللهم عجل لوليک الفرج.والعافيت والنصر . وجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه
                                   mahtab10.blogfa.com
دوشنبه 6/10/1389 - 18:23 - 0 تشکر 268306

هربدن سالمی ممکنه غده سرطانی داشته باشه و این آقا هم گویا همین نقش رو توی دولت خدمتگذار ایفا میکنه که امید وارم به زودی درمان بشه .

يا علي گفتيم و عشق آغاز شد

شنبه 11/10/1389 - 19:7 - 0 تشکر 269684

من سلام میگم خدمت دوستان انقلابی و مسلمان
راستی برادران شما خودتان موسیقی گوش نمی دهید؟
خود آقا مکارم هم به یک شقی از موسیقی حکم تحریم داده اند. واقعا اگر کسی از شما بپرسد موسیقی حرام است جوابتان مثبت است؟؟؟ چرا تند می روید ؟
ما نگاهمان به رهبری است فقط !ذره ای اشاره کند دویده ایم. خودمان هم مصلحت سنجی نمیکنیم که حالا موقع اجرای فلان طرح است و بهمان سفر. هر جا آقا گفت این ایراد اصل است، می دویم. .
عزیزان اثبات بفرمایید این گفته مشایی خلاف است. شعار ندهید آن هم از روی دست دیگران

يکشنبه 12/10/1389 - 21:3 - 0 تشکر 270058

sanrez گفته است :
[quote=sanrez;416159;269684]من سلام میگم خدمت دوستان انقلابی و مسلمان
راستی برادران شما خودتان موسیقی گوش نمی دهید؟
خود آقا مکارم هم به یک شقی از موسیقی حکم تحریم داده اند. واقعا اگر کسی از شما بپرسد موسیقی حرام است جوابتان مثبت است؟؟؟ چرا تند می روید ؟
ما نگاهمان به رهبری است فقط !ذره ای اشاره کند دویده ایم. خودمان هم مصلحت سنجی نمیکنیم که حالا موقع اجرای فلان طرح است و بهمان سفر. هر جا آقا گفت این ایراد اصل است، می دویم. .
عزیزان اثبات بفرمایید این گفته مشایی خلاف است. شعار ندهید آن هم از روی دست دیگران

سلام

دوست بزرگوار، حتما اطلاع دارید كه اكثر مراجع نظرشون در رابطه با موسیقی اینه كه موسیقی و آهنگی كه لهو و لعب باشه حرامه نه همه ی موسیقی ها...و این بستگی به تشخیص مكلف داره....شما فرمودید رهبر، پس حتما باید از فتوای رهبر در مورد موسیقی اطلاع داشته باشید...من برای آگاهی سایرین فتوای ایشون رو میذارم....

س 1128: ملاك تمییز موسیقى حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقى كلاسیك حلال است، بسیار مناسب است كه معیار آن را بیان فرمایید؟

هر موسیقى كه به نظر عرف موسیقى لهوى و مطرب كه مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏كند كه موسیقى كلاسیك باشد یا غیر كلاسیك. تشخیص موضوع هم موكول به نظر عرفى مكلّف است و اگر موسیقى این گونه نباشد بخودى خود اشكال ندارد.

س 1129: گوش دادن به نوارهایى كه توسط سازمان تبلیغات اسلامى و یا مؤسسه اسلامى دیگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حكمى دارد؟ و استفاده از آلات موسیقى مثل كمان، ویولون و نى چه حكمى دارد؟

جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخیص خود مكلّف است كه اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقى لهوى مناسب با مجالس عیش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنین مطالب باطل نیست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراین تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامى و یا هر مؤسسه اسلامى دیگر به تنهایى دلیل شرعى براى مباح بودن آن نیست و بكارگیرى آلات موسیقى در موسیقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جایز نمى‏باشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلائى اشكال ندارد و تشخیص مصادیق هم موكول به نظر خود مكلّف است.

س 1130: منظور از موسیقى مطرب ولهوى چیست؟ و راه تشخیص موسیقى مطرب و لهوى از غیر آن چیست؟

موسیقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ویژگیهائى كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.

س 1131: آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حكم موسیقى تأثیر دارد؟

موسیقى حرام، موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصیت نوازنده یا كلام همراه آهنگ یا مكان و یا سایر شرایط در اینكه موسیقى تحت عنوان موسیقى مطرب و لهوى حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند اینكه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.

