1. تمام فقها فتوا داده اند که فراگرفتن حکم هر کاری که انسان انجام می دهد ، چه از عبادات باشد یا از معاملات و یا از کارهای عادی زندگی ، بر انسان واجب است.(1)
2. محقق بزرگ آیه الله نائینی قدس سره نقل کرده اند که شیخ انصاری قدس سره در رساله ی عملیه ی خود حکم فرموده بودند به فاسق بودن کسی که تعلم مسائل مورد ابتلاء را ترک کند و درصدد یادگرفتن آنها نباشد. (2)
3. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: اف لکل مسلم لا یجعل فی کل جمعه یوما یتفقه فیه أمر دینه ، و یسال عن دینه؛ (3)
اف بر مسلمانی که از ایام هفته [ حداقل ] یک روزش را برای آشنا شدن با دینش قرار ندهد .
4. به خاطر آشنا نبودن با احکام اگر جاهل مقصر (4) باشد در بیشتر موارد عملش باطل است و اگر جاهل قاصر باشد در بعضی از موارد سبب بطلان عمل می گردد که در زیر اقسام و احکام آن بیان می گردد .
پی نوشت ها:
1. العروه الوثقی ، ج 1 ، فی التقلید ، مسأله 29 .
2. اجود التقریرات باب مقدمه ی واجب ، ص 158 .
3. بحارالانوار ، ج 1 ، ص 167 .
4. سؤال : ملاک جاهل مقصر بودن چیست و فرق آن با جاهل قاصر که معذور است ، چه می باشد؟
ج: ملاک ، التفات داشتن و احتمال بطلان و شک در صحت و عدم صحت عمل است به این معنا که اگر کسی احتمال بطلان عمل خاص را بدهد و در صحت آن شک داشته باشد و در عین حال سؤال نکند ، جاهل مقصر محسوب می شود و معذور نیست اما اگر التفات و توجه به جهل خود نداشته باشد و احتمال بطلان ندهد و عمل را صحیح بداند ، جاهل قاصر محسوب می شود و معذور است .
« جامع المسائل ، ج 2 ، ص 67 ، سؤال 33 و اجوبه الاستفتاآت ، ج 1 ، ص 19 ، سؤال 49 »