امروزه، بسیاری از سازمانها و مدیران اجرایی آنها، سریعتر از میانگین رشد صنعت، رشــد فروش و سود خود را در اولویت قرار داده اند و به دنبال پتانسیل های موجود در بازار و مصرف كنندگان هستند. تیره و تاربودن تصویر و اهداف بازار منابع محدود آنها را تقلیل داده است. امروزه، با وجود شرایط اقتصادی بیمار و نامطمئن، تغییرات نامنظم و غیرمعقول، یكی از مشخصه های تعداد بسیاری از سازمانها به شمار می رود. بنابراین، چگونه می توان سازمانها را با این شرایط هماهنگ كرد، و حتی به سرعت و بدون از هم پاشیدگی وظایف خطیر آنها، از این تغییرات امتیازی كسب كرد؟ پاسخ؛ برای این حركت بزرگ عبارت است از: تمركز مجدد بر فعالیتهای بازاریابی.
به هرحال؛ گفتن این حرف از انجام آن بسیار راحت تر است. امروزه تلاشهای بازار جهانی برای بیشتر بخشها، به بیراهه رفته و تعبیرات نادرست، آنها را بی فایده ساخته است، بازارها یكپـــارچگی خود را از دست داده و تكه تكه شده اند، چرخه حیات تولیدات و خدمات پایین آمده و سازمانها به نام رقابت، برای ایجاد ثروت، در ظاهر چارچوب زمانی كوتاه شده را جانشین فشار قیمت كرده اند، كه این امر بـــه سرعت درحال رشد است. مصرف كنندگان بیشتر گریزان - و كمتر به كالایی وفادارند، و از مصرف كنندگان قدیمی، كمتر منابعی برای مصرف ایجاد می شود.
برای علاج و جبران این امر؛ بخشهای بازاریابی باید، فرصتهای بازار را انتخاب، ارزیابی و مشخص سازند، راهبردهای خود را ترسیم، و تدابیر خود را برای رسیدن و نفوذ در بازار هدف تعیین كنند.
یافتن مزیتهای رقابتی بادوام، حتی اگر وجود هم داشته باشند، به واقع ناممكن است. با این وجود، این مسئله نباید تعهد و التزام بازاریابی را كه باید رشد منافع سودمند سازمان را فراهم كند، تغییر دهد.
▪ تشریح بازاریابی: از آنجایی كه هر سازمان تجاری در بازارهای مربوط به خود با چالشها و فرصتهای منحصر به فردی روبروست، بعضی گامهای عمومی برای روشن شدن اهداف و مسیر بازاریابی باید مشخص شوند.
لذا نیاز است بازاریابی با تعریفی بهتر و با تاكید و ارتباط با موارد ذیل شروع شود: بازاریابی چه چیزی هست، و چه چیزی نیست؛
چشم اندازی كه مصرف كننده به عنوان رقابت ایجاد می كند؛
تمركز برای ایجاد بازارها، تقاضا و تثبیت موقعیتهای مناسب؛
شكستن حصار انزوا و گوشه نشینی بخشهای بازاریابی.
نسبت به سازمانهایی كه به طور انفرادی چالشهـــا و فرصتهای بازاریابی خود را دنبال می كنند، دنبال كردن این مراحل به ایجاد گامهـــای متمركزتری در امر بازاریابی منجر می شود.