س 1132: آیا معیار حرمت موسیقى فقط مطرب و لهوى بودن آن است یا اینكه میزان تحریك و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حكمى دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایى كه به صورت سه ضرب و همراه با موسیقى خوانده مى‏شوند، چه حكمى دارد؟

ملاك آن ملاحظه كیفیت نواختن موسیقى با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگیهاى آن است و اینكه از نوع موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقى كه به حسب طبیعت خود از نوع موسیقى لهوى باشد، حرام است اعم از اینكه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل‏هائى كه همراه با موسیقى خوانده مى شوند به صورت غنا و آواز لهوى مناسب مجالس لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است.

س 1133: غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صداى انسان است یا اینكه شامل صداهاى حاصل از آلات موسیقى هم مى‏شود؟

غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى كه باترجیع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد كه خواندن به این صورت و گوش دادن به آن حرام است.

س 1134: آیا زدن بر ظرفها و سایر وسایلى كه جزء آلات موسیقى نیستند، در عروسى‏ها توسط زنان جایز است؟ اگر صدا به بیرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حكمى دارد؟

جواز این عمل بستگى به كیفیت نواختن دارد. اگر به شیوه متداول در عروسى‏هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد.

س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسى ها چه حكمى دارد؟

استفاده از آلات موسیقى براى نواختن موسیقى لهوى و مطرب جایز نیست، امّا آوازخوانى در مجالس عروسى، بعید نیست براى زنان جایز باشد.

س 1136: آیا گوش‏دادن به غنا در خانه جایز است؟ اگر در فردى تأثیر نداشته باشد چه حكمى دارد؟

گوش دادن به غنا بطور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهایى شنیده شود و یا در حضور دیگران و چه در او تأثیر بگذارد یا خیر.

س 1137: بعضى از جوانان كه تازه به سن بلوغ رسیده‏اند از مراجعى تقلید مى‏كنند كه فتوى‏ به حرمت موسیقى بطور مطلق داده‏اند هر چند از رادیو و تلویزیون دولت اسلامى پخش شود، حكم این مسئله چیست؟ و آیا اگر ولىّ فقیه گوش دادن به موسیقى حلال را اجازه داده باشد، آیا تجویز او بخاطر احكام حكومتى براى جواز آن كافى است یا اینكه آنان باید به فتواى مرجع تقلید خود عمل كنند؟

فتوى‏ به جواز یا عدم جواز گوش دادن به موسیقى از احكام حكومتى نیست، بلكه حكم شرعى فقهى است و بر هر مكلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقلید خود مراجعه كند. ولى موسیقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دلیلى بر حرمت آن وجود ندارد.

س 1138: مقصود از موسیقى و غنا چیست؟

غنا یعنى ترجیع صدا به نحوى كه مناسب با مجالس لهو باشد كه از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسیقى، نواختن آلات آن است كه اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى نفسه جائز است و اشكال ندارد.

س 1139: من در مكانى كار مى‏كنم كه صاحب آن همیشه به نوارهاى غنا گوش مى‏دهد و من هم مجبور به شنیدن آن هستم، آیا این كار براى من جایز است یاخیر؟

اگر نوارها در بردارنده غنا یا موسیقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصیت باشند، گوش دادن و شنیدن آن جایز نیست.ولى اگر مجبور به حضور در آن مكان هستید، رفتن به آنجا و كاركردن در آن براى شما اشكال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهید هر چند به گوش شما بخورد و آن را بشنوید.

س 1140: موسیقى كه از رادیو و تلویزیون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، چه حكمى دارد؟ آیا این گفته كه حضرت امام«قدس سره» موسیقى را بطور مطلق حلال اعلام كرده‏اند، صحیح است؟

نسبت حلال دانستن موسیقى به طور مطلق به راحل عظیم الشأن حضرت امام خمینى«قدس سره» كذب و افتراء است. امام«قدس سره» معتقد به حرمت موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصیت بودند و نظر ما هم همین است، ولى اختلاف در دیدگاهها از تشخیص موضوع نشأت مى‏گیرد زیرا تشخیص موضوع موكول به نظر خود مكلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پیدا مى‏كند كه در این صورت موسیقى كه به تشخیص مكلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش دادن به آن حرام مى‏باشد وامّا صداهاى مشكوك محكوم به حلیّت هستند و پخش از رادیو و تلویزیون به تنهایى دلیل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود.

س 1141: گاهى از رادیو و تلویزیون آهنگهایى پخش مى‏شود كه به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آیا بر من واجب است كه از گوش دادن به آنها خوددارى نموده و دیگران را هم از آن منع كنم؟

اگر آنها را از نوع موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مى‏دانید، جایز نیست به آنها گوش دهید، ولى نهى دیگران از باب نهى از منكر منوط به این است كه احراز نمایید كه آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسیقى حرام مى‏دانند.

