• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانش آموزی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانش آموزی (بازدید: 764)
سه شنبه 9/6/1389 - 10:4 -0 تشکر 226150
نسخه ای برای رشد اندیشه

در یونان باستان فیلسوفان را «دوستان خرد» یا کسانی می‌دانستند که در اندیشیدن بسیار فرهیخته و توانا بودند. واژه‌ی فلسفه از دو واژه‌ی یونانی فیلو (فراگرفتن) و سوفوس (خرد) ساخته شده است. فلسفه به زبان ساده بررسی دانسته‌های انسان یا شناخت حقیقت است. اما برای بیش از 2500 سال، فلسفه را موضوعی دشوار برای آموختن به دانش‌آموزان می‌دانستند. بنابراین، آموزش آن فقط در انجمن‌ها و دانشگاه‌ها انجام می‌شد.

    سقراط یکی از فیلسوفان یونانی بود که پرسیدن را به شیوه‌های گوناگون در آموزش شاگردانش به کار می‌برد. سقراط باور داشت که پرسش‌ها سرچشمه‌ی دانش هستند. گفت‌وگو سقراطی شامل دسته‌ای از پرسش‌های پی‌درپی است که آموزگار پیش می‌کشد تا فرایند اندیشیدن را در دانش‌آموزان بهبود بخشد. روش سقراط به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا اندیشه‌های خود را سازمان بدهند و یادگیری خود را گام‌به‌گام به پیش برند. در این روش آموزگار با دست گذاشتن روی چیزهای مهم یا مرتبط، یادگیرنده را راهنمایی می‌کند.

    آموزگار مجموعه‌ای از پرسش‌ها را پیش می‌کشد که دانش‌آموزان را به بررسی درستی یک دیدگاه یا باور می‌کشاند. این روش آموزشی، بسیار کارآمد است، زیرا فراگیرنده را فعالانه در آموزش خود درگیر می‌کند و تفکر نقادانه را برمی‌انگیزاند‍‌؛ همان تفکری که در بررسی اخلاق، ارزش‌ها و دیگر موضوع‌های اجتماعی یا انسانی به آن نیاز داریم. این روش بسیار شورانگیز و سرگرم‌کننده نیز هست و بحث‌های کلاسی دوست‌داشتنی را به راه می‌اندازد.
    متیو لیپمن که در آموزش فلسفه به کودکان پیشگام (و پیر و مرشد) است، از فیلسوف و کارشناس برجسته‌ی آموزش جان دیویی الهام گرفته است. دیویی کلاسی را در نظر داشت که دانش‌آموزان با مشارکت هم در یادگیری خود نقش داشتند و فقط کنجکاوی و حس شگفت‌زدگی، آن‌ها را به یادگیری بیش‌تر وادار می‌کند. دیویی و لیپمن باور داشتند که در چنین کلاس‌هایی دانش‌آموزان به گونه‌ای پرورش می‌یابند که در برابر جامعه خود را مسئول می‌دانند و فعالانه برای پیشرفت آن همکاری می‌کنند.
    رویکرد ویژه‌ی «فلسفه برای دانش‌آموزان» بر این فرض استوار است که اگر کودکان‌و نوجوانان در بحث‌های گروهی با پرسش‌های باز درباره‌ی موضوع‌های مود علاقه‌شان درگیر شوند، مهارت‌های استدلال‌کردن به بهترین شیوه در آن‌ها پرورش می‌یابند. پرسش‌های باز به پرسش‌هایی گفته می‌شود که پاسخ‌های گوناگون دارند. این پرسش‌ها در برابر پرسش‌های بسته جای می‌گیرند که پاسخ‌های سرراست دارند.]

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.