حالت انتظار ، تکلیف است
عصر ما : عصر نا کامیها سرخوردگی ها ، نا امیدی ها ، بیم ها نگرانی هاى از آینده عصر ناکامى مکاتبگوناگون فلسفى ، فکرى و عملى دست ساخت بشرى است .
دوران ما بى شک، دورانبشریّت فراموش شده ، انقلاب هاى نافرجام و انسانیّت هاى بر باد رفته ، ودوران مقابله فکرى و عملى مظاهر شرک و کفر جهانى با ادیان الهى و موحّدان واقعىاست.
دوران و زمان ما همچنیندوران بیرنگى حالت انتظار و ایمان به آینده اسلام وبشریّت است .
در چنین عصر و زمانى :نگه داشتن حسّ امید و انگیزش خوشبختى و حالت انتظار کار بزرگ و ارزشمند و یک تکلیفالهى و اعتقادى است .
و چون در دوران پیش ازظهوردولت حقّه منجى جهانیان و موحدّان : سختى ها و دشوارى هاى پیاپى و فراوان درزندگى و در راه دیندارى مردمان است تا جایى که در احادیث متعدّدى ، دوران انتظاردوران امتحانها و آزمایشهاى بزرگ محسوب شده است ایجاد و
تقویت حالت و پدیده انتظار: درجان و روح و روان موحدان و مردمان و دین باوران و منتظران ، یک تکلیف لازم وواجب الهى و مکتبى و دینى است .
قال الصادق علیهالسلام :
مِنْ دینِالْاَئِمَّةالوَرَع وَ الْعَفة وَ الصَّلاح –الِى قوله : وَ انْتِظارُ الْفَرَجِبِالصَبِّْر
امام صادق (ع) فرمودند:
از دین ائمة و پیشوایانشیعه تقوى وعفت نفس و … و انتظارفرج مهدى موعود علیه السلام می باشد که با صبّرتحقّق می یابد.
همچنین در دوران ما کهدوران انتظار است به عّت اوج یافتن و شکوفا شدن مظاهر و پدیده هاى تمدّن مادىانسانى در شکلها و رنگهاى گوناگون ، و به علّت خدمت مداوم علوم تجربى و عقلانى بهدستاوردهاى تمّدن مادى بشرى ، و به علّت مقابله بى امان افکار الحادى و کفر آمیز وشرک آمیز با اعتقادات توحیدى ،( در عرصه مُبادلات و رویارویى مکاتب فکرى و عملىمادى با ادیان الهى) آدمى با تمام وجود به تحقّق یافتن این روایت شریف دست مى یابدکه : نگهداشتن دین در آخرالزمان ، چون نگهداشتن اخگر است در کف دست و یا
«کَالْقابِِضِ عَلى جَمْرِ الغَضا »
چون کسى است که قطعه آتش درخت ( شوره گز ) ( که شورهزارها مىروید و چوبى بسیار محکم و آتش بسیار بادوام دارد ) را در کف دست گرفتهباشد
برخى از علماىمکتب اسلاممعتقدند که انتظار :
یک تکلیف واجب الهى است زیراانتظار واقعى روح فردى واجتماعى را امیدوار و از پوچى و سردرگمى و یأس مى رهاند و سبب بسیج عمومى مؤمنان ودین باوران و منتظران براى اصلاح ساختار شخصیّپت فردى واجتماعى مى گردد ، آنچناناصلاحى که مورد رضایت حضرت مهدى موعود علیه السلام مىباشد به عنوان نمونه:
محققان و علاقمندان بهزندگى بزرگان و علماء شیعى نظیر سید بن طاووس و شیخ مفید و علامّه حلى مراجعهنمایند
انتظار:
همانا دیده دوختن بهراه تحقق امرى است که منتظر را به حالت انتظار واداشته و هر چه این عقیده و باوردرنظر مهتر باشد : براى تحقق آن بیشترتلاش مى کند . اگر سئوال گردد چرا حالت وپدیده اعتقادى انتظار در معارف واعتقادات شیعى و اسلامى تکلیفى الهى است ؟ و چراانتظار سازنده تاریخ آینده بشریت است ؟
درپاسخ مى گوییم :زیرا انتظار :
1.امرى و پدیده ایىسازنده و تمرینى مداوم جهت تعالى روح و اندیشه فرد و جامعه دین باوران است
2.اعتقاد به ظهور منجىجهانیان و منتظر حضرتش بودن : اعتقادى است ژرف براى نگاهبانى ایمان حقجویان و دین باوران از سستى و یأس ناشى از دوران آخرالزمان .
3. انتظاردریچه است امیدوار کننده به سوىاجراى فرامین الهى و تحقق بخشیدن اهداف قرآنى درجوامع بشرى به دست با کفایتباقیمانده عترت نبّى مکرّم اسلام (ص)
4. و انتظار :راه کارىو دارویى و گشایشى است براى محرومان و مصلحان و دین باوران که : فطرتزلال الهى را،با مظاهر پر زرق و برق تمّدن مادى ، آلوده نکرده اند و جان و روح خود را ، ازبافته هاى فکرى و عقلانى فیلسوف نماهاى ملحد ، سیرآب ننموده اند.