س 1142: گوش دادن و توزیع غنا و موسیقى لهوى كه محصول كشورهاى غربى است، چه حكمى دارد؟

در عدم جواز گوش دادن به موسیقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بین زبانها و كشورهاى محل تولید وجود ندارد. بنابر این خرید و فروش و گوش دادن و توزیع این نوارها در صورتى كه محتوى غنا یا موسیقى لهوى حرام باشند جایز نیست.

س 1143: خواندن به صورت غنا توسط هر یك از مرد یا زن چه از طریق نوار كاست باشد و یا از طریق رادیو و چه همراه موسیقى باشد و یا نباشد، چه حكمى دارد؟

غنا حرام است و خواندن به صورت غنا و گوش دادن به آن جایز نیست اعم از اینكه توسط مرد باشد یا زن و بطور مستقیم باشد یا از طریق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد یا نه.

س 1144: نواختن موسیقى به منظور اهداف و اغراض عقلائى و حلال در مكان مقدسى مانند مسجد چه حكمى دارد؟

نواختن موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق جایز نیست حتّى اگر در غیر مسجد و براى غرض عقلائى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمه‏هاى موسیقى در مكان مقدس و در مناسبتهایى كه آن را اقتضا مى‏كند، اشكال ندارد مشروط بر اینكه با احترام آن مكان منافات نداشته باشد و در مكانهایى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ایجاد نكند.

س 1145: آیا آموختن موسیقى بخصوص سنتور جایزاست؟ ترغیب و تشویق دیگران به آن چه حكمى دارد؟

بكارگیرى آلات موسیقى براى نواختن موسیقى غیرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى یا دینى و یا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفید و برنامه‏هاى دیگر با غرض عقلائى مباح باشد، اشكال ندارد به شرط اینكه مستلزم مفاسد دیگرى نباشد و همچنین آموختن و یاددادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشكال ندارد.

س 1146: گوش دادن به صداى زن هنگامى كه شعر و غیر آن را با آهنگ و ترجیع مى‏خواند اعم از اینكه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذكر باشد یا مؤنث چه حكمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حكم آن چیست؟

اگر صداى زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبة نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد و فرقى بین موارد فوق نیست.

س 1147: آیا موسیقى سنّتى كه میراث ملى ایران مى‏باشد، حرام است یا خیر؟

چیزى كه از نظر عرف، موسیقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصیت محسوب شود، بطور مطلق حرام است و در این مورد فرقى بین موسیقى ایرانى و غیرایرانى و موسیقى سنتى و غیر آن نیست.

س 1148: گاهى از رادیوهاى عربى بعضى ازآهنگهاى موسیقى پخش مى‏شود، آیا گوش دادن به آنها بخاطر علاقه به شنیدن زبان عربى جایز است؟

گوش دادن به موسیقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصیت بطور مطلق حرام است و علاقه به شنیدن زبان عربى مجوز شرعى براى آن محسوب نمى‏شود.

س 1149: آیا تكرار اشعارى كه بصورت آواز و بدون موسیقى خوانده مى‏شوند جایز است؟

غنا حرام است هر چند همراه بانواختن آلات موسیقى نباشد و منظور از غنا ترجیع صدا به نحوى است كه مناسب با مجالس لهو و فسق باشد، ولى صرف تكرار شعر اشكال ندارد.

دوست گرامی، امیدوارم موضوع رفع شده باشد

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 14/11/1389 - 12:13 - 0 تشکر 279207

dehkade2010
سلام ممنون از تبیین شما در تبیان. جان ها به فدای روشن کننده گان عصر ظهور.
حقیر بر اساس اطلاع از همین فتاوا و نظریات مراجع عظام عرض کردم.
سوالات را جواب بفرمایید خیلی راحت تر است. شما اگر مورد سوال قرار بگیرید که موسیقی حرام است یا نه نباید بگویید حرام است این را قبول دارید؟
در ثانی مشکل بزرگ ما همین برخورد های بی حساب و کلیشه ای است. تا کی باید بنشینیم و ببینیم سامی یوسف جهانی شده و حتی صلواتش را هم ما پخش میکنیم با سانسور. آیا نظر رحیم مشایی موافقت با خوانندگان لس آنجلسی بود.؟ حالا ایشون هرچی بگه باید اینجور برخورد بشه دوست داری در همین باب موسیقی کلماتی از بزرگان بگذارم؟ ترس تقابل دارم چون در صدر از کسی نوشته اید که از علماست
جان ها به فدای خاک پای سید علی حسینی خراسانی رهبر عزیز جهان تشیع

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.