همراهی هنر و آموزش
از دورهای كه آموزش كودكان بر پایه حفظیات بود و بویژه كتابهای درسی مقطع ابتدایی بر مبنای آن تالیف میشد، دیر زمانی گذشته است.
امروز پرورش ذهن خلاق دانشآموزان، هدف نخستین كتابهای آموزشی است كه در این راه از هنرهایی چون نقاشی، تصویرسازی، نمایش و بویژه داستانگویی بهره گرفته میشود.همراهی هنر و آموزش، فرآیند تعلیم كودك را از فعالیتی خشك و سخت بدر آورده و با پرورش خلاقیت او، آن را به امری فرحبخش تبدیل میكند. در این راه، دانشآموز به دانشجویی تبدیل میشود كه خود مراحل آموزش را یكییكی پشت سر میگذارد و بسیاری از مفاهیم را به صورت خلاقانه فرا میگیرد. یكی از تازهترین كتابهایی كه در این عرصه منتشر شده، «زنگ خلاقیت» نام دارد كه از سوی گروهی از پژوهشگران و نویسندگان عرصه تعلیم و تربیت تالیف شده است. پگاه احراری، مریم توجهی، نیره نظری حسنآبادی و حمیدرضا یوسفی كه از كارشناسان علوم تربیتی، روانشناسی كودك و نوجوان و آموزگاران مقطع ابتدایی هستند، در 5 جلد كتاب برای دانشآموزان اول تا پنجم دبستان، از انواع خلاقیتهای هنری و ادبی بهره گرفتهاند. در كتاب زنگ خلاقیت ویژه كلاس اول، شكلسازی، كامل كردن جملهها، داستانگویی، به خود اندیشیدن، نگاه دقیق به محیط اطراف و بازیهای هوش ابزاری میشوند تا كودك با به كار بستن آنها ذهن خود را شكوفا سازد. در 4?كتاب دیگر این مجموعه كه برای دانشآموزان كلاسهای بالاتر تالیف شده است، با توجه به افزایش سن كودكان، روشهای هنری و ادبی پیچیدهتر و پیشرفتهتری به كار گرفته میشود. سعی مولفان مجموعه 5 جلدی زنگ خلاقیت بر آن است تا سازههای خلاقیت در كودكان چون انعطاف، سیالی و اصالت تفكر را پرورش دهند. فعالیتهای طراحی شده در این كتابها در جهت صرف انرژی خلاقانه طراحی شده و تمرینهای آن باز، واگرا و برانگیزنده قوه تخیل و خلاقیت فراگیران است. از نكات مثبت ویژگی واگرای تمرینها یكی آن است كه دانشآموز در هر بار انجام دادن آن با زاویه دیدی جدید روبهرو میشود. در قسمتهای مختلف این مجموعه، روشهای خلاقانه متناسب با ویژگیهای شناختی فراگیران طراحی شده و تمرینهای هر كتاب به لحاظ حجم مطالب از كم به زیاد و از نظر كیفی از ساده به سخت چیده شده است. طرح پرسشهای جدید و خلق آثار ادبی و هنری ساده از جمله دستاوردهای دانشآموزانی خواهد بود كه با استفاده از مجموعه 5 جلدی زنگ خلاقیت به تقویت تخیل و دیگر قوای ذهنی خود میپردازند
منبع جام